Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ.

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Η επίστεψη των τοίχων του οικοδομήματος (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)
0

Συγκρότημα πιθανότατα του 2ου αιώνα μ.Χ. έφεραν στο φως σωστικές ανασκαφές που διενεργούνται στο πλαίσιο της ανάπλασης της λεωφόρου βασιλίσσης Όλγας

Το συγκρότημα που ήρθε στο φως στις ανασκαφές στη λεωφόρο βασιλίσσης Όλγας έχει περίστυλη αυλή και πολλά δωμάτια, με δάπεδα που καλύπτονται από ψηφιδωτή διακόσμηση. Επίσης, ήρθαν στο φως επιγραφές, γλυπτά και βωμίσκος του Απόλλωνα.  

Στα βόρεια του Ολυμπιείου, σε περιοχή που είχε ερευνηθεί- από τον Στέφανο Κουμανούδη- τμήμα οικοδομήματος των αυτοκρατορικών χρόνων, τώρα αποκαλύφθηκε το νότιο τμήμα του. 

Η επίστεψη των τοίχων αποκαλύφθηκε αμέσως κάτω από το πλακόστρωτο των πεζοδρομίων και του ασφαλτοτάπητα, ενώ οι τοίχοι όλων των χώρων επεκτείνονται σε περιοχές, όπου δεν είναι εφικτή η συνέχιση της έρευνας, αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού. 

Παρότι έχει αποκαλυφθεί μόνο ένα τμήμα του οικοδομήματος, είναι σαφές ότι πρόκειται για συγκρότημα με περίστυλη αυλή και πολλά δωμάτια, σε ορισμένα εκ των οποίων τα δάπεδα καλύπτονται με ψηφιδωτή διακόσμηση με γεωμετρικά μοτίβα, σημειώνεται στην ανακοίνωση. 

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Αρχιτεκτονικά κατάλοιπα του οικοδομήματος αυτοκρατορικών χρόνων. Σε λεπτομέρεια αρχιτεκτονικό μέλος από αρχαιότερο οικοδόμημα που χρησιμοποιήθηκε για την οικοδόμηση του τοίχου σε δεύτερη οικοδομική φάση (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)

Τα κινητά ευρήματα επιβεβαιώνουν τη χρονολόγηση του οικοδομήματος στον 2ο αιώνα μ.Χ., περίοδο κατά την οποία ο αυτοκράτορας Αδριανός μερίμνησε για την επέκταση της πόλης προς τα ανατολικά. Το οικοδόμημα γνώρισε και δεύτερη οικοδομική φάση, κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ.

Τουλάχιστον 21 επιγραφές και γλυπτά- Αθηνάς, Αφροδίτης, Διονύσου Πανός, Σατύρου και χορευτριών- είναι ανάμεσα στα κινητά ευρήματα, αλλά και ένας βωμίσκος των μέσων του 1ου αι. μ.Χ. αφιερωμένος στον Απόλλωνα.

Στην ίδια έρευνα εντοπίστηκαν νότια του Ζαππείου Μεγάρου τμήματα οικοδομήματος, τα οποία πιθανώς συνδέονται με το μεγάλο ρωμαϊκό λουτρό που είχε επίσης μερικώς ερευνηθεί το 1873- 4 και το οποίο, σύμφωνα με τον Ιωάννη Τραυλό, ίσως είναι αυτό που έχει περιγράψει ο Λουκιανός, στο έργο του Ιππίας.

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Η επίστεψη των τοίχων του οικοδομήματος (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)

Μενδώνη για βασιλίσσης Όλγας: Να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, είναι για το καλό της πόλης

Ερωτηθείσα για το έργο στη λεωφόρο βασιλίσσης Όλγας, η Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε πως τα υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος έχουν τον πρώτο λόγο. 

«Θα έλεγα και ιδιαίτερα το υπουργείο Πολιτισμού, διότι βρισκόμαστε μέσα σε έναν μείζονα αρχαιολογικό χώρο», συμπλήρωσε η Λίνα Μενδώνη μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100,3 και σημείωσε πως η πεζοδρόμηση της βασιλίσσης Όλγας ήταν ένα σχέδιο που είχαν εγκρίνει από το 2000 το υπουργείο και το ΚΑΣ διότι συμπεριλαμβανόταν στα βασικά έργα της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων. 

«Αυτό ήταν ένα έργο που το προετοίμαζαν όλες οι κυβερνήσεις διαδοχικά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες», επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού, συμπληρώνοντας ότι στόχος ήταν να δημιουργηθεί ένας «αρχαιολογικός περίπατος». 

Ο λόγος που δεν έγινε αυτό στη βασιλίσσης Όλγας, συνέχισε η κ. Μενδώνη, ήταν ότι ο αρχαιολογικός ορίζοντας είναι πάρα πολύ ψηλά, δηλαδή «αφαιρώντας τον ασφαλτοτάπητα πέφτεις κατευθείαν σε μνημεία». Αυτό, εξήγησε, θα σήμαινε εκτεταμένες ανασκαφές προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο του πεζοδρόμου και δεν υπήρχε τότε το χρονικό περιθώριο να γίνει μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

«Εκεί είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ρωμαϊκής φάσης των Αθηνών, εξ ου και η Πύλη. Μέσα στο χώρο του Ζαππείου, υπάρχουν τα κατάλοιπα από ρωμαϊκές βίλες, βίλες urbanae δηλαδή, που υπήρχαν μέσα στο Ζάππειο. Στον Εθνικό Κήπο έχουμε επίσης κατάλοιπα ρωμαϊκών σπιτιών πολυτελείας, όπως και κατάλοιπα μεγάλων λουτρικών εγκαταστάσεων. Η ίδια εικόνα είναι και κάτω από τη βασιλίσσης Όλγας», επεσήμανε η κ. Μενδώνη. 

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Θραύσμα ενεπίγραφου λίθου, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως οικοδομικό υλικό σε τοίχο του οικοδομήματος των αυτοκρατορικών χρόνων (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)

«Έχει αφαιρεθεί ο ασφαλτοτάπητας και έχουμε βρεθεί μπροστά σε μια εντυπωσιακών διαστάσεων ρωμαϊκή βίλα. Αυτά δεν μπορούμε να τα παραβλέψουμε και μιλώ μόνο για την αρχαιολογική πλευρά του ζητήματος, διότι εδώ έχουμε και πρακτικά θέματα. Οι μελέτες έχουν γίνει, έχουν εγκριθεί και από το υπουργείο Περιβάλλοντος και από το υπουργείο Πολιτισμού και από τον Δήμο Αθηναίων, από όλα τα όργανα που έπρεπε να εγκριθούν. Η μελέτη του κυρίου Προβελέγγιου ήταν μια πάρα πολύ καλή μελέτη και γι' αυτό προχώρησε. Το έργο είχε δημοπρατηθεί, έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος», υπογράμμισε η υπουργός. 

Ερωτηθείσα για τα παράπονα κατοίκων του Παγκρατίου και της Πλάκας, η κ. Μενδώνη αναγνώρισε ότι δημιουργείται ένα πρόβλημα. «Εγώ δέχομαι ότι έχουν δίκιο, η πολιτεία σε συνεργασία με τον δήμο, να κάνει την κατάλληλη μελέτη και το κατάλληλο έργο, ώστε οι άνθρωποι να διευκολύνονται», συμπλήρωσε. 

«Δεν θεωρώ όμως ότι μια πόλη σαν την Αθήνα, που στην πραγματικότητα είναι ένας αναπεπταμένος αρχαιολογικός χώρος με εξαιρετικά σημαντικά μνημεία, να μένει στην αφάνεια εξαιτίας αυτών των θεμάτων. Αυτοί οι οποίοι είχαν μελετήσει την ενοποίηση –η ενοποίηση μελετάται από τη δεκαετία του '90, από διαπρεπείς αρχιτέκτονες– πολύ σωστά είχαν βγάλει όλη τη γραμμή από το Καλλιμάρμαρο μέχρι τον Κεραμεικό. Έχουμε τη δυσκολία στη βασιλίσσης Αμαλίας, πράγματι πάλι λόγω αρχαιοτήτων, ότι εκεί δεν μπορούσαμε να κάνουμε την υπόγεια διάβαση γιατί δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει αυτό το έργο, εκεί θα ήταν ένα μείζον ζήτημα. Αλλά νομίζω ότι για το θέμα της βασιλίσσης Όλγας πρέπει να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, γιατί είναι για το καλό της πόλης, για το καλό των Αθηναίων – και εάν πρέπει να λύσουμε ένα κυκλοφοριακό πρόβλημα, να το λύσουμε», υπογράμμισε. 

Ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, δεν μπορεί να σταματήσει το έργο, τόνισε η κ. Μενδώνη. «Για να το σταματήσει πρέπει να δώσει έγκριση, θα πω το πιο απλό, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Μα αφού τώρα έχουμε και καινούργια ευρήματα που απλώνονται σε πολύ μεγάλο μήκος, γιατί δεν έχει γίνει ακόμα όλη η ανασκαφή, σε πολύ μεγάλο πλάτος επί της βασιλίσσης Όλγας, και επίσης είναι το οικοδόμημα, πηγαίνει και σε βάθος. Τι θα κάνουμε;», συμπλήρωσε. 

Από τη στιγμή που υπάρχουν ευρήματα, αυτά θα αναδειχθούν, δήλωσε η κ. Μενδώνη. «Δεν μπορεί να σκεπαστεί διότι είναι σε πολύ καλή κατάσταση και είναι σωζόμενα οικοδομήματα ρωμαϊκά», συμπλήρωσε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM