Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες

Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες Facebook Twitter
1

Αν αναγκαζόταν να επιλέξει, ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα (self-driving car) σε μια αναπόφευκτη σύγκρουση;

Θα έπρεπε να θυσιαστούν οι επιβάτες στο αυτοκίνητο για να σωθούν οι πεζοί; Ή μήπως να σκοτωθεί ένας πεζός για να σωθεί μια τετραμελής οικογένεια μέσα στο όχημα;

Για να προσεγγίσουν τη «λύση», ερευνητές του MIT Media Lab (Massachusetts Institute of Technology) ανέλυσαν περισσότερες από 40 εκατομμύρια απαντήσεις μέσω ενός πειράματος που ξεκίνησαν το 2014. 

Το Moral Machine, η ιστοσελίδα που δημιούργησαν για να μελετήσουν σε βάθος τις αντιδράσεις των αυτόνομων οχημάτων σε συνάρτηση με την ανθρώπινη ηθική, αποκάλυψε πως η αντιμετώπιση ποικίλλει ανάλογα με την χώρα.  

Πώς έγινε το πείραμα

Η εκτίμηση του ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα είναι μια σύγχρονη παραλλαγή ενός παλιού ηθικού διλήμματος, γνωστό ως το «πρόβλημα του τρόλεϊ». 

Με την ιδέα είχε ασχοληθεί σε κάποιο επεισόδιο η τηλεοπτική σειρά «The Good Place» του NBC, στο οποίο ο καθηγητής Δεοντολογίας Chidi κλήθηκε να κοντρολάρει ένα εκτροχιασμένο τραμ. 

Αν δεν έκανε τίποτα, το τραμ θα πατούσε πέντε μηχανικούς που έκαναν εργασίες στις ράγες μπροστά του. Αν άλλαζε την πορεία του σε διαφορετικές ράγες, θα έσωζε τους πέντε μηχανικούς, αλλά θα χτυπούσε έναν άλλον που σε άλλη περίπτωση θα επιζούσε. 

Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες Facebook Twitter
Στη σειρά «The Good Place», ο Chidi βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα ηθικό δίλημμα.

Το Moral Machine παρουσίασε διάφορες παραλλαγές του συγκεκριμένου διλήμματος, χρησιμοποιώντας εδώ αντί για τραμ ένα αυτο-οδηγούμενο όχημα. 

Στους ερωτηθέντες δόθηκαν διάφορα σενάρια. Θα έπρεπε ένα αυτόνομο όχημα να θυσιάσει τους επιβάτες του ή να κάνει ελιγμό για να χτυπήσει:

- έναν επιτυχημένο επιχειρηματία;

- έναν διαβόητο εγκληματία;

- μια ομάδα ηλικιωμένων;

- ένα κοπάδι από αγελάδες; 

- πεζούς που διέσχισαν τον δρόμο ενώ τους είπαν να περιμένουν; 

Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες Facebook Twitter
Moral Machine: Θα έπρεπε ένα αυτόνομο όχημα να σώσει τους επιβάτες ή τους πεζούς;

Τι διαπίστωσαν

Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη του πειράματος, οι ερευνητές παρουσίασαν μια ανάλυση των στοιχείων, η οποία δημοσιεύθηκε στο Nature.

Τα αποτελέσματα από 40 εκατομμύρια αποφάσεις δείχνουν πως οι περισσότεροι θα προτιμούσαν να σώσουν ανθρώπους αντί για ζώα, γενικά όσες περισσότερες ζωές γίνεται, και έτειναν να επιλέγουν την διάσωση νεαρών ατόμων αντί για ηλικιωμένους. 

Την ίδια στιγμή, αλλά σε μικρότερο βαθμό, διαπιστώθηκε στις απαντήσεις η τάση του να σώζονταν γυναίκες αντί για άντρες, εκείνοι με υψηλότερο στάτους αντί για τους φτωχότερους και οι πεζοί αντί για τους επιβάτες. 

Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες Facebook Twitter
Σε παγκόσμιο επίπεδο, προτιμήθηκε να σωθούν οι άνθρωποι, όσο περισσότεροι γίνεται και εκείνοι που είναι νεαροί σε ηλικία.

Περίπου 490.000 άνθρωποι συμπλήρωσαν επίσης μια δημογραφική έρευνα, συμπεριλαμβανομένης της ηλικίας, του φύλου και των θρησκευτικών πεποιθήσεων. Οι ερευνητές είπαν πως αυτές οι παράμετροι δεν είχαν «υπολογίσιμο αντίκτυπο» στις αποφάσεις των ερωτηθέντων. 

Βέβαια, οι ερευνητές όντως διαπίστωσαν ορισμένες πολιτισμικές διαφορές στις αποφάσεις. Οι Γάλλοι ήταν πιο πιθανό να λάβουν υπόψη τον αριθμό των ατόμων που θα σκοτώνονταν, ενώ οι Ιάπωνες έδωσαν σε αυτό την μικρότερη σημασία. 

Οι Έλληνες έρχονται δεύτεροι μετά τους Γάλλους σε αυτούς που απάντησαν πως θα προτιμούσαν να σωθούν τα άτομα νεαρής ηλικίας αντί για τους ηλικιωμένους. Ταϊβάν, Κίνα, Νότια Κορέα και Ιαπωνία ήταν χώρες που έδωσαν ελάχιστη έμφαση σε αυτό. 

Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες Facebook Twitter
Ιαπωνία, Νορβηγία και Σιγκαπούρη προτιμούν να σωθούν οι πεζοί, σε αντίθεση με τις Κίνα, Εσθονία και Ταϊβάν.
Δίλημμα: Ποιον θα έπρεπε να σκοτώσει ένα αυτόνομο όχημα αν έπρεπε να διαλέξει;- Τι απάντησαν οι Έλληνες Facebook Twitter
Γαλλία, Ελλάδα, Καναδάς και Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν μεγαλύτερη βαρύτητα στα άτομα νεαρής ηλικίας, σε αντίθεση με τις Ταϊβάν, Κίνα, Νότια Κορέα και Ιαπωνία.

Σε κάθε περίπτωση, οι ερευνητές αναγνωρίζουν πως το διαδικτυακό παιχνίδι τους δεν αποτελεί ελεγχόμενη έρευνα και πως «δεν αποδίδει την πολυπλοκότητα των διλημμάτων των αυτόνομων οχημάτων». Ωστόσο φιλοδοξούν το Moral Machine να πυροδοτήσει «μια παγκόσμια συζήτηση» σχετικά με τις ηθικές αποφάσεις που θα κληθούν να πάρουν τα αυτόνομα οχήματα. 

«Ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν έχουμε επιτρέψει σε μια μηχανή να αποφασίσει μόνη της ποιος θα έπρεπε να ζήσει και ποιος να πεθάνει, σε ένα κλάσμα δευτερολέπτου, χωρίς ταυτόχρονη παρακολούθηση. Πολύ σύντομα όμως θα ξεπεράσουμε αυτό το όριο», αναφέρει η ομάδα στην ανάλυσή της. 


Με πληροφορίες από BBC

Τech & Science
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέο εργαλείο AI προβλέπει τον κίνδυνο για 1.000 ασθένειες έως και 20 χρόνια πριν

Τech & Science / Νέο εργαλείο AI προβλέπει τον κίνδυνο για 1.000 ασθένειες έως και 20 χρόνια πριν

Λαμβάνει υπόψη το ιατρικό ιστορικό, βασικά δημογραφικά στοιχεία και παράγοντες τρόπου ζωή ώστε να εκτιμήσει αν και πότε μπορεί να εμφανιστούν παθήσεις όπως καρκίνος, διαβήτης και καρδιολογικά ή αναπνευστικά νοσήματα
LIFO NEWSROOM
Η Σελήνη «πωλείται»: Φινλανδική εταιρεία αγόρασε ήδη πόρους - Τι είναι το Ήλιο-3

Τech & Science / Η Σελήνη «πωλείται»: Φινλανδική εταιρεία αγόρασε ήδη πόρους - Τι είναι το Ήλιο-3

Το ηλιακό φως «βομβαρδίζει» το φεγγάρι με Ήλιο-3 εδώ και 4 δισεκατομμύρια χρόνια - Επειδή η Σελήνη δεν έχει μαγνητικό πεδίο, το ισότοπο παραμένει στην επιφάνεια, αντίθετα με τη Γη, όπου απορρίπτεται στο διάστημα
LIFO NEWSROOM
Πώς χρησιμοποιούν οι άνθρωποι το ChatGPT – Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη

Τech & Science / Πώς χρησιμοποιούν οι άνθρωποι το ChatGPT – Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη

Η μελέτη αποδεικνύει ότι το μοντέλο δεν χρησιμοποιείται μόνο για την επιτάχυνση επαγγελματικών διαδικασιών αλλά και για να εμπλουτίσει την καθημερινή ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως
LIFO NEWSROOM
Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

Τech & Science / Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

H λειτουργία «Live Translation with AirPods», που αποτελεί μέρος του Apple Intelligence, δεν θα ενεργοποιείται εάν ο χρήστης βρίσκεται εντός ΕΕ και ο λογαριασμός Apple ανήκει σε περιοχή της ΕΕ
LIFO NEWSROOM
Πώς η Αιθιοπία γίνεται ένας απρόσμενος ηγέτης στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων

Τech & Science / Πώς η Αιθιοπία γίνεται ένας απρόσμενος ηγέτης στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, περίπου 115.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν ήδη στην Αιθιοπία, από τα 1,5 εκατομμύρια συνολικά οχήματα στη χώρα, με στόχο να φτάσουν τα 500.000 μέχρι το 2030
LIFO NEWSROOM
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ολοκληρωτικά το διαδίκτυο: Ευκαιρίες, προκλήσεις και παγίδες

Τech & Science / Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ολοκληρωτικά το διαδίκτυο: Ευκαιρίες, προκλήσεις και παγίδες

Η σύγχρονη πρόκληση είναι να διασφαλίσουμε ότι όπου αλληλεπιδρούμε με την ΤΝ, θα γνωρίζουμε ότι «μιλάμε με ένα bot» — και ότι το bot αυτό είναι ειλικρινές και αυθεντικό όσο και ο ίδιος ο άνθρωπος
LIFO NEWSROOM
Σπάνια απολιθώματα στην Καισάρεια: Κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών σε άριστη κατάσταση

Τech & Science / Σπάνια απολιθώματα στην Καισάρεια: Κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών σε άριστη κατάσταση

Συγκλονιστική ανακάλυψη στην Καισάρεια: τρία κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών βρέθηκαν άθικτα, μαζί με απολιθώματα ρινόκερων, σμιλόδοντα και τριδάκτυλων αλόγων - Η «ζώνη των ελεφάντων» αλλάζει την παλαιοντολογική ιστορία της περιοχής
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια