Αριστουργήματα από την Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Ρόμπα για χρήση από τον αυτοκράτορα (λεπτομέρεια), μετάξι και χρυσοκλωστή, επίχρυσα κουμπιά, Κίνα, Τσινγκ, 19ος αιώνας μ.Χ., μήκος 155 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 11696, δωρεά Μάρκου Πάλλη
0

Η έκθεση «Αυτοκρατορική Κίνα», βασισμένη κυρίως στη συλλογή του βρετανού ομογενή Γεώργιου Ευμορφόπουλου, μεγάλου δωρητή του Μουσείου Μπενάκη, αποτελεί μια εισαγωγή στους θεσμούς και τις ιδεολογίες της αυτοκρατορικής Κίνας. Την έχει επιμεληθεί ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, και την έχει σχεδιάσει  η Ναταλία Μπούρα, υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου, ειδικά για το Σαντιρβάν.

Η αφήγηση της έκθεσης ξεκινάει το έτος 221 π.Χ., όταν ο Τζάο Τζενκγκ, βασιλιάς της δυναστείας των Τσιν, καταφέρνει να ενώσει την Κίνα. Αποδύεται σε μια εκστρατεία διοικητικής, οικονομικής και πολιτιστικής ενοποίησης και αλλάζει το όνομά του σε Σι Χουάνγκ Ντι, «Πρώτος Αυτοκράτορας». Μολονότι η γενιά του βασιλεύει λίγα μόλις χρόνια, ο Πρώτος Αυτοκράτορας είναι ο θεμελιωτής της αυτοκρατορικής Κίνας. Η πολιτική της ιδεολογία βασίζεται στη συγχώνευση της φιλοσοφίας του Κομφούκιου, της κοσμοθεωρίας του ταοϊσμού και της βουδιστικής θρησκείας και θα παραμείνει ζωντανή για πάνω από δύο χιλιετίες.

Η τάξη των λόγιων αξιωματούχων, των γνωστών μανδαρίνων, οι οποίοι επιλέγονται μέσα από το σύστημα των αυτοκρατορικών εξετάσεων και προάγονται αξιοκρατικά, στηρίζει την εξουσία του αυτοκράτορα. Παράλληλα, αναπτύσσεται η εναλλακτική ιδεολογία των διανοουμένων, οι οποίοι εστιάζουν στις τέχνες και τα κείμενα της κλασικής γραμματείας.

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Αγγείο, εφυαλωμένη λιθοκέραμος, Χαντζόου, Σονγκ του Νότου (1127-1279 μ.Χ.), ύψος 15 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2317, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου

Η συνοχή και η ιδιαιτερότητα της ιστορικής και πολιτιστικής ταυτότητας της Κίνας αντανακλώνται στο ίδιο το όνομά της: «Μέσο Βασίλειο», πάνω από όλες τις άλλες χώρες και μόνο κάτω από τον Ουρανό. Παρά ταύτα, η επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο είναι διαρκής μέσα από τους θαλάσσιους και χερσαίους εμπορικούς δρόμους και διαμορφώνει υβριδικά έργα τέχνης.

Το τέλος της αυτοκρατορικής Κίνας το 1912 συμπίπτει με την επανεκτίμηση της αρχαιότητας και της οικουμενικής σημασίας του κινεζικού πολιτισμού. Κομβικό ρόλο στη διαδικασία αυτή παίζουν οι συλλέκτες κινεζικής τέχνης, με εξέχοντα ανάμεσά τους τον Γεώργιο Ευμορφόπουλο, στον οποίο είναι αφιερωμένη η τελευταία ενότητα της έκθεσης.

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Πιάτο, πορσελάνη με σκηνή καύσης βιβλίων ζωγραφισμένη με σμάλτα, Τσιντετζέν, Κανγκσί, 1680-1690 μ.Χ., διάμετρος 32,5 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2701, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Ταφικό ειδώλιο αξιωματούχου που κρατά δέλτο, πηλός με εφυάλωση, γραπτή διακόσμηση και ίχνη επιχρύσωσης, Χεμπέι ή Χενάν, Τανγκ, πρώτο μισό 8ου αιώνα μ.Χ., ύψος 74,5 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2225, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Φιάλη ναργιλέ, πορσελάνη με λογίους που παίζουν επιτραπέζιο παιχνίδι και ακόλουθους σε τοπίο και, στη βάση, φύλλο αρτεμισίας εντός διπλού κύκλου, όλα ζωγραφισμένα με μπλε του κοβαλτίου κάτω από εφυάλωση, Τσιντετζέν, Κανγκσί (1662-1722 μ.Χ.), ύψος 19,5 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 44828, δωρεά Γιώργη Μαγγίνη
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Ειδώλιο Βούδα καθισμένου σε «στάση λωτού» πάνω σε βάση σχήματος άνθους λωτού μπροστά από φλεγόμενη δόξα, νεφρίτης, επίχρυσος χαλκός, κοράλλι, λάπις λάζουλι και τυρκουάζ, πιθανότατα Πεκίνο, Τσινγκ, 17oς-18ος αιώνας μ.Χ., ύψος με τη βάση 28 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 25468, δωρεά Elizabethe Casenave—Ταμπακοπούλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Κούπα, πορσελάνη με κίτρινη εφυάλωση, επιγραφή έξι ιδεογραμμάτων εντός διπλού κύκλου σε μπλε του κοβαλτίου κάτω από την εφυάλωση, στη βάση, που μεταφράζεται ως «Φτιαγμένο στη Μεγάλη Δυναστεία Τσινγκ κατά τη περίοδο του αυτοκράτορα Κανγκσί», Τσιντετζέν, Κανγκσί (1662-1722 μ.Χ.), διάμετρος 12,7 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2771, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα Facebook Twitter
Πιάτο, πορσελάνη με εγχάρακτους δράκους, σύννεφα και ανθισμένα κλαδιά, ζωγραφισμένα με σμάλτα, επιγραφή έξι ιδεογραμμάτων εντός διπλού κύκλου σε μπλε του κοβαλτίου κάτω από την εφυάλωση στη βάση που μεταφράζεται ως «Φτιαγμένο στη Μεγάλη Δυναστεία Τσινγκ κατά τη περίοδο του αυτοκράτορα Κανγκσί», Τσιντετζέν, Κανγκσί (1662-1722 μ.Χ.), διάμετρος 35,4 εκ. / Μουσείο Μπενάκη 2677, δωρεά Γεώργιου Ευμορφόπουλου

Σαντιρβάν: Άρμεν και Αγαμέμνωνος, Δράμα
Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00-14:00 και 18:00-21:00 ӏ Κυριακή: 11:00-14:00 και 18:00-21:00.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Το «Μaterialists» της Σελίν Σονγκ, με τον ευφάνταστο ελληνικό τίτλο «Ταιριάζουμε;», το sequel «Freakier Friday», η αναβίωση των περιπετειών της «Red Sonja» και ο χιτσκοκικός κοσμοπολιτισμός του «To Catch a Thief» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Πολιτισμός / Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Το Ειδικό Βραβείο «Honorary Heart of Sarajevo» θα απονεμηθεί στον σπουδαίο ηθοποιό στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο, όπου θα δώσει και masterclass για την τέχνη της υποκριτικής
LIFO NEWSROOM
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Πολιτισμός / Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Κατά την τελετή των εγκαινίων, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η απόδοση ενός μουσείου σε μια τοπική κοινωνία δεν είναι απλώς ένα χαρμόσυνο γεγονός. Είναι μια πράξη με την οποία τιμάται η μακρά ιστορική διαχρονία του τόπου»
LIFO NEWSROOM
Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών», η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν, η horror-έκπληξη που λέγεται «Together» και το απολαυστικό «Ηow to Steal a Million» του Γουίλιαμ Γουάιλερ είναι μερικές από τις ταινίες που θα προβληθούν στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τερζόπουλος

Πολιτισμός / Η επιστροφή του Θεόδωρου Τερζόπουλου στους Δελφούς

Το κοινό παρακολούθησε με ευλαβική προσοχή την πρώτη συνεργασία του Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, που χαρακτηρίστηκε ως μία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Onassis Ready: «You are invited» - Η έκθεση που εγκαινιάζει τον νέο χώρο του Ιδρύματος στου Ρέντη

Πολιτισμός / «You are invited»: Με έκθεση του διάσημου φωτογράφου Γιούργκεν Τέλερ ξεκινάει το Onassis Ready

Στην καρδιά του Αγίου Ιωάννη Ρέντη το Ίδρυμα Ωνάση μεταμορφώνει ένα παλιό εργοστάσιο πλαστικών σε χώρο πολιτισμού και ξεκινά τη λειτουργία του με μια σπουδαία έκθεση
LIFO NEWSROOM