Γιατί να ζει κανείς σε διαμέρισμα ενός στατικού ουρανοξύστη με την ίδια και απαράλλακτη θέα, όταν μπορεί να μένει πάνω στο μεγαλύτερο superyacht του πλανήτη και να πηγαίνει, κάθε χρόνο, παντού, «παίρνοντας μαζί του το σπίτι του»; 

 

Με τις τιμές να ξεκινούν από 9,5 εκατομμύρια δολάρια, οι εμπνευστές του τιτάνιου εγχειρήματος πουλούν 39 διαμερίσματα στο μεγαλύτερο πολυτελές σκάφος της Γης. Το μήκους 220 μέτρων Somnio θα καθελκυστεί το 2024 και υπόσχεται προκαταβολικά στους VIP ενοίκους «την αίσθηση ενός ιδιωτικού γιωτ, μαζί με την ευκαιρία δικτύωσης σε μία ζωντανή κοινότητα ιδιοκτητών με παρόμοιο τρόπο σκέψης». Τουλάχιστον αυτό ευαγγελίζονται οι επενδυτές του μεγαλεπήβολου πρότζεκτ ύψους 500 εκατομμυρίων. 

 

Το Somnio θα είναι 40 μέτρα πιο μακρύ από το γιωτ που κατέχει έως σήμερα το ρεκόρ, το υπερ-σκάφος Azzam, που ανήκει στην βασιλική οικογένεια του Άμπου Ντάμπι. Επικεφαλής του εγχειρήματος είναι ο Αμερικανός εκατομμυριούχος Carl Le Souef, ιδρυτής της Private Formula International, μιας εταιρείας με προϊόντα φροντίδας προσώπου που τώρα διοικεί τον Somnio Global, όμιλο που εξειδικεύεται στην βιώσιμη τεχνολογία. 

 

Τα κρουαζιερόπλοια και τα πλοία με πλωτές κατοικίες είχαν διακόψει την λειτουργία τους τον Μάρτιο του 2020, εξαιτίας των εξάρσεων κορωνοϊού σε πλοία και σκάφη, οι οποίες είχαν οδηγήσει σε απαγορεύσεις κατάπλου και παρατεταμένες, «μεσοπέλαγες» καραντίνες. Η Carnival, η μεγαλύτερη διαχειρίστρια εταιρεία κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα πως μόλις λίγο πάνω από το 50% του στόλου της θα έβαζε πλώρη για κάποιο ταξίδι ως το τέλος της φετινής οικονομικής χρονιάς (Νοέμβριο), καταγράφοντας απώλειες δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων ως τον Μάιο. 

 

Στο παρελθόν η ιδέα δεν είχε επαληθεύσει τις προσδοκίες

 

Η ιδέα των πλωτών κατοικιών έλαβε πρώτη φορά «σάρκα και οστά» το 2002, όταν ο Νορβηγός εφοπλιστής Knut Kloster ίδρυσε την ResidenSea, την πρώτη εταιρεία που προσέφερε διαμερίσματα σε πλοία. Όπως όμως παρατηρεί ο ανεξάρτητος αναλυτής του κλάδου Tony Peisley, παρότι η ResidenSea σκόπευε να ναυπηγήσει δέκα πλοία, μόνο το The World ολοκληρώθηκε.

 

Το 2003, η εταιρία χρειάστηκε επαναχρηματοδότηση και οι ιδιοκτήτες των πλωτών διαμερισμάτων συνεισέφεραν ώστε να διασφαλίσουν την οικονομική βιωσιμότητα. Το σκάφος είχε 165 διαμερίσματα και τα «ρετιρέ» πωλούνταν έναντι 20 εκατομμυρίων ευρώ. 

 

«Το επιχειρηματικό μοντέλο συνοδεύεται από υψηλό κόστος αρχικού κεφαλαίου και λειτουργικών εξόδων, και όλες οι άλλες αποτυχημένες start-ups ανακάλυψαν πως ήταν δύσκολο να βρουν αρκετούς αγοραστές, πρόθυμους να πληρώσουν προκαταβολικά εκατομμύρια», παρατηρεί ο Peisley μιλώντας στους Financial Times.

 

Πολλοί βαθύπλουτοι προτιμούν τα δικά τους γιωτ. Η κατασκευή του Somnio έχει ήδη ξεκινήσει και τα έσοδα από της πωλήσεις βοηθούν στην ολοκλήρωσή της. 

 

Οι πωλήσεις ιδιωτικών γιωτ σημείωσαν ρεκόρ τον Μάιο, σύμφωνα με την εταιρεία ειδικών στα superyacht, BOAT. Εξήντα οχτώ σκάφη πωλήθηκαν, ακολουθώντας την ήδη σταθερή ανάπτυξη εν μέσω πανδημίας, καθώς οι κροίσοι αναζητούσαν τρόπους για να ταξιδεύουν παρά τους περιορισμούς που επέβαλε η εξάπλωση της νόσου Covid-19.

 

Τα διαμερίσματα στο Somnio θα ξεκινούν από τα 9,5 εκατομμύρια ευρώ, και οι ιδιοκτήτες θα αποφασίζουν συλλογικά για το ετήσιο δρομολόγιο. Στα αμπάρια του πλοίου θα ταξιδεύει και ένα ζηλευτό κελάρι χωρητικότητας 10.000 φιαλών. Και εκτός από το beach club για ξεφάντωμα, στο σκάφος θα φιλοξενούνται και ομιλίες επιστημόνων που θα χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό του υπερ-σκάφους για να εξερευνούν θαλάσσια οικοσυστήματα. 

 

Με πληροφορίες από Financial Times