Ένα πολύτιμο γλυπτό από ελεφαντόδοντο μήλο της έριδος για δυο μεγάλα μουσεία

Ένα πολύτιμο γλυπτό από ελεφαντόδοντο μήλο της έριδος για δυο μεγάλα μουσεία Facebook Twitter
H αποκαθήλωση αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου έργου από ελεφαντόδοντο. Photo: © Department for Culture, Media and Sport
0

Ένα γλυπτό από ελεφαντόδοντο του 12ου αιώνα που αντιπροσωπεύει «ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά και αισθητικά αντικείμενα» σύμφωνα με επιτροπή της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου που έχει εκτιμήσει το τεχνούργημα, έχει γίνει μήλο της έριδος ανάμεσα σε δυο χώρες και δυο μεγάλα μουσεία.

Το γλυπτό αναπαριστά την αποκαθήλωση του Ιησού, θεωρείται αριστούργημα της ρωμανικής τέχνης και χρονολογείται από το 1190-1200.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης διεκδικεί να το αγοράσει εδώ και καιρό, αλλά η αγορά του μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο με την προϋπόθεση ότι μπορεί να εξαχθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ωστόσο, η άδεια εξαγωγής έχει πλέον αναβληθεί για δεύτερη φορά, για να μπορέσει το V&A να συγκεντρώσει κεφάλαια για την αγορά του.Συνήθως οι άδειες εξαγωγής του Ηνωμένου Βασιλείου αναβάλλονται μόνο για έργα τέχνης που βρίσκονται στη χώρα για περισσότερα από 50 χρόνια. Στην περίπτωση της «Αποκαθήλωσης», μπορεί το έργο να βρισκόταν στη Βρετανία για περίπου 42 χρόνια, αλλά λόγω της ιδιαίτερης σημασίας του, η άδεια εξαγωγής αναβλήθηκε.

«Η Αποκαθήλωση» ήταν δάνειο στο V&A από το 1982 έως το 2022 και ο διευθυντής του, Tristram Hunt, το περιγράφει ως «ένα από τα πιο όμορφα, συναρπαστικά και ιστορικά σημαντικά αντικείμενα που έχουν εκτεθεί στο μουσείο». Λαμβάνοντας υπόψη την ευρεία γκάμα της συλλογής του V&A, το έργο αυτό αντιπροσωπεύει κάτι πολύτιμο.

Ένα πολύτιμο γλυπτό από ελεφαντόδοντο μήλο της έριδος για δυο μεγάλα μουσεία Facebook Twitter
Medieval & Renaissance Galleries / V&A

Λαξευμένο από χαυλιόδοντες θαλάσσιου ίππου, η «Αποκαθήλωση» πιθανότατα έγινε στο Γιορκ, επομένως υπάρχουν στενοί δεσμοί με το Ηνωμένο Βασίλειο. Τίποτα δεν είναι γνωστό για την ιστορία του έως ότου αποκτήθηκε από τους συλλέκτες και έμπορους αρχαιοτήτων John and Gertrude Hunt, κάπου στα μέσα του 20ου αιώνα. Πέρυσι οι κληρονόμοι τους το πούλησαν στο ΜΕΤ για 2,5 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 2 εκατομμύρια λίρες) σε μια ιδιωτική συναλλαγή μέσω του οίκου Sotheby’s.

Το V&A αντιμετωπίζει τώρα την πρόκληση να συγκεντρώσει τα χρήματα. Έχουν ξεκινήσει προκαταρκτικές συζητήσεις με το Art Fund (μια φιλανθρωπική οργάνωση που υποστηρίζει τις αγορές των μουσείων) και το National Heritage Memorial Fund (το οποίο λαμβάνει κρατικά χρήματα). Αλλά θα δοθεί από αυτούς μόνο ένα μέρος του ποσού, επομένως θα χρειαστεί να βρεθούν άλλοι σημαντικοί ιδιώτες δωρητές.

Η σκηνή της αποκαθήλωσης ήταν αρχικά μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου των παθών ή του θανάτου του Χριστού. Το τμήμα που πωλείται τώρα απεικονίζει τον Ιωσήφ από την Αριμαθαία να κατεβάζει απαλά το σώμα του νεκρού Χριστού. Ένα μικρότερο σωζόμενο απόσπασμα, το οποίο δωρήθηκε στο V&A το 1949, δείχνει τον Ιούδα στον Μυστικό Δείπνο.

Ο πλήρης βωμός πιθανώς περιλάμβανε την Παναγία και τον Άγιο Ιωάννη τον Ευαγγελιστή παρόντες στην Αποκαθήλωση . Ίσως μάλιστα αρχικά να υπήρχαν πέντε ξεχωριστές σκηνές των Παθών: ο Μυστικός Δείπνος, η Σταύρωση, η Αποκαθήλωση, οι τρεις Μαρίες στον τάφο και η Ανάληψη.

Το θραύσμα έχει ύψος 18 εκατοστά και τελειώνει εκεί που θα είχε τοποθετηθεί η εγκάρσια ράβδος του σταυρού που λείπει. Το πιθανότερο είναι το υπόλοιπο αυτού του εντυπωσιακού βωμού να έχει καταστραφεί, αλλά είναι επίσης πιθανό άλλα κομμάτια να υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές, αγνώστων στοιχείων. Η δημοσιότητα που σχετίζεται με την πώληση της Αποκαθήλωσης μπορεί να οδηγήσει στην ανακάλυψή τους.

Το γεγονός ότι τόσο ένα βρετανικό όσο και ένα διεθνές μουσείο ελπίζουν να αποκτήσουν το ίδιο έργο τέχνης αυξάνει την ενδιαφέρουσα πιθανότητα μιας συνεργασίας. Τον περασμένο Απρίλιο συνέβη το ίδιο όταν η National Portrait Gallery του Λονδίνου και το Μουσείο J. Paul Getty του Λος Άντζελες αγόρασαν από κοινού το έργο Portrait of Mai (Omai) του 1776, του Sir Joshua Reynolds, αξίας 50 εκατομμυρίων λιρών.

Με πληροφορίες από Artnewspaper

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM