Ήταν λοιπόν και η Ουμ Καλσούμ λεσβία; Μια νέα ταινία αναζωπυρώνει τη συζήτηση

Ήταν λοιπόν και η Ουμ Καλσούμ λεσβία; Μια νέα ταινία αναζωπυρώνει τη συζήτηση Facebook Twitter
Η Ουμ Καλσούμ φρόντισε συνειδητά να κρατήσει την ιδιωτική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας... GETTY
0

ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ  των δεκαετιών της καριέρας της, η Ουμ Καλσούμ απέκτησε μια σειρά από τιμητικούς τίτλους, καθένας από τους οποίους αντανακλούσε μια διαφορετική πτυχή του κύρους που απολάμβανε. Ήταν γνωστή ως «Ελ-Σετ» («Η Κυρία») αλλά και ως «Το Άστρο της Ανατολής», προς αναγνώριση της φήμης της που υπερέβαινε τα εθνικά σύνορα. Πάνω απ’ όλους όμως τους τίτλους δεσπόζει το προσωνύμιο που προτιμούσαν πολλοί: «Η Τέταρτη Πυραμίδα». Σ’ αυτόν τον τίτλο συμπυκνωνόταν η θέση της ως κορυφαίου πολιτισμικού συμβόλου της Αιγύπτου, μιας μορφής που ξεπερνούσε τη μουσική και ενσωματωνόταν στο ίδιο το ιστορικό τοπίο της χώρας.

Ο δημόσιος θαυμασμός που είχε εκφράσει γι’ αυτήν ο Πρόεδρος Νάσερ, σε συνδυασμό με την αφοσίωση που έδειχναν στο πρόσωπό της τα λαϊκά στρώματα, συνέβαλαν στη δημιουργία μιας σχεδόν αγιοποιημένης εικόνας, η οποία για χρόνια τοποθετούσε την Ουμ Καλσούμ πέρα από κάθε κριτική. Η πρόσφατη κατακραυγή γύρω από τη νέα ταινία για τη ζωή της, με τίτλο «Ελ-Σετ», δείχνει ότι ακόμη και σήμερα κάθε συζήτηση γύρω από το πρόσωπό της εκλαμβάνεται ως δοκιμασία πίστης σε έναν εθνικό μύθο.

Το ερώτημα δεν είναι αν ίσως ένιωθε έλξη προς τις γυναίκες, αλλά γιατί το ίδιο το ερώτημα εξακολουθεί να προκαλεί τόσο βαθιά αμηχανία.

Η ταινία, που έκανε πρεμιέρα στην Αίγυπτο πρόσφατα και συγκέντρωσε έσοδα δύο εκατομμυρίων αιγυπτιακών λιρών, επικεντρώνεται στη ζωή της Ουμ Καλσούμ, από τα φτωχικά παιδικά της χρόνια στο χωριό έως την ανάδειξή της σε μία από τις πιο επιδραστικές γυναίκες του αραβικού κόσμου. Το σενάριο συνυπογράφουν ο συγγραφέας Άχμεντ Μουράντ και ο σκηνοθέτης Μαρβάν Χαμέντ, ένα δίδυμο ήδη γνωστό για επιτυχημένες αιγυπτιακές παραγωγές.

Αντιδράσεις ξέσπασαν όταν, σε πάνελ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μαρακές, λίγο πριν από την πρεμιέρα, ο Μουράντ δήλωσε ότι «το πιο δύσκολο πράγμα στη ζωή μου ήταν να μιλήσω για την Ουμ Καλσούμ. Θα ήταν ευκολότερο να κάναμε μια ταινία για τον προφήτη. Διότι η Ουμ Καλσούμ δεν είναι απλώς μια Αιγύπτια γυναίκα· είναι μια Αράβισσα, μια διεθνής μορφή, και το κοινό τη βλέπει μέσα από το πρίσμα της απόλυτης αγιοσύνης». Τα λόγια του προκάλεσαν οργή και σύγχυση, κυρίως λόγω της σύγκρισης με τον προφήτη.

Ήταν λοιπόν και η Ουμ Καλσούμ λεσβία; Μια νέα ταινία αναζωπυρώνει τη συζήτηση Facebook Twitter
H Oυμ Καλσούμ δέχεται το φιλί μιας γυναίκας αγνώστων στοιχείων, πιθανόν θαυμάστριας. Η φωτογραφία (που δεν είναι προϊόν ΑΙ) λήφθηκε από τον λογαριασμό στο Ινσταγκραμ του Marwan Kaabour, συγγραφέα του THE QUEER ARAB GLOSSARY ― Συνέντευξή του στη LIFO εδώ!

Οι δηλώσεις διαδόθηκαν ταχύτατα στα κοινωνικά δίκτυα και ο Μουράντ αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη. Σε ανακοίνωσή του στον αιγυπτιακό Τύπο, υποστήριξε ότι η αναφορά στον προφήτη παρουσιάστηκε αποσπασμένη από τα συμφραζόμενά της και ότι στόχευε μόνο να καταδείξει τη δυσκολία της συγγραφής μιας βιογραφίας για μια τόσο εξιδανικευμένη μορφή. Τόνισε ότι μιλούσε αποκλειστικά σε καλλιτεχνικό πλαίσιο και ότι δεν είχε καμία πρόθεση να προσβάλει θρησκευτικά σύμβολα.

Ωστόσο, η συζήτηση δεν σταμάτησε εκεί. Στην πλατφόρμα X, κάποιοι χρήστες τόνισαν ότι η Ουμ Καλσούμ «δεν είναι αγία», όπως συχνά παρουσιάζεται. Μια χρήστρια από τη Σαουδική Αραβία ανάρτησε μια δημοσίευση που έγινε γρήγορα viral και εξελίχθηκε σε ευρύτερη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα της τραγουδίστριας. «Έχουμε δικαίωμα να συζητήσουμε τη σεξουαλική της προτίμηση προς τις γυναίκες. Όλα τής επιτρέπονταν», έγραψε, συνοδεύοντας το κείμενο με μια ασπρόμαυρη φωτογραφία όπου η Ουμ Καλσούμ φιλά μια άγνωστη γυναίκα στο στόμα.

Έτσι, τα λόγια του Μουράντ άνοιξαν ξανά ένα θέμα που για δεκαετίες αποσιωπούνταν και άγγιξαν ένα ταμπού που σπάνια συζητιέται στην Αίγυπτο: ποια ήταν η Ουμ Καλσούμ ως γυναίκα και αν πράγματι ένιωθε έλξη προς άλλες γυναίκες.

Η ίδια η ταινία δεν θίγει το ζήτημα της σεξουαλικότητας, περιλαμβάνει όμως μια σκηνή από τα εφηβικά της χρόνια, όπου παρουσιάζεται να φορά ανδρικά ρούχα. Η Γιασμίν Χαμίντ, υποψήφια διδάκτορας στο Ανώτατο Ινστιτούτο Κινηματογράφου του Καΐρου, εξηγεί ότι αυτό το πρώιμο στυλ αποτέλεσε τη βάση για τους μεταγενέστερους ισχυρισμούς που έχουν διατυπωθεί αναφορικά με τον σεξουαλικό της προσανατολισμό. Όπως λέει, η ανδροπρεπής εμφάνισή της ερμηνεύτηκε συχνά ως ένδειξη σεξουαλικής προτίμησης, όμως η ιστορική έρευνα δείχνει ότι επρόκειτο για ζήτημα ανάγκης και όχι επιλογής.

Η Χαμίντ παραπέμπει σε δύο βιβλία που εξετάζουν λεπτομερώς τα παιδικά χρόνια της Ουμ Καλσούμ και περιγράφουν την ανατροφή της. Ο πατέρας της, που ήταν ιμάμης, απήγγελλε το Κοράνι σε θρησκευτικές εκδηλώσεις και δίδαξε τον γιο του θρησκευτικούς ύμνους. Όταν παρατήρησε ότι η μικρή Φάτιμα, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, μιμούνταν το τραγούδι του, την πήρε μαζί του και της επέτρεψε να κάνει μια εμφάνιση μπροστά σε λίγους ανθρώπους. Εκεί, για πρώτη φορά, άκουσε να τη χειροκροτούν.

Άρχισε να χτίζει τη φήμη της, ταξιδεύοντας συχνά από χωριό σε χωριό για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια. Εκτός από τη φωνή της, ξεχώριζε και η επιμονή της να φορά ανδρικά ρούχα, ακόμη και μετά τη μετεγκατάστασή της στο Κάιρο το 1921. Η ίδια εξήγησε αργότερα ότι ο πατέρας της δεν μπορούσε εύκολα να αποδεχτεί το γεγονός ότι, αντί για τον γιο του, η κόρη του θα ζούσε τελικά από το τραγούδι, και πως η ανδρική ενδυμασία λειτουργούσε ως προστασία από το κοινωνικό στίγμα.

Με τον καιρό, η Ουμ Καλσούμ εγκατέλειψε τα χωριάτικα ρούχα και το ανδρικό κάλυμμα της κεφαλής, αλλά δεν υιοθέτησε έντονα θηλυκά στοιχεία. Αντιθέτως, διαμόρφωσε ένα μετρημένο, αυστηρό στυλ, συμβατό με τη δημόσια εικόνα μιας σοβαρής καλλιτέχνιδας. Όπως έλεγε και η ίδια, αυτό που είχε σημασία δεν ήταν η μόδα ή το κόστος των ρούχων, αλλά η άνεση και η καταλληλότητά τους.

Οι εικασίες για την προσωπική της ζωή δεν σταμάτησαν ποτέ. Το 2021, ο συγγραφέας Μοχάμεντ Μπαράκα δημοσίευσε το μυθιστόρημα «Χαν Ελ-Σετ», που συνδυάζει γεγονότα και μυθοπλασία και επιχειρεί να «ραγίσει» το τείχος της αγιοποίησης της Ουμ Καλσούμ. Στο βιβλίο τής αποδίδονται λόγια που αναδεικνύουν μια πιο ανθρώπινη, σύνθετη εικόνα, ενώ γίνεται λόγος και για στενές σχέσεις της με γυναίκες, χωρίς όμως να υπάρχει ιστορική τεκμηρίωση.

Η Ουμ Καλσούμ φρόντισε συνειδητά να κρατήσει την ιδιωτική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Παντρεύτηκε δύο φορές, αργά στη ζωή της, χωρίς να αποκτήσει παιδιά. Η οικογένεια που επέλεξε ήταν κυρίως ο επαγγελματικός και καλλιτεχνικός της κύκλος. Όπως επισημαίνουν ερευνητές και σχολιαστές, το ερώτημα δεν είναι αν ίσως ένιωθε έλξη προς τις γυναίκες, αλλά γιατί το ίδιο το ερώτημα εξακολουθεί να προκαλεί τόσο βαθιά αμηχανία.

Πέρα από τα κοινωνικά ταμπού γύρω από τη σεξουαλικότητα και το φύλο, η Ουμ Καλσούμ υπήρξε και πολιτικός θεσμός. Συνδεδεμένη τόσο με τη μοναρχία όσο και με το καθεστώς Νάσερ, διέθετε επιρροή που ξεπερνούσε την τέχνη. Οποιαδήποτε αμφισβήτηση της εικόνας της δεν θεωρούνταν μόνο ηθική αλλά και πολιτισμική και πολιτική απειλή. Η σιωπή γύρω από την προσωπική της ζωή λειτούργησε στρατηγικά, ώστε να προστατευτεί ένα σύμβολο από το οποίο εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό η συλλογική ταυτότητα.

Με στοιχεία από τη Haaretz

Τι διαβάζουμε σήμερα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορικό λεξικό του κινηματογράφου της Μέσης Ανατολής

Αλμανάκ / Ιστορικό λεξικό του κινηματογράφου της Μέσης Ανατολής

Μία πλήρης και χρήσιμη πηγή για την έρευνα και την ανάλυση των τρόπων με τους οποίους οι κάτοικοι της Μέσης Ανατολής έχουν απεικονίσει τον εαυτό τους, τις κοινωνίες τους και την ιστορία τους στον κινηματογράφο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έχετε συναντήσει ποτέ στη ζωή σας έναν χαρακτήρα τόσο άθλιο όσο ο Ντόναλντ Τραμπ;

Τι διαβάζουμε σήμερα / Έχετε συναντήσει ποτέ στη ζωή σας έναν χαρακτήρα τόσο άθλιο όσο ο Ντόναλντ Τραμπ;

O διευθυντής του Νew Yorker μαστιγώνει αλύπητα τον ισχυρότερο και τοξικότερο άνθρωπο του πλανήτη μετά τη νέα του αθλιότητα, να επιτεθεί στον δολοφονημένο σκηνοθέτη Ρομπ Ράινερ
THE LIFO TEAM
«Ονομάζομαι Μαχμούντ Χαλίλ και είμαι πολιτικός κρατούμενος»

Τι διαβάζουμε σήμερα / «Ποιος έχει το δικαίωμα να έχει δικαιώματα;»

Ο Παλαιστίνιος μεταπτυχιακός φοιτητής του Κολούμπια και κάτοχος πράσινης κάρτας, που συνελήφθη και κρατείται από τις αμερικανικές αρχές, υπαγόρευσε προς την οικογένειά και τους φίλους του την παρακάτω επιστολή, η οποία δημοσιεύτηκε στον Guardian.
LIFO NEWSROOM
Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Τι διαβάζουμε σήμερα / Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Μετά από σαράντα χρόνια στην εφημερίδα, η αρθρογράφος γνώμης της Washington Post Ρουθ Μάρκους υπέβαλλε προχθές την παραίτησή της και εξηγεί στο κείμενο που δημοσιεύεται στο New Yorker γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.
THE LIFO TEAM
Ήμουν ευτυχισμένη σε μια άλλη Αθήνα πριν από σαράντα χρόνια

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ήμουν ευτυχισμένη σε μια άλλη Αθήνα πριν από σαράντα χρόνια

«Για μένα η Αθήνα ήταν πιο όμορφη από το Παρίσι, η Αθήνα μου έμαθε ότι μπορεί κανείς να ανήκει οπουδήποτε»: Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Σάρα Γουίλερ γράφει στην Telegraph για την Αθήνα του 1982 όπως την έζησε
THE LIFO TEAM
Είναι η Ρωσία κράτος-χορηγός της τρομοκρατίας;

Τι διαβάζουμε σήμερα / Η μηχανοτεχνίτρια Ελισάβετ

Σήμερα: Η μηχανοτεχνίτρια Ελισάβετ · · · είναι η Ρωσία κράτος-χορηγός της τρομοκρατίας; · · · οι Anonymous προκάλεσαν μποτιλιάρισμα στη Μόσχα · · · σύννεφο γεννάει θεωρίες συνωμοσίας · · · εκπληκτικός Αλκαράθ · · · τι χρωστάμε στο μέλλον · · · η εικόνα της εβδομάδας  
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδιά μεταφέρθηκαν βίαια στη Ρωσία

Τι διαβάζουμε σήμερα / Παιδιά μεταφέρθηκαν βίαια στη Ρωσία

Σήμερα: Η λίμνη Mead στη χαμηλότερη στάθμη της · · · προβληματική η τιμή πλαφόν στο αέριο · · · παιδιά μεταφέρθηκαν βίαια στη Ρωσία · · ·  εξαιρούνται από τις κυρώσεις τα ρωσικά μέταλλα · · · Ζελένσκι και Μακρόν συνομιλούν το πρωί της εισβολής · · ·  οι Κλίντον ξέχασαν την κόρη τους στο Κρεμλίνο · · ·  πάγωσε, πάγωσε, πάγωσε · · · ένας εξαιρετικός Φουτζίτα
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Πληρωμές σε ρούβλια και γουάν

Τι διαβάζουμε σήμερα / Πληρωμές σε ρούβλια και γουάν

Σήμερα: Όχι στην αυστηρή χορτοφαγία · · · παίζουμε με τη φωτιά · · · πληρωμές σε ρούβλια και γουάν · · ·  οι δημόσιες πισίνες θύματα των τιμών της ενέργειας · · · Ρωσία και Ουκρανία αναζητούν οπλισμό στο εξωτερικό · · · γέφυρα κατέρρευσε στα εγκαίνια της · · · αντικείμενα από ελεφαντόδοντο στον Ναό του Δαβίδ  
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ρωσία αποκόμισε 158 δισεκ. ευρώ

Τι διαβάζουμε σήμερα / Η Ρωσία αποκόμισε 158 δισεκ. ευρώ

Σήμερα: 10ετή φυλάκιση σε γιατρό ∙ ∙ ∙ ο ΟΠΕΚ+ αντιδρά στην πτώση της τιμής του πετρελαίου ∙ ∙ ∙ η Ρωσία αποκόμισε 158 δισεκ. ευρώ ∙ ∙ ∙ μείωση-ρεκόρ των εκπομπών CO2 στην Κίνα ∙ ∙ ∙ το CERN θέλει προειδοποίηση μιας ημέρας ∙ ∙ ∙ Ισραηλινός στρατιώτης σκότωσε «πιθανότατα» τη δημοσιογράφο ∙ ∙ ∙ το καρμπόν ποτέ δεν πεθαίνει  
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η Χιλή απέρριψε ξεκάθαρα το νέο σύνταγμα

Τι διαβάζουμε σήμερα / Η Χιλή απέρριψε ξεκάθαρα το νέο σύνταγμα

Σήμερα: Δίωξη Τούρκου καθηγητή · · · μαζική διαδήλωση στην Πράγα · · · η Χιλή απέρριψε ξεκάθαρα το νέο σύνταγμα · · · πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία η Ινδία · · · ρεκόρ σεξουαλικών επιθέσεων στον αμερικανικό στρατό · · · ο ωμός φασισμός του Νταλί · · · το ρητό της εβδομάδας  
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Όχι στην ψευτοηθική του μη διαλόγου με τη Ρωσία

Τι διαβάζουμε σήμερα / Όχι στην ψευτοηθική του μη διαλόγου με τη Ρωσία

Σήμερα: Μάθημα πρώτο, η εκκένωση · · · όχι στην ψευτοηθική του μη διαλόγου με τη Ρωσία · · · στα ύψη ο πληθωρισμός στην Τουρκία · · · δικαίωση των Ουιγούρων · · · η τεχνολογική μοναδικότητα είναι φαντασίωση · · · το παράδοξο των διακοπών · · · η εικόνα της εβδομάδας  
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η διαμάχη για τις βίζες στην Ε.Ε.

Τι διαβάζουμε σήμερα / Η διαμάχη για τις βίζες στην Ε.Ε.

Σήμερα: Ρωσίδα ηθοποιός σε δίκη · · · η διαμάχη για τις βίζες · · · προς καλό τέλος για τα πυρηνικά τού Ιράν · · · ο περιορισμός των αμβλώσεων είναι αμαρτία · · · ο σταχανοβισμός θέλει να βασιλεύσει · · · μια ιστορική ομιλία του Γκορμπατσώφ   
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ