Γλυπτά του Παρθενώνα: Νέα μελέτη εντοπίζει ίχνη βαφής για τη διακόσμησή τους

Γλυπτα Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείου / EPA
0

Ειδικοί χρησιμοποίησαν τεχνικές ψηφιακής απεικόνισης για να εντοπίσουν ίχνη χρωμάτων και τεχνικών γλυπτικής που χρησιμοποιήθηκαν στα Γλυπτά του Παρθενώνα τα οποία εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο.

Εδώ και καιρό υποτίθεται ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα είχαν μείνει άβαφα. Μια νέα εξέταση των Γλυπτών του Παρθενώνα όμως αποκάλυψε στοιχεία για έναν «πλούτο σωζόμενων χρωμάτων». Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ζωγραφική των γλυπτών ήταν «ένα πιο περίπλοκο εγχείρημα από ό,τι είχε ποτέ φανταστεί κανείς», ενδεχομένως τόσο περίπλοκο και λεπτό όσο και η γλυπτική τους. Οι ερευνητές βρήκαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα γλυπτά είχαν έντονα μοτίβα με σχέδια που περιλάμβαναν ανθρώπινες φιγούρες και φύλλα φοίνικα, ζωγραφισμένα ώστε να ταιριάζουν με τις υποκείμενες πτυχές και την υφή του μαρμάρου.

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές χρησιμοποιώντας μία τεχνική που ονομάζεται φωταύγεια προκαλούμενη από το ορατό φως, κατάφεραν να εντοπίσουν μικροσκοπικά ίχνη μιας αιγυπτιακής μπλε χρωστικής ουσίας στα ενδύματα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το αιγυπτιακό μπλε είναι μια τεχνητή χρωστική ουσία που αποτελείται από ασβέστιο, χαλκό και πυρίτιο, η οποία χρησιμοποιούνταν ευρέως στην αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη, και μάλιστα ήδη από το 3.000 π.Χ. στην Αίγυπτο.

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Antiquity αναφέρεται πως «μικρά ίχνη λευκού και μωβ χρώματος εντοπίστηκαν στα Γλυπτά του Παρθενώνα. Η πορφυρή χρωστική ουσία ήταν πολύτιμη στην αρχαία Μεσόγειο και σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες προέρχεται από τη χρήση οστρακοειδών. Ωστόσο, η ακριβής φύση της πορφύρας παραμένει ασαφής, ενώ τα κλασικά κείμενα αναφέρονται σε συνταγές για την παρασκευή της χωρίς να χρησιμοποιούνται οστρακοειδή».

Μια πιο προσεκτική ανάλυση αποκάλυψε ότι οι χρωστικές ουσίες χρησιμοποιήθηκαν και για τη δημιουργία περίτεχνων σχεδίων στα ενδύματα των μορφών που αποτυπώνονται στα Γλυπτά. Η ίδια ανάλυση υποδεικνύει πως οι γλύπτες απέδιδαν μεγάλη βαρύτητα στην πιστή απεικόνιση των μορφών και σε στοιχεία όπως το μαλλί και το δέρμα, χωρίς να ακολουθούν τεχνικές για την ενίσχυσή τους με χρώμα.

Γλυπτα Facebook Twitter
Trustees of the British Museum

«Τα κομψά και περίτεχνα ενδύματα είχαν ενδεχομένως ως στόχο να αναπαραστήσουν τη δύναμη των θεών του Ολύμπου, καθώς και την εμβέλεια της Αθήνας και των Αθηναίων» ανέφερε ο δρ. Τζιοβάνι Βέρι από το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο. Πρόσθεσε πως «παρά τα αξιοσημείωτα νέα σχέδια χρωμάτων που αποκαλύφθηκαν, δεν ήταν δυνατή η λεπτομερής κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα χρησιμοποιούσαν οι γλύπτες».

Γλυπτα Facebook Twitter
Trustees of the British Museum

Υπενθυμίζεται ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι μια συλλογή διακοσμητικών μαρμάρινων γλυπτών που προέρχονται από το ναό του Παρθενώνα στην Ακρόπολη της Αθήνας. Κατασκευασμένα μεταξύ 447 π.Χ. και 432 π.Χ., ο Λόρδος Έλγιν (Βρετανός πρέσβης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία), έλαβε άδεια (φιρμάνι) μεταξύ 1801 και 1805 για να αφαιρέσει περίπου τα μισά από τα εναπομείναντα Γλυπτά του Παρθενώνα για να τα μεταφέρει στη Βρετανία, μια κίνηση που σήμερα αμφισβητείται έντονα από τις ελληνικές αρχές, οι οποίες έχουν ζητήσει επίσημα την επιστροφή τους.

Με πληροφορίες από heritagedaily

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνές Βραβείο Booker για την Ινδή Banu Mushtaq, που γράφει ιστορία με τη νίκη της

Πολιτισμός / Διεθνές Βραβείο Booker για την Ινδή Banu Mushtaq, που γράφει ιστορία με τη νίκη της

Η ανθολογία Heart Lamp για την οποία βραβεύτηκε περιλαμβάνει 12 διηγήματα που έγραψε η Mushtaq σε διάστημα τριών δεκαετιών, από το 1990 έως το 2023, αποτυπώνοντας με συγκίνηση και ευαισθησία τις δυσκολίες που βιώνουν οι μουσουλμάνες γυναίκες στη νότια Ινδία
LIFO NEWSROOM
Τομ Κρουζ, Λεός Καράξ και Ρίτσαρντ Γκιρ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ, Λεός Καράξ και Ρίτσαρντ Γκιρ από αύριο στους κινηματογράφους

Από το κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας ξεχωρίζουν το «Mission Impossible: Τhe Final Reckoning» και δυο προσωπικές ταινίες μεγάλων δημιουργών, το «Δεν είμαι Εγώ» του Λεός Καράξ και το «Oh, Canada» του Πολ Σρέιντερ. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM