Γιάννης Σπανός: Ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του «πίσω απ' την μαρκίζα»

Γιάννης Σπανός: Η ζωή και το έργο του «πίσω απ' την μαρκίζα» Facebook Twitter
Φωτ: Eurokinissi
0

Σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες κάνει πρεμιέρα από την Πέμπτη 30 Μαΐου το ντοκιμαντέρ για την ζωή και το έργο του αξέχαστου συνθέτη Γιάννη Σπανού, «Πίσω από την μαρκίζα».

Ο Γιάννης Σπανός, η μουσική ιδιοφυία πίσω από κλασικά τραγούδια και αειθαλείς μελωδίες που επέλεξε να μείνει μακριά από τα φώτα, αποκαλύπτεται για πρώτη φορά στο ντοκιμαντέρ «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα».

Μέσα από δικά του λόγια, αλλά και τις αναμνήσεις και διηγήσεις δεκάδων επώνυμων συνεργατών και φίλων του, σκιαγραφείται από το σκηνοθέτη Άρη Δόριζα η ζωή και η σχεδόν 60ετής καλλιτεχνική πορεία του ανθρώπου που καθόρισε την ελληνική μουσική, δημιούργησε το Νέο Κύμα και γοήτευσε με το ταλέντο του μέχρι και την Brigitte Bardot, του οποίου όμως το έργο παραμένει σε ασυμφωνία με τη φήμη του.

Πρόκειται για ένα ταξίδι στην τεράστια πορεία του Γιάννη Σπανού από το παιδικό σπίτι στο Κιάτο ως τις μεγάλες συνεργασίες στο Παρίσι και την επιτυχία στην Ελλάδα, με σπάνια ντοκουμέντα και συνεντεύξεις. Ο Γιάννης Σπανός επιχειρεί να εξηγήσει γιατί ο δημιουργός δεν μπορεί τελικά να είναι σπουδαιότερος από το έργο του και γιατί ο ίδιος επέλεξε να μένει πίσω από τα φώτα, αφήνοντας το έργο του να μιλήσει.

To σπάνιο ντοκουμέντο που είναι πλημμυρισμένο από μουσική περιλαμβάνει τις τελευταίες συνεντεύξεις του Γιάννη Σπανού στον Άρη Δόριζα, μαρτυρίες  σπουδαίων καλλιτεχνών που μιλούν για τον αξέχαστο συνθέτη όπως οι Αλεξίου, Κόκοτας, Σαββόπουλος, Νταλάρας, Γαλάνη, καθώς επίσης σπάνιες εικόνες-ντοκουμέντα.

Ο Γιάννης Σπανλος ήταν παιδί αστικής οικογένειας, γεννήθηκε στο Κιάτο Κορινθίας το 1934 και ξεκίνησε να παίζει πιάνο σε πολύ μικρή ηλικία. Πέρασε στη Νομική, αλλά η αγάπη του για την μουσική τον οδήγησε σε ένα μεγάλο ταξίδι στην Ευρώπη. Πήγε τρεις μήνες στη Ρώμη, στο Λονδίνο, στη Γερμανία και τέλος στο Παρίσι. Αρχίζει να παίζει πιάνο σε μπουάτ. Λίγο μετά γράφει τα πρώτα τραγούδια με γαλλικούς στίχους, για φωνές όπως η Μπριζίτ Μπαρντό – και κάποια στιγμή αρχίζει να πηγαινοέρχεται στην Ελλάδα. Γνωρίζει τον Αλέκο Πατσιφά και ξεκινούν μαζί το Νέο Κύμα στη ΛΥΡΑ.

Η καριέρα του ήταν γεμάτη επιτυχίες και σημαντικές συνεργασίες, αν και ο ίδιος ποτέ δεν θεώρησε ότι έκανε κάτι σπουδαίο. «Οδός Αριστοτέλους», «Σπασμένο καράβι», «Άνθρωποι Μονάχοι», «Άσπρα Καράβια», «Θα με θυμηθείς», «Σαν με κοιτάς», «Μια Κυριακή» και πολλά ακόμα έμειναν για πάντα χαραγμένα στις αυλακιές των βινυλίων και στις καρδιές των ακροατών.

Η συνεργασία του με την Κατερίνα Κούκα στο τραγούδι «Ρίξε στο κορμί μου» είναι μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες του, η οποία όμως αποτέλεσε την αφορμή για να δεχθεί και πολλές επιθέσεις. Όχι φυσικά από το κοινό που το αγκάλιασε αμέσως.

Το «νεοκυμαντέρ», όπως το χαρακτηρίζει ο δημιουργός του, «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα» ήταν η ταινία λήξης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στις 17/3.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με τα άγνωστα και σπάνια υφάσματα που σχεδίασε ο Άντι Γουόρχολ

Πολιτισμός / Μια έκθεση με τα άγνωστα και σπάνια υφάσματα που σχεδίασε ο Άντι Γουόρχολ

Για πρώτη φορά στην Ιταλία, εκτίθενται άγνωστες μέχρι σήμερα δημιουργίες του Άντι Γουόρχολ από τη δεκαετία του ’50, αποκαλύπτοντας μια σχεδόν άγνωστη πλευρά του καλλιτέχνη: εκείνη του γραφίστα μόδας και σχεδιαστή υφασμάτων.
LIFO NEWSROOM
Ο Τσάντγουικ Μπόουζμαν τιμάται μετά θάνατον με αστέρι στη Λεωφόρο της Δόξας του Χόλιγουντ

Πολιτισμός / Ο Τσάντγουικ Μπόουζμαν τιμάται μετά θάνατον με αστέρι στη Λεωφόρο της Δόξας του Χόλιγουντ

Η προσθήκη του ονόματος του Τσάντγουικ Μπόουζμαν στη Λεωφόρο της Δόξας θεωρείται μία από τις πιο συγκινητικές και δίκαιες αναγνωρίσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας
LIFO NEWSROOM
Η ισλανδική γλώσσα «σβήνει» από την τεχνητή νοημοσύνη και τα αγγλικά media

Πολιτισμός / Η ισλανδική γλώσσα «σβήνει» από την τεχνητή νοημοσύνη και τα αγγλικά media

Πρώην πρωθυπουργός της Ισλανδίας προειδοποιεί ότι η νεολαία εκτίθεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγγλόφωνο περιεχόμενο μέσω TikTok και YouTube, απειλώντας με «ουσιαστική εξαφάνιση» της γλώσσας μέσα σε μία γενιά
LIFO NEWSROOM