Μεγαλώνοντας παιδιά σαν project manager

Μεγαλώνοντας παιδιά σαν project manager Facebook Twitter
Καμιά φορά αναρωτιέμαι αν ο τρόπος που έχουμε φτάσει να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας θυμίζει project management, αν αντιμετωπίζουμε την ανατροφή τους ως κάποιο έργο που πρέπει να διεκπεραιώσουμε. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΒΡΕΘΗΚΑ με τον γιο μου που είναι 2,5 χρονών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός μουσείου. Εννιά στις 10 φορές τη δημιουργική απασχόληση για δίχρονα την κάνει μια ενθουσιώδης γυναίκα με πολύ καθαρή άρθρωση. («Είμαστε πουλάκια; Κάνουμε τσίου τσίου; Μήπως είμαστε παπαγάλοι και κάνουμε κρα κρα; Όχι; Είμαστε κουκουβαγιάκια! Κουκουβά κουκουβά! Ανοίξτε τα χεράκια».)

Την ώρα που όλα τα παιδάκια κάθονταν σαν «αγγελουδάκια κουρνιασμένα στην αγκαλιά της μανούλας τους» και παρακολουθούσαν τη μεταμόρφωση της παιδαγωγού-εμψυχώτριας σε κουκουβάγια, εγώ κυνηγούσα λαχανιασμένη τον γιο μου που έτρεχε γελώντας σαν δαίμονας ανάμεσα στα έργα τέχνης φωνάζοντας «Όχι, αγάπη μου, τις κουρτινούλες» και «Δεν φτύνουμε!». Όταν πια άρχισε να ταρακουνά με μανία έναν πίνακα του Τέτση δίπλα από ένα κρυστάλλινο μπολ, αποφάσισα πως αυτό το εκπαιδευτικό εργαστήρι θα ήταν σίγουρα το τελευταίο μας. Φεύγοντας η παιδαγωγός μάς αποχαιρέτησε με ένα τραγούδι του Χατζιδάκι και μια σακούλα καναβούρι «για να ταΐσουμε τα πουλάκια στον κήπο μας και στην καρδιά μας». 

Το πρόσταγμα της εποχής είναι να γυρνάς σπίτι από τη δουλειά και να μετατρέπεσαι σε μπριόζο παιδαγωγό που θα διαβάσει δυνατά, θα παίξει κουκλοθέατρο και θα τραγουδήσει λίγο πριν ταΐσει το παιδί ένα θρεπτικό γεύμα με βιολογικά blueberries, αβοκάντο και γλυκοπατάτες.

Πρόσφατα εξηγούσα σε μια φίλη μου πως για να κλείσεις θέση σε μερικά από αυτά τα εργαστήρια πρέπει να βάλεις ειδοποίηση στο κινητό, όπως κάνουν, π.χ., για τις συναυλίες, γιατί οι συμμετοχές εξαντλούνται σε ένα μισάωρο. Μια άλλη φορά είχα καταφέρει με τα χίλια ζόρια να μας γράψω σε ένα πολυπόθητο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τον τίτλο «Οι μικροί κηπουροί». Κατέληξα να χορεύω κάθιδρη με άλλους 13 γονείς και τα παιδάκια τους σε ένα υπόγειο χωρίς παράθυρα που θύμιζε εναλλακτική θεατρική σκηνή ή μπουντρούμι.

Καμιά φορά αναρωτιέμαι αν ο τρόπος που έχουμε φτάσει να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας θυμίζει project management, αν αντιμετωπίζουμε την ανατροφή τους ως κάποιο έργο που πρέπει να διεκπεραιώσουμε. Ξεκίνησα την πορεία μου ως μάνας διαβάζοντας με μανία βιβλία με τίτλους όπως «Μοντεσόρι στο σπίτι»,«Μεγαλώνοντας αγόρια» και «Τα δοκίμασα όλα». Να διευκρινίσω εδώ πως τα «οικογενειακά» μπεστ-σέλερ έχουν τίτλους που θα ζήλευε και το καλύτερο click bait άρθρο («Το βιβλίο που θα ήθελες να είχαν διαβάσει οι γονείς σου», «Γιατί οι Δανοί μεγαλώνουν τα πιο ευτυχισμένα παιδιά στον κόσμο»).

Μετά ξεκίνησα να μαθαίνω για το «positive parenting» γνωστό και ως «θετική γονεϊκότητα», ένα είδος διαπαιδαγώγησης «το οποίο προωθεί το καλύτερο για το συμφέρον του παιδιού». Η θετική γονεϊκότητα εστιάζει στην ενσυναίσθηση και στον σεβασμό των αναγκών του παιδιού. Πρακτικά βέβαια τα πράγματα είναι ένα τσικ πιο δύσκολα – σύμφωνα με τη θετική γονεϊκότητα, όταν το δίχρονό σου σε τσιμπάει ή σε φτύνει και μετά γελάει γάργαρα στα μούτρα σου, εσύ πρέπει να αντιδράσεις σαν αποστασιοποιημένος CEO λέγοντας κάτι όπως «Βλέπω πως είσαι θυμωμένος σήμερα. Καταλαβαίνω». 

Το πρόσταγμα της εποχής είναι να γυρνάς σπίτι από τη δουλειά και να μετατρέπεσαι σε μπριόζο παιδαγωγό που θα διαβάσει δυνατά, θα παίξει κουκλοθέατρο και θα τραγουδήσει λίγο πριν ταΐσει το παιδί ένα θρεπτικό γεύμα με βιολογικά blueberries, αβοκάντο και γλυκοπατάτες. Όλα αυτά φυσικά στο ειδικά φτιαγμένο μοντεσοριανό σας σπίτι που προωθεί την ανεξαρτησία με ξύλινα παιχνίδια και έπιπλα. Tα Σαββατοκύριακα πρέπει να πηγαίνεις σε ειδικά εργαστήρια ή σε κάποια φάρμα στην οποία το παιδί σου θα έρθει σε επαφή με τη φύση χαϊδεύοντας πόνι και φυτεύοντας λουλούδια. Αυτό που δεν σου λέει κανένας βέβαια είναι ότι για να τα κάνεις όλα αυτά θα πρέπει να έχεις πολλά χρήματα, δύο βοηθούς και κυρίως την κράση βουδιστή μοναχού.

Συνειδητοποίησα πόσο πολύ με καταπίεζαν όλα αυτά μια μέρα που ο Θ. ήρθε σπίτι με δώρο από τον φίλο μας τον Γιώργο ένα βιβλίο-τούβλο με τίτλο «Ο ευσυνείδητος γονέας». Επαναστάτησε το είναι μου. Σκέφτηκα πως μετά τη δουλειά, το παιχνίδι, την προετοιμασία της επόμενης ημέρας, έπρεπε «να κάτσω να διαβάσω». Δεν είναι πως δεν θέλω να διαβάσω ή να μάθω, θέλω και μάλιστα πολύ, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να περνάω χρόνο με το παιδί μου σαν να διαβάζω για μάθημα στο πανεπιστήμιο, κάνοντας τικ το ένα κουτάκι μετά το άλλο και αγοράζοντας συνέχεια πράγματα. Στην πραγματικότητα όλα αυτά δεν είναι παρά παρεμβολές σε μια βασική αλήθεια της γονεϊκότητας: αν αφεθείς να ακούσεις το παιδί σου, η ζωή μπορεί να γίνει φανταστικά διασκεδαστική με τους πιο απρόσμενους τρόπους.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ