Μια έκθεση αφιερωμένη στον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη στη Μαδρίτη

Έκθεση αφιερωμένη στον Έλληνα αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη στη Μαδρίτη της Ισπανίας Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Πικιώνης στους Δελφούς. Φωτ.: ©2025 Benaki Museum/ Modern Greek Architecture Archives
0

Η έκθεση «Δημήτρης Πικιώνης. Μια αισθητική τοπογραφία», που εγκαινιάζεται στις 13 Φεβρουαρίου, εμβαθύνει στη ζωή και το έργο του αρχιτέκτονα, μιας κεντρικής μορφής του ευρωπαϊκού πολιτισμού του 20ού αιώνα.

Φίλος του ζωγράφου Giorgio De Chirico, ο Δημήτρης Πικιώνης ήρθε σε επαφή με τη μοντέρνα ευρωπαϊκή ζωγραφική μέσω των σπουδών του στη ζωγραφική και γλυπτική στο Μόναχο και αργότερα στο Παρίσι –εκεί γνώρισε το έργο του Cézanne και του Paul Klee, καθώς και τη γλυπτική του Rodin–, και εισήγαγε τις ευρωπαϊκές καλλιτεχνικές πρωτοπορίες στην Ελλάδα μέσω της δημιουργίας του περιοδικού «Το Τρίτο Μάτι», μιας θεμελιώδους έκδοσης στη δεκαετία του '30 για την αισθητική θεωρία και τις καλλιτεχνικές πρακτικές. Επιστρέφοντας στη γενέτειρά του ξαναβρήκε την αρχιτεκτονική του κλίση, χωρίς να εγκαταλείψει τη ζωγραφική.

Έκθεση αφιερωμένη στον Έλληνα αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη στη Μαδρίτη της Ισπανίας Facebook Twitter
Σχέδιο του πλέγματος του μονοπατιού γύρω από την Ακρόπολη των Αθηνών, 1954. Φωτ.: ©2025 Benaki Museum/ Modern Greek Architecture Archives

Η έκθεση «Δημήτρης Πικιώνης. Μια αισθητική τοπογραφία» είναι αφιερώμενη στη ζωή και το έργο του Έλληνα αρχιτέκτονα που συνένωσε τη νεωτερικότητα με την παράδοση, μέσω της μελέτης της διαδικασίας δημιουργίας έξι αρχιτεκτονικών έργων που αποκαλύπτουν το μοναδικό του όραμα για το τοπίο ως έργο τέχνης. Αν και σύγχρονος του Le Corbusier και του Mies van der Rohe, το έργο του Δημήτρη Πικιώνη συνθέτει στη μορφή του την επιθυμία να ανταποκριθεί στην κατάσταση της ελληνικής ταυτοτικής κουλτούρας, την οποία αντιλαμβανόταν ως μια συμφιλίωση μεταξύ Δύσης, Ανατολής και Βυζαντίου.

Με επιμελητές τους Juan Miguel Hernández León και Covadonga Blasco, η έκθεση επικεντρώνεται στο πώς ο Πικιώνης αντιμετωπίζει το τοπίο στις προσβάσεις της Ακρόπολης των Αθηνών, γεμάτες με εικαστικές αναφορές στα λιθόστρωτά της, των οποίων οι εργασίες ολοκληρώθηκαν, μετά από μια μακρά και περίπλοκη διαδικασία κατασκευής, το 1958.

Ανάμεσα στις εικόνες, τα σχέδια και τα σχεδιαγράμματα του αρχιτέκτονα παρεμβάλλονται τα ίδια τα λόγια του δημιουργού μέσα από τις σκέψεις, τους στοχασμούς και τις αυτοβιογραφικές του σημειώσεις.

Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη της Αθήνας, το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας/Πρεσβεία της Ισπανίας στην Ελλάδα και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο της Μαδρίτης, είναι μια παραγωγή του Circulo de Bellas Artes της Μαδρίτης που βασίζεται σε έρευνα πάνω στα έργα και τα κείμενα του Δημήτρη Πικιώνη. 

Η έκθεση παρουσιάζει και μια ανέκδοτη συνέντευξη με την Αγνή Πικιώνη, κόρη του αρχιτέκτονα, και μια μεγάλη τοπογραφική μακέτα που δείχνει, για πρώτη φορά, την πλήρη παρέμβαση του έργου αποκατάστασης των προσβάσεων στην Ακρόπολη.

Έκθεση αφιερωμένη στον Έλληνα αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη στη Μαδρίτη της Ισπανίας Facebook Twitter
Άποψη της Ακρόπολης από τον λόφο Φιλοπάππου. Φωτ.: ©2025 Benaki Museum/ Modern Greek Architecture Archives

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Όνειρο και Επιθυμία» (Sueño y Deseo), η έκθεση αποτελεί μέρος του φετινού αφιερώματος στον σουρεαλισμό με εκθέσεις όπως αυτές του Max Ernst και του Dalí ή τον εορτασμό των εκατό χρόνων από τη γέννηση του συγγραφέα Franz Kafka.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM
Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Πολιτισμός / Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση έγινε το 2012 στην ταινία Mud του Τζεφ Νίκολς, πλάι στον Μάθιου Μακόναχι, για την οποία τιμήθηκε με το Robert Altman Award.
LIFO NEWSROOM