Έρευνα για την επίδραση των νανοσωματιδιών στην υγεία του ανθρώπου

Έρευνα για την επίδραση των νανοσωματιδιών στην υγεία του ανθρώπου Facebook Twitter
0

Την επίδραση στην ανθρώπινη υγεία των νανοσωματιδίων που παράγονται από τους ρύπους κινητήρων ντίζελ εσωτερικής καύσης, μελέτησε η ομάδα ερευνητών του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Σωματιδίων και Αερολυμάτων (ΕΤΕΣΑ) του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), που πρόσφατα απέσπασε το βραβείο «Trojan Horse Prize» του ελβετικού οργανισμού Γιατροί για την Προστασία του Περιβάλλοντος (Αrztinnen und Αrzte fur Umweltschutz Schweiz).

«Πρόκειται για μια πραγματικότητα, η οποία μελετάται εντονότερα εδώ και μια δεκαπενταετία και αφορά τα σωματίδια που είναι εξαιρετικά μικρού μεγέθους, της τάξης των νανομέτρων, σωματίδια που έχουν την ικανότητα να διεισδύουν στην αναπνοή και να φτάνουν στο κατώτερο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου» τονίζει μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ -ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM», η Πηνελόπη Μπαλτζοπούλου, εκ της ερευνητικής ομάδας του εργαστηρίου.

Τα επονομαζόμενα και νανοσωματίδια «σχετίζονται πλέον αποδεδειγμένα με καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο του πνεύμονα και πρόωρη θνησιμότητα» και αυτό έχει ως αποτέλεσμα «να χαρακτηρίζονται και ως καρκινογενή. Έμφαση δίδεται πλέον στο πώς θα τα παγιδεύσουμε προτού βρεθούν στην ατμόσφαιρα και τα εισπνεύσει ο άνθρωπος» τονίζει η Ελληνίδα ερευνήτρια.

Η πειραματική εργασία της ομάδας την Ελλήνων ερευνητών είχε ως κύριο αντικείμενο την έκθεση «κυττάρων πνεύμονα στην εξάτμιση κινητήρα ντίζελ, με το καύσιμο μάλιστα να διαθέτει και επιπλέον ειδικό πρόσθετο καυσίμου, το οποίο χρησιμοποιείται για να καθαριστούν οι παγίδες αιθάλης και τα αποτελέσματα να δείχνουν επίπτωση στη βιωσιμότητα αυτών των κυττάρων στην περίπτωση που χρησιμοποιούνταν το καύσιμο με το πρόσθετο αυτό», σημειώνει η κ. Μπαλτζοπούλου. Πρωτοποριακό ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται και το ειδικό σύστημα που χρησιμοποίησε η ερευνητική ομάδα των Ελλήνων επιστημόνων, μια κατασκευή προηγμένη, που έχει αναπτυχθεί από την ίδια την ομάδα εντός του Ινστιτούτου και έχει διακριθεί σε διαγωνισμό καινοτομίας που έλαβε χώρα στο πρόσφατο παρελθόν.

Απαραίτητη η χρήση τεχνολογικών λύσεων που πρέπει να εφαρμοστούν σε παλαιότερα οχήματα με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας

«Ο στόλος των αυτοκινήτων ντίζελ στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ μεγάλος, ειδικότερα παλαιότερης τεχνολογίας. Πρόκειται για ταξί, μικρά φορτηγά, στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι όλος ο στόλος των αστικών λεωφορείων, οπότε και πρέπει να βρεθεί λύση για όλα αυτά τα οχήματα» τονίζει η κ. Μπαλτζοπούλου. Η λύση αυτή, προσθέτει, είναι η «ενσωμάτωση εκ των υστέρων καταλυτικών φίλτρων αιθάλης, κάτι που έχει κόστος και σήμερα δεν είναι υποχρεωτικό από τη νομοθεσία, εξ' ου και είναι επιπλέον απαραίτητο κάτι να γίνει και προς αυτή την κατεύθυνση».

Σημαντικό είναι από την άλλη να τονιστεί πως η ερευνητική κοινότητα έχει πλέον αποτελέσματα που δείχνουν ότι «και οι κινητήρες βενζίνης παράγουν μικρό αριθμό σωματιδιακών ρύπων, αλλά σε πολύ μικρότερα μεγέθη, κάτι που όμως σημαίνει πως πρόκειται για μεγέθη που είναι ικανά να εισπνεύσει ο άνθρωπος» και έτσι, όπως προσθέτει η κ. Μπαλτζοπούλου, «ανοίγει μια συζήτηση και για φίλτρα κινητήρων βενζίνης, κάτι που συζητά πλέον και η επιστημονική κοινότητα όπως και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την κατιούσα που παίρνει, με έναν τρόπο, η κατασκευή αυτοκινήτων ντίζελ, λόγω του σκανδάλου που είχε προκύψει τα τελευταία χρόνια».

Σε πρακτικό επίπεδο και σε ό,τι αφορά τις κινήσεις της καθημερινότητας η Ελληνίδα ερευνήτρια τονίζει πως οι πολίτες μπορούν να τηρήσουν μερικές οδηγίες. «Καλό είναι να αποφεύγουν να βρίσκονται στα σημεία όπου τα αυτοκίνητα στέκονται για πολλή ώρα, ειδικότερα οι ευπαθείς ομάδες και τα παιδιά» σημειώνει, ενώ στην περίπτωση των μεγάλων οχημάτων και λεωφορείων με κινητήρες ντίζελ «μια πρακτική λύση είναι να βγει το τελευταίο τμήμα της εξάτμισης των αυτοκινήτων στο άνω μέρος του οχήματος και όχι κάτω, οπότε και λύνεται και ένα μεγάλο πρόβλημα της επιλογής του σημείο από το οποίο θα περάσει ο πεζός για να αποφύγει τους ρύπους».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από το Πάρκινσον μέχρι την κατάθλιψη: Νέα συσκευή υπερήχων υπόσχεται θεραπείες χωρίς χειρουργείο

Τech & Science / Από το Πάρκινσον μέχρι την κατάθλιψη: Νέα συσκευή υπερήχων υπόσχεται θεραπείες χωρίς χειρουργείο

Xρησιμοποιεί υπερηχητικούς παλμούς που κατευθύνονται με ακρίβεια σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου, προσφέροντας εναλλακτική λύση στη χειρουργική εμφύτευση ηλεκτροδίων
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι στο Διάστημα μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση, σύμφωνα με μελέτη της NASA

Τech & Science / Το ταξίδι στο Διάστημα μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση, σύμφωνα με μελέτη της NASA

Ανθρώπινα αιμοσφαίρια που στάλθηκαν στο Διάστημα άρχισαν να χάνουν την ικανότητά τους να παράγουν υγιή νέα κύτταρα, ένδειξη επιταχυνόμενης γήρανσης, σύμφωνα με τη μελέτη
LIFO NEWSROOM
Ερευνητές του Cambridge «παγώνουν» μόριο-κλειδί και δίνουν μεγάλη ελπίδα για την αντιμετώπιση του καρκίνου στον εγκέφαλο

Τech & Science / Ερευνητές του Cambridge «παγώνουν» μόριο-κλειδί και δίνουν μεγάλη ελπίδα για την αντιμετώπιση του καρκίνου στον εγκέφαλο

«Θα μπορούσε να είναι μια πραγματική ευκαιρία να επιβραδύνουμε την εξέλιξη του γλοιοβλαστώματος», υποστηρίζουν με συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς απαιτείται περαιτέρω δοκιμών
LIFO NEWSROOM
Αλτσχάιμερ: Εγκρίθηκε φάρμακο που χορηγείται αποκλειστικά στο σπίτι

Τech & Science / Αλτσχάιμερ: Εγκρίθηκε θεραπεία που μπορεί να χορηγηθεί στο σπίτι από τον ίδιο τον ασθενή

Η έκδοση για χρήση στο σπίτι εγκρίθηκε ως θεραπεία συντήρησης που οι ασθενείς μπορούν να χορηγούν στον εαυτό τους αφού ολοκληρώσουν τον κύκλο της ενδοφλέβιας θεραπείας
LIFO NEWSROOM
«Νέα γενιά εθισμένων»: Τι κινδύνους κρύβει το άτμισμα για τον εγκέφαλο των εφήβων

Τech & Science / «Νέα γενιά εθισμένων»: Τι κινδύνους κρύβει το άτμισμα για τον εγκέφαλο των εφήβων

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα δημιουργούν νέους εθισμούς στη νικοτίνη και προκαλούν σοβαρούς κινδύνους για την καρδιά, τους πνεύμονες και τον εγκέφαλο των παιδιών και των εφήβων
LIFO NEWSROOM
«Είναι κάπως σαν νίκη για τη Google»: Πώς κατάφερε να γλιτώσει από το να πουλήσει το Chrome

Τech & Science / «Είναι κάπως σαν νίκη για τη Google»: Πώς κατάφερε να γλιτώσει από το να πουλήσει το Chrome

Η απόφαση αυτή θεωρείται μια από τις σημαντικότερες των τελευταίων 20 ετών - Η Google διατηρεί πάντως κάποιες «ανησυχίες» για την υποχρέωσή της να μοιράζεται δεδομένα διαδικτυακών αναζητήσεων
LIFO NEWSROOM