ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Κλειστοφοβική Παραλία / Τόπο στα Νιάτα, 2

Κλειστοφοβική Παραλία / Τόπο στα Νιάτα, 2 Facebook Twitter
0
Κλειστοφοβική Παραλία / Τόπο στα Νιάτα, 2 Facebook Twitter
Λευτέρης Καλοσπύρος

1. Το Σχέδιο: «Υπάρχει η παραλία κάτω απ' το πλακόστρωτο», έλεγαν οι τοίχοι τον Μάη του '68. Το λέει κι ο Tόμας Πίντσον στο προηγούμενο μυθιστόρημά του (Έμφυτο Ελάττωμα, μτφρ. Γιώργος Κυριαζής, εκδ. Καστανιώτη). Το προτάσσει, μάλιστα, ως μότο. Ο Ρέιμον Τσάντλερ, μαζί με τον Ramόn Gόmez de la Serna, διατύπωσαν την αποσβολωτική, ακριβοδίκαιη απόφανση: δεν υπάρχει τίποτα πιο άδειο από μια άδεια πισίνα, που εμείς (εγώ, δηλαδή, μην παίρνω κι άλλους στον λαιμό μου), κατά καιρούς, διασκευάσαμε/επισκευάσαμε ως: τίποτα πιο άδειο από ένα άδειο ψυγείο, και: τίποτα πιο άδειο από ένα άδειο ποτήρι. Κι έρχεται ο Λευτέρης Καλοσπύρος (Αθήνα, 1980) να μεταμφιέσει το χιούμορ σε επίσης χιούμορ, όπως ο Ε.Χ. Γονατάς που μεταμφίεσε το εξοχικό του σπίτι σε χειμερινό εργαστήριο και τούμπαλιν, έχοντας δύο πανομοιότυπα σπίτια, και επιτυγχάνοντας έτσι το τέλειο καμουφλάζ. Ιδού το σχέδιο του Καλοσπύρου: μεθοδεύει και οργανώνει το υλικό του έτσι ώστε να μη διακρίνεις με ασφάλεια τα όρια του ταλέντου (είναι ταλαντούχος μυθιστοριογράφος; δοκιμιογράφος; ιστορικός της σύγχρονης μυθιστοριογραφίας; κοινωνιολόγος; παθολογοανατόμος της καθημερινής ζωής;), οπότε και αφήνει ανοιχτό το ποια θα είναι η επόμενη κίνησή του. Μπορεί να είναι άλλο ένα μυθιστόρημα, σίκουελ της Μοναδικής Οικογένειας, με τη μικρή Χριστίνα να έχει μεγαλώσει και να είναι ένα κράμα από Νικίτα και Κορίτσι με το τατουάζ. Μπορεί να είναι ένα εικονογραφημένο τύπου Logicomix (εκδ. Ίκαρος) με ήρωα τον Βαγγέλη Ραπτόπουλο, άσπονδο εχθρό του Τάκη Θεοδωρόπουλου, σε μια συγκλονιστική τιτανομαχία με θέμα τη σύγκρουση του Αβρού Ευρωπαϊκού Πνεύματος με τους Εκδικητές του Δημήτρη Μητροπάνου. Μπορεί να είναι μια οκτάτομη ενδελεχής ανάλυση του έργου του Μποστ. Τέλος, και αυτό υποψιάζομαι εγώ, μπορεί (και πρέπει) να είναι το Λιμπρέτο του Gravity's Rainbow που θα μεταφέρει στην όπερα η Λόρι Άντερσον με ένα μονόχορδο μπάντζο, σύμφωνα με το περιλάλητο συμβόλαιο που είχε συνάψει η Λόρι με τον Commander, μία παράγραφος του οποίου όριζε το λιμπρέτο να το αναλάβει ο πρώτος Έλληνας μυθιστοριογράφος που θα κατορθώσει να εντάξει στο ίδιο μυθιστόρημα τον Πίντσον, τον Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, τον Δημήτρη Χατζή, τον Ευγένιο Αρανίτση, πέντε αρχιτέκτονες, ένα παιδί-θαύμα, έναν μεσόκοπο-τραύμα, τον Ντον ΝτεΛίλο, το Σαντεκλέρι Ευρυτανίας (ο ευρών αμειφθήσεται), και τον πρωτοεξαφανιζόμενο Κορεάτη σκηνοθέτη Ντου Ρι Τσα.

2. Η Σαλοτραπεζαρία: Η Μοναδική Οικογένεια (εκδ. Πόλις) είναι talk of the town. Και δικαίως. Είναι ένα μυθιστόρημα όσο μεγάλο πρέπει, όσο έξυπνο πρέπει, όσο συναισθηματικό πρέπει, όσο συγκροτημένο πρέπει, και, last but not least, όσο συγκρατημένο πρέπει. Επίσης, είναι αρκετά εντός της πραγματικής πραγματικότητας, την οποία εντούτοις υπονομεύει με σκακιστική μεθοδικότητα και με ένα μόνιμο μειδίαμα, μειλίχιο μεν, μάλλον μακάβριο μολοντούτο. Η Μοναδική Οικογένεια είναι ένα μυθιστόρημα για όλη την οικογένεια, που καμώνεται πως είναι μια οικογένεια για όλα τα μυθιστορήματα. Η Μοναδική Οικογένεια τα έχει όλα και συμφέρει. Αλλά, προσοχή, μπορεί να σας παρασύρει σε ατραπούς επικίνδυνες, στο να επαναξιολογήσετε, φέρ' ειπείν, το έργο της Δούκα, του Τσίρκα ή του Χατζή, ή να ανακαλύψετε ότι το χιούμορ είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσουμε στους χιουμορίστες, ή, ακόμα χειρότερα, να αντιληφθείτε, όπως εγώ χρόνια πριν, ότι άμα δεν έχεις καταπιεί βιβλιοθήκες επί βιβλιοθηκών στην εποχή μας δεν μπορείς να έχεις χιούμορ, ότι το χιούμορ είναι υπόθεση των πολύ, μα πολύ, μα πάρα πολύ μορφωμένων, διότι, όπως μας είχε πει, στα μέσα της δεκαετίας του ογδόντα και στο βιβλιοπωλείο των Αδελφών Ζαχαρόπουλων στη Σταδίου, ο Μισέλ Κατσαρός: «Πρέπει να πίνεις μπίρα για να έχεις χόμπι».

Λευτέρης Καλοσπύρος - Η μοναδική οικογένεια. Εκδόσεις: Πόλις. Σελίδες: 3103. Η Παραλία: Ο Καλοσπύρος κρύβει επιμελώς τα χαρτιά του για να μας δελεάσει να τα βρούμε. Επειδή πρόκειται, όπως όλοι ξέρουμε, για ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα μυστηρίου, για ένα όχι και τόσο αναίμακτο αστικό θρίλερ, για ένα road movie δωματίου, για ένα πολιτικά στρατευμένο νουάρ, δεν θα αποκαλύψω τα της πλοκής. Ο αναγνώστης ας περιπλανηθεί στους μεταμοντέρνους λαβυρίνθους αυτού του ξέφρενου, αλλά, ας τονίσω και πάλι, πάντα συγκροτημένου/συγκρατημένου interstellar overdrive της σύγχρονης, λίαν δυναμικής, ελληνικής πεζογραφίας. Ο αναγνώστης ας έχει υπόψη του, μπαίνοντας στο living room της Μοναδικής Οικογένειας, ότι, όπως έλεγε και ο William «Ficciones» Droll, ο περιλάλητος μέντορας του Καλοσπύρου, «Τίποτα δεν είναι όπως ήταν προτού το αντιληφθεί η παντογνώστρια housekeeper, αλλά αυτό δεν είναι επαρκής λόγος για να μη διαβάσεις το Infinite Jest». Με άλλα λόγια, ας μη νομίζει o κύριος Αναγνώστης ότι το έδαφος, επειδή είναι καλογυαλισμένο, δεν είναι και ολισθηρό. Απεναντίας. Εξάλλου, όσο κι αν μοιάζει απλόχωρο, το σύμπαν της Μοναδικής Οικογένειας είναι πνιγηρό. Ο Καλοσπύρος φανέρωσε με δύο λέξεις όσα χιλιάδες κοινωνιολογικές σελίδες δεν έχουν τολμήσει, ή διανοηθεί, να πουν: κλειστοφοβική παραλία (σ. 106). Η γενιά του Καλοσπύρου ζει σε έναν περίκλειστο κόσμο, πάλλεται ιδιοφυώς μες στην εσωστρέφειά της, βλέπει το βουνό σαν απειλή ή σαν τρόπαιο, φοράει τζόκεϊ σαν να φοράει σκάφανδρο, βλέπει την Τέχνη σαν σκακιέρα όπου συγκρούεται ο Marcel Duchamp με τον Μαρσέλ Ντισάν, αντιλαμβάνεται την παραλία, ναι, ω Θεοί, την παραλία σαν μια κλειστοφοβική απλωσιά. Μ' αρέσει αυτή η γενιά. Έχει ψωμί! (Ίσως αποκτήσει κάποτε και τριαντάφυλλα).

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ