Πέθανε ο Roy Ayers – Ο θρύλος του vibraphone που επηρέασε το hip-hop και τη soul-jazz

Πέθανε ο Roy Ayers – Ο θρύλος του vibraphone που επηρέασε το hip-hop και τη soul-jazz Facebook Twitter
Roy Ayers/ Φωτ.: EPA
0

Ο Roy Ayers, ένας από τους κορυφαίους vibraphonists της jazz και πρωτοπόρος της soul-jazz σκηνής της δεκαετίας του 1970, πέθανε την Τρίτη στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 84 ετών. Την είδηση ανακοίνωσε ο γιος του, Mtume, αναφέροντας ότι έφυγε έπειτα από μακρά ασθένεια.

Το vibraphone είναι ένα μουσικό όργανο κρουστών, παρόμοιο με το ξυλόφωνο και το μεταλλόφωνο, αλλά με μεταλλικές πλάκες αντί για ξύλινες. Χρησιμοποιεί ηλεκτροκίνητους δίσκους (vibrato fans) που περιστρέφονται πάνω από τους σωλήνες συντονισμού, δημιουργώντας το χαρακτηριστικό «τρέμουλο» ή δονητικό εφέ στον ήχο του.

Ο Ayers υπήρξε ένας από τους πιο εμπορικά επιτυχημένους μουσικούς της γενιάς του, κυκλοφορώντας σχεδόν 50 άλμπουμ, ενώ το έργο του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης και sampling για πολλούς hip-hop καλλιτέχνες. Το εμβληματικό του κομμάτι “Everybody Loves the Sunshine” (1976) έχει χρησιμοποιηθεί σχεδόν 200 φορές από καλλιτέχνες όπως ο Tupac Shakur, o Dr. Dre, η Mary J. Blige και ο Snoop Dogg.

Γεννημένος το 1940 στο Λος Άντζελες, ο Ayers ήρθε σε επαφή με το vibraphone από μικρή ηλικία, όταν ο θρυλικός Lionel Hampton του χάρισε το πρώτο του ζευγάρι μπαγκέτες. Σπούδασε μουσική στο Thomas Jefferson High School και ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του 1960, παίζοντας με σημαντικούς μουσικούς όπως ο Herbie Mann, με τον οποίο ηχογράφησε 11 άλμπουμ.

Η μεγάλη του καταξίωση ήρθε τη δεκαετία του 1970, όταν σχημάτισε την Roy Ayers Ubiquity, μια μπάντα που συνδύαζε jazz, funk και R&B, συμβάλλοντας στη γέννηση του neo-soul ήχου. Το στυλ του επηρέασε καλλιτέχνες όπως η Erykah Badu και η Jill Scott, ενώ το έργο του συνέχισε να επανεξετάζεται και να χρησιμοποιείται σε νέα μουσικά ρεύματα.

Συνεργάστηκε με κορυφαίους καλλιτέχνες, από τον Fela Kuti στην Afrobeat σκηνή μέχρι τον Rick James και τη Whitney Houston, ενώ παρέμεινε ενεργός στη μουσική βιομηχανία για περισσότερες από έξι δεκαετίες.

Ο Roy Ayers αφήνει πίσω του μια ανεξίτηλη μουσική κληρονομιά, που συνδέει τη jazz, τη funk και το hip-hop, αποδεικνύοντας πως η μουσική του μπορεί να κάνει «τους πάντες χαρούμενους, ακόμα και τους αρνητικούς», όπως είχε δηλώσει ο ίδιος.

Με πληροφορίες από New York Times

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αίγυπτος: Εγκαινιάζεται το νέο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο δίπλα στις Πυραμίδες της Γκίζας

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Εγκαινιάζεται το νέο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο δίπλα στις Πυραμίδες της Γκίζας

Το επιβλητικό κτίριο εκτείνεται σε περίπου 500.000 τετραγωνικά μέτρα και φιλοξενεί περισσότερα από 100.000 εκθέματα που καλύπτουν επτά χιλιετίες αιγυπτιακής ιστορίας
LIFO NEWSROOM
Γκοντάρ, Φατίχ Ακίν και Κόλιν Χούβερ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Γκοντάρ, Φατίχ Ακίν και Κόλιν Χούβερ από αύριο στους κινηματογράφους

Ο φόρος τιμής στη «Nouvelle Vague» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, το «Amrum» του αγαπητού στη χώρα μας Φατίχ Ακίν και μια ακόμα διασκευή μυθιστορήματος της Κόλιν Χούβερ είναι μερικές από τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν από αυτή την Πέμπτη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το νέο Terminal One στο JFK υπόσχεται να μετατρέψει το αεροδρόμιο σε «πολιτιστικό προορισμό»

Πολιτισμός / Η Νέα Υόρκη σχεδιάζει το πιο καλλιτεχνικό αεροδρόμιο στον κόσμο: Το νέο Terminal One στο JFK

Με την ολοκλήρωσή του το Terminal One φιλοδοξεί να λειτουργεί όχι μόνο ως πύλη εισόδου στη Νέα Υόρκη αλλά και ως πολιτιστικός προορισμός που αντανακλά την ενέργεια και τη δημιουργικότητα της πόλης που ποτέ δεν κοιμάται
LIFO NEWSROOM
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΝΘΙΜΟΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Πολιτισμός / Γιώργος Λάνθιμος: Το New York Magazine κατέταξε τις 10 ταινίες του

Το αμερικανικό περιοδικό New York Magazine παρουσίασε τη δική του λίστα με τις δέκα καλύτερες ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου, βάζοντας στην κορυφή το φιλμ που έκανε γνωστό τον Έλληνα σκηνοθέτη σε όλο τον κόσμο.
LIFO NEWSROOM