«Get Carter»: Η κορυφαία βρετανική αστυνομική ταινία σε μεταμεσονύκτια προβολή

Get Carter Facebook Twitter
Το «Get Carter» όχι απλώς δεν ξεχάστηκε, αλλά έγινε ένα από τα πιο διαβόητα cult φιλμ στην ιστορία του σινεμά.
0

Στην εποχή του, δηλαδή το έτος 1971, το βρήκαν «χυδαίο» και «αποκρουστικό». Η πορεία του στα ταμεία ήταν απογοητευτική. Θα μπορούσε άνετα να ήταν ένα από τα εκατοντάδες αστυνομικά φιλμ των ‘70s που ξεχάστηκαν λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία τους – η λίστα είναι τεράστια.

Κι όμως, το «Get Carter», κινηματογραφικό ντεμπούτο του 39χρονου τότε Μάικ Χότζες, όχι απλώς δεν ξεχάστηκε, αλλά έγινε ένα από τα πιο διαβόητα cult φιλμ στην ιστορία του σινεμά.

Πρόσφατο γκάλοπ της Guardian το τοποθέτησε στο νο.1 των καλύτερων βρετανικών ταινιών που γυρίστηκαν ποτέ. Υπερβολική «τιμή» θα έλεγε κανείς, για μια απλή γκανγκστερική περιπέτεια.

Μόνο που το «Get Carter» άλλαξε το πρόσωπο της μια για πάντα, καθώς μέχρι τότε τα φιλμ αυτά ακολουθούσαν πιστά το χολιγουντιανό μοντέλο που είχε στηθεί από τη «χρυσή» δεκαετία του ’30. Τοποθετώντας τη δράση του στις εργατικές συνοικίες του Νιούκαστλ, ο Χότζες–που θεωρεί το φιλμ και μια πολιτική αλληγορία πάνω στη διαχρονική διαφθορά των βρετανικών κυβερνήσεων– έδωσε στο γκανγκστερικό φιλμ όλη τη βρομιά που του έλειπε, αφαιρώντας σχεδόν χειρουργικά το glamour της παρανομίας.

Ο Μάικ Χότζες επιστράτευσε τη μακρά θητεία του στο ντοκιμαντέρ, τοποθετώντας τη δράση στο Νιούκαστλ και προσδίδοντας στα τεκταινόμενα έναν αιχμηρό αστικό ρεαλισμό.

Ο Τεντ Λιούις, με θητεία στα κινούμενα σχέδια –δούλεψε και για το «Yellow submarine» των Beatles– πήρε σίγουρα μια μεγάλη στροφή όταν αποφάσιζε να καταπιαστεί με την αστυνομική λογοτεχνία, και η πρώτη του δουλειά, με τίτλο «All the way home and all the night through», πέρασε μάλλον απαρατήρητη. Ήταν όμως η δεύτερη συγγραφική του απόπειρα, το «Jack’s return home» που τον ανέδειξε σε μέγα ανανεωτή της αστυνομικής λογοτεχνίας.

Η ιστορία απλή: Ένας γκάνγκστερ που εργάζεται για μια μεγάλη «οικογένεια» στο Λονδίνο επιστρέφει στη γενέτειρά του ερευνώντας τα αίτια πίσω από τον αναπάντεχο –και παράξενο– θάνατο του αδελφού του.

Ο Λιούις τα ’χε καταφέρει: Το βιβλίο έγινε best-seller σε χρόνο μηδέν ενώ, μετά το Get Carter ακολούθησαν άλλες δύο μεταφορές του: Το «Hitman» του 1972 καθώς και ένα remake του Get Carter με τον Σιλβέστερ Σταλόνε, το 2000 (ο Λιούις δεν πρόλαβε να δει το τελευταίο: Πέθανε από το ποτό το 1982, σε ηλικία μόλις 42 ετών).

Get Carter Facebook Twitter
Η αιμοβόρα παρουσία του Μάικλ Κέιν άφησε ένα μεγάλο αποτύπωμα στην pop κουλτούρα.

Αναλαμβάνοντας τη μεταφορά του, ο Μάικ Χότζες επιστράτευσε τη μακρά θητεία του στο ντοκιμαντέρ, τοποθετώντας τη δράση στο Νιούκαστλ και προσδίδοντας στα τεκταινόμενα έναν αιχμηρό αστικό ρεαλισμό.

Μιλώντας για ταινίες εκδίκησης, αν το «Point Break» του Τζον Μπούρμαν έδειξε, μόλις το 1967, πόσο μακριά μπορείς να πας με το στυλ, το «Get Carter» έγινε η άλλη όψη του (βρετανικού) νομίσματος: Ένα ζοφερό, κατάμαυρο φιλμ, βυθισμένο στην ψυχρή βία, τον θάνατο αλλά και το σεξ: Εδώ θα βρείτε την πρώτη σκηνή τηλεφωνικού σεξ στην κινηματογραφική ιστορία, στην αισθησιακή εμφάνιση της Μπριτ Έκλαντ που εμφανίζεται στο φιλμ μόλις για λίγα λεπτά, αλλά ομολογουμένως ξεχνιέται δύσκολα.

Παρά λοιπόν την αποτυχημένη πρώτη του προβολή, ο κόσμος άρχισε να επιστρέφει σ’ αυτή την ταινία ξανά και ξανά, ενώ ένα παγκόσμιο κύμα επανεκτίμησης από την κριτική ανέδειξε το φιλμ σε ένα από τα σημαντικότερα της εποχής του, αλλά και ένα από τα καλύτερα κινηματογραφικά ντεμπούτα όλων των εποχών.

Οι δηλητηριώδεις ατάκες του (σχεδόν η μισή ταινία είναι quotable), αλλά και η αιμοβόρα παρουσία του Μάικλ Κέιν (που πιθανότατα να μην υπήρξε ποτέ του καλύτερος – και πιο τρομακτικός) άφησαν ένα μεγάλο αποτύπωμα στην pop κουλτούρα και πραγματικά είναι δύσκολο να σκεφτείς πως θα είχε εξελιχθεί σήμερα το είδος, αν το Get Carter δεν είχε γυριστεί ποτέ – ο Γκάι Ρίτσι πιθανότατα να μην έκανε ποτέ του ταινία.

Ο Μάικ Χότζες, που «έφυγε» πριν λίγους μήνες, στα 90 του χρόνια, είχε μια από τις πιο παράδοξες καριέρες καθώς το 1980 θα σκηνοθετούσε το διαστημικό «Flash Gordon» –ναι, αυτό με τη μουσική των Queen– δηλαδή ό,τι πιο απομακρυσμένο από το ύφος της ταινίας που τον έκανε διάσημο. Η τελευταία του ταινία, το αριστουργηματικό «Θα κοιμηθώ όταν πεθάνω» του 1999, ήταν μια γοητευτική, ambient παραλλαγή του μύθου του Carter, με τον Κλάιβ  Όουεν, στον ρόλο του Κέιν – είχαν γυρίσει μαζί και τον υπέροχο «Κρουπιέρη».

Get Carter Facebook Twitter
Ο Χότζες επιστράτευσε τη μακρά θητεία του στο ντοκιμαντέρ, τοποθετώντας τη δράση στο Νιούκαστλ.
Get Carter Facebook Twitter
Ένα παγκόσμιο κύμα επανεκτίμησης από την κριτική ανέδειξε το φιλμ σε ένα από τα σημαντικότερα της εποχής του.

Get Carter (1971) Trailer

Το «Get Carter» θα προβληθεί στον κινηματογράφο Σινεάκ (πλ. Κοραή) στον Πειραιά την Παρασκευή 24 Μαρτίου στις 23:30, στο πλαίσιο των προβολών του Midnight Express σε αποκατεστημένη 4Κ κόπια. Θα προλογίσει ο σκηνοθέτης των «Μαγνητικών Πεδίων», Γιώργος Γούσης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την προβολή εδώ. 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM