Πώς εξηγείς σε ένα πεντάχρονο πως ο κόσμος δεν είναι πάντα καλός;

Η ζωή είναι μικρή, αν και το κρύβω απ’ τα παιδιά μου Facebook Twitter
Όσο πιο πολύ μεγαλώνει τόσο πιο πολύ δυσκολευόμαστε να κρατήσουμε τον έξω κόσμο μακριά του.
0


«Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΗ
, αν και το κρύβω απ’ τα παιδιά μου / Η ζωή είναι μικρή, και έχω μικρύνει τη δική μου με χιλιάδες απολαυστικούς, απερίσκεπτους τρόπους,/ χιλιάδες απολαυστικά απερίσκεπτους τρόπους / που θα κρύψω απ’ τα παιδιά μου”. Έτσι ξεκινάει το ποίημα «Good Bones» της Μάγκι Σμιθ, μιας Αμερικανίδας ποιήτριας που έγινε διάσημη γράφοντας αυτό το ποίημα, το οποίο έγινε viral το 2016.

Όταν ο γιος μου ήταν ακόμα μωρό, η παιδίατρος μάς είχε προειδοποιήσει πως κάποια στιγμή θα αρχίσει να ντρέπεται. «Είναι εξελικτικό στάδιο», μας είχε πει. Έχουν περάσει τέσσερα χρόνια και μπορώ να μετρήσω στα δάχτυλα του ενός χεριού τις στιγμές που έχει ντραπεί μέχρι τώρα. Πρόκειται για έναν χαρούμενο κοινωνικό ανεμοστρόβιλο. Μιλά σε όλους, συστήνεται πολλές φορές δίνοντας το χέρι του (ποιος του το έμαθε αυτό; Εγώ σίγουρα όχι), στις ταβέρνες, στην αυλή, τρέχει γύρω-γύρω στα χαλίκια, κοιτώντας τι τρώει ο κόσμος στα τραπέζια. Ψάχνει παντού φίλους, τους αναζητά για να παίξει. Πιο μικρός αγκάλιαζε άγνωστους ανθρώπους στην παιδική χαρά. Ούτε εγώ ούτε ο Θ. ήμασταν έτσι ως παιδιά.

Πάντα αναρωτιέμαι τι πρέπει να του πω και τι όχι. Είναι υποχρέωσή μας να του μάθουμε πως ο κόσμος είναι και κακός, πως δεν θέλουν όλοι το καλό μας. Και αυτό με τσακίζει.

Πριν από λίγο καιρό, την ώρα που ακούγαμε ειδήσεις, αναφέρθηκε η εγκατάλειψη ενός παιδιού στην άσφαλτο από έναν οδηγό στη λεωφόρο Αθηνών. Έπαιζε λίγο πιο πέρα, αλλά σηκώθηκε κι άρχισε να κάνει ερωτήσεις. Ποιο ήταν αυτό το κοριτσάκι, τι έπαθε, ήταν καλά; Όσο πιο πολύ μεγαλώνει τόσο πιο πολύ δυσκολευόμαστε να κρατήσουμε τον έξω κόσμο μακριά του. Πάντα αναρωτιέμαι τι πρέπει να του πω και τι όχι. Είναι υποχρέωσή μας να του μάθουμε πως ο κόσμος είναι και κακός, πως δεν θέλουν όλοι το καλό μας. Και αυτό με τσακίζει.

«Ο κόσμος είναι τουλάχιστον / κατά πενήντα τοις εκατό φρικτός, και αυτή είναι μια συντηρητική εκτίμηση ‒ κι αυτό το κρύβω απ’ τα παιδιά μου./ Για κάθε πουλί, υπάρχει μια πέτρα που πετιέται σ’ ένα πουλί./ Για κάθε παιδί που αγαπιέται, υπάρχει ένα παιδί σπασμένο, τεμαχισμένο και πεταμένο σε σακούλα, βυθισμένο σε μια λίμνη».

Πάντα γελούσα με αυτούς που έλεγαν «δεν ξέρω πώς να εξηγήσω στο παιδί μου το Gay Pride». Aπ’ όλα τα πράγματα που με δυσκολεύουν, το Gay Ρride είναι το τελευταίο. Το πρώτο είναι πώς να του εξηγήσω πως δεν είναι όλος ο κόσμος καλός. Πως είναι άδικος. Πως πρέπει να προσέχουμε τους ξένους. Πως όλοι κάποια μέρα θα πεθάνουμε. Τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται πως ο θάνατος είναι για πάντα, πιστεύουν πως όλοι είμαστε σαν τον Λάζαρο και θα εμφανιστούμε μαγικά ξανά μια μέρα. Πιστεύουν πως θα ζήσουμε όλοι για πάντα.

«Η ζωή είναι μικρή και ο κόσμος / είναι τουλάχιστον κατά το ήμισυ φρικτός, και για κάθε καλόκαρδο ξένο, υπάρχει κάποιος που θα σε τσακίσει / αν και κι αυτό το κρύβω απ’ τα παιδιά μου. Προσπαθώ να τους πουλήσω τον κόσμο./ Οποιοσδήποτε αξιοπρεπής μεσίτης / καθώς σου δείχνει την απόλυτη τρώγλη, κελαηδάει / για τα καλά θεμέλια του σπιτιού: αυτό το μέρος θα μπορούσε να γίνει όμορφο / σωστά; Εσύ θα μπορούσες να το κάνεις όμορφο».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Οφέλη και κίνδυνοι από τα «φαντάσματα» των εκλιπόντων οικείων μας μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Τech & Science / Είμαστε σίγουροι πως θέλουμε η Τεχνητή Νοημοσύνη να «ζωντανέψει» τους νεκρούς μας;

Μια νέα μελέτη της Google εξετάζει τις απρόβλεπτες συνέπειες που μπορεί να έχει η διαδικασία μετενσάρκωσης που θα προσφέρουν στο άμεσο μέλλον οι μηχανισμοί της τεχνητής νοημοσύνης.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ