Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής Facebook Twitter
Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» αποτελούνται από ημερολογιακές καταχωρίσεις, προσωπικές αφηγήσεις και κριτικά κείμενά της, συνδυάζοντας αυτοβιογραφικό, δοκιμιακό αλλά και ποιητικό λόγο. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ ΤΟΥ 1978, η Όντρι Λορντ, ύστερα από μια συνηθισμένη αυτοεξέταση, ανακαλύπτει έναν όγκο στον δεξιό μαστό, ο οποίος θα αποδειχτεί κακοήθης. Θα υποβληθεί σε ριζική μαστεκτομή. Λίγο καιρό μετά τη διάγνωση, θα ξεκινήσει να καταγράφει στο ημερολόγιό της όλα τα επώδυνα στάδια αυτής της διαδικασίας και το πώς ενέταξε την κρίση αυτή στη ζωή της. Πώς διαχειρίζεσαι την άφατη απελπισία, τον πόνο και την οργή; Πώς ζεις με την επίγνωση του θανάτου σε κάθε ανάσα σου; Και πώς βγαίνεις ζωντανή από την απόγνωση; 

Η Όντρι Λορντ (Audre Lorde, 1934-1992) είναι «μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια», όπως αυτοπροσδιοριζόταν, η διάσημη μαχητική συγγραφέας, φεμινίστρια και ακτιβίστρια που μεγάλωσε στο Χάρλεμ και συντάραξε με την οργισμένη ποίησή της και τα εξομολογητικά βιβλία της την Αμερική των δεκαετιών 1970-1980. Η ζωή και το έργο της ήταν αφιερωμένα στη μάχη κατά του ρατσισμού, της ομοφοβίας, του σεξισμού, των διακρίσεων και των ταξικών ανισοτήτων.

Ποια είναι η απάντηση στην απελπισία; Μα η ύπαρξη της αγάπης, λέει η Όντρι Λορντ, τονίζοντας την ανάγκη για κοινότητα και αλληλεγγύη. «Η αγάπη των γυναικών με θεράπευσε», γράφει.

Μια εξαιρετικά διαυγής και συνταρακτική μαρτυρία για την περιπέτειά της με τον καρκίνο του μαστού είναι τα «Ημερολόγια Καρκίνου» («The Cancer Journals») που εκδόθηκαν για πρώτη φορά το 1980 στην Αμερική και πλέον κυκλοφορούν και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Κείμενα, σε μετάφραση της Ισμήνης Θεοδωροπούλου και πρόλογο της Αμερικανίδας ποιήτριας Tracy K. Smith. Από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφόρησε πριν από δυο χρόνια και το πιο γνωστό βιβλίο της Λορντ, το «Sister Outsider» (1984), μια συλλογή δοκιμίων και ομιλιών για τις έμφυλες διακρίσεις και τον ρατσισμό, που θεωρήθηκε εμβληματική για τον φεμινισμό και την queer θεωρία.

Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» αποτελούνται από ημερολογιακές καταχωρίσεις, προσωπικές αφηγήσεις και κριτικά κείμενά της, συνδυάζοντας αυτοβιογραφικό, δοκιμιακό αλλά και ποιητικό λόγο. Τα λυρικά, μεγάλης συγκινησιακής δύναμης και πυκνότητας αποσπάσματα από το ημερολόγιό της («Είναι κάποιες μέρες που, αν η πίκρα ήταν πέτρα ακονίσματος, θα ήμουν κοφτερή σαν θλίψη») διαδέχονται κρίσεις και απόψεις για την ιατρική βιομηχανία, για τη στάση της κοινωνίας απέναντι στις γυναίκες που έχουν υποβληθεί σε μαστεκτομή, για τη βιομηχανία της μόδας και τα αισθητικά στερεότυπα που επιβάλλει: «Όταν το επιφανειακό είναι μείζον, η ιδέα ότι μια γυναίκα μπορεί να είναι όμορφη έχοντας ένα στήθος θεωρείται διεστραμμένη ή, στην καλύτερη περίπτωση, αλλόκοτη, μια απειλή για το “ηθικό”». 

LORDE-AUDRE
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Audre Lorde,  «Ημερολόγια Καρκίνου», μτφρ Ισμήνη Θεοδωροπούλου, εκδ. Κείμενα

Παρά το ετερόκλητο υλικό του, το βιβλίο διατηρεί τη δύσκολη ισορροπία μεταξύ της οδυνηρής ατομικής εμπειρίας και μιας ανυποχώρητης συλλογικότητας, και είναι γραμμένο με σπάνια νηφαλιότητα, διορατικότητα και κρυστάλλινη διαύγεια. 

Ωστόσο, τα «Ημερολόγια καρκίνου» δεν προσφέρουν απλώς παρηγοριά και ενθάρρυνση στις γυναίκες που βγήκαν ζωντανές από τη δοκιμασία. Η Λορντ δεν παραλείπει να τονίσει συχνά πως είναι «πολεμίστρια» –ταυτίζεται με τις Αμαζόνες– και πως εδώ μιλάμε για πόλεμο. Δεν είναι ούτε ένα συνηθισμένο ημερολόγιο πόνου και απόγνωσης. Δεν είναι «μια καταγραφή πένθους μόνο», ούτε μια «καταγραφή δακρύων μόνο», αναφέρει. Είναι πολύ περισσότερα από αυτό. Είναι ταυτόχρονα και μια κραυγή οργής για κάθε είδους βία που υφίστανται διαχρονικά οι θηλυκότητες, ειδικά οι Μαύρες και queer, καθώς και εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες προκειμένου να συμμορφωθούν με τα αισθητικά πρότυπα. Είναι και ένας οδηγός για τη μετάβαση από το εγώ στην αλληλεγγύη και στη συλλογικότητα. Η μάχη με την απελπισία δεν την παρασύρει μακριά από τον ακτιβισμό, το αντίθετο. Πάνω απ’ όλα, όμως, το βιβλίο είναι ένα παράδειγμα για το πώς μπορούμε να συμφιλιωθούμε με τη θνητότητα και την ευαλωτότητά μας. Η συγγραφέας δεν καταγράφει τα συναισθήματά της μόνο για θεραπευτικούς σκοπούς αλλά παλεύει συνεχώς να τα μετουσιώσει σε δύναμη. 

Η οργή γίνεται δημιουργική δύναμη και αφετηρία για μια νέα αρχή για την Όντρι Λορντ. Είναι το καύσιμο που τροφοδοτεί την ανάγκη της για ορατότητα και την ωθεί να μη μένει σιωπηλή. «Η σιωπή ποτέ δεν μας έφερε τίποτα της προκοπής», δηλώνει. Εξηγεί ότι η σιωπή έχει γίνει εργαλείο διακρίσεων εις βάρος των αδύναμων, ενώ επισημαίνει και την ταξική και ρατσιστική διάσταση στην αντιμετώπιση των ασθενών. Η σιωπή είναι άρρηκτα συνυφασμένη με τη γυναίκα, όπως εξάλλου και ο φόβος, αλλά μπορούμε να μετατρέψουμε τη σιωπή σε δράση.

«Ημερολόγια Καρκίνου: Η θαρραλέα μάχη της Όντρι Λορντ με τον καρκίνο του μαστού» Facebook Twitter
Πρόλαβε να δώσει ένα απαράμιλλο παράδειγμα θάρρους, αυτογνωσίας, ενδυνάμωσης και αλληλεγγύης σε εκατομμύρια γυναίκες.

Όσες επέζησαν από τον πόλεμο με τον καρκίνο του μαστού γνωρίζουν καλά πως η πορεία δεν είναι ποτέ ευθεία. Η Όντρι Λορντ αρχικά νιώθει πως βρίσκεται μέσα σε όνειρο, σε έναν εφιάλτη που θα τελειώσει, αλλά γρήγορα έρχεται αντιμέτωπη με τη συνειδητοποίηση της σκληρής πραγματικότητας, για να μεταβεί ύστερα στον θυμό, στη θλίψη, στην απελπισία αλλά και στη δίψα για ζωή –δεν είναι λίγες και οι ενδιάμεσες στιγμές ανάτασης και ομορφιάς– και από τις πολλές μορφές του σωματικού πόνου στον ψυχικό πόνο και στον μόνιμο τρόμο που θα τη συνοδεύει ότι ο καρκίνος θα επανέλθει. Υπάρχουν και οι στιγμές στις οποίες μια νέα επίγνωση και μια διευρυμένη γνώση για τη ζωή έρχονται στην επιφάνεια. Η συγγραφέας δεν ωραιοποιεί και δεν στρογγυλεύει, ενώ καταρρίπτει και διάφορες εξιδανικεύσεις και κοινοτοπίες: «Καμία όρεξη δεν έχω να είμαι δυνατή, έχω όμως άλλη επιλογή;» και «ο πόνος δεν σε μαλακώνει, ούτε σε εξευγενίζει, από την εμπειρία μου». Όλα είναι τόσο αληθινά αλλά και τόσο στέρεα σε αυτή την καταγραφή, σαν να βλέπεις μια τομή σε χειρουργικό τραπέζι. Τίποτε δεν περισσεύει σε δραματικότητα αλλά και τίποτε δεν υποκρύπτεται. 

Ποια είναι η απάντηση στην απελπισία; Μα η ύπαρξη της αγάπης, λέει η Όντρι Λορντ, τονίζοντας την ανάγκη για κοινότητα και αλληλεγγύη. «Η αγάπη των γυναικών με θεράπευσε», γράφει. Ένα δίκτυο γυναικείας αλληλεγγύης την τύλιξε από την πρώτη στιγμή και την προστάτευσε, ενώ και η γραφή υπήρξε σανίδα σωτηρίας γι’ αυτήν.

Παρ’ όλο που «δεν ξεχνάει τον καρκίνο για πολύ, ποτέ», η Λορντ επανεξετάζει και αναμορφώνει τη ζωή της υπό το φως της νέας γνώσης που έχει πλέον κατακτήσει. Επαναξιολογεί τις προτεραιότητές της και προσπαθεί να ορίσει η ίδια τη νέα της ταυτότητα, μην επιτρέποντας να την ορίσει η κοινωνία, δίνοντας έτσι κι ένα παράδειγμα γυναικείας ενδυνάμωσης: «Κάθε γυναίκα έχει δικαίωμα να ορίζει τις δικές της επιθυμίες, να κάνει τις δικές της επιλογές».

Έχει σημασία το πλαίσιο της εποχής για την κατανόηση και αξιολόγηση όσων γράφει. Θέσεις που σήμερα ακούγονται πολύ πιο εύκολα και θεωρούνται αποδεκτές, όπως σχετικά με την ορατότητα και την πρόληψη, εκείνη την εποχή, τέλη της δεκαετίας του 1970 με αρχές του 1980, που επικρατούσε το στίγμα και ένα πέπλο ένοχης σιωπής, απαιτούσαν τεράστια παρρησία για να ειπωθούν: «Ακόμα και μπροστά στον ίδιο μας τον θάνατο και την αξιοπρέπεια, δεν μας επιτρέπουν να καθορίσουμε εμείς τις ανάγκες μας, ούτε τα συναισθήματά μας, ούτε τις ζωές μας». 

«Ημερολόγια Καρκίνου: Η θαρραλέα μάχη της Όντρι Λορντ με τον καρκίνο του μαστού» Facebook Twitter
Λίγο καιρό μετά τη διάγνωση, ξεκινά να καταγράφει στο ημερολόγιό της όλα τα επώδυνα στάδια και τον τρόπο που ενέταξε την κρίση αυτή στη ζωή της.

Σε μια Αμερική που απαιτεί από τις γυναίκες που νόσησαν από καρκίνο του μαστού να κρύβονται σαν να είναι υπόλογες για κάτι και αποστρέφεται τη διαφορετικότητα, ενώ τα μέσα αντικειμενοποιούν κατά κόρον το γυναικείο σώμα, η Όντρι Λορντ απορρίπτει τον προσθετικό μαστό και μάχεται για την επιλογή της να μην τον φορέσει: «Είτε θα αγαπούσα το σώμα μου, μονόστηθο πια, είτε θα ήμουν πάντα μια ξένη για τον ίδιο μου τον εαυτό». «Αρνούμαι να κρύψω τις ουλές μου […] Αρνούμαι να κρύψω το σώμα μου μόνο και μόνο για να μη χαλάσω τη βολή ενός γυναικοφοβικού κόσμου». 

Τι απομένει όταν έχουμε αντιμετωπίσει τον θάνατο και έχουμε βγει ζωντανοί; «Μόλις αποδεχτώ την ύπαρξη του θανάτου ως διεργασία της ζωής, ποιος θα μπορέσει να ασκήσει ποτέ ξανά πάνω μου εξουσία;», γράφει σε μια από τις πιο συνταρακτικές φράσεις του βιβλίου. Ποια εξουσία μπορεί να νικήσει την Όντρι Λορντ όταν έχει κοιτάξει κατάματα τον θάνατο και όταν έχει αγκαλιάσει και αποδεχτεί τη θνητότητά της; Η σιωπή μεταμορφώνεται σε δράση, ο τρόμος σε επίγνωση, ο φόβος σε δύναμη και η απώλεια γίνεται το εισιτήριο για μια ζωή με μεγαλύτερη πληρότητα.

Έξι χρόνια μετά τη μαστεκτομή ο καρκίνος κάνει μετάσταση στο συκώτι και δεκατέσσερα χρόνια μετά, το 1992, η Όντρι Λορντ πεθαίνει. Πριν από αυτό το γεγονός, όμως, πρόλαβε να δώσει ένα απαράμιλλο παράδειγμα θάρρους, αυτογνωσίας, ενδυνάμωσης και αλληλεγγύης σε εκατομμύρια γυναίκες και συνεχίζει να εμπνέει και μετά τον θάνατό της. Στα «Ημερολόγια Καρκίνου» γράφε: «Αν ζούσα τώρα, θα ζούσα καλά». Και έζησε καλά. Γιατί δεν μπορεί παρά να έζησε καλά μια γυναίκα που δήλωνε: «Ποτέ μου δεν θα είχα διαλέξει αυτό το μονοπάτι, αλλά είμαι χαρούμενη που είμαι αυτή που είμαι, εδώ».

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ