«ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Μια καρτ ποστάλ δεν έχει κάποια σοβαρή αξία, αλλά από καθαρά ιστορική πλευρά μπορεί και να αποκτήσει
0

Το βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου ΣΑΛΟΝΙΚΗ, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες (στη σειρά «φωταγωγός»), είναι ένα μοναδικό βιβλίο 352 σελίδων, ένα αριστούργημα όχι μόνο από γραφιστική άποψη, χάρη στην εικαστική του αξία, αλλά και μια αφήγηση της πορείας της Θεσσαλονίκης που ανασυγκροτεί μια ιδιαίτερη οπτική της ταυτότητα και σχολιάζει όψεις και εικόνες της ιστορίας της και της ζωής σε αυτήν μέσα από 333 καρτ ποστάλ. Ο γραφίστας Γιάννης Καρλόπουλος (Θεσσαλονίκη, 1967) εκθέτει ένα τμήμα του τυπογραφικού αρχείου του, την προσωπική του συλλογή από καρτ ποστάλ που ξεκινάει το 1912 και ολοκληρώνεται στα τέλη της δεκαετίας του 1980, λίγο προτού η καρτ ποστάλ αρχίσει να χάνει τη δύναμή της ως μέσου επικοινωνίας.

Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τέσσερα μέρη με βάση την τεχνολογική εξέλιξη της εκτύπωσης και φωτοαναπαραγωγής των καρτ ποστάλ στη διάρκεια των δεκαετιών του περασμένου αιώνα· ξεκινά από τον Οκτώβριο του 1912 και την είσοδο του ελληνικού στρατού στη Θεσσαλονίκη και φτάνει μέχρι το τέλος της εποχής της αλληλογραφίας, το οποίο τοποθετείται συμβατικά στα τέλη των ’80s. Είναι ένας φόρος τιμής στους αφανείς εργάτες αυτής της τέχνης που τείνει να εκλείψει και στους ανώνυμους επιστολογράφους: στους Γάλλους στρατιώτες του Μακεδονικού Μετώπου, στους Εβραίους της Θεσσαλονίκης, στους Αθηναίους εκδρομείς, στους μετανάστες στην Αμερική, σε τουρίστες, φίλους, συγγενείς.

«Η πρόθεση είναι να κατανοήσουμε την ίδια τη γενέθλια πόλη, να γνωριστούμε μαζί της από την “ανάποδη”, την πίσω πλευρά της όποιας επίσημης εικόνας –το verso της καρτ ποστάλ– και να την ανακαλύψουμε ξανά από απόσταση 500 χιλιομέτρων».

Οι καρτ ποστάλ της συλλογής αποκτήθηκαν από παζάρια, παλαιοπώλες αλλά και από ιστοτόπους και κάποια προσωπικά αρχεία φίλων του Γιάννη· η αφορμή για να την ξεκινήσει ήταν η συμπλήρωση 100 χρόνων από την «απελευθέρωση» της Θεσσαλονίκης τον Οκτώβριο του 2012. «Ο σκοπός της έκδοσης ενός βιβλίου-οδηγού για τη “νύμφη του Θερμαϊκού” των τελευταίων χρόνων ήταν για να αφαιρεθούν τα εισαγωγικά – από την απελευθέρωση και όχι από τη νύμφη», εξηγεί. «Η πρόθεση είναι να κατανοήσουμε την ίδια τη γενέθλια πόλη, να γνωριστούμε μαζί της από την “ανάποδη”, την πίσω πλευρά της όποιας επίσημης εικόνας –το verso της καρτ ποστάλ– και να την ανακαλύψουμε ξανά από απόσταση 500 χιλιομέτρων. Στην ουσία όμως είναι μια πρόθεση για προσωπική απελευθέρωση από στερεότυπα και καθηλωτικές συμβάσεις που συνοδεύουν τέτοια φαινομενικά βαρυσήμαντα γεγονότα».

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Ο Γιάννης Καρλόπουλος φωτογραφίζεται στο στούντιό του. Φωτ.: Αναστασία Βουτυροπούλου

«Μια καρτ ποστάλ δεν έχει κάποια σοβαρή αξία, αλλά από καθαρά ιστορική πλευρά μπορεί και να αποκτήσει, πλαισιωμένη και ενταγμένη δε σε κάποιο πλαίσο γίνεται τεκμήριο μιας εποχής – εμένα βέβαια με ενδιαφέρει», μας λέει, «ως ένα μέσο που δείχνει την εξέλιξη της τεχνολογίας και αναπαραγωγής της εικόνας σε συνδυασμό με την προϊστορία της επικοινωνίας συνοδεία εικόνων». Στην εισαγωγή διαβάζουμε: «Ο τρόπος αναπαραγωγής των τοπίων και των τόπων που επισκέπτεται κάποιος είναι ευθέως ανάλογος της ευκολίας αναπαραγωγής των αναμνήσεων. Η εξέλιξη της εκάστοτε τεχνολογίας διαμορφώνει την ίδια την επικοινωνία. Η απλούστευση των διαδικασιών γνωστοποίησης σε πραγματικό χρόνο με το πάτημα ενός κουμπιού –πού πήγε, τι έφαγε, τι ψώνια έκανε, ποιον συνάντησε– συρρικνώνει, αν δεν εξαχνώνει εντελώς, τον χρόνο απόκρισης μεταξύ των επικοινωνούντων. Το απαραίτητο διάστημα μεσολάβησης για την αφομοίωση του λόγου της επικοινωνίας (εντυπώσεις, νέα, συναισθηματική κατάσταση, σκέψεις) καταβροχθίζεται από το τέρας των δεδομένων και των συντεταγμένων. Η αναπαραγωγή ενός προσωπικού περιβάλλοντος καθίσταται τόσο εύκολη και δημοφιλής και δηλώνεται prima vista· “είμαι εδώ τώρα!”.

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου

Η υλικότητα των καρτ ποστάλ δεν είναι απόκρυφη, όπως συμβαίνει με τα ψηφιακά συστήματα αναπαραγωγής, ο κόσμος σε σχήμα τσέπης παραμένει και στις εκδοχές των ειδυλλιακών τοπίων, στις λήψεις ρομαντικού ενθουσιασμού, μόνο που τα εικονοστοιχεία τους χρειάζονται ισχυρή ενέργεια για να ψύχονται τα τσιπάκια που τα κρατούν στη “μνήμη” τους σε κάποιον σέρβερ στην έρημο.

Τα χαρτώα τεκμήρια αποκτούν έναν ηρωικό χαρακτήρα· γίνονται εκλεκτά γιατί σπανίζουν, πολύ πιθανό να μείνουν για καιρό, ενώ εμείς θα έχουμε γίνει χημικές ενώσεις. Τα ψηφιακά ίχνη από την άλλη όχι απλώς δεν είναι τεκμήρια αλλά κάτι πολύ χειρότερο· αποδείξεις οικειοθελούς εγκλωβισμού.

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.

Μέσα από την παρατήρηση της αρχαιολογίας της επικοινωνίας –τόσο σε επίπεδο επικοινωνίας όσο και γλώσσας– που αναδεικνύουν οι καρτ ποστάλ, συγκεντρωμένες και ταξινομημένες, δημιουργείται ένα άλμπουμ μιας προ social media εποχής –που μοιάζει πολύ πιο μακρινή απ' ό,τι είναι στην πραγματικότητα– όπου η καλειδοσκοπική visual history των καρτ ποστάλ φέρνει για πρωταγωνιστές ανώνυμους αποστολείς, παραλήπτες, φωτογράφους, τυπογράφους, εκδότες αυτών των “ταχυδρομικών δελταρίων”, ταχυδρομικών υπαλλήλων και καθημερινών ανθρώπων που απεικονίζονται».

880
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γιάννης Καρλόπουλος, «Σαλονίκη», εκδόσεις Αντίποδες, επιμέλεια: Εύα Πλιάκου, Κώστας Σπαθαράκης, σελ. 352

«Έχει μεγάλη σημασία το πώς έγραφαν αυτοί οι άνθρωποι σε μία κάρτα, γιατί ήταν πολύτιμο το να γράφεις και να επικοινωνείς, δεν υπήρχε άλλο μέσο», λέει ο Γ. Καρλόπουλος. «Οι στρατιώτες του μετώπου του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, παιδιά 18 και 20 χρονών που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, ήταν αυτοί που έστελναν κυρίως κάρτες – σχεδόν τα τρία τέταρτα της πρώτης περιόδου απ’ το 1912 και μετά, διακόσιες χιλιάδες άτομα που τα έχουν στείλει να πολεμήσουν και πρέπει να επικοινωνήσουν με το σπίτι τους. Η Θεσσαλονίκη τότε ήταν μια ανατολίτικη πόλη, οθωμανική, είχε 30-40 μιναρέδες, παράγκες και λασπουριά, κι είχε κι έναν Λευκό Πύργο που δεν ήταν καν αξιοθέατο. Είναι ξεκάθαρο ότι τις έκαναν για τους στρατιώτες των Αγγλογάλλων τις καρτ ποστάλ. Βλέπεις έτσι την πόλη με έναν τρόπο που δεν θα μπορούσες να τη δεις σήμερα. Δεν υπήρχε βέβαια άλλος τρόπος να τη δεις, γιατί ποιος είχε φωτογραφική μηχανή τότε;

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου με τις χρωμολιθόγραφες, ο Λευκός Πύργος απεικονίζεται μόνο μία φορά. Μάλλον αδιάφορος κτιριολογικά, στους Δυτικούς θα έφερνε σε μπρουταλιστικό κάστρο, στους Ελλαδίτες σε κάτι πολύ οθωμανοπρεπές, αλλά και στη δεύτερη ενότητα, της φωτομηχανικής αναπαραγωγής, πάλι κάνει μόλις τέσσερις εμφανίσεις.

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter

Ο κόσμος άρχισε να ταξιδεύει μετά το 1945-46 και να στέλνει καρτ ποστάλ κάνοντας ό,τι κάνουμε τώρα με το Facebook. Ήθελαν να φαίνεται πού πήγαν, τι έκαναν, η διαδικασία αυτή είναι ίδια, απλώς καρτ ποστάλ στην αρχή έστελναν αυτοί που είχαν χρήματα (μια κάρτα κόστιζε κάποια χρήματα), οι οποίοι πήγαιναν για λουτρά π.χ., γιατί έτσι ξεκινάει ο τουρισμός. Σιγά σιγά η καρτ ποστάλ φτήναινε, γιατί μπορούσε να αναπαραχθεί με πολύ εύκολο τρόπο – έφτασε να κοστίζει δέκα λεπτά και μπορούσαν να τη στέλνουν όλοι. Και τώρα όλοι στέλνουμε άπειρες εικόνες γιατί μπορούμε να έχουμε στο κινητό μας τα πάντα. Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν θεωρούσε ότι οι καρτ ποστάλ, ως εφήμερα τεκμήρια ή συντρίμμια της ζωής μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην κατανόηση του παρελθόντος. Κι εγώ λέω ότι το θέμα είναι πως δεν υπάρχουν πια καρτ ποστάλ. Πώς θα βγάλεις στο μέλλον συμπέρασμα για το σήμερα;

bookmarks site2Ο Μπένγιαμιν το γράφει αυτό πριν από το 1940. Το “μπουμ” της καρτ ποστάλ γίνεται μετά το ’50-’60, μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ο κόσμος άρχισε να ταξιδεύει για τουρισμό και αναψυχή. Ο τουρισμός είναι η πρώτη αποικιοκρατία των πάντων, εποικούμε τους χώρους στο ιδεατό, στο φαντασιακό, είναι η αποικιοκρατία του φαντασιακού, αυτό ορίζεται σιγά σιγά στη βιβλιογραφία διεθνώς. Τώρα όλος ο κόσμος βρίσκεται στην παλάμη σου. Πηγαίνεις ταξίδια, από δω, από κει, κι αυτό το ποστάρεις, είναι σαν να στέλνεις καρτ ποστάλ, απλώς τώρα πατάς ένα κουμπί και πάει σε 500, 1.000 followers. Παλιά θα καθόσουν και θα έγραφες, θα έκανες έναν κόπο, θα έψαχνες τις καρτ ποστάλ, θα πήγαινες στο ταχυδρομείο, θα υπήρχε μια διαδικασία. Θεωρώ ότι πλέον η ευκολία του τρόπου αναπαραγωγής του τόπου που επισκέπτεσαι είναι ανάλογος του τρόπου επικοινωνίας και του τι ακριβώς λες στην ουσία, πώς το μεταφέρεις. Γιατί πολλές φορές το κάνεις απλώς για να το πεις, όχι για να ανακαλύψεις κάτι.

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.

Στο τέλος του βιβλίου, στις πηγές, υπάρχει ένα απόσπασμα που έχει να κάνει με τους δασκάλους μου, τους τεχνίτες του επαγγέλματος το οποίο εγώ ασκώ. Όπως ο Άρης Κωνσταντινίδης όσο έχτιζε, έγραφε και εξέδιδε τα βιβλία του, ο ζωγράφος της γιγαντοαφίσας και από τους πρώτους “γραφίστες”, Γιώργος Βακιρτζής εξέδωσε το λεύκωμα της Λαϊκής Επιγραφής μετά από χρόνια περιήγησης ανά την Ελλάδα, έτσι κι εγώ σχεδιάζω τα βιβλία μου, συλλέγω το υλικό μου, το σχολιάζω, χτίζοντας και σχεδιάζοντας παράλληλα και το σπίτι ή το γραφείο μου.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θεωρώ ότι μπορείς να περάσεις μια σχεδιαστική αντίληψη και σε άλλους τομείς – μάλλον χρειάζεται να υπάρχει μια πιο ευρεία επιμελητική αντίληψη, ειδικά στο editorial design. Ο σχεδιαστής πρέπει να μπει στη θέση του editor. Ο Βακιρτζής, στο λεύκωμα αυτό, που εκδόθηκε με το τέλος της χούντας από τον Παπαστράτο, μια και ο Βακιρτζής σχεδίαζε και πολλά πακέτα τσιγάρων, γράφει για μια μάντρα υλικών που έχει βρει και κλείνει και λέει ότι αυτή η μάντρα με τα υλικά, όπως είναι στημένη, είναι ένα anti-installation λαϊκής τέχνης, διαθέτει υλικά από κατεδαφίσεις που τα παίρνουμε και τα ενσωματώνουμε στα καινούργια κτίσματα. Έτσι, ως νοοτροπία, το παλιό υλικό συναρμολογείται μέσα στο καινούργιο. Αυτό δεν το κάνει τώρα ο κόσμος, κάνει τα πάντα καινούργια, αλλά αυτό ως λογική μνήμης είναι αυτό που δημιουργεί την εξέλιξη. Αυτή είναι η θεώρηση η δικιά μου.

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.

Οπότε, λέω, εξ όνυχος τον λέοντα, όπως από ένα μικρό κομμάτι μπορείς να καταλάβεις ότι είναι λιοντάρι, έτσι και από ένα μικρό κομμάτι χαρτί 10x15 μπορείς να οδηγηθείς σε συμπεράσματα βάσει του ελεύθερου συνειρμού και της έρευνας – γιατί έχει έρευνα τρομερή από πίσω όλο αυτό το πράγμα. Και δείχνει ότι η ερμηνεία αυτού του πράγματος δεν είναι απλώς για να υπάρχει ως πληροφορία, είναι και ένα φτηνό ταξίδι στο παρελθόν, χωρίς να έχει νοσταλγία, είναι ένας τρόπος να γνωρίσεις το παρελθόν, που κοστίζει πολύ λίγο, με 30 ευρώ μπορείς να πας ένα ταξίδι sci-fi».

Για τον Γ. Καρλόπουλο, η έκδοση αποτελεί και μια προσωπική υπόσχεση προς την πόλη του.

Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη πριν Facebook Twitter
Σαλόνι από το βιβλίο «ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του Γιάννη Καρλόπουλου.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Καρλόπουλος: Ένας sustainable τρόπος ζωής

Sustainability / Γιάννης Καρλόπουλος: «Δεν θα αγοράσω νερό σε πλαστικό μπουκάλι, ακόμα και αν διψάω πολύ, θα το αποφύγω»

Ο γραφίστας και σύμβουλος σχεδιασμού της έντυπης LiFO έχει υιοθετήσει εδώ και χρόνια κάποιες καθημερινές και οικολογικές συνήθειες. Πιστεύει ότι το να σκεφτόμαστε πόσο κόπο έχουν κάποια πράγματα για να γίνουν μπορεί να μας οδηγήσει σε πιο βιώσιμες συμπεριφορές.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου

Βιβλίο / «γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου

Το βιβλίο του Γιάννη Κωσταρή, μια προσωπική τοπογραφία από φωτογραφίες, αποσπάσματα ημερολογίου, αφηγήσεις και μικρές ιστορίες που αναζητώντας το παρόν σκοντάφτουν συνεχώς στο παρελθόν θα παρουσιαστεί στο βιβλιοπωλείο "Λεμόνι".
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ