Μεγαλώνοντας παιδιά σαν project manager

Μεγαλώνοντας παιδιά σαν project manager Facebook Twitter
Καμιά φορά αναρωτιέμαι αν ο τρόπος που έχουμε φτάσει να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας θυμίζει project management, αν αντιμετωπίζουμε την ανατροφή τους ως κάποιο έργο που πρέπει να διεκπεραιώσουμε. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΒΡΕΘΗΚΑ με τον γιο μου που είναι 2,5 χρονών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός μουσείου. Εννιά στις 10 φορές τη δημιουργική απασχόληση για δίχρονα την κάνει μια ενθουσιώδης γυναίκα με πολύ καθαρή άρθρωση. («Είμαστε πουλάκια; Κάνουμε τσίου τσίου; Μήπως είμαστε παπαγάλοι και κάνουμε κρα κρα; Όχι; Είμαστε κουκουβαγιάκια! Κουκουβά κουκουβά! Ανοίξτε τα χεράκια».)

Την ώρα που όλα τα παιδάκια κάθονταν σαν «αγγελουδάκια κουρνιασμένα στην αγκαλιά της μανούλας τους» και παρακολουθούσαν τη μεταμόρφωση της παιδαγωγού-εμψυχώτριας σε κουκουβάγια, εγώ κυνηγούσα λαχανιασμένη τον γιο μου που έτρεχε γελώντας σαν δαίμονας ανάμεσα στα έργα τέχνης φωνάζοντας «Όχι, αγάπη μου, τις κουρτινούλες» και «Δεν φτύνουμε!». Όταν πια άρχισε να ταρακουνά με μανία έναν πίνακα του Τέτση δίπλα από ένα κρυστάλλινο μπολ, αποφάσισα πως αυτό το εκπαιδευτικό εργαστήρι θα ήταν σίγουρα το τελευταίο μας. Φεύγοντας η παιδαγωγός μάς αποχαιρέτησε με ένα τραγούδι του Χατζιδάκι και μια σακούλα καναβούρι «για να ταΐσουμε τα πουλάκια στον κήπο μας και στην καρδιά μας». 

Το πρόσταγμα της εποχής είναι να γυρνάς σπίτι από τη δουλειά και να μετατρέπεσαι σε μπριόζο παιδαγωγό που θα διαβάσει δυνατά, θα παίξει κουκλοθέατρο και θα τραγουδήσει λίγο πριν ταΐσει το παιδί ένα θρεπτικό γεύμα με βιολογικά blueberries, αβοκάντο και γλυκοπατάτες.

Πρόσφατα εξηγούσα σε μια φίλη μου πως για να κλείσεις θέση σε μερικά από αυτά τα εργαστήρια πρέπει να βάλεις ειδοποίηση στο κινητό, όπως κάνουν, π.χ., για τις συναυλίες, γιατί οι συμμετοχές εξαντλούνται σε ένα μισάωρο. Μια άλλη φορά είχα καταφέρει με τα χίλια ζόρια να μας γράψω σε ένα πολυπόθητο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τον τίτλο «Οι μικροί κηπουροί». Κατέληξα να χορεύω κάθιδρη με άλλους 13 γονείς και τα παιδάκια τους σε ένα υπόγειο χωρίς παράθυρα που θύμιζε εναλλακτική θεατρική σκηνή ή μπουντρούμι.

Καμιά φορά αναρωτιέμαι αν ο τρόπος που έχουμε φτάσει να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας θυμίζει project management, αν αντιμετωπίζουμε την ανατροφή τους ως κάποιο έργο που πρέπει να διεκπεραιώσουμε. Ξεκίνησα την πορεία μου ως μάνας διαβάζοντας με μανία βιβλία με τίτλους όπως «Μοντεσόρι στο σπίτι»,«Μεγαλώνοντας αγόρια» και «Τα δοκίμασα όλα». Να διευκρινίσω εδώ πως τα «οικογενειακά» μπεστ-σέλερ έχουν τίτλους που θα ζήλευε και το καλύτερο click bait άρθρο («Το βιβλίο που θα ήθελες να είχαν διαβάσει οι γονείς σου», «Γιατί οι Δανοί μεγαλώνουν τα πιο ευτυχισμένα παιδιά στον κόσμο»).

Μετά ξεκίνησα να μαθαίνω για το «positive parenting» γνωστό και ως «θετική γονεϊκότητα», ένα είδος διαπαιδαγώγησης «το οποίο προωθεί το καλύτερο για το συμφέρον του παιδιού». Η θετική γονεϊκότητα εστιάζει στην ενσυναίσθηση και στον σεβασμό των αναγκών του παιδιού. Πρακτικά βέβαια τα πράγματα είναι ένα τσικ πιο δύσκολα – σύμφωνα με τη θετική γονεϊκότητα, όταν το δίχρονό σου σε τσιμπάει ή σε φτύνει και μετά γελάει γάργαρα στα μούτρα σου, εσύ πρέπει να αντιδράσεις σαν αποστασιοποιημένος CEO λέγοντας κάτι όπως «Βλέπω πως είσαι θυμωμένος σήμερα. Καταλαβαίνω». 

Το πρόσταγμα της εποχής είναι να γυρνάς σπίτι από τη δουλειά και να μετατρέπεσαι σε μπριόζο παιδαγωγό που θα διαβάσει δυνατά, θα παίξει κουκλοθέατρο και θα τραγουδήσει λίγο πριν ταΐσει το παιδί ένα θρεπτικό γεύμα με βιολογικά blueberries, αβοκάντο και γλυκοπατάτες. Όλα αυτά φυσικά στο ειδικά φτιαγμένο μοντεσοριανό σας σπίτι που προωθεί την ανεξαρτησία με ξύλινα παιχνίδια και έπιπλα. Tα Σαββατοκύριακα πρέπει να πηγαίνεις σε ειδικά εργαστήρια ή σε κάποια φάρμα στην οποία το παιδί σου θα έρθει σε επαφή με τη φύση χαϊδεύοντας πόνι και φυτεύοντας λουλούδια. Αυτό που δεν σου λέει κανένας βέβαια είναι ότι για να τα κάνεις όλα αυτά θα πρέπει να έχεις πολλά χρήματα, δύο βοηθούς και κυρίως την κράση βουδιστή μοναχού.

Συνειδητοποίησα πόσο πολύ με καταπίεζαν όλα αυτά μια μέρα που ο Θ. ήρθε σπίτι με δώρο από τον φίλο μας τον Γιώργο ένα βιβλίο-τούβλο με τίτλο «Ο ευσυνείδητος γονέας». Επαναστάτησε το είναι μου. Σκέφτηκα πως μετά τη δουλειά, το παιχνίδι, την προετοιμασία της επόμενης ημέρας, έπρεπε «να κάτσω να διαβάσω». Δεν είναι πως δεν θέλω να διαβάσω ή να μάθω, θέλω και μάλιστα πολύ, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να περνάω χρόνο με το παιδί μου σαν να διαβάζω για μάθημα στο πανεπιστήμιο, κάνοντας τικ το ένα κουτάκι μετά το άλλο και αγοράζοντας συνέχεια πράγματα. Στην πραγματικότητα όλα αυτά δεν είναι παρά παρεμβολές σε μια βασική αλήθεια της γονεϊκότητας: αν αφεθείς να ακούσεις το παιδί σου, η ζωή μπορεί να γίνει φανταστικά διασκεδαστική με τους πιο απρόσμενους τρόπους.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ