Συνηθίζοντας τον μαζικό θάνατο

Συνηθίζοντας τον θάνατο Facebook Twitter
Το να αφήνουμε να περάσουν στη λήθη τέτοιες ιστορίες είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί. Και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάθε φορά που θα επιχειρούμε να αλλάξουμε κανάλι, όταν βλέπουμε στην οθόνη μας μια νέα βαρβαρότητα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ημέρες, σε ένα εστιατόριο από αυτά που διαθέτουν τεράστιες οθόνες υψηλής ευκρίνειας για να μπορούν οι πελάτες του να βλέπουν αθλητικούς αγώνες, μια μεγάλη παρέα έτρωγε, συζητούσε και περίμενε να ξεκινήσει ένας αγώνας στο Άμπου Ντάμπι – αργούσε ακόμα.

Ως τότε η τηλεόραση ήταν συντονισμένη σε ένα ειδησεογραφικό κανάλι το οποίο έδειχνε εικόνες από τη διαλυμένη Γάζα – ο δημοσιογράφος περιέγραφε σκηνές φρίκης που μετέδιδαν ανταποκριτές μεγάλων διεθνών μέσων, στην οθόνη εμφανίζονταν πτώματα τυλιγμένα σε λευκά σεντόνια, γυναίκες πλάι τους έκλαιγαν και εκστόμιζαν οργισμένα λόγια ανάμεσα σε συντρίμμια που είχε αφήσει ένας ακόμα βομβαρδισμός του ισραηλινού στρατού. Οι θαμώνες, ανάμεσα σε συζητήσεις για την ομάδα τους και φαγητό, έριχναν κλεφτές ματιές, κάποιων τα βλέμματα στέκονταν περισσότερο στο τραγικό θέαμα, κάποιοι άλλοι, λες και ήταν εξοικειωμένοι με τέτοιες εικόνες, συνέχιζαν αυτό που έκαναν σαν να μην τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση. Έμοιαζε να το έχουν συνηθίσει.

Δεν έχει σημασία αν ένα τραγικό γεγονός συμβαίνει κοντά ή μακριά από την γειτονιά μας, μέσα σε ελάχιστο χρόνο οι εικόνες του είναι παντού εξαιτίας των μέσων ενημέρωσης και των κοινωνικών δικτύων. Μπαίνουν στα σπίτια μας, στις δουλειές μας, στους χώρους όπου βρισκόμαστε κάθε φορά, τις βλέπουμε όπου στρέφουμε το βλέμμα μας.

Συνηθίζονται οι μαζικοί θάνατοι άραγε; Ιδιαίτερα αυτοί που ξεπερνάνε τα όρια της βαρβαρότητας και δεν βρίσκουμε τις κατάλληλες λέξεις για να τους χαρακτηρίσουμε; Οι θάνατοι μωρών και παιδιών που είχαν την ατυχία να γεννηθούν στη Λωρίδα της Γάζας· οι μαζικοί άγριοι θάνατοι νέων παιδιών που συμμετείχαν σε μια γιορτή στο Ισραήλ· οι θάνατοι από τους βομβαρδισμούς των Ρώσων εισβολέων σε ένα νοσοκομείο στην Ουκρανία· οι θάνατοι από τους πολέμους που κάθε φορά είναι, ή νομίζουμε ότι είναι, πιο άγριοι από τους προηγούμενους. Φαίνεται ότι αυτό συμβαίνει στην εποχή μας, η οποία διαφέρει από κάθε άλλη εποχή πολέμων γιατί η τεχνολογία φέρνει σε ελάχιστο χρόνο τον θάνατο στις οθόνες μας. Μεταδίδεται πια ελάχιστα λεπτά από τη στιγμή που συμβαίνει, αναπαράγεται και κοινοποιείται μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα σε ολοένα περισσότερους ανθρώπους.

Δεν έχει σημασία αν ένα τραγικό γεγονός συμβαίνει κοντά ή μακριά από την γειτονιά μας, μέσα σε ελάχιστο χρόνο οι εικόνες του είναι παντού εξαιτίας των μέσων ενημέρωσης και των κοινωνικών δικτύων. Μπαίνουν στα σπίτια μας, στις δουλειές μας, στους χώρους όπου βρισκόμαστε κάθε φορά, τις βλέπουμε όπου στρέφουμε το βλέμμα μας. Kυρίως μπαίνουν στο μυαλό μας και επηρεάζουν τη συνείδησή μας, τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα, την οπτική μας. Εδώ και χρόνια (περισσότερα από τρία), από τότε που άρχισε ο πόλεμος στην Ουκρανία έως πρόσφατα, που η φρίκη έχει μεταφερθεί πιο κοντά μας, στην πολύπαθη Γάζα, οι μικρές ή μεγάλες οθόνες μεταφέρουν συνεχώς μπροστά μας ιστορίες φρίκης που προέρχονται από πολέμους.

Αυτές που προέρχονται από τη Γάζα είναι πιο έντονες, μας απασχολούν περισσότερο, προκαλούν πολύ πιο έντονα συναισθήματα επειδή είναι ένας πόλεμος που αποκτά ολοένα περισσότερο χαρακτηριστικά μιας γενοκτονίας. Λίγα εικοσιτετράωρα πριν είδαμε στις οθόνες μας, τυλιγμένα σε λευκά σεντόνια, εννιά πτώματα που από το μέγεθός τους ήταν φανερό ότι ήταν μικρών παιδιών.

Το επιβεβαίωσαν οι πληροφορίες που συνόδευαν τις φωτογραφίες που είδαμε: ήταν θύματα ενός πρόσφατου βομβαρδισμού του ισραηλινού στρατού στον οποίο έχασαν τις ζωές τους εννέα από τα δέκα παιδιά μιας οικογένειας, ενώ ο πατέρας τραυματίστηκε πολύ σοβαρά.

Τα πτώματα των παιδιών τα είδε η μητέρα τους να μεταφέρονται στο νοσοκομείο Αλ-Τάχριρ, όπου η ίδια εργάζεται ως παιδίατρος, προσπαθώντας να σώσει άλλα παιδιά. Έφεραν στο νοσοκομείο νεκρά τα εννιά από τα δέκα παιδιά της, και τα είδε εκεί. Λίγες μέρες αργότερα βομβαρδίστηκε, στη Γάζα πάλι, ένα σχολείο – τουλάχιστον τριάντα ήταν τα θύματα, κάποια από αυτά παιδιά.

Το γεγονότα αυτά αντικειμενικά συνιστούν μια μεγάλη τραγωδία, είναι ασύλληπτα, πρωτοφανή, ανείπωτα, δεν είναι εύκολο να τα χωρέσει ο ανθρώπινος νους, χρειάζεται τεράστια δύναμη και αντοχές για να συνειδητοποιήσουμε ότι συνέβησαν. Και όμως, μετά από καιρό θα αποτελούν παρελθόν, θα ξεπεραστούν από τα νέα γεγονότα, μια νέα βαρβαρότητα, απ’ όπου κι αν έρθει, θα τα μετατρέψει σε ιστορίες που συνέβησαν και τελείωσαν, και αυτόματα θα μειωθεί η ένταση των συναισθημάτων που μας προκαλούν. Το ίδιο συνέβη με τη δολοφονία 1.200 νέων κυρίως ανθρώπων στο Ισραήλ από τη Χαμάς, με τους βιασμούς, τις απαγωγές, και λίγο νωρίτερα με τις δολοφονίες αμάχων –ανάμεσά τους και παιδιά– στην Ουκρανία.

Το να αφήνουμε να περάσουν στη λήθη τέτοιες ιστορίες είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί. Και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάθε φορά που θα επιχειρούμε να αλλάξουμε κανάλι, όταν βλέπουμε στην οθόνη μας μια νέα βαρβαρότητα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το αίμα των αθώων της Γάζας και το παλαιστινιακό αδιέξοδο

LiFO politics / Το αίμα των αθώων της Γάζας και το παλαιστινιακό αδιέξοδο

Ο Σωτήρης Ρούσσος, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με ειδίκευση σε θέματα Εγγύς και Μέσης Ανατολής, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για το παλαιστινιακό αδιέξοδο, τους στόχους του Ισραήλ και τις κινήσεις του Τραμπ στην περιοχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ