Ο Σαλμάν Ρούσντι μιλά για πρώτη φορά μετά την επίθεση που δέχθηκε

Ο Σαλμάν Ρούσντι μιλά για πρώτη φορά μετά την επίθεση που δέχθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: Instagram
0

Ο Σαλμάν Ρούσντι μίλησε για πρώτη φορά μετά την επίθεση με μαχαίρι που δέχθηκε πέρυσι σε εκδήλωση στη Νέα Υόρκη.

Ο συγγραφέας μίλησε για πρώτη φορά στο περιοδικό The New Yorker, κάνοντας λόγο για «τύχη...το βασικό συναίσθημα που με κατακλύζει είναι ευγνωμοσύνη».

Ο βραβευμένος συγγραφέας Σαλμάν Ρούσντι δέχθηκε επίθεση στη σκηνή ενώ βρισκόταν σε μία εκδήλωση λίγο πριν ξεκινήσει την ομιλία του τον περασμένο Αύγουστο.

Μετά την επίθεση παρέμεινε για 6 εβδομάδες στο νοσοκομείο. Αποτέλεσμα της επίθεσης ήταν να χάσει την όρασή του από το ένα του μάτι. 

Ο σερ Σαλμάν Ρούσντι, πριν από την επίθεση, ήταν αντιμέτωπος με θανατικές απειλές από το Ιράν, μετά την κυκλοφορία του βιβλίου του «Σατανικοί Στίχοι» το 1988.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον David Remnick, ο συγγραφέας είπε μεταξύ άλλων πως είναι καλύτερα πια. «Δεδομένου του τι συνέβη, δεν είμαι τόσο άσχημα».

Η κατάσταση της υγείας του Σαλμάν Ρούσντι

«Τα πιο σημαντικά τραύματα έχουν γιατρευθεί, επί της ουσίας. Έχω αίσθηση στον αντίχειρα και στον δείκτη και στο κάτω μισό της παλάμης. Κάνω αρκετή θεραπεία στα χέρια μου και μου λένε ότι τα πάω πολύ καλά».

Ωστόσο, ο ίδιος λέει ότι είναι δύσκολο να γράψει ή να δακτυλογραφήσει καθώς δεν έχει πλήρη αίσθηση ακόμα των ακροδακτύλων του.

«Μπορώ να σηκώνομαι και να περπατώ. Όταν λέω ότι είμαι καλά, εννοώ ότι υπάρχουν τμήματα στο κορμί μου που χρειάζονται διαρκείς ελέγχους. Ήταν μια κολοσσιαία επίθεση». όπως είπε.

Σημείωσε ακόμα πως έχει πνευματικές πληγές από την επίθεση και ότι χρειάζεται να ξανασκεφτεί την προσέγγισή του σε ζητήματα ασφάλειας, καθώς τις τελευταίες δύο δεκαετίες ζει χωρίς ασφάλεια.

«Υπάρχει κάτι σαν μετατραυματικό στρες. Μου είναι πολύ δύσκολο να γράψω. Κάθομαι να γράψω και δεν γίνεται τίποτα. Γράφω, αλλά είναι ένας συνδυασμός κενού και σκουπιδιών, πράγματα που γράφω και τα διαγράφω την επόμενη μέρα. Δεν έχω βγει ακόμα από αυτό το σκοτεινό δάσος, πραγματικά».

Ο άνδρας που φέρεται να μαχαίρωσε τον Σαλμάν Ρούσντι, ο Hadi Matar, κατηγορήθηκε για απόπειρα ανθρωποκτονίας.

Ήδη ωστόσο ο Ρούσντι ήταν στο στόχαστρο μουσουλμάνων, που αντέδρασαν με μανία τους Σατανικούς Στίχου του 1988, υποστηρίζοντας ότι η απεικόνιση του προφήτη Μωάμεθ στο βιβλίο του, πρόσβαλε την πίστη τους.

Αντιμετώπισε απειλές για τη ζωή του και ο τότε Ιρανός ηγέτης, Αγιατολάχ Ρουχολάχ Χομεϊνί, εξέδωσε φετφά, διάταγμα δηλαδή με το οποίου ζητούσε τη δολοφονία του Σαλμάν, επικηρύσσοντάς τον για 3 εκατ. δολ.

Ο Σαλμάν Ρούσντι μιλά για πρώτη φορά μετά την επίθεση που δέχθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: BBC

Η φετφά παραμένει ενεργή, και παρόλο που η κυβέρνηση του Ιράν έχει αποστασιοποιηθεί από το διάταγμα του Χομεϊνί, ένα άλλο επίσημο ιρανικό θρησκευτικό ίδρυμα πρόσθεσε άλλα 500.000 δολάρια στην επικήρυξή του, το 2012.

Ο Remnick ρώτησε τον Σαλμάν Ρούσντι αν πιστεύει ότι θα έπρεπε να ήταν περισσότερο επιφυλακτικός μετά τη μετακόμισή του στη Νέα Υόρκη το 2000, έχοντας προηγουμένως ζήσει κρυμμένος για αρκετά χρόνια.

«Λοιπόν, κάνω αυτή την ερώτηση στον εαυτό μου και δεν ξέρω την απάντηση», είπε. 

«Είχα τελικά όντως περισσότερα από 20 χρόνια ζωής. Άρα, είναι λάθος; Επίσης, έγραψα πολλά βιβλία» όπως είπε.

Το τελευταίο του βιβλίο, Victory City, ο Σαλμάν Ρούσντι το ολοκλήρωσε λίγο πριν την επίθεση και αναμένεται να κυκλοφορήσει μέσα στην εβδομάδα.

«Πάντα προσπαθούσα πολύ σκληρά να μην υιοθετώ τον ρόλο του θύματος» είπε.

«Μετά κάθεσαι απλά και λες, κάποιος μου κάρφωσε ένα μαχαίρι! Καημένος που είμαι. Που νομίζω ότι το κάνω και εγώ μερικές φορές» όπως παραδέχτηκε.

«Αλλά αυτό που δεν νομίζω ότι συμβαίνει είναι ότι το εξής: Αυτό είναι που θέλω να σκεφτούν όσοι διαβάσουν το βιβλίο μου. Θέλω να τους τραβήξει η ιστορία, να τους συνεπάρει» είπε.

Ωστόσο, ο ίδιος όπως λέει δεν γνωρίζει αν το τελευταίο του βιβλίο, Victory City, θα κληθεί να ανταγωνιστεί την πρόσφατη προσωπική του περιπέτεια.

«Ελπίζω σε κάποιο σημείο, να μπορεί να αλλάξει το αντικείμενο συζήτησης. Πάντα θεωρούσα ότι τα βιβλία μου είναι πιο ενδιαφέροντα από την ζωή μου. Δυστυχώς ο κόσμος φαίνεται πως διαφωνεί» είπε ο Σαλμάν Ρούσντι.

Ο συγγραφέας μίλησε για το πώς το βιβλίο, που διαδραματίζεται στη νότια Ινδία του 14ου αιώνα, μπορεί να διαβαστεί ως αλληγορία για την κατάχρηση εξουσίας και την κατάρα του σεχταρισμού.

Ο Σαλμάν Ρούσντι ασκεί έντονη κριτική και στον σημερινό πρωθυπουργό της χώρας, Ναρέντρα Μόντι.

«Η κυβέρνηση Μόντι είναι πολύ δημοφιλής. Έχει τεράστια υποστήριξη. Και αυτό της δίνει τη δυνατότητα να ξεφεύγει από τα πάντα. Να δημιουργήσει αυτό το πολύ αυταρχικό κράτος, το οποίο είναι αγενές για τις μειονότητες. Το οποίο είναι απίστευτα  καταπιεστικό για τους δημοσιογράφους. Όπου οι άνθρωποι είναι πολύ φοβισμένοι.

«Όλο και δυσκολεύει να το αποκαλέσουμε δημοκρατία».

Με πληροφορίες του NewYorker/BBC


 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM