«Πρωταθλήτρια» στην ατμοσφαιρική ρύπανση η Αθήνα - Οι κίνδυνοι για την υγεία και τι πρέπει να αλλάξει

«Πρωταθλήτρια» στην ατμοσφαιρική ρύπανση η Αθήνα - Οι κίνδυνοι για την υγεία και τι πρέπει να αλλάξει Facebook Twitter
3

«Πρωταθλήτρια» στην ατμοσφαιρική ρύπανση μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων είναι η Αθήνα, σύμφωνα με σχετική έρευνα.

Συγκεκριμένα, η Αθήνα και το Μιλάνο είναι δύο πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου σχεδόν τα τρία τέταρτα (πάνω από το 70%) των επιβλαβών ρύπων οξειδίου του αζώτου προέρχονται από τα οχήματα και τις μεταφορές. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο (47%) σε 30 μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ενώ σε κάποιες όπως η Λισαβόνα είναι μόνο 20%.

Αυτό προκύπτει από μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που εκτιμά ότι οι συγκεντρώσεις του μονοξειδίου και του διοξειδίου του αζώτου στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης όπως η Αθήνα θα μπορούσαν να μειωθούν έως 40% με τα κατάλληλα μέτρα, όσον αφορά τη μετακίνηση των οχημάτων. Περίπου το 15% της μείωσης μπορεί να προέλθει από τους περιορισμούς στα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα ΙΧ, το 13% στα πετρελαιοκίνητα φορτηγά και 6% στα βαν με ντίζελ.

Οι σοβαροί κίνδυνοι για την υγεία των κατοίκων

Η ατμοσφαιρική ρύπανση -στην οποία συμβάλλουν σημαντικά τα οξείδια του αζώτου- είναι ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός κίνδυνος για την υγεία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Παρά την πρόοδο που έχει γίνει, αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις υποφέρουν ακόμη από μέτρια ποιότητα αέρα.

Μόνο του το διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) ευθύνεται για τουλάχιστον 68.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ ετησίως, ενώ αρκετές πόλεις -μεταξύ των οποίων η Αθήνα- τακτικά ξεπερνούν τα ευρωπαϊκά όρια και ασφαλείας για το συγκεκριμένο ρύπο (40 μικρογραμμάρια Νο2 ανά κυβικό μέτρο αέρα). Περίπου το 10% των σταθμών μέτρησης της ποιότητας του αέρα στην Ευρώπη -κυρίως μέσα σε πόλεις (και στην Αθήνα)- καταγράφουν κάθε χρόνο παραβίαση του επιπέδου των ρύπων σε ετήσια βάση.

Τα μέτρα που συνιστούν οι ειδικοί

Οι ερευνητές του JRC δημιούργησαν έναν «Αστικό 'Ατλαντα Νο2», με στόχο να βοηθήσουν τις αρμόδιες αρχές να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν πιο αποτελεσματικά μέτρα, ώστε να μειωθούν τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου.

Μεταξύ άλλων, προτείνεται ο αυστηρότερος περιορισμός της κίνησης των μεγαλύτερης ηλικίας και πιο ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο κέντρο της πόλης ή ακόμη και η επιβολή περιβαλλοντικών τελών στους μεγαλύτερους ρυπαντές. Ακόμη, προτείνεται η ενθάρρυνση και τα κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, η ευρύτερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, των ποδηλάτων και του περπατήματος, έτσι ώστε να βελτιωθεί και άλλο η ποιότητα του αέρα, αλλά επίσης να μειωθούν ο θόρυβος και τα τροχαία.

Οι μεταφορές είναι με διαφορά η κυριότερη πηγή προέλευσης των οξειδίων του αζώτου και ακολουθούν οι τομείς ενέργειας και εμπορίου, τα νοικοκυριά κ.α. Η συνεισφορά των οξειδίων του αζώτου από τις μεταφορές στη συνολική ετήσια συγκέντρωση των δυνητικά επικίνδυνων μικροσωματιδίων στον αέρα (ΡΜ2,5 ή με διάμετρο έως δυόμισι εκατομμυριοστά του μέτρου) εκτιμάται σε 4% κατά μέσο όρο στις ευρωπαϊκές πόλεις. Στην Αθήνα το ποσοστό είναι μόνο 1% έναντι 8% στη Λυών και 10% στο Λουξεμβούργο.

Το διοξείδιο του αζώτου είναι αέριο που προέρχεται κυρίως από την καύση ορυκτών καυσίμων. Αν και παράγεται σε μεγάλες ποσότητες από τα παλαιότερης τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα (τα νεότερα με κινητήρες προδιαγραφών Euro 6 έχουν περιορίσει δραστικά τους ρύπους αυτούς), το ΝΟ2 παράγεται και από άλλες πηγές καύσης. Τα μικροσωματίδια ΡΜ2,5, που μπορούν να εισχωρούν στους πνεύμονες και στο υπόλοιπο σώμα, δημιουργούνται εν μέρει από χημικές αντιδράσεις στην ατμόσφαιρα, στις οποίες εμπλέκονται τα οξείδια του αζώτου. Το μέσο ετήσιο όριο ασφαλείας για τα ΡΜ2,5 στην ΕΕ είναι 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιλώντας ανοιχτά για όσα πολλές φορές μένουν στο περιθώριο ή αμφισβητούνται

Ελλάδα / The Upfront Initiative 2025: Καλεσμένοι-έκπληξη και δεκάδες προσωπικότητες στο φετινό συνέδριο

Περισσότεροι από 50 εκπρόσωποι του πολιτισμού, των επιχειρήσεων, της πολιτικής, των media, του ακτιβισμού και της κοινωνίας των πολιτών θα συζητήσουν ανοιχτά θέματα που αφορούν την ισότητα, τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη στους χώρους εργασίας αλλά και στην καθημερινή ζωή.
LIFO NEWSROOM
Νοσοκομείο ΕΛΠΙΣ: Εργαζόμενοι και ασθενείς με εγκαύματα από ακτινοβολία UV σε χειρουργείο

Ελλάδα / Νοσοκομείο ΕΛΠΙΣ: Εργαζόμενοι και ασθενείς με εγκαύματα από ακτινοβολία UV σε χειρουργείο

Αρκετοί εργαζόμενοι εμφάνισαν συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, ζαλάδες και άλλες παρενέργειες, ενώ υπάρχει έντονη ανησυχία για τις πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία τόσο του προσωπικού όσο και των ασθενών
LIFO NEWSROOM
Μετς: Βίντεο από την στιγμή που ΙΧ στο οποίο βρέθηκε σορός άνδρα τυλίγεται στις φλόγες

Ελλάδα / Μετς: Βίντεο από την στιγμή που το αυτοκίνητο στο οποίο βρέθηκε σορός άνδρα τυλίγεται στις φλόγες

ο όχημα, το οποίο έφερε ξένες πινακίδες, φέρεται να ήταν σταθμευμένο για αρκετό καιρό στο σημείο, γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία στους κατοίκους της περιοχής
LIFO NEWSROOM
Κτηματολογικά γραφεία: Σε αργία οι υπάλληλοι του Κτηματολογίου που εμπλέκονται στο κύκλωμα

Ελλάδα / Κτηματολογικά γραφεία: Σε αργία οι υπάλληλοι του Κτηματολογίου που εμπλέκονται στο κύκλωμα

Με αντάλλαγμα χρηματικά ποσά, το κύκλωμα προχωρούσε στην κατά προτεραιότητα διεκπεραίωση αιτημάτων έκδοσης εγγράφων και πιστοποιητικών σε Κτηματολογικά Γραφεία
LIFO NEWSROOM

σχόλια

3 σχόλια
Και προς θεού μην ταράξουμε την ηρεμία των αυτοκινητιστών. Όριο ζωής αυτοκινήτων ταξί 22 χρόνια!!! Μοντέλα του 1997 δηλαδή κυκλοφορούν ακόμα στους δρόμους δίπλα μας. Αυτό είναι χειρότερο από το να έχεις έναν καπνιστή δίπλα σου όλη μέρα να σε έχει ντουμανιάσει στο παθητικό κάπνισμα. Βάλε και το απαρχαιωμένο νομικό πλαίσιο για φορτηγά, σχολικά λεωφορεία, μηχανάκια αλλά και όλα τα οχήματα γενικώς και ήρθε και έδεσε το γλυκό. Ο καρκίνος του πνεύμονα είναι πλέον επίσημα η πρώτη αιτία θανατου στην Ελλάδα!!! Ίσως είχε νόημα και ένα συνδικάτο ακόμα στα τόσα χρήσιμα που έχουμε: "Συνδικάτο για την προώθηση του καρκίνου στην Ελλάδα". Μέλη του θα μπορούσαν να γίνουν ιδιοκτήτες ταξί, φορτηγών, σχολικών και μη λεωφορείων, κούριερ, εισαγωγείς παλαιών οχημάτων από εξωτερικό κλπ.
Από πού να αρχίσω. Οι δημόσιες μεταφορές στην Αθήνα είναι τριτοκοσμικές, τα λεωφορεία περνάνε κάθε οπότε τύχει, βρωμάνε και είναι γεμάτα. Το μέτρο εξυπηρετεί πολύ λίγες περιοχές, οι περισσότερες δεν έχουν πρόσβαση σε αυτό. Η χρήση ΙΧ είναι μονόδρομος για πολλούς Αθηναίους. Αν αναλογιστούμε τα επίπεδα μισθών, η αγορά ενός παλαιού αυτοκινήτου είναι η μόνη λύση. Αγοράζουμε μεταχειρισμένα όλα τα σάπια της Γερμανίας. Ηλεκτρικό αυτοκίνητο καινούργιο θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν πολύ λίγοι και αυτοί δε θα ξέρουν πού να το φορτίζουν καθώς οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι. Είμαστε ακόμα αναπτυσσόμενη οικονομία και έχουμε πολλά να λύσουμε.
Ρύπανση, τσιμέντο, θόρυβος, ασχήμια, βρωμιά, εγκληματικότητα, διαφθορά.Δεν είναι να σου κάνει εντύπωση γιατί η ταινία Joker έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία της χρονιάς...