Το βλέμμα της Μέδουσας είναι το έκθεμα του μήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

LIFO NOW Το μοιραίο βλέμμα της Μέδουσας είναι το έκθεμα του μήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Το μοιραίο βλέμμα της Μέδουσας (Λεπτομέρεια), Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Φωτο: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
0

Μέχρι τις 21 Μαΐου η  διαδικτυακή δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Το Έκθεμα του Μήνα» για το έτος 2021 αφιερώνεται σε «Πρόσωπα και Ταυτότητες» και παρουσιάζει «Το μοιραίο βλέμμα της Μέδουσας».

Το μουσείο παρουσιάζει κάθε μήνα μορφές εκφραστικές που βιώνουν οριακές στιγμές της ζωής τους, μορφές που διαθέτουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, δηλωτικά της ταυτότητάς τους και προσωπικότητες της νεότερης ιστορίας του Μουσείου που με τη δράση τους συνέβαλαν στη διαμόρφωση της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας.

Το συγκεκριμένο έκθεμα πρόκειται για ένα ψηφιδωτό δάπεδο οικίας με παράσταση κεφαλής Μέδουσας που ανήκει στη συλλογή έργων γλυπτικής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με προέλευση από τον Πειραιά, με μήκος  3,08 μ., πλάτος 3,00 μ., ύψος κεφαλής Μέδουσας 0,65 μ. και χρονολογείται από τον 2ο αι. μ.Χ.. Εκτίθεται στο Αίθριο του Μουσείου. 

Όπως περιγράφει η Δρ Βάντα Παπαευθυμίου, κοιτώντας το ψηφιδωτό, το βλέμμα του επισκέπτη τραβά το μελαγχολικό και όμορφο πρόσωπο της Μέδουσας, έργο άξιου τεχνίτη, φτιαγμένο με λεπτότητα και ακρίβεια, με ψηφίδες πολύ μικρότερες από αυτές που χρησιμοποιήθηκαν για το υπόλοιπο έργο. Το ψηφιδωτό φέρει μοτίβο στροβίλου που αποτελείται από διαφόρων χρωμάτων και μεγεθών τρίγωνα και στο κέντρο, μέσα σε μετάλλιο, η κεφαλή της Μέδουσας με ζεύγος πτερών κοντά στο μέτωπο και φίδια στα μαλλιά της. Η παράσταση περιβάλλεται από ταινία με πλοχμό. Στις γωνίες του τετραγώνου, γύρω από την παράσταση, τέσσερα μεγάλα φύλλα κισσού μέσα σε πλαίσιο με κόσμημα μεγαλύτερου πλοχμού.

Το μοιραίο βλέμμα της Μέδουσας είναι το έκθεμα του μήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Το ψηφιδωτό δάπεδο με την παράσταση κεφαλής Μέδουσας. Φωτο: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Παρατηρώντας κάποιος καλύτερα το πρόσωπο της Μέδουσας διαπιστώνει ότι δεν είναι καθόλου ακίνδυνο, αν προσέξει τα φίδια που ξεφυτρώνουν μέσα από τα μαλλιά. Αυτή η διαπίστωση μας οδηγεί στην εξιστόρηση της τραγικής της ιστορίας.

Η Μέδουσα, ήταν η μόνη θνητή από τις τρεις Γοργόνες, θυγατέρες των θαλάσσιων θεών Φόρκυος και Κητούς (οι άλλες δύο αδελφές της ήταν η Σθενώ και η Ευρυάλη). Σύμφωνα με το μύθο ήταν ιέρεια της Αθηνάς και συνευρέθηκε στο ιερό της θεάς με τον Ποσειδώνα, μεταμορφωμένο σε άλογο. Η Αθηνά, εξοργισμένη από την ιεροσυλία, μεταμόρφωσε τη Μέδουσα σε απεχθές τέρας, που αντί για μαλλιά είχε φίδια και τη δύναμη να απολιθώνει όποιον την κοιτούσε στο πρόσωπο. Το τέλος της ήταν θλιβερό: την αποκεφάλισε ο ήρωας Περσέας με την βοήθεια της Αθηνάς και αμέσως ξεπήδησαν από μέσα της τα τέκνα του Ποσειδώνα, ο Πήγασος το φτερωτό άλογο και ο γιγαντόσωμος πολεμιστής Χρυσάωρ. Οι δύο αθάνατες αδελφές της καταδίωξαν τον Περσέα, αλλά εκείνος σώθηκε χάρη στην επέμβαση της Αθηνάς. Το κεφάλι της Μέδουσας, το περίφημο Γοργόνειο, το παρέλαβε εν τέλει η θεά, ως ευχαριστήριο δώρο από τον Περσέα και το έθεσε ως έμβλημα στην αιγίδα της (ένα περιθωράκιο από το δέρμα της Χίμαιρας) και ως επίσημα στην ασπίδα της, όπως στο αγαλμάτιο της Αθηνάς του Βαρβακείου.

Τα  πρώτα Γοργόνεια που εμφανίζονται στην τέχνη των αρχαϊκών χρόνων έχουν τερατώδη χαρακτηριστικά που τονίζουν τη δαιμονική τους φύση: τεράστια μάτια, πλατιά μύτη, ανοικτό στόμα με κρεμασμένη έξω τη γλώσσα και επικίνδυνα δόντια. Όμως από τα κλασικά χρόνια και εξής τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά της μορφής τους αρχίζουν να υπερτερούν των δαιμονικών και το άσχημο ή τραβηγμένο στην υπερβολή τερατώδες πρόσωπό τους εξανθρωπίζεται τόσο, ώστε στο τέλος η Μέδουσα να μεταμορφωθεί σε μια ωραία, νέα γυναίκα. Το Γοργόνειο γίνεται πλέον πολύ όμορφο για να εμπνεύσει τον τρόμο. Ο συνδυασμός της όμορφης αλλά επικίνδυνης Μέδουσας γοήτευσε τους καλλιτέχνες και οδήγησε σε εμπνευσμένες αριστοτεχνικές δημιουργίες, όπως η Μέδουσα Strozzi και η Μέδουσα Rondanini, το αρχικό πρότυπο της οποίας έχει αποδοθεί, μεταξύ των άλλων, και στον περίφημο γλύπτη της κλασικής αρχαιότητας Φειδία.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM