Αχ Φρίντα! 34,9 εκατομμύρια δολάρια, τιμή ρεκόρ, για τον πίνακα με τον αιώνιο έρωτά της

Αχ Φρίντα! 34,9 εκατομμύρια δολάρια, τιμή ρεκόρ, για τον πίνακα με τον αιώνιο έρωτά της Facebook Twitter
Φρίντα Κάλο “Diego and I,” 1949, | courtesy Sotheby’s
0

Η αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο, που πουλήθηκε από το οίκο Sotheby's για 34,9 εκατομμύρια δολάρια  είναι ο πίνακας που έγινε σημείο αναφοράς ως το πιο ακριβό έργο τέχνης καλλιτέχνη της Λατινικής Αμερικής που πωλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία.

Το περίφημο έργο «Diego and I» (Ο Ντιέγκο και εγώ) της Φρίντα Κάλο, του 1949, πουλήθηκε για 34,9 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία του Sotheby's την Τρίτη.

Η ακατέργαστη συναισθηματική της ένταση είναι ανάγλυφη σε αυτό το έργο που ολοκληρώθηκε πέντε χρόνια πριν τον θάνατό της το 1954. Με τον Ντιέγκο Ριβέρα έχουν κάνει ήδη από το 1940 και το δεύτερο μεταξύ τους γάμο, εξακολουθούν να έχουν μια ταραχώδη σχέση και τα συνήθως γοητευτικά μαύρα μαλλιά της που είναι πλεγμένα σε περίπλοκες κομμώσεις και στολισμένα με λουλούδια είναι ξέπλεκα σαν μέδουσας. Έχει αναψοκοκκινισμένα μάγουλα και έντονο, δακρυσμένο βλέμμα. Ο Ριβέρα είναι εκεί, όπως ήταν πάντα στη ζωή και τις σκέψεις της Κάλο, στο μέτωπό της. Περιέχει την επίπονη λεπτομερή απόδοση, τη σύνθετη εικονογραφία και τις βαθιά προσωπικές αφηγήσεις που είναι τα χαρακτηριστικά της ώριμης ζωγραφικής της.

Η μεταθανάτια «δόξα» και δημοφιλία της Κάλο, επισφραγίζεται με την πώληση αυτού του πίνακα και δείχνει ένα ενδιαφέρον που διαρκώς μεγαλώνει ανάμεσα σε συλλέκτες από όλο τον κόσμο προκειμένου να αποκτήσουν ένα έργο της.

Η Φρίντα Κάλο ξεπέρασε την τιμή του Ντιέγκο Ριβέρα, που το 2018, ένας από τους πίνακές του, το «The Rivals»  πουλήθηκε σε δημοπρασία για 9,76 εκατομμύρια δολάρια. Η Κάλο έγινε η πιο ακριβή ζωγράφος της Λατινικής Αμερικής αλλά και μια από τις πιο ακριβές γυναίκες ζωγράφους του κόσμου.

Η Κάλο γνώρισε τον Ριβέρα το 1922, όταν εκείνος ήταν ένας παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνης με τις διάσημες τοιχογραφίες του να κοσμούν δημόσιους χώρους. Η Φρίντα ήταν μόλις 15 ετών και γοητεύθηκε από αυτόν.

Αχ Φρίντα! 34,9 εκατομμύρια δολάρια, τιμή ρεκόρ, για τον πίνακα με τον αιώνιο έρωτά της Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο με τον Ντιέγκο Ριβέρα.

Συναντήθηκαν ξανά το 1928 και παντρεύτηκαν το επόμενο έτος. Η Κάλο έγραψε κάποτε σε ένα σημειωματάριο: «Έπαθα δύο μεγάλα ατυχήματα στη ζωή μου, το ένα στο οποίο ένα τραμ με έριξε κάτω ... το άλλο ατύχημα είναι ο Ντιέγκο».

Το ατύχημα με το τραμ, που συνέβη όταν ήταν 18 ετών, παραλίγο να τη σκοτώσει και την άφησε με φρικτά τραύματα και μια ζωή μέσα σε μια κατάσταση σωματικού πόνου. Ο συναισθηματικός πόνος προερχόταν συχνά από τον Ριβέρα.

Ο πίνακας «Diego y yo» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου στον δεύτερο γάμο τους όταν ο Ριβέρα είχε ερωτική σχέση με την σταρ του κινηματογράφου Μαρία Φελίξ, που ήταν φίλη της Κάλο.

Η υπόθεση ήταν ένα σκάνδαλο που απασχόλησε τον τύπο της εποχής και τις εφημερίδες να αναφέρουν ότι ο Ριβέρα σχεδίαζε να παντρευτεί τη Φέλιξ μόλις θα μπορούσε να πάρει κι άλλο διαζύγιο από την Κάλο. Ο ίδιος υποστήριζε ότι η παρουσία του επιδείνωσε την υγεία της.

Παρόλο που η Κάλο υποστήριζε ότι οι εξωσυζυγικές σχέσεις δε την πείραζαν η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική, ήταν βαθιά πληγωμένη και αυτό φαίνεται στον πίνακα αυτό που την απεικονίζει γεμάτη θυμό και θλίψη.

Τον πίνακα που πούλησε ένας άγνωστος συλλέκτης απέκτησε ο Eduardo F. Costantini, ιδρυτής ενός μουσείου στο Μπουένος Άιρες. Το έργο αγοράστηκε για την ιδιωτική του συλλογή.

Αχ Φρίντα! 34,9 εκατομμύρια δολάρια, τιμή ρεκόρ, για τον πίνακα με τον αιώνιο έρωτά της Facebook Twitter
Diego Y Yo (Diego And I) , 1949

Είχε πουληθεί ξανά το 1990 για 1,4 εκατομμύρια δολάρια και έκανε την Κάλο την πρώτη καλλιτέχνιδα της Λατινικής Αμερικής της οποίας πουλήθηκε έργο για περισσότερα από 1 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία. Το ρεκόρ της Κάλο μέχρι σήμερα είναι 8 εκατομμύρια δολάρια, τιμή που δόθηκε το 2016 για έναν πίνακα με τίτλο «Two Nudes in a Forest».

  

«Πρόκειται για ένα σημαντικό όψιμο έργο από μια περίοδο όπου η σωματική της ταλαιπωρία είχε ενταθεί και η ζωγραφική της έγινε ασταθής» είπε η Adriana Zavala, η οποία επιμελήθηκε μια έκθεση για τη Φρίντα Κάλο το 2015 στον Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης.

Η Κάλο, η οποία γεννήθηκε το 1907 στην Πόλη του Μεξικού, άρχισε να ζωγραφίζει το 1926 ενώ ανάρρωσε από ένα ατύχημα με λεωφορείο που της προκάλεσε ιατρικά προβλήματα σε όλη της ζωή.Ανέπτυξε μια πλούσια εικονογραφία που αγγίζει τα βασίλεια της ζωής και του θανάτου, αναμειγνύοντας τη βία και την ευαλωτότητα με τρόπους που συχνά συγκλόνιζαν τους θεατές. Πέθανε στα 47 της χρόνια και τα έργα της σήμερα θεωρούνται αριστουργήματα της σύγχρονης τέχνης.

Η μοναδικότητα των έργων της, η πολύ προσωπική προσέγγιση των θεμάτων της, η αυτοβιογραφική προσέγγιση, το άνοιγμα ενός εσωτερικού κόσμου μέσα από τις αυτοπροσωπογραφίες της έκαναν τα έργα της Φρίντα Κάλο, από τα πιο δημοφιλή και την ίδια ένα από τα πιο δυναμικά brand namesστο χώρο της τέχνης και ποπ είδωλο. Η αξία των έργων της έχει αυξηθεί σημαντικά από τη δεκαετία του 1980, όταν ένα από τα πορτρέτα της πωλήθηκε για 85.000 δολάρια. Ορισμένοι ιστορικοί τέχνης αποδίδουν το απίστευτο άλμα των τιμών στην όλο και πιο περιορισμένη διαθεσιμότητα των έργων της.

«Η Φρίντα έχει γίνει μια από τις πιο δημοφιλείς καλλιτέχνιδες στον κόσμο», είπε ο Γκρεγκόριο Λουκ, πρώην διευθυντής του Μουσείου Τέχνης της Λατινικής Αμερικής στην Καλιφόρνια. Εξήγησε ότι οι μεξικανικοί νόμοι εμποδίζουν τις περισσότερες πωλήσεις διακεκριμένων καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα, όπως η Κάλο, από το εσωτερικό της χώρας. «Επομένως, η τιμή είναι το αποτέλεσμα του τεράστιου ενδιαφέροντος για τον καλλιτέχνη και του πολύ μικρού αποθέματος», είπε. «Υπάρχουν πιθανώς λιγότεροι από 20 με 30 πίνακές της στην αγορά».

Ορισμένοι θαυμαστές του έργου της που παρακολουθούσαν τη δημοπρασία θεώρησαν την ικανότητα της Κάλο να ξεπεράσει το ρεκόρ του συζύγου της ως σημάδι των καιρών. Κάτι που συμβαίνει συχνά με τα παντρεμένα ζευγάρια καλλιτεχνών είναι να ξεχνιέται η γυναίκα», εξήγησε ο Jorge Daniel Veneciano, ανώτερος επιμελητής στο Μουσείο Αφηγηματικής Τέχνης Lucas στο Λος Άντζελες. «Τώρα μπορούμε να πούμε ότι ο Ντιέγκο Ριβέρα είναι ο σύζυγος της Φρίντα Κάλο, γιατί τον ξεπερνάει».

Η Φρίντα, μετά θάνατον, ανταγωνίζεται σε τιμές τον σύζυγό της και αυτό μοιάζει ειρωνικό, για μια σχέση που πέρασε μεγάλες δυσκολίες, παθιασμένες περιόδους και απεικονίστηκε στα έργα τέχνης και των δυο καλλιτεχνών.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Pan American Unity»: Η ιστορία και η μεταφορά της μεγάλης εμβληματικής τοιχογραφίας του Ντιέγκο Ριβέρα

Εικαστικά / «Pan American Unity»: Η ιστορία και η μεταφορά της εμβληματικής τοιχογραφίας του Ντιέγκο Ριβέρα

Οκτώ δεκαετίες μετά τη δημιουργία της, η τοιχογραφία που ζυγίζει τριάντα τόνους μεταφέρθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο μετά από μια τετραετή επιχείρηση εκατομμυρίων δολαρίων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Πολιτισμός / Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Ο Πίνακας  «Diego y yo» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου στον δεύτερο γάμο τους όταν ο Ριβέρα είχε ερωτική σχέση με την σταρ του κινηματογράφου Μαρία Φελίξ, που ήταν φίλη της Κάλο.
THE LIFO TEAM
Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Εικαστικά / Φρίντα Κάλο: Άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Ένα νέο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen περιλαμβάνει τον πλήρη κατάλογο των έργων της Μεξικανής σούπερ σταρ ζωγράφου, ανάμεσά στα οποία και κάποια άγνωστα στο ευρύ κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το βιβλίο της Ανί Ερνό «Η εμμονή» είναι μια μικρή εποποιία της ζήλειας

Πολιτισμός / Το βιβλίο της Ανί Ερνό «Η εμμονή» είναι μια μικρή εποποιία της ζήλειας

Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς κυκλοφόρησαν από το Μεταίχμιο δύο βιβλία της πολυδιαβασμένης στην Ελλάδα και στη Γαλλία Ανί Ερνό (Anni Ernaux, Νόμπελ Λογοτεχνίας 2022), σε μετάφραση Ρίτας Κολαΐτη
NEWSROOM