Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι σε μια παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
«Υπάρχει ένα πολύ θεατρικό στοιχείο σε όλη αυτή την τελετουργία της αγοράς, στον τρόπο που μια μικρή κοινότητα στήνει μια λαϊκή στον δημόσιο χώρο, στη μέση του δρόμου». Φωτ.: Karol Jarek
0

Η παράσταση «Κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι», που κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών στις 21 Ιουλίου 2025 και διαδραματίζεται σε μια λαϊκή αγορά, αποτελεί ένα ρέκβιεμ για τα τελευταία ίχνη μιας εποχής συναλλαγών που εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τον ανθρώπινο παράγοντα. Η δημιουργός της, Νοεμή Βασιλειάδου, που ανήκει στη νέα γενιά των Ελλήνων καλλιτεχνών, επιχειρεί την ανατομία της πιο γνήσιας τελετουργίας του δημόσιου χώρου, όσων συμβαίνουν σε μια υπαίθρια αγορά, την οποία θεωρεί τόπο μεταιχμιακό, ίσως από τους τελευταίους που έχουν απομείνει.

Όσο οι αυτόματοι πωλητές κερδίζουν χώρο και η οικονομία επιβάλλει το σχήμα και τη μορφή των προϊόντων, η λαϊκή αγορά υποστηρίζει σθεναρά το δικαίωμα στη ζωντανή αλληλεπίδραση, στη διαπραγμάτευση, στη δοκιμή, στο ατελές. Εδώ, τα λαχανικά και οι άνθρωποι δεν μοιάζουν με άρτια αισθητικά προϊόντα. Δεν γυαλίζουν κάτω από τεχνητό φως. Έχουν εξογκώματα, ροζιάζουν και μυρίζουν χώμα. Βγαίνουν σε όλα τα χρώματα, σε όλα τα είδη, σε όλες τις ηλικίες, σε όλα τα σχήματα.

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Νοεμή Βασιλειάδου είναι αριστούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές» του ΕΚΠΑ.

«Η λαϊκή, την οποία επισκέπτομαι πολύ συχνά, είναι ένας από τους λίγους χώρους σύγχρονων συναλλαγών όπου ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Εκεί βλέπουμε ανθρώπους να πουλάνε, να φωνάζουν, να διαπραγματεύονται, να αγοράζουν, να πιάνουν τρόφιμα, να δοκιμάζουν».

Ολοκλήρωσε τις σπουδές της το 2022 και συμμετείχε ως ηθοποιός, μεταξύ άλλων, στις παραστάσεις «Ερωτευμένα Άλογα» σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου, «Πάμε στοίχημα; Μια παράσταση για την Ελλάδα του τζόγου» σε σκηνοθεσία Γιώργου Παύλου, «Το νερό της Κολωνίας» σε σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη. Η σπουδαστική μικρού μήκους ταινία της «Ἐν τῇ κιβωτῷ ή όλα εκείνα που χάνονται» έλαβε Βραβείο Κοινού στον 10ο Μύλο Παραστατικών Τεχνών και Βραβείο Σεναρίου στο 2ο New Generation Film Festival, ενώ η μονόλεπτη ταινία της «Αγόρια Λύκοι» βραβεύτηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε διαγωνισμό με θέμα την οπαδική βία.

Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι σε μια παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
«Το δημιουργικό κομμάτι μιας παράστασης που περιλαμβάνει όλες τις ιδιότητες, και της υποκριτικής και της σκηνοθεσίας, είναι αυτό που με ενδιαφέρει πολύ».

Η πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα έγινε με την παράσταση «Προσοχή: εκτελούνται έργα», η οποία ταξίδεψε σε όλη την Ελλάδα, με αφορμή την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, που στη διάρκεια των δεκαετιών της κατασκευής του απέκτησε μυθολογικό, ανεκδοτολογικό και συμβολικό χαρακτήρα, επηρεάζοντας συνειδητά ή ασυνείδητα τον συλλογικό ψυχισμό της πόλης. Η Νοεμή Βασιλειάδου εξέταζε σε αυτήν τη δουλειά της τον χρόνο που χρειάζεται να περιμένει κανείς για την ολοκλήρωση ενός έργου, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον δημόσιο χώρο και τη συνεχή του αναδιαμόρφωση και με ποιον τρόπο η συνθήκη της αναμονής εγκαθιδρύεται σε μια πόλη.

«Το δημιουργικό κομμάτι μιας παράστασης που περιλαμβάνει όλες τις ιδιότητες, και της υποκριτικής και της σκηνοθεσίας, είναι αυτό που με ενδιαφέρει πολύ», λέει. «Όταν σκηνοθετώ, με βοηθά να σκέφτομαι σαν ηθοποιός. Γενικά με ενδιαφέρει πολύ η δημιουργία, το να έχεις μια ιδέα και να γράφεις γι’ αυτή ένα νέο κείμενο. Κατάλαβα ότι υπήρχε μέσα μου το κομμάτι της παραγωγής μιας ιδέας από το μηδέν και θέλησα να το δοκιμάσω. Κάτι που με ενδιαφέρει πολύ είναι να φτιαχτούν νέα κείμενα από νέους ανθρώπους, όσο και το να ψάχνω τα όρια της φόρμας, των νέων κειμένων, τι σημαίνει ελληνική δραματουργία. Το να υπάρχει ένας πυρήνας περιεχομένου είναι το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό. Αποφασίζω να κάνω μια παράσταση για κάτι και μετά προκύπτουν όλα τα υπόλοιπα, και το κείμενο και το ύφος».

Πυρήνας του έργου που θα δούμε είναι η λαϊκή αγορά, αυτός ο πολύχρωμος χώρος συναλλαγών, ένα ψηφιδωτό χαρακτήρων, τρόπων και συνηθειών.

«Σκέφτηκα ότι η λαϊκή, την οποία επισκέπτομαι πολύ συχνά, είναι ένας από τους λίγους χώρους σύγχρονων συναλλαγών όπου ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Εκεί βλέπουμε ανθρώπους να πουλάνε, να φωνάζουν, να διαπραγματεύονται, να αγοράζουν, να πιάνουν τρόφιμα, να δοκιμάζουν», λέει.

«Υπάρχει ένα πολύ θεατρικό στοιχείο σε όλη αυτή την τελετουργία της αγοράς, στον τρόπο που μια μικρή κοινότητα στήνει μια λαϊκή στον δημόσιο χώρο, στη μέση του δρόμου».

Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι σε μια παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Για τη Νοεμή Βασιλειάδου «λαϊκό» είναι αυτό που δεν μπαίνει σε ένα καλούπι, άρα παραμένει ελεύθερο στη σκέψη και αυθεντικό, είναι το ατελές σώμα: άνθρωποι που κάνουν λάθη και έχουν επίγνωση ότι κάνουν λάθη, άνθρωποι που γελάνε με τα λάθη τους, που κάνουν λαϊκές δουλειές και «βρομίζουν τα χέρια τους». Φωτ.: Karol Jarek

Οι άνθρωποι της λαϊκής οι οποίοι πουλάνε οι ίδιοι τα προϊόντα που έχουν παραγάγει και οι άνθρωποι που φτάνουν εκεί για να αγοράσουν από άλλους τής προκαλούν σκέψεις για τους όρους με τους οποίους αγοράζουμε και πουλάμε σήμερα και για το πόσο επηρεάζει τη ζωή και τις αγοραστικές ή καταναλωτικές μας συνήθειες το να πάμε, αντί για τη λαϊκή, σε ένα σούπερ μάρκετ και να ψωνίσουμε από τα ράφια προϊόντα που για να φτάσουν σε εμάς έχουν μεσολαβήσει πολλοί άνθρωποι. 

«Σκέφτηκα όλη αυτή την πορεία, από τη λαϊκή αγορά μέχρι το σύγχρονο σούπερ μάρκετ, και μου φαίνεται ότι οδηγούμαστε σε μια κατάσταση στην οποία απουσιάζει ο ανθρώπινος παράγοντας. Μεταφορικά, αυτό μπορεί να σημαίνει κάτι και σε επίπεδο καλλιτεχνικό. Άραγε, οι παραστάσεις και τα σύγχρονα έργα τέχνης θυμίζουν μια λαϊκή αγορά ή ένα σούπερ μάρκετ; Ποια είναι η πορεία της τέχνης μέσα σε αυτό το σύστημα και πώς αγοράζουμε και πουλάμε τα καλλιτεχνικά προϊόντα; Όπως ένας παραγωγός φτιάχνει ένα προϊόν, έτσι και ένας καλλιτέχνης φτιάχνει ένα έργο και βγαίνει στην αγορά να το πουλήσει. Πώς είναι δομημένη αυτή η αγορά και με ποιους όρους το πουλάει; Αυτός είναι ο πυρήνας της ιδέας, για την οποία μιλάμε πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά».

Η Νοεμή Βασιλειάδου διάλεξε από όλα τα φρούτα να βάλει στον τίτλο της παράστασής της τις κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι, καθόλου τυχαία. Οι κλημεντίνες είναι ένα υβρίδιο που προέρχεται από τη διασταύρωση ειδών πορτοκαλιών και καλλιεργείται σε απομονωμένα εργαστηριακά περιβάλλοντα προκειμένου να μη βγάλει κουκούτσι. Αν έρθει σε επαφή με άλλα δέντρα ή μέλισσες και άλλα έντομα που μπορεί να μεταφέρουν γύρη, αρχίζει το φρούτο να αγριεύει και να βγάζει κουκούτσια. Όταν η συζήτησή μας περιστρέφεται γύρω από την απομάκρυνση από τη φύση και τα φυσικά προϊόντα, μου δίνει το παράδειγμα ενός παραγωγού που φυτεύει ένα μαρούλι, το βλέπει να μεγαλώνει, το φροντίζει σε όλα τα στάδια. Αυτήν τη διαδικασία τη γνωρίζει ο πελάτης της λαϊκής, σε αντίθεση με τον πελάτη του σούπερ μάρκετ που ψωνίζει ένα προϊόν, το ίδιο φαινομενικά, το οποίο προέρχεται από μια μέθοδο εντατικής παραγωγής σε ένα εργοστάσιο. Το ότι ξεχνάμε τη φυσική διαδικασία μάς κάνει να χάνουμε την επαφή μας με τη φύση αλλά και με το προϊόν, που δεν παράγεται από τον αγρότη αλλά από μια αλυσίδα.

Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι σε μια παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

«Το ένα ζήτημα είναι ότι χάνουμε τη σχέση μας με το χώμα, τα εργαλεία, τα φρέσκα προϊόντα, και μεταβαίνουμε σιγά σιγά σε μια κατάσταση στην οποία είναι όλα συσκευασμένα, με ειδική συντήρηση για να αντέχουν περισσότερο καιρό. Αυτό σχετίζεται και με την απομάκρυνσή μας από τον κύκλο των εποχών, από την απόλαυση των εποχικών προϊόντων∙ τρώμε πεπόνια και φράουλες τον χειμώνα και σταδιακά απομακρυνόμαστε από τον φυσικό τρόπο ζωής. Είναι σαν να μας ενδιαφέρει μόνο το παρόν, σαν να μην υπάρχει παρελθόν ή μέλλον, σαν να συμβαίνουν όλα τώρα ή να μπορούν να συμβούν τα πάντα ανά πάσα στιγμή. Νομίζω ότι χάνουμε και τη σχέση μας με τον τόπο, σαν να μην έχει σημασία σε ποιο μέρος παράγεται κάτι, όλα υπάρχουν και είναι διαθέσιμα παντού, σε μια παγκόσμια αγορά. Τα όρια του χώρου και του χρόνου που διευρύνονται έχουν και θετικές πλευρές, αλλά ταυτόχρονα μπορεί κάποιοι κόσμοι να χάνονται, κάποιοι πρωτογενείς τομείς να σταματούν να παράγουν, κάποια μικρά μαγαζιά να κλείνουν. Είναι κάτι που αφήνει πίσω του ένα κοινωνικό αποτύπωμα που δύσκολα περνάει απαρατήρητο».

Η μεταφορά μας από τη λαϊκή στον χώρο της τέχνης συνδέεται με τους όρους οικονομίας με τους οποίους συζητάμε για την τελευταία, όταν κάθε μέρος μιας δημιουργίας −το κείμενο, το σκηνικό, οι άνθρωποι που θα επιλέξει κανείς− πρέπει να υπακούει στους όρους της αγοράς.

«Αυτό σημαίνει ότι, αν κάνω μια παράσταση, πρέπει να έχω διάσημους ηθοποιούς που θα φέρουν πολλά εισιτήρια, ότι πρέπει να υπακούω σε ότι θεωρείται “ωραίο” στη σύγχρονη εποχή, ότι πρέπει να κάνω επιτυχία και με αυτούς τους όρους της επιτυχίας να λειτουργώ, ότι κάθε πράγμα κοστολογείται και κάθε άνθρωπος αξιολογείται με βάση τα εισιτήρια που φέρνει. Ο τρόπος που κινείται η αγορά για να πουλήσει και να αγοράσει έργα τέχνης ξεπερνά κατά πολύ τη δημιουργία, μιλάμε για μια αγορά σκληρή, που μπορεί να είναι βίαιη και να αποκλείει ανθρώπους», λέει.

Η παράσταση αποτυπώνει μια ιδιότυπη σκηνική «αγορά» που συντίθεται, αποσυναρμολογείται και παραμορφώνεται, προκαλώντας μας να αναρωτηθούμε: έχουν τα καλλιτεχνικά προϊόντα σήμερα αυλακιές και σημάδια ή μοιάζουν με προϊόντα του σούπερ μάρκετ; Και με τι κριτήρια «πουλάμε» και «αγοράζουμε» τέχνη; Πολιτικά και κοινωνικά ερωτήματα δίνουν τη θέση τους σε συμβουλές για την καλύτερη πατάτα, άγαρμπα αστεία δίνουν τη θέση τους σε φιλοσοφία του δρόμου, ένα καφάσι κλημεντίνες ψάχνει αγοραστή, ένας θίασος παζαρεύει τον ατελή εαυτό του.

«Στην παράσταση, στην οποία συμμετέχουν έξι ηθοποιοί και ένας μουσικός, βλέπουμε μια λαϊκή αγορά που σταδιακά αλλάζει μορφές, μεταμορφώνεται, μέχρι που καταλήγει σε ένα περιβάλλον που δεν θυμίζει καθόλου την αρχική της μορφή. “Τακτοποιείται”, με τα θετικά και τα αρνητικά που έχει η τακτοποίηση και η τάξη στη ζωή μας» λέει η σκηνοθέτιδα.

Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι σε μια παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

«Αυτοί οι άνθρωποι ξεκινούν ως πωλητές της λαϊκής αγοράς, σταδιακά όμως ο πωλητής δίνει τη θέση του στον ηθοποιό που και αυτός “πουλάει” κάτι, κατά κάποιον τρόπο. Καθώς το θέατρο δεν βρίσκεται σε έναν δρόμο όπου στήνεται μια λαϊκή, επιχειρούμε μια κατασκευή, παίζουμε ένα παιχνίδι για να αφηγηθούμε αλλά και για να ερευνήσουμε τι σημαίνει ο όρος “λαϊκός”, τι είναι στην εποχή μας η νοοτροπία, το σώμα, ο λαϊκός άνθρωπος και πώς χάνει τις ιδιότητες της αυθεντικότητάς του όταν αρχίζει να εξευγενίζεται». Για τη Νοεμή Βασιλειάδου «λαϊκό» είναι αυτό που δεν μπαίνει σε ένα καλούπι, άρα παραμένει ελεύθερο στη σκέψη και αυθεντικό, είναι το ατελές σώμα: άνθρωποι που κάνουν λάθη και έχουν επίγνωση ότι κάνουν λάθη, άνθρωποι που γελάνε με τα λάθη τους, που κάνουν λαϊκές δουλειές και «βρομίζουν τα χέρια τους». «Το λαϊκό είναι συνυφασμένο με πολλές αρνητικές πλευρές, αλλά νομίζω εμείς στην παράσταση κάνουμε μια προσπάθεια να αναζητήσουμε τις εκδοχές του λαϊκού που χάνονται όσο ο κόσμος γίνεται πιο σύγχρονος».

Όταν τη ρωτώ αν ο χρόνος είναι αυτό που λείπει περισσότερο από έναν δημιουργό που θέλει να δει το έργο του να ωριμάζει μέσα σε μια διαδικασία, προσθέτει και το δικαίωμα στην αποτυχία, στο να μπορέσει να έχει ακόμα μια ευκαιρία, να μπορεί να επιλέγει ελεύθερα τους συνεργάτες του και τον χώρο όπου θα παρουσιαστεί η δουλειά του, και να μην υπάρχει ένας επιβεβλημένος κανόνας ώστε να έχει υποχρεωτικά εμπορική επιτυχία. Ονειρεύεται να υπάρξει ένας δυναμικός ανεξάρτητος χώρος που θα συνδέεται με το κοινό ώστε να μπορεί να επιβιώσει και θα μπορεί να λειτουργεί δίνοντας τη μέγιστη ελευθερία στους δημιουργούς.  

Η Νοεμή Βασιλειάδου σερβίρει κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι σε μια παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

«Πιστεύω ότι αν συνδεθούν οι δημιουργοί και ο κόσμος σε έναν τέτοιο πυλώνα, πολλά μπορεί να είναι διαφορετικά. Οι δημιουργοί θα μπορούν να παρουσιάζουν τη δουλειά τους σταθερά, χωρίς να πρέπει να πάνε στους θεσμούς για να επιβιώσουν, και αυτό ίσως επηρεάσει και την κατανομή των επιχορηγήσεων, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες σε νέους δημιουργούς στις πρώτες δουλειές τους, μέχρι να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους και να μπορούν να δουλέψουν στο μέλλον χωρίς επιχορήγηση. Εμένα στην πρώτη παράσταση με στήριξαν οι γονείς μου. Το αναφέρω γιατί έχει μεγάλη σημασία για τις επιλογές μας και την επιβίωσή μας το ταξικό υπόβαθρο από το οποίο προερχόμαστε. Αν ένας άνθρωπος πρέπει να δουλεύει από το πρωί μέχρι το βράδυ για να επιβιώσει, πολύ δύσκολα μπορώ να φανταστώ ότι θα κάνει καλλιτεχνική επιτυχία δουλεύοντας μια ιδέα μέσα στη νύχτα. Για να μπορούμε να δούμε ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, ένας δημιουργός πρέπει να έχει την ηρεμία, τον χρόνο και τον χώρο που χρειάζεται για να ονειρευτεί και να υλοποιήσει μια καλή ιδέα».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ