Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Κάρνεγκι Χολ
0

Το πιο απίστευτο τμήμα του Carnegie Hall είναι εκτός σκηνής. Αυτό προφανώς συμβαίνει σε όλα τα μεγάλα θέατρα του κόσμου. Διαβάστε αυτή την ιστορία και θα καταλάβετε: Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, μια γυναίκα έκανε πρόβες για μια παράσταση στο Carnegie Hall, όταν η παρτιτούρα της έπεσε στο πάτωμα. Δυστυχώς για αυτήν από το πάτωμα, έπεσε μέσα στο σύστημα εξαερισμού. Το ζήτημα ήταν κάπως προβληματικό καθώς είχε δανειστεί την παρτιτούρα από την New York Public Library. Έτσι «στρατολόγησε» κυριολεκτικά τον  Gino Francesconi, που εργαζόταν στο Κάρνεγκι, σαν συνοδός καλλιτεχνών στα παρασκήνια για να δει αν θα μπορούσε να τη βοηθήσει να ξαναβρεί τη χαμένη παρτιτούρα.

Εκείνη την εποχή, ανάμεσα σε κάθε δέκατο κάθισμα υπήρχε μια σχάρα εξαερισμού που οδηγούσε στο κεντρικό σύστημα, έναν περίπλοκο συνδυασμό από σωλήνες μεγάλου μεγέθους. Έφτασαν εκεί από μια μυστική πόρτα, σε μια σκάλα και οδηγήθηκαν σε αυτό τον χώρο. Εκεί όμως έπεσαν επάνω σε κάτι αξιοσημείωτο. Για πολλά χρόνια μετά από μια συναυλία, αντί να πετάνε τα προγράμματα στα σκουπίδια τα έριχναν στις τρύπες του εξαερισμού. Ο Francesconi περιέγραψε αυτό που βρήκε ως «στρώματα από προγράμματα που τον πήγαν πίσω δεκαετίες». Ήταν βρώμικα και καλυμμένα από σκόνη αλλά στην ουσία ήταν μια συλλογή, ένα αρχείο ενός από τους καλύτερους χώρους συναυλιών στον κόσμο.

Ένα από τα πιο αριστοκρατικά μπαρ του Mανχάτταν λειτουργούσε μυστικά στα σπλάχνα του Κάρνεγκι Χολ, το Club Richman. Υπήρχε μια μέθοδος εισόδου, ένα πολύπλοκο σύστημα με κλειδαριές και απαιτούνταν, όπως στις θυρίδες, δυο κλειδιά παράλληλα, για να ανοίξουν οι πόρτες.

Ο Francesconi και η ομάδα του σήμερα επιβλέπουν περίπου 300.000 αντικείμενα τα οποία στεγάζονται στο Rose Museum, στον δεύτερο όροφο του Κάρνεγκι Χολ. Με τη δημιουργία της συλλογής που αφηγείται την ιστορία του Κάρνεγκι, έγινε και ο ίδιος ένας από αυτούς που κρατούν τα μυστικά της ιστορίας του.

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Το μουσείο Rose στο δεύτερο όροφο

Ο Andrew Carnegie γεννήθηκε στο Dunfermline, στη Σκωτία το 1835. Η οικογένειά του ζούσε σε συνθήκες φτώχειας και όταν μετανάστευσαν στην Αμερική, βρήκε για ρπωτη φορά δουλειά σε εργοστάσιο βαμβακιού, στη συνέχεια σαν αγγελιοφόρος σε ταχυδρομική εταιρεία και μετά στην Pennsylvania Railroad.

Κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου άρχισε να ενδιαφέρεται για τον χάλυβα, την πηγή της μελλοντικής τύχης του. Χάρη στις καινοτομίες στην παραγωγή χάλυβα, η Carnegie Steel Company Brothers ήταν η μεγαλύτερη στον κόσμο από το 1889, και ήταν σε θέση να παράγει πάνω από 2.000 τόνους χάλυβα ημέρα. Καθώς οι πόλεις και οι σιδηρόδρομοι είχαν επεκταθεί σε όλη την Αμερική, όλα είχαν χτιστεί από την Carnegie Steel Brothers, καθιστώντας τον Andrew Carnegie ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Το 1901, πούλησε την εταιρεία του στην JP Morgan, δημιουργώντας US Steel, για 480.000.000 δολάρια (περίπου 13 δισεκατομμύρια δολάρια σε σημερινά χρήματα).

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Άντριου Κάρνεγκι

Μετά από αυτή τη συμφωνία, ο Andrew Carnegie, 66 ετών, έκανε κάτι αξιοσημείωτο με τα πλούτη του: Άρχισε να απαλλάσσεται από αυτά. Ο Carnegie τελικά χάρισε περίπου το 90 τοις εκατό από την τεράστια περιουσία του. Έδωσε 5 εκατομμύρια δολάρια στην New York Public Library, ενώ πάνω από 2.800 βιβλιοθήκες άνοιξαν χάρη στις δωρεές του.  Ίδρυσε το Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, το 1904, δώρισε τα χρήματα για περίπου 7.000 εκκλησιαστικά όργανα, ίδρυσε αμέτρητα πανεπιστημιακά ταμεία αρωγής και το Carnegie Endowment για τη Διεθνή Ειρήνη. Αποφάσισε επίσης να οικοδομήσει μια μεγαλοπρεπή αίθουσα συναυλιών για την πόλη της Νέας Υόρκης.

Το Carnegie Hall καταλαμβάνει το οικοδομικό τετράγωνο της έβδομης Λεωφόρου μεταξύ 56ης και 57ης οδού. Είναι σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα William Burnet Tuthill σε ιταλικό στυλ της Αναγέννησης με βαθύ κόκκινο τούβλο, και έχει τρεις κύριες αίθουσες με άψογη ακουστική. Ένας πύργος 15 ορόφων προστέθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1890 που χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως διαμερίσματα των καλλιτεχνών. Ξεκινώντας με Τσαϊκόφσκι το 1891, το Carnegie Hall έχει φιλοξενήσει σχεδόν κάθε σημαντικό καλλιτέχνη, συνθέτη και ερμηνευτή από τότε. Έχουν τραγουδήσει σχεδόν οι πάντες:  Ella Fitzgerald, οι Beatles, Τζούντι Γκάρλαντ, Leonard Bernstein. Για πολλά χρόνια ήταν το σπίτι της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης. Σήμερα η γειτονιά γύρω από το Carnegie Hall είναι ένα από τα πιο κεντρικά σημεία Μανχάταν. Αλλά στη δεκαετία του 1890, το Midtown της Νέας Υόρκης, ήταν ανάμεσα στον δέκατο τέταρτο και τον εικοστό δρόμο. Υπήρχαν 112 κενά οικόπεδα ανάμεσα στο  Μπρόντγουεϊ και την Park Avenue μέχρι το Κάρνεγκι.

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Μια χαραγμένη επιγραφή στους εξωτερικούς τοίχους

Όπως το έθεσαν τότε οι New York Times «τι διαφορά κάνουν 40 μπλοκ; Αν είναι πολύ καλό αυτό που δείχνουν, θα κάνω ένα πρόσθετο μίλι και θα το δω".Έτσι, το Carnegie Hall άνοιξε το δρόμο για την ανάπτυξη του Uptown, καθώς εταιρείες όπως η Steinway και η Tiffany μετακινήθηκαν προς τα εκεί. Πέντε χρόνια αργότερα, όλα τα 112 κενά οικόπεδα ανοικοδομήθηκαν.

Ενώ το καλό όνομα του Carnegie Hall εξαπλωνόταν, παράλληλα ένα από τα πιο αριστοκρατικά μπαρ του Mανχάτταν λειτουργούσε μυστικά στα σπλάχνα του, το Club Richman. Υπήρχε μια μέθοδος εισόδου, ένα πολύπλοκο σύστημα με κλειδαριές και απαιτούνταν, όπως στις θυρίδες, δυο κλειδιά παράλληλα, για να ανοίξουν οι πόρτες. Η λέσχη Richman ήταν τόσο μυστική που μετά το θάνατό του Carnegie, όταν  θέλησε να δει την αίθουσα η σύζυγός του Λουίζ Whitfield, δεν είχε ιδέα ότι η παράνομη είσοδος υπήρχε ακόμα και ότι άκμασε σε όλη τη διάρκεια της ποτοαπαγόρευσης ως Speakeasy. Σήμερα αυτό το μέρος στεγάζει ένα τμήμα των γιγαντιαίων μονάδων κλιματισμού. 

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Η αίθουσα συναυλιών

Το Carnegie Hall είναι γεμάτο από τέτοια παρόμοια μυστικά. Περπατώντας γύρω από τα παρασκήνια, η αίθουσα αντηχεί ευχάριστα γεμάτη τη φασαρία της προετοιμασίας για την επόμενη εκδήλωση. Μουσικοί και κλητήρες με βελούδινα κόκκινα σακάκια κατακλύζουν τα περάσματα στα παρασκήνια, τους ήχους του κλαρίνου και τρομπόνια που κάνουν ζέσταμα. Είναι ένα μέρος της show business, όλα να είναι κρυμμένα και μέρος της μαγείας. Τα υπόγεια του Κάρνεγκι είναι κυριολεκτικά κάτω από τα πεζοδρόμια της 7ης λεωφόρου και όποιος μπει στις υπόγειες σήραγγες βλέπει τα πρωτότυπα πέτρινα τοιχώματα. Πάνω από τις αίθουσες του Κάρνεγκι, τα διαμερίσματα έχουν τώρα μετατραπεί σε αίθουσες αναψυχής και πρόβας για τους καλλιτέχνες. Και ανάμεσα στους προβολείς της κεντρικής αίθουσας υπάρχει μια μικρή σιδερένια γέφυρα από όπου κάποιος θα μπορούσε να δει μια παράσταση από ψηλά.

Το μουσείο μέσα στο Κάρνεγκι εμπλουτίζεται συνεχώς από δημοπρασίες δωρεές και αγορές, με αντικείμενα που συγκροτούν την μεγάλη ιστορία του. Υπάρχει μια ειδική προθήκη με μπαγκέτες μεταξύ των οποίων του Λέοναρντ Μπέρνσταϊν, του Zubin Mehta και του Τοσκανίνι. Ένα άλλο ράφι με ένδειξη "προγράμματα", σε πηγαίνει πίσω από την πρώτη νύχτα της λειτουργίας του Κάρνεγκι με Τσαϊκόφσκι. Επίσης υπάρχει ένα μεγάλο αρχείο κρατήσεων. Μπορεί κανείς να δει ποιοί έκλεισαν θέσεις και πότε σε όλες τις συναυλίες.

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Η μυστική πόρτα στα υπόγεια του Κάρνεγκι

Όλη αυτή η ιστορία έφτασε πολύ κοντά στο να χαθεί κάποια στιγμή. Στη δεκαετία του 1950 το Carnegie Hall ήταν σε δεινή θέση. Ο Νεοϋορκέζος μεσίτης Robert Simon είχε αγοράσει την αίθουσα από την Louise Whitfield Carnegie έξι χρόνια μετά το θάνατο του μεγιστάνα. Το 1955, με την αναμονή του νέου Κέντρου Λίνκολν για τις τέχνες του θεάματος, ο γιος του Robert Simon Jr έβγαλε το  Carnegie Hall στην αγορά. Το σχέδιο ήταν να το γκρεμίσουν και να χτίσουν διαμερίσματα. Έγινε μια γενναία προσπάθεια από μια επιτροπή με επικεφαλής τον δεξιοτέχνη βιολιστή Isaac Stern που έσωσε την αίθουσα η οποία αγοράστηκε  από την πολιτεία της  Νέας Υόρκης ενώ την λειτουργία της ανέλαβε η μη κερδοσκοπική Carnegie Hall Corporation που επίσης έκανε εκτεταμένες ανακαινίσεις της ιστορικής αίθουσας.

Σήμερα παραμένει ένας από τους πιο έγκυρους και παγκοσμίου φήμης χώρους, και έχει φιλοξενήσει πάνω από 50.000  καλλιτεχνικά γεγονότα. Μέσα στο χώρο, υπάρχει το Μουσείο Rose το οποίο αυτή την εποχή ψηφιοποιεί όλα τα αρχεία, ώστε να είναι προσβάσιμα στο κοινό.

Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Τα συστήματα εξαερισμού, εδώ βρέθηκαν σωροί από λοκαντίνες και προγράμματα
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Το αρχείο προγραμμάτων
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Εισιτήρια και συνδρομές από τον Γκέρσουιν μέχρι τους Five Points Mission
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Ο βασιλιάς της μπόσσα νόβα φτάνει στη Νέα Υόρκη
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
'Wellington's Victory', χειρόγραφη παρτιτούρα του Beethoven
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Τα σχέδια του Κάρνεγκι Χολ
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Dizzy Gillespie και Charlie Parker στο Κάρνεγκι
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Το βιβλίο αυτογράφων του Louis Salter's, διευθυντή του Κάρνεγκι : 266 μυθικά ονόματα και οι υπογραφές τους
Μέσα στα μυστικά του Κάρνεγκι Χολ Facebook Twitter
Η Μπίλι Χάλιντέι στο Κάρνεγκι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ