Πέθανε ο Μαρσέλ Οφίλς, ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Η θλίψη και ο οίκτος» 

Πέθανε ο Μαρσέλ Οφίλς, ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Η θλίψη και ο οίκτος»  Facebook Twitter
Ο δημιουργός ντοκιμαντέρ Μαρσέλ Οφίλς στις 5 Μαΐου 1987 / Φωτογραφία: Getty Images
0

Ο Γάλλος δημιουργός του ιστορικού ντοκιμαντέρ «Η θλίψη και ο οίκτος» (Le Chagrin et la pitié), Μαρσέλ Οφίλς, πέθανε το Σάββατο στην κατοικία του, στη νοτιοδυτική Γαλλία, όπως ανακοίνωσε σήμερα η οικογένειά του.

«Ο Μαρσέλ Οφίλς, βραβευμένος με Όσκαρ και εμβληματική μορφή του ιστορικού ντοκιμαντέρ, έφυγε ειρηνικά από τη ζωή στις 24 Μαΐου 2025, σε ηλικία 97 ετών», ανέφερε ο εγγονός του, Αντρεά-Μπενζαμέν Σεϊφέρ.

Γιος του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη Μαξ Οφίλς («Το γαϊτανάκι του έρωτα», «Άγνωστη Κυρία», «Λόλα Μοντές»), ο Μαρσέλ Οφίλς γεννήθηκε την 1η Νοεμβρίου 1927 στη Φρανκφούρτη. Η οικογένειά του διέφυγε από τη ναζιστική Γερμανία το 1933 και εγκαταστάθηκε στη Γαλλία, προτού αναγκαστεί να καταφύγει στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1941.

Το 1950, επιστρέφοντας στη Γαλλία, ξεκίνησε την καριέρα του στον κινηματογράφο ως βοηθός σκηνοθέτη, κυρίως στην τελευταία ταινία του πατέρα του, τη «Λόλα Μοντές» (1955).

Στενός φίλος του Φρανσουά Τρυφώ, δοκίμασε αρχικά την τύχη του στη μυθοπλασία με έργα όπως «Καυτό Πεζοδρόμιο» (Peau de Banane, 1963) με τους Ζαν-Πολ Μπελμοντό και Ζαν Μορό, και «Ψηλά τα χέρια, κυρίες μου» (Faites vos jeux, mesdames, 1965). Ωστόσο, η καριέρα του άλλαξε πορεία όταν προσελήφθη από τη δημόσια Γαλλική ραδιοτηλεόραση ORTF, οδηγούμενος στο είδος του ντοκιμαντέρ.

Το 1969 υπογράφει το μνημειώδες ντοκιμαντέρ «Η θλίψη και ο οίκτος», ένα χρονικό της γαλλικής πόλης Κλερμόν-Φεράν υπό γερμανική κατοχή κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ταινία προκάλεσε σάλο, απαγορεύτηκε από τη δημόσια τηλεόραση (αν και είχε χρηματοδοτηθεί από αυτήν) έως το 1981 και, όταν τελικά κυκλοφόρησε στις αίθουσες το 1971, σημείωσε μεγάλη επιτυχία παρά την ασυνήθιστη διάρκειά της (4 ώρες και 15 λεπτά).

Το ντοκιμαντέρ, που εμβαθύνει στον ρόλο των συνεργατών των Ναζί και την αντίσταση, προκάλεσε ρήγμα στην κυρίαρχη αφήγηση για μια Γαλλία που αντιστάθηκε συλλογικά στον κατακτητή. Η ταινία γνώρισε διεθνή απήχηση και ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ.

Ο Οφίλς επανήλθε στο ζήτημα των εγκλημάτων του ναζισμού με το «Η Μνήμη της Δικαιοσύνης» (L'Empreinte de la justice, 1976), έργο που θεωρούσε το αριστούργημά του. Το ντοκιμαντέρ-ποταμός, διάρκειας σχεδόν πέντε ωρών, ξεκινά από τις δίκες της Νυρεμβέργης και επεκτείνεται σε ερωτήματα για την ατομική και συλλογική ευθύνη σε εγκλήματα πολέμου και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.

Το 1989, η ταινία του «Hôtel Terminus – Klaus Barbie, sa vie et son temps», ένα λεπτομερές πορτρέτο του διαβόητου ναζί εγκληματία Κλάους Μπάρμπι, γνωστού ως «Χασάπης της Λυών», και των μεταπολεμικών προστατών του, του χάρισε το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ.

«Μέσα από μια προσωπική ματιά και αυστηρή απαίτηση τεκμηρίωσης, ο Μαρσέλ Οφίλς μπόρεσε να συλλάβει τα μόνιμα ίχνη που χαράσσουν η Ιστορία και η πολιτική στις ζωές μας. Μας καλούσε να παραμείνουμε νηφάλιοι, στρατευμένοι και βαθιά προσηλωμένοι στη δημοκρατία», σημειώνει ο εγγονός του στην ανακοίνωση του θανάτου του.

Ο Μαρσέλ Οφίλς υπήρξε σύζυγος της Ρεζίν Οφίλς, το γένος Άκερμαν. Αφήνει πίσω του τρεις κόρες και τρία εγγόνια.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ

 
 
 


 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πολιτισμός / Μενδώνη από Ουάσινγκτον: «Ο Πολιτισμός αποτελεί συνδετική και ενοποιητική δύναμη ανάμεσα στις δύο χώρες»

Η Λίνα Μενδώνη είχε για δεύτερη φορά συνάντηση εργασίας με τον ανώτερο αξιωματούχο του αμερικάνικου υπουργείου Εξωτερικών για θέματα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης Δρ Darren Beattie
LIFO NEWSROOM
Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Πολιτισμός / Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Η επίδειξη Métiers d’Art, που η Chanel παρουσιάζει κάθε Δεκέμβριο σε κάποιον εντυπωσιακό προορισμό, από την Ιαπωνία μέχρι τη Σενεγάλη, είναι αφιερωμένη στα ιστορικά ατελιέ που έχει εντάξει στο δυναμικό της για να διατηρήσει ζωντανή την παραδοσιακή τεχνική
LIFO NEWSROOM
Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Πολιτισμός / Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η εξέλιξη της τέχνης από τον ιμπρεσιονισμό έως την ποπ αρτ ξεδιπλώνεται μέσα από έργα 45 κορυφαίων δημιουργών της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, συνθέτοντας ένα μοναδικό και συναρπαστικό εικαστικό πανόραμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM