Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις

Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθεί, πάντα αμφιθυμικοί, μάρτυρες ενός ποιητικού «μπουμ» (παραλλήλως και ενός εικαστικού, ενός μυθιστορηματικού και ενός εικαστικού). Βοήθησε, αναμφισβήτητα, το Διαδίκτυο. Βοήθησαν και τα πολύ καλά περιοδικά, ιδίως η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (φωτ.)
0
Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθεί, πάντα αμφιθυμικοί, μάρτυρες ενός ποιητικού «μπουμ» (παραλλήλως και ενός εικαστικού, ενός μυθιστορηματικού και ενός εικαστικού). Βοήθησε, αναμφισβήτητα, το Διαδίκτυο. Βοήθησαν και τα πολύ καλά περιοδικά, ιδίως η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (φωτ.)

 

Αμφιθυμίες. Μας αρέσουν οι αμφιθυμίες. Μας αρέσει άλλοτε να είμαστε αυστηροί πέραν των ορίων και άλλοτε αδιανόητα επιεικείς, άλλοτε σκληροί σαν βετεράνοι πολλών πολέμων και άλλοτε μελοδραματικά τρυφεροί έως δακρύων, όπου, εκτός από πολλούς νέους ποιητές, δημοσιεύουν πολύτιμα δοκίμια για την τέχνη της ποίησης. Βοήθησαν, επίσης, αρκετοί εκδοτικοί οίκοι, άλλοι παλαιότεροι και παραδοσιακοί (Κέδρος, Γαβριηλίδης, Άγρα, Gutenberg, Γκοβόστης, Πόλις, Νεφέλη κ.λπ.) και άλλοι νεότεροι και νεότατοι (Μελάνι, Σαιξπηρικόν, Μωβ Σκίουρος, Εκάτη, Περισπωμένη κ.λπ.) που επέλεξαν να εκδίδουν αρκετά συχνά ποιητικές συλλογές. Η αλήθεια είναι ότι δεν θα μείνουν και πολλά από αυτό το ποιητικό «μπουμ», όπως και από κάθε καλλιτεχνικό «μπουμ». Δυστυχώς, διακρίνουμε πολλά αναμασήματα, προχειρότητες και ευκολία, ανεπαρκή προετοιμασία, απουσία στοχαστικότητας. Ευτυχώς, όμως, διαφαίνονται ισχυρά ταλέντα με φιλοσοφική σκευή (και, σήμερα, δίχως φιλοσοφική παιδεία είναι μάλλον μάταιο να καταπιαστείς με τον πυκνό λόγο της ποίησης). Πάντως, η αλήθεια είναι ότι δίχως μιαν έξαρση δεν μπορούμε να έχουμε ζυμώσεις. Και δίχως ζυμώσεις, το πράγμα δεν προχωράει. Κι αν δεν προχωράει το πράγμα, δεν θα έχουμε εκείνους που θα ξεχωρίσουν και θα προκαλέσουν ρωγμές, εκείνους που θα ανοίξουν δρόμους και θα μείνουν στην ιστορία.

2.

Πρόσφατα δείγματα. «Στα μαλλιά της Οφηλίας μικρά πουλιά/ τραγουδούν ακόμη κι εκείνη στολισμένη/ ρείκια πορτοκαλιά ασφοδίλια ταξιδεύει/ στο ποτάμι τη σιωπηλή της έκσταση// Ίσως να μου μιλά/ Η φωνή της ένας λευκός τσικνιάς πετά/ από τον Άδη – σχεδιάζει ακατάληπτα/ το αόρατο» (Εύα Μοδινού, Η ηλικία της πέτρας, εκδ. Γκοβόστης).

«Η μπίλια στην Παρασκευή/ Χρόνος και κάρτες ενώθηκαν στο είκοσι ένα/ Ο Νοέμβρης ντύθηκα Μάης/ Ορατή ευδαιμονία, μα μόνο για μένα/ Οι γραφές στους τοίχους φωτεινές/ Μα στο πάτωμα και στο ταβάνι ουλές μόνο/ Και μυρίσαμε... και χαμογελάσαμε... κι εγώ άγγιξα/ μα εσύ κρύφτηκες/ Και προσπάθησα, και αρνήθηκες/ Φιληθήκαμε κι ας πονούσες/ Τώρα η σειρά μου που δεν απαντούσες/ Και είπα πολλά, πιο πολλά απ' όσα έπρεπε/ Μα είπα αυτά που η καρδιά μου έπλεκε/ Και θα λέω, μα εσύ κρύβεσαι/ Δικιά σου πρέπει, και δεν αφήνεσαι// Τις κόκκινες γραμμές σου τις πήρες στο Λονδίνο/ Λεπτές κορνίζες, εύθραυστες, στο συρτάρι τις αφήνω/ Το παρελθόν σε πλήγωσε, κι εγώ παθών... γνωρίζω/ Μα στο παρόν σε γνώρισα, και στο παρόν σ' αγγίζω» (Γιάννης Τσαμαντάκης, Τα Πέρα Πλάσματα, εκδ. Εκάτη).

«Τρόμος πιάνει τους στρατιώτες όταν περνά/ δίπλα τους ένα απ' της σκακιέρας τ' άλογα.// Το ζεύγος το βασιλικό, πύργοι, τρελοί και ιππείς,/ καθένας, πλην των στρατιωτών, είναι και σκακιστής.// Είτε όμως είσαι σκακιστής είτε στρατιώτης, το ίδιο/ θα λάβεις, αργά ή γρήγορα, μερίδιο:// αγχόνη, γκιλοτίνα, πυρά,/ θάνατο από φυσικά αίτια» (Χάρης Ψαρράς, Gloria in Excelsis, εκδ. Κέδρος).

«Πολλοί λένε ότι δεν αξίζει να γραφτεί ένα ποίημα/ Για τις μπύρες στο Λεχρουά./ Ναι ξέρω.../ Οι μπύρες είναι φτηνιάρικο ποτό/ Και το μαγαζί της πλάκας/ (Και οι ιδιοκτήτες... λεχρουίτες)./ Αλλά και η μουσική δεν ήταν τίποτα σπουδαίο:/ Έισι Ντίσι Μπλακ Σάμπαθ Λεντ Ζέπελιν/ Σκόρπιονς Ντηπ Περπλ/ Άντε και λίγο Μπαντ Κόμπανυ/ Λύναρντ Σκύναρντ Γκάρυ Μοθρ/ Και πού και πού και κάνα Ρόρυ/ Ντύλαν Χέντριξ ή Στόουνς./ Ούτε λέγαμε άλλωστε τίποτα σπουδαίο./ Αλλά δεν περνάγαμε και άσχημα./ Σκοτώναμε την ώρα μας με ροκ εν ρολλ ιστορίες:/ Από ποιο δίσκο ήταν το κομμάτι αυτό/ Με ποια σύνθεση έπαιζε τότε το συγκρότημα/ Πότε και πώς πέθανε ο τραγουδιστής/ Ποια ναρκωτικά (ή ποια γυναίκα)/ Φάγανε τον ντράμερ./ Σκέτο ξόδεμα δηλαδή./ Αλλά ακριβώς εκεί ήταν το ωραίο./ Κι όταν ήταν πια αργά/ Και βγαίναμε έξω/ Στο κρύο και την υγρασία/ Νιώθαμε σαν τους πιστούς/ Που πάνε βόλτα/ Μετά τη λειτουργία.// Γιατί είχαμε πάρει την ευλογία.// Του ροκ εν ρολλ» (Παναγιώτης Γαλανόπουλος, Στα κάγκελα, εκδ. Σμίλη).

3.

Τηλεγραφικές κοινοτοπίες. Είναι σοφόν και σαφές: για να ξέρεις να γράφεις, πρέπει να ξέρεις να διαβάζεις. Και για να ξέρεις να διαβάζεις, πρέπει να ξέρεις να ζεις. Επίσης, καλό είναι να θητεύεις στη διαλεκτική του χρόνου, να ξέρεις πότε να σπεύδεις βραδέως και πότε να υπακούς στη σύσταση του Ιωάννου της Κλίμακος «Δεξάμενος φλόγα τρέχε· ου γαρ γιγνώσκεις πότε σβέννυται και εν σκοτία σε καταλείψει», να έχεις το ταλέντο να εμμένεις στο εφήμερο, έχοντας εξοικειωθεί με το αιώνιο. Πολλοί νέοι ποιητές δείχνουν ότι θα τα καταφέρουν να αφήσουν ένα ίχνος. Και, όπως αποφαίνεται ο ζωγράφος Γιώργος Ξένος, το μόνο που έχει σημασία στη ζωή είναι να αφήνεις ίχνη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT