ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Βρέθηκε το ξύλινο γεράκι της Αν Μπολέιν, ένα από τα ελάχιστα προσωπικά της αντικείμενα που διασώθηκαν

Βρέθηκε το ξύλινο γεράκι της Ανν Μπολέιν ένα από τα ελάχιστα προσωπικά της αντικείμενα που διασώθηκαν Facebook Twitter
Το ξύλινο γεράκι που πιθανότατα κοσμούσε τα ιδιωτικά διαμερίσματα της Ανν Μπολέιν. Φωτο: Paul Fitzsimmons/Marhamchurch Antiques
0

Ένα ξύλινο γεράκι, που είχε βγει σε δημοπρασία για 75 στερλίνες, αναγνωρίστηκε ως το εραλδικό έμβλημα της Αν Μπολέιν από τον 16ο αιώνα και πιθανώς κοσμούσε τα ιδιωτικά της διαμερίσματα στο Hampton Court Palace και μετακινήθηκε από εκεί όταν ο ο Ερρίκος Η' διέταξε την εκτέλεσή της και την εξάλειψη κάθε ίχνους της. Η σημερινή του αξία είναι 200.000 στερλίνες.

Μόλις πριν δυο χρόνια κανένας δεν είχε εκτιμήσει το σκαλιστό γεράκι της άτυχης βασίλισσας. Το εξαίσιο και πλούσια διακοσμημένο γλυπτό από ξύλο βελανιδιάς βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση και φέρει ακόμη και την αρχική του επιχρύσωση. Το 1536, μόλις τρία χρόνια μετά την κατασκευή του, η Μπολέιν αποκεφαλίστηκε μετά από ψευδείς κατηγορίες περί μοιχείας και αφού δεν είχε μπορέσει να του δώσει άρρενα κληρονόμο, παρά μόνο μια κόρη, την Ελισάβετ Α', μετέπειτα βασίλισσα της Αγγλίας.

Η Μπολέιν ήταν η δεύτερη από τις έξι συζύγους του πιο διάσημου βασιλιά της Αγγλίας, και ο γάμος τους αποτελεί μέρος μιας σημαντικής πολιτικής και θρησκευτικής αναταραχής, που έχει μείνει γνωστή ως η Αγγλική Μεταρρύθμιση, με την ίδια να πρωτοστατεί στην ανάγκη αυτή. Έχει χαρακτηριστεί ως η βασιλική σύζυγος που είχε τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία της Αγγλίας.

Η Τρέισι Μπόρμαν, κορυφαία ιστορικός της δυναστείας των Τυδώρ και επιμελήτρια για τα Historic Royal Palaces, την οργάνωση που διαχειρίζεται το Hampton Court, είπε: «Η ειρωνεία είναι ότι η Αν Μπολέιν είναι η πιο δημοφιλής από τις έξι συζύγους του Ερρίκου και πιθανώς αυτή με τα λιγότερα αποδεικτικά στοιχεία, επειδή τα εξαφάνισε ο σύζυγός της. Αυτό κάνει το ξύλινο πουλί, έναν αετό, πραγματικά πολύ ιδιαίτερο». Η Μπόρμαν πιστεύει ότι κάποιος υποστηρικτής της φρόντισε να αποθηκεύσει το πουλί για να το βρουν οι επόμενες γενεές.

Βρέθηκε το ξύλινο γεράκι της Ανν Μπολέιν ένα από τα ελάχιστα προσωπικά της αντικείμενα που διασώθηκαν Facebook Twitter
Προσωπογραφία της Ανν Μπολέιν. Φωτο: Wikimedia Commons

Υπάρχουν δυο ακόμα γεράκια στην οροφή της Μεγάλης Αίθουσας στο Χάμπτον Κορτ, τόσο ψηλά, που ο Ερρίκος δε θα τα είχε ποτέ προσέξει, αλλά αυτό ήταν στα ιδιωτικά διαμερίσματά της όπου οποιοσδήποτε είχε εύκολη πρόσβαση θα ήθελε να το σώσει. «Αυτό είναι ένα στεφανωμένο γεράκι. Είναι συναρπαστικό γιατί όλο αυτό το διακοσμητικό σχέδιο έγινε προτού η Άν γίνει βασίλισσα. Αλλά κατασκευάστηκε όταν εκείνη και ο Ερρίκος ήταν μαζί και επρόκειτο να γίνει βασίλισσα».

Τα γεράκια που είναι ζωγραφισμένα στην οροφή έγιναν πριν τον λαμπρό γάμο τους, όταν άρχισε να διακοσμείται το Χάμπτνς Κορτ για τη λαμπρή μέρα. Το ξύλινο γεράκι φορά αυτοκρατορικό στέμμα, κάτι που φανερώνει και τις φιλοδοξίες του Ερρίκου να γίνει αυτοκράτορας.

Οι έμπειροι παλαιοπώλες που πήραν το γεράκι στα χέρια τους κατάλαβαν την αξία του και ότι είχε κάποια σχέση με τους βασιλικούς οίκους εξαιτίας του στέμματος και του σκήπτρου που έφερε. Ήταν αρκετά μαυρισμένο από αιθάλη, κάτι που σημαίνει ότι βρισκόταν κοντά σε τζάκι. Θεωρείται ένα από τα πιο σπάνια κομμάτια Τυδώρ που έχουν βρεθεί και έχει διαστάσεις 20εκ. επί 20,5εκ. Η ανακάλυψή  θα συμπεριληφθεί στο επερχόμενο βιβλίο της Μπόρμαν, Crown & Scepter, για την ιστορία της μοναρχίας, που θα δημοσιευθεί στις 18 Νοεμβρίου.

Βρέθηκε το ξύλινο γεράκι της Ανν Μπολέιν ένα από τα ελάχιστα προσωπικά της αντικείμενα που διασώθηκαν Facebook Twitter
Το ξύλινο γλυπτό ήταν αρκετά μαυρισμένο από αιθάλη, κάτι που σημαίνει ότι βρισκόταν κοντά σε τζάκι. Φωτο: Paul Fitzsimmons/Marhamchurch Antiques
Πολιτισμός
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού

Πολιτισμός / Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στο ΚΠΙΣΝ

Η Άννα Κοκκίνου συνεργάζεται με τον Νίκο Βελιώτη και διαβάζει το τελευταίο και, κατά γενική παραδοχή, σπουδαιότερο διήγημά του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ.
NEWSROOM
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM