Η Γαλλία επιστρέφει έναν αριστουργηματικό πίνακα του Max Pechstein στους κληρονόμους ενός θρυλικού συλλέκτη

Η Γαλλία επιστρέφει έναν αριστουργηματικό πίνακα του Max Pechstein στους κληρονόμους ενός θρυλικού συλλέκτη Facebook Twitter
Max Pechstein, Nus dans un paysage, 1912. Φωτο: © Musée des Beaux-Arts de Nancy / Jean-Yves Lacote.
0

Η Γαλλική κυβέρνηση αποφάσισε να επιστρέψει ένα έργο μεγάλης αξίας του Μαξ Πεχστάιν στους νόμιμους ιδιοκτήτες του, τους κληρονόμους του Χιούγκο Σούμαν, τραπεζίτη και ηγετικής προσωπικότητας της γερμανικής πολιτιστικής ζωής.

Ο ιδιοκτήτης του έργου και συλλέκτης έργων τέχνης έφυγε από το Βερολίνο για τη Γαλλία εβδομάδες μετά την άνοδο στην εξουσία των Ναζί το 1933 και αργότερα μετανάστευσε στη Βραζιλία.

Το έργο, η ελαιογραφία τεσσάρων γυμνών γυναικών σε ένα δάσος που ήταν στη συλλογή του Musée National d'art Moderne στο Παρίσι, αναγνωρίστηκε από μια ετικέτα στο πίσω μέρος του πίνακα που πιστοποιούσε τον δανεισμό του το 1938 στη γκαλερί New Burlington στο Λονδίνο.

Το έργο δεν εμφανίζεται στους καταλόγους λεηλατημένης τέχνης που διατηρούσε η Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, η ναζιστική μονάδα που ήταν υπεύθυνη για την εκμετάλλευση πολιτιστικών αγαθών σε κατεχόμενα εδάφη.

Ωστόσο, σήμερα δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο πίνακας λεηλατήθηκε και ότι αποτελεί τον μάρτυρα μιας οικογενειακής ιστορίας. Ο εγγονός του, ιστορικός τέχνης στο Βερολίνο είδε τον πίνακα για πρώτη φορά από κοντά. 

Ο παππούς του ήταν ένας μεγάλος συλλέκτης έργων σύγχρονης τέχνης και κατείχε έργα του Γκέοργκ Γκρος, του Κίχνερ, του Πάουλ Κλέε και του Φραντς Μαρκ. Στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν μέλος μιας ειρηνιστικής οργάνωσης με τους Άλμπερτ Αϊνστάιν και Στέφαν Τσβάιχ, με τους οποίους παρέμεινε σε επαφή για πολλά χρόνια. Υπηρέτησε για λίγο ως Πρώσος υπουργός Οικονομικών μετά την Επανάσταση του Νοεμβρίου το 1918. Οι σοσιαλδημοκρατικές του πολιτικές ρίζες και η συνάφειά του με τη σύγχρονη τέχνη, σε συνδυασμό με τις εβραϊκές του ρίζες, τον έκαναν στόχο των Ναζί και αφού διέφυγε από τη Γερμανία, η περιουσία του εκεί κατασχέθηκε.

Η Γαλλία επιστρέφει έναν αριστουργηματικό πίνακα του Max Pechstein στους κληρονόμους ενός θρυλικού συλλέκτη Facebook Twitter
Ο Χιούγκο Σούμαν στο Βερολίνο, 1907. Φωτο: Από το οικογενειακό του αρχείο

Στο Παρίσι, ο Σούμαν δραστηριοποιήθηκε στην υποστήριξη των προσφύγων. Αυτός και η σύζυγός του αναγκάστηκαν να φύγουν ξανά μετά την πτώση του Παρισιού το 1940. Από το νότο της Γαλλίας, διέφυγαν στη Βραζιλία το 1941. Τα υπάρχοντά τους λεηλατήθηκαν για δεύτερη φορά: το ERR λεηλάτησε το διαμέρισμά τους στο Παρίσι και το γραφείο του Σούμαν μετά την αναχώρησή τους. Το έργο του Πεχστάιν ανακαλύφθηκε στην αποθήκη στο Palais de Tokyo στο Παρίσι το 1966, ωστόσο η προέλευσή του ήταν άγνωστη. Μπήκε στη συλλογή του Musée national d'art moderne και στεγάστηκε στο Musée des Beaux-Arts στο Νανσί από το 1998.

Το έργο Nus dans un paysage, αυτή τη στιγμή εκτίθεται στο Κέντρο Πομπιντού σε μια έκθεση αφιερωμένη στον Χιούγκο Σάιμον. Από εκεί θα ταξιδέψει στο Εβραϊκό Μουσείο στη Νέα Υόρκη για μια έκθεση από τις 20 Αυγούστου έως τις 9 Ιανουαρίου με τίτλο Afterlives: Recovering the Lost Stories of Looted Art.

Χέρμαν Μαξ Πενστάιν
O Χέρμαν Μαξ Πενστάιν, 1920.

Ο Χέρμαν Μαξ Πενστάιν ήταν Γερμανός εξπρεσιονιστής ζωγράφος και χαράκτης, μέλος της ομάδας Die Brücke που αποτελείτο από κορυφαίες μορφές του γερμανικού εξπρεσιονισμού και ιδρύθηκε στις αρχές του αιώνα στη Δρέσδη. Έγινε ζωγράφος εξαιτίας της επαφής του με τα έργα του Βαν Γκογκ και σπούδασε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών και στη συνέχεια στη Βασιλική Ακαδημία Τέχνης στη Δρέσδη. Έχοντας ταξιδέψει στο Παρίσι, μετακόμισε στο Βερολίνο και αφού  απορρίφθηκε κατηγορηματικά από την έκθεση στο Berlin Secession το 1910, βοήθησε να ιδρυθεί και έγινε πρόεδρος του New Secession κερδίζοντας την αναγνώριση για τις διακοσμητικές και πολύχρωμες εκτυπώσεις του που εμπνεύστηκαν από τις ιδέες των Βαν Γκογκ, Ματίς και των φωβιστών.  Ο Πεχστάιν μετά τον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο που υπηρέτησε στην Ιαπωνία, εντάχθηκε σε σοσιαλιστικές ομάδες. Το 1922 έγινε καθηγητής στην Ακαδημία του Βερολίνου.

Το 1933, με την άνοδο του ναζισμού του απαγορεύθηκε να ζωγραφίσει ή να εκθέσει την τέχνη του και απολύθηκε από τη διδακτική του θέση. Συνολικά 326 πίνακες του αφαιρέθηκαν από γερμανικά μουσεία. Δεκαέξι από τα έργα του εκτέθηκαν στην έκθεση της Entartete Kunst (Εκφυλισμένης Τέχνης) του 1937. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, μπήκε σε απομόνωση στην αγροτική Πομερανία. Αποκαταστάθηκε το 1945, και στη συνέχεια κέρδισε πολλούς τίτλους και βραβεία για το έργο του. Ήταν εξαιρετικά παραγωγικός και από το έργο του έχουν σωθεί παράγει 421 λιθογραφίες, 315 ξυλογραφίες και λινοτυπίες, και 165 εκτυπώσεις, κυρίως χαρακτικά έργα.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αίγυπτος: Εγκαινιάζεται το νέο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο δίπλα στις Πυραμίδες της Γκίζας

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Εγκαινιάζεται το νέο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο δίπλα στις Πυραμίδες της Γκίζας

Το επιβλητικό κτίριο εκτείνεται σε περίπου 500.000 τετραγωνικά μέτρα και φιλοξενεί περισσότερα από 100.000 εκθέματα που καλύπτουν επτά χιλιετίες αιγυπτιακής ιστορίας
LIFO NEWSROOM
Γκοντάρ, Φατίχ Ακίν και Κόλιν Χούβερ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Γκοντάρ, Φατίχ Ακίν και Κόλιν Χούβερ από αύριο στους κινηματογράφους

Ο φόρος τιμής στη «Nouvelle Vague» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, το «Amrum» του αγαπητού στη χώρα μας Φατίχ Ακίν και μια ακόμα διασκευή μυθιστορήματος της Κόλιν Χούβερ είναι μερικές από τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν από αυτή την Πέμπτη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το νέο Terminal One στο JFK υπόσχεται να μετατρέψει το αεροδρόμιο σε «πολιτιστικό προορισμό»

Πολιτισμός / Η Νέα Υόρκη σχεδιάζει το πιο καλλιτεχνικό αεροδρόμιο στον κόσμο: Το νέο Terminal One στο JFK

Με την ολοκλήρωσή του το Terminal One φιλοδοξεί να λειτουργεί όχι μόνο ως πύλη εισόδου στη Νέα Υόρκη αλλά και ως πολιτιστικός προορισμός που αντανακλά την ενέργεια και τη δημιουργικότητα της πόλης που ποτέ δεν κοιμάται
LIFO NEWSROOM
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΝΘΙΜΟΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Πολιτισμός / Γιώργος Λάνθιμος: Το New York Magazine κατέταξε τις 10 ταινίες του

Το αμερικανικό περιοδικό New York Magazine παρουσίασε τη δική του λίστα με τις δέκα καλύτερες ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου, βάζοντας στην κορυφή το φιλμ που έκανε γνωστό τον Έλληνα σκηνοθέτη σε όλο τον κόσμο.
LIFO NEWSROOM