Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις

Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθεί, πάντα αμφιθυμικοί, μάρτυρες ενός ποιητικού «μπουμ» (παραλλήλως και ενός εικαστικού, ενός μυθιστορηματικού και ενός εικαστικού). Βοήθησε, αναμφισβήτητα, το Διαδίκτυο. Βοήθησαν και τα πολύ καλά περιοδικά, ιδίως η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (φωτ.)
0
Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθεί, πάντα αμφιθυμικοί, μάρτυρες ενός ποιητικού «μπουμ» (παραλλήλως και ενός εικαστικού, ενός μυθιστορηματικού και ενός εικαστικού). Βοήθησε, αναμφισβήτητα, το Διαδίκτυο. Βοήθησαν και τα πολύ καλά περιοδικά, ιδίως η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (φωτ.)

 

Αμφιθυμίες. Μας αρέσουν οι αμφιθυμίες. Μας αρέσει άλλοτε να είμαστε αυστηροί πέραν των ορίων και άλλοτε αδιανόητα επιεικείς, άλλοτε σκληροί σαν βετεράνοι πολλών πολέμων και άλλοτε μελοδραματικά τρυφεροί έως δακρύων, όπου, εκτός από πολλούς νέους ποιητές, δημοσιεύουν πολύτιμα δοκίμια για την τέχνη της ποίησης. Βοήθησαν, επίσης, αρκετοί εκδοτικοί οίκοι, άλλοι παλαιότεροι και παραδοσιακοί (Κέδρος, Γαβριηλίδης, Άγρα, Gutenberg, Γκοβόστης, Πόλις, Νεφέλη κ.λπ.) και άλλοι νεότεροι και νεότατοι (Μελάνι, Σαιξπηρικόν, Μωβ Σκίουρος, Εκάτη, Περισπωμένη κ.λπ.) που επέλεξαν να εκδίδουν αρκετά συχνά ποιητικές συλλογές. Η αλήθεια είναι ότι δεν θα μείνουν και πολλά από αυτό το ποιητικό «μπουμ», όπως και από κάθε καλλιτεχνικό «μπουμ». Δυστυχώς, διακρίνουμε πολλά αναμασήματα, προχειρότητες και ευκολία, ανεπαρκή προετοιμασία, απουσία στοχαστικότητας. Ευτυχώς, όμως, διαφαίνονται ισχυρά ταλέντα με φιλοσοφική σκευή (και, σήμερα, δίχως φιλοσοφική παιδεία είναι μάλλον μάταιο να καταπιαστείς με τον πυκνό λόγο της ποίησης). Πάντως, η αλήθεια είναι ότι δίχως μιαν έξαρση δεν μπορούμε να έχουμε ζυμώσεις. Και δίχως ζυμώσεις, το πράγμα δεν προχωράει. Κι αν δεν προχωράει το πράγμα, δεν θα έχουμε εκείνους που θα ξεχωρίσουν και θα προκαλέσουν ρωγμές, εκείνους που θα ανοίξουν δρόμους και θα μείνουν στην ιστορία.

2.

Πρόσφατα δείγματα. «Στα μαλλιά της Οφηλίας μικρά πουλιά/ τραγουδούν ακόμη κι εκείνη στολισμένη/ ρείκια πορτοκαλιά ασφοδίλια ταξιδεύει/ στο ποτάμι τη σιωπηλή της έκσταση// Ίσως να μου μιλά/ Η φωνή της ένας λευκός τσικνιάς πετά/ από τον Άδη – σχεδιάζει ακατάληπτα/ το αόρατο» (Εύα Μοδινού, Η ηλικία της πέτρας, εκδ. Γκοβόστης).

«Η μπίλια στην Παρασκευή/ Χρόνος και κάρτες ενώθηκαν στο είκοσι ένα/ Ο Νοέμβρης ντύθηκα Μάης/ Ορατή ευδαιμονία, μα μόνο για μένα/ Οι γραφές στους τοίχους φωτεινές/ Μα στο πάτωμα και στο ταβάνι ουλές μόνο/ Και μυρίσαμε... και χαμογελάσαμε... κι εγώ άγγιξα/ μα εσύ κρύφτηκες/ Και προσπάθησα, και αρνήθηκες/ Φιληθήκαμε κι ας πονούσες/ Τώρα η σειρά μου που δεν απαντούσες/ Και είπα πολλά, πιο πολλά απ' όσα έπρεπε/ Μα είπα αυτά που η καρδιά μου έπλεκε/ Και θα λέω, μα εσύ κρύβεσαι/ Δικιά σου πρέπει, και δεν αφήνεσαι// Τις κόκκινες γραμμές σου τις πήρες στο Λονδίνο/ Λεπτές κορνίζες, εύθραυστες, στο συρτάρι τις αφήνω/ Το παρελθόν σε πλήγωσε, κι εγώ παθών... γνωρίζω/ Μα στο παρόν σε γνώρισα, και στο παρόν σ' αγγίζω» (Γιάννης Τσαμαντάκης, Τα Πέρα Πλάσματα, εκδ. Εκάτη).

«Τρόμος πιάνει τους στρατιώτες όταν περνά/ δίπλα τους ένα απ' της σκακιέρας τ' άλογα.// Το ζεύγος το βασιλικό, πύργοι, τρελοί και ιππείς,/ καθένας, πλην των στρατιωτών, είναι και σκακιστής.// Είτε όμως είσαι σκακιστής είτε στρατιώτης, το ίδιο/ θα λάβεις, αργά ή γρήγορα, μερίδιο:// αγχόνη, γκιλοτίνα, πυρά,/ θάνατο από φυσικά αίτια» (Χάρης Ψαρράς, Gloria in Excelsis, εκδ. Κέδρος).

«Πολλοί λένε ότι δεν αξίζει να γραφτεί ένα ποίημα/ Για τις μπύρες στο Λεχρουά./ Ναι ξέρω.../ Οι μπύρες είναι φτηνιάρικο ποτό/ Και το μαγαζί της πλάκας/ (Και οι ιδιοκτήτες... λεχρουίτες)./ Αλλά και η μουσική δεν ήταν τίποτα σπουδαίο:/ Έισι Ντίσι Μπλακ Σάμπαθ Λεντ Ζέπελιν/ Σκόρπιονς Ντηπ Περπλ/ Άντε και λίγο Μπαντ Κόμπανυ/ Λύναρντ Σκύναρντ Γκάρυ Μοθρ/ Και πού και πού και κάνα Ρόρυ/ Ντύλαν Χέντριξ ή Στόουνς./ Ούτε λέγαμε άλλωστε τίποτα σπουδαίο./ Αλλά δεν περνάγαμε και άσχημα./ Σκοτώναμε την ώρα μας με ροκ εν ρολλ ιστορίες:/ Από ποιο δίσκο ήταν το κομμάτι αυτό/ Με ποια σύνθεση έπαιζε τότε το συγκρότημα/ Πότε και πώς πέθανε ο τραγουδιστής/ Ποια ναρκωτικά (ή ποια γυναίκα)/ Φάγανε τον ντράμερ./ Σκέτο ξόδεμα δηλαδή./ Αλλά ακριβώς εκεί ήταν το ωραίο./ Κι όταν ήταν πια αργά/ Και βγαίναμε έξω/ Στο κρύο και την υγρασία/ Νιώθαμε σαν τους πιστούς/ Που πάνε βόλτα/ Μετά τη λειτουργία.// Γιατί είχαμε πάρει την ευλογία.// Του ροκ εν ρολλ» (Παναγιώτης Γαλανόπουλος, Στα κάγκελα, εκδ. Σμίλη).

3.

Τηλεγραφικές κοινοτοπίες. Είναι σοφόν και σαφές: για να ξέρεις να γράφεις, πρέπει να ξέρεις να διαβάζεις. Και για να ξέρεις να διαβάζεις, πρέπει να ξέρεις να ζεις. Επίσης, καλό είναι να θητεύεις στη διαλεκτική του χρόνου, να ξέρεις πότε να σπεύδεις βραδέως και πότε να υπακούς στη σύσταση του Ιωάννου της Κλίμακος «Δεξάμενος φλόγα τρέχε· ου γαρ γιγνώσκεις πότε σβέννυται και εν σκοτία σε καταλείψει», να έχεις το ταλέντο να εμμένεις στο εφήμερο, έχοντας εξοικειωθεί με το αιώνιο. Πολλοί νέοι ποιητές δείχνουν ότι θα τα καταφέρουν να αφήσουν ένα ίχνος. Και, όπως αποφαίνεται ο ζωγράφος Γιώργος Ξένος, το μόνο που έχει σημασία στη ζωή είναι να αφήνεις ίχνη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Βιβλίο / Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Τα πολυσυζητημένα ημερολόγια της Χάισμιθ αποκαλύπτουν κρυφές σκέψεις της συγγραφέως του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ», τους άγνωστους έρωτες και την εξάρτησή της από τη γραφή και το αλκοόλ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ