Μεγάλη έρευνα για τα δηλωτέα κέρδη που αποκομίζουν μέσω της επιρροής που ασκούν στα social media κάποιοι από τους πιο γνωστούς στη Βρετανία influencers διέταξε η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου (CMA).

 

Φυσικά και δεν θα πρέπει να πέφτει από τα σύννεφα ο κόσμος του διαδικτύου: αυτού του είδους οι επαγγελματίες και η αγορά που έχουν δημιουργήσει έχει διευρυνθεί ανεξέλεγκτα και ειδικά τον τελευταίο χρόνο το Instagram και η προώθηση προϊόντων μέσω αυτού έχει γίνει κανονική εργασία. 

 

Βάσει των στατιστικών στοιχείων της Statista το 78% των influencers χρησιμοποιεί το Instagram για την προώθηση κάθε υπαρκτού brand μέσω φωτογραφιών, βίντεο και stories, χωρίς να είναι καθόλου σίγουρο το τι έχει εισπράξει για κάθε τέτοιου είδους προωθητική ενέργεια. 

 

 

 

Με τα εμπορικά σήματα ομορφιάς μόνο να αναφέρουν ως μέση απόδοση επένδυσης ποσά που αγγίζουν τις 8,81 λίρες για κάθε μία λίρα που δαπανούν για το Influencer Marketing, γίνεται αντιληπτό ότι σ' αυτούς τους ανθρώπους που χειρίζονται κάθε προϊόν στα social ανοίγεται πεδίον δόξης λαμπρό. 

 

Μάλιστα και βάσει άλλης έρευνας, αυτή τη φορά από την εταιρεία μάρκετινγκ Buzzoole διαπιστώθηκε ότι αναρτήσεις του Instagram στις οποίες γίνεται χρήση των hashtags #ad και #sponsored αυξήθηκαν κατά 44% κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2018, σε σύγκριση με το 2017.

 

Αυτό ήταν που τράβηξε και την προσοχή της ιθύνουσας διαφημιστικής αρχής στη Βρετανία που ξεκίνησε συστηματική παρακολούθηση και καταγραφή του τρόπου με τον οποίο δούλευαν οι influenceres. Και φυσικά, όλα καλά όταν οι συγκεκριμένοι χρησιμοποιούσαν τα σχετικά hashtags για να δηλώσουν ότι η ανάρτησή τους ήταν επί της ουσίας διαφήμιση. Τι γίνεται, όμως, όταν θολώνουν τα νερά;  

 

 

Όπως έχει διαπιστωθεί κατά το παρελθόν, πολλοί influencers ακόμη και πρακτορεία μάρκετινγκ ήρθαν αντιμέτωποι με την οργή της ανεξάρτητης ελεγκτικής αρχής με την κατηγορία της γκρίζας διαφήμισης, κάτι που ανάγκασε να αποσύρουν αναρτήσεις για τις οποίες ωστόσο είχαν πληρωθεί αδρά. 

 

 

Μία τέτοια περίπτωση είναι και αυτή της blogger ομορφιάς sheikhbeauty, ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις νέων στον χώρο influencers που αγνοούν ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι υποχρεωμένοι νομικά να χρησιμοποιούν την ένδειξη #ad (τουλάχιστον) για να εντοπίζονται οι διαφημίσεις τους και για να τηρείται η νομοθεσία περί της προστασίας των καταναλωτών.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

You might see Si in a rarri

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Shaz (@sheikhbeauty) στις

 

 

Παρόλο που για την ώρα όλο αυτό δεν φαντάζει και τόσο τρομερό, το πρόβλημα προκύπτει όταν οι χρήστες πραγματικά πιστεύουν ότι ο influencer που ακολουθούν όντως χρησιμοποιεί το προϊόν που διαφημίζει ή απλώς το διαφημίζει για να πληρωθεί... Εκεί ο καταναλωτής μπορεί να ξεγελαστεί, αγοράζοντας κάτι ακριβό και καθόλου αποτελεσματικό ή ακόμη και επικίνδυνο. 

 

Ο George Lusty, Ανώτερος Διευθυντής Προστασίας των Καταναλωτών της CMA, δήλωσε σχετικά: "Οι stars των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να έχουν μεγάλη επιρροή σε ό,τι αποφασίζουν να κάνουν ή να αγοράσουν οι followers τους. Εάν οι άνθρωποι βλέπουν τα ρούχα, τα καλλυντικά, το αυτοκίνητο ή τις διακοπές κάποιου που θαυμάζουν, θα επιχειρήσουν τα αποκτήσουν .

 

Γι' αυτό είναι πραγματικά σημαντικό να διευκρινίζεται σαφώς, αν μια διασημότητα προωθεί ένα προϊόν επειδή το αγόρασε ή επειδή έχει εισπράξει ένα σημαντικό ποσό από μία μεγάλη φίρμα".

 

Η πρόκληση πλέον για την CMA είναι να αποδείξει τη διαφορά μεταξύ της γνήσιας προτίμησης μιας διασημότητας για ένα προϊόν και της αμειβόμενης προώθησης. Η επιβολή της νομοθεσίας εκεί όπου πρακτικά διασταυρώνονται οι επιδιώξεις του διαδικτυακού μάρκετινγκ και των καταναλωτών αναμένεται να αποδειχθεί εξαιρετικά δύσκολη.

 

Με στοιχεία από wersm.com