Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας Facebook Twitter
Sisters are doin’ it for themselves: πλήρως εξοπλισμένες με σφαίρες, μολότοφ, αλυσοπρίονα και μπαλτάδες, οι δύο αποχαλινωμένες πλέον αδελφές θα πριονίσουν τα πόδια του παράλυτου. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Μέσα σε μια φτηνή κουζίνα, σ’ ένα απομονωμένο αγροτόσπιτο στη Βόρεια Ιρλανδία, την ώρα που οι Ταραχές¹ σπέρνουν τη βία και τη διχόνοια σε ολόκληρη την περιοχή, η Φιάνα και η Αλάνα θα εξοντώσουν τον πατέρα τους με τον πιο θεαματικό τρόπο.

Στην αρχή μοιάζει αδύνατο να γεφυρώσουν τις διαφορές τους και να ενωθούν προς έναν κοινό σκοπό. Η επιστροφή της Φιάνας στο πατρικό μετά από έντεκα χρόνια βρίσκει την Αλάνα εχθρική, οχυρωμένη στον ψυχαναγκασμό της, βυθισμένη στην άρνηση. Τις χωρίζει μια άβυσσος: η πρώτη εκπέμπει την αύρα της χειραφέτησης, της αψηφισιάς και της τόλμης που κατέκτησε στη φυλακή και στις τάξεις του IRA. Η δεύτερη απεχθάνεται τις φασαρίες, λατρεύει τη χλωρίνη, προσεύχεται, καπνίζει, τρώει πατατάκια και τρίβει εμμονικά τα λίπη του φούρνου, αναζητώντας ανακούφιση από την απελπισία της αιχμαλωσίας της. Ο πατέρας τους όχι απλώς δεν έχει πεθάνει, όπως νόμιζε η Φιάνα επιστρέφοντας, αλλά κείτεται παράλυτος στον επάνω όροφο, βογγώντας επιδεικτικά και καθηλώνοντας την υπάκουη κόρη του –εκείνη που δεν τον εγκατέλειψε– σε ρόλο νοσοκόμας.

Προσερχόμενη στον αντιπατριαρχικό αγώνα, η Ιρλανδή συγγραφέας Μέγκαν Τάιλερ καταθέτει εδώ τη δική της συνεισφορά, μια γκροτέσκα μαύρη κωμωδία, η οποία φαντασιώνεται τις απανταχού κακοποιημένες να λικνίζονται μεθυσμένες και αναμαλλιασμένες πάνω από τα πετσοκομμένα μέλη των πατριαρχών κακοποιητών τους.

Η επιμονή της Αλάνας να υπερασπίζεται και να ανέχεται τον φριχτό ετούτο άνδρα εξαγριώνει τη Φιάνα, η οποία, παρ’ όλα αυτά, αρνείται να φύγει και να παραδώσει εκ νέου την αδελφή της στην υποτέλεια. Σταδιακά, υπό την επήρεια του αλκοόλ, της ποπ μουσικής των eighties και των φρεσκοαφυπνισμένων, οδυνηρών αναμνήσεων, οι δύο γυναίκες θα μονοιάσουν, θ’ αγκαλιαστούν και θα επιδοθούν σε μια επαναστατική επανένωση δυνάμεων.

Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας Facebook Twitter
Η χημεία των δύο αδελφών λειτουργεί αβίαστα, ο χορός τους μας παρασύρει τρυφερά. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Sisters are doin’ it for themselves: πλήρως εξοπλισμένες με σφαίρες, μολότοφ, αλυσοπρίονα και μπαλτάδες, οι δύο αποχαλινωμένες πλέον αδελφές θα πριονίσουν τα πόδια του παράλυτου, θα τα κόψουν κομματάκια και θα τα πετάξουν στην κατσαρόλα-γίγα, επινοώντας μια μοναδική συνταγή για κρεατόσουπα με πατάτες, καρότα, πλαδαρή σάρκα και θρυμματισμένα γεροντοκόκαλα. Στη φυλή των Άσματ, λέει η Φιάνα, σκοτώνουν τους κροκόδειλους, και μετά τους γδέρνουν και τους τρώνε. Πιστεύουν πως αυτά τα «προϊστορικά γαμίδια» είναι μετενσαρκώσεις κακών ανθρώπων και «ο μόνος τρόπος για να σταματήσεις το κακό» είναι να το φας.

Προσερχόμενη στον αντιπατριαρχικό αγώνα, η Ιρλανδή συγγραφέας Μέγκαν Τάιλερ καταθέτει εδώ τη δική της συνεισφορά, μια γκροτέσκα μαύρη κωμωδία, η οποία φαντασιώνεται τις απανταχού κακοποιημένες να λικνίζονται μεθυσμένες και αναμαλλιασμένες πάνω από τα πετσοκομμένα μέλη των πατριαρχών κακοποιητών τους. Όσο ερεθιστικό κι αν ακούγεται αυτό, τα μόνα ενδιαφέροντα στοιχεία του έργου αποδεικνύονται, τελικά, το προαναφερθέν γυναικείο ντουέτο αδελφών-τιμωρών καθώς και το συναρπαστικό λουτρό αίματος, το οποίο σκηνοθετούν εμπνεόμενες από σπλάτερ ταινίες τρόμου όπως η Carrie (1976) του Μπράιαν ντε Πάλμα (την οποία η Αλάνα ανακαλεί ενθουσιασμένη ως «εκείνη η ταινία με το κορίτσι που της έρχεται περίοδος [...] και την κοροϊδεύουν [...] και μετά τρελαίνεται και παίρνει εκδίκηση και τους σκοτώνει όλους»).  

Κατά συνέπεια, ο μόνος τρόπος να υπερπηδηθούν α) οι μέτριοι διάλογοι, β) το σχηματικό ψυχολογικό υπόβαθρο και γ) ο χάρτινος, τυποποιημένος πατέρας (που, ακόμη και ως καρικατούρα, μοιάζει σαν να γράφτηκε πολύ βαριεστημένα!) θα ήταν, ενδεχομένως, η επένδυση στο Παράλογο, στο γκραν-γκινιόλ και σε όλα τα σουρεαλιστικά στοιχεία εκδίκησης που οδηγούν στη φαντασμαγορία του κροκοδείλου.

Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας Facebook Twitter
Όλοι και όλα κινούνται εντός ορίων, εντός πλαισίου, εντός του οικείου. Καμία κλειδαριά δεν παραβιάζεται. Κι έτσι χάνουμε κάθε ευκαιρία εκτροχιασμού και ολισθήσεων στο στόμα του «κροκόδειλου». Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Έτσι έχουν τα πράγματα: όταν λείπει το βάθος, χρειαζόμαστε τη λάμψη της επιφάνειας, την υπερβολή του γκροτέσκου, την αναρχική παρόρμηση της κωμωδίας, ένα ταξίδι απελευθέρωσης κρυφών, ασυνείδητων οραμάτων και επιθυμιών. «Η επιφάνεια διαθέτει τα δικά της τέρατα», λέει ο Ντελέζ, «τις δικές της ποιότητες και σκληρότητες, οι οποίες, παρότι στερούνται βάθους, έχουν νύχια: μπορούν να μας αρπάξουν ή και να μας σπρώξουν στην άβυσσο που νομίζαμε πως αποφύγαμε».

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, δυστυχώς, δεν έχει νύχια: μολονότι οι ηθοποιοί του είναι ενεργοποιημένες και το κλίμα υποσχόμενο, το εγχείρημα δεν φτάνει ποτέ στα άκρα. Σαν να βάζει κανείς μια μικρή, μίζερη λιμνούλα αίματος κάτω από τα πετσοκομμένα πόδια του βιαστή τη στιγμή που θα χρειαζόταν ένας ποταμός αλά Carrie για να λεκιάσει τα πατώματα και τους τοίχους, να πνίξει τα μυαλά και τα σώματα, να θαμπώσει την όραση, να προσελκύσει το «τέρας», μια λαχτάρα «άλλη», μια ωδή στη σπατάλη και όχι μια συμμόρφωση στο ενδεδειγμένο, το «τόσο-όσο», το μετριοπαθές, το συγκρατημένο, αυτό που αντέχουμε και μας αντέχει.

Απουσιάζει από την παράσταση εκείνη η ισχυρή, παλλόμενη εικονοποιία, εκείνη η απρόβλεπτη επένδυση των στιγμών, των δυναμικών, των ροών που θα άνοιγε πόρτες στην Κόλαση ή σε άλλους ψεύτικους τόπους: εμείς, αντιθέτως, βρισκόμαστε πάντα στον ίδιο. Όλοι και όλα κινούνται εντός ορίων, εντός πλαισίου, εντός του οικείου. Καμία κλειδαριά δεν παραβιάζεται. Κι έτσι χάνουμε κάθε ευκαιρία εκτροχιασμού και ολισθήσεων στο στόμα του «κροκόδειλου»: όχι τυχαία, όταν ο τελευταίος τελικά εμφανίζεται, μένουμε να τον χαζεύουμε μηχανικά, σαν ένα extra large διακοσμητικό αξιοπερίεργο.   

Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας Facebook Twitter
Με το τσιγάρο στο ένα χέρι και το τζιν τόνικ στο άλλο, η Σύρμω-Αλάνα λύνει τον κότσο των μαλλιών, λύνει τον κόμπο των ορμών, αρπάζει το αλυσοπρίονο και τα κάνει όλα λίμπα. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Πραγματικά απολαυστική η (Αλάνα), ξεδιπλώνει τις υποκριτικές χάρες της με γνήσιο, ανεξάντλητο gusto. Από ένα νευρωτικό πλάσμα με σφιχτά χείλη και ακόμη πιο σφιχτό κότσο που σταυροκοπιέται στον ήχο των αστραπών μεταμορφώνεται σε μια γυναίκα ξέπλεκη, που κατοικεί στο σώμα της, ανεβαίνει στα τραπέζια, «τζαμάρει» με τα μάτια της κουζίνας και κάνει χορευτικές σβούρες στο πάτωμα. Με το τσιγάρο στο ένα χέρι και το τζιν τόνικ στο άλλο, η Σύρμω-Αλάνα λύνει τον κότσο των μαλλιών, λύνει τον κόμπο των ορμών, αρπάζει το αλυσοπρίονο και τα κάνει όλα λίμπα...

Η Άννα Καλαϊτζίδου προτείνει μια Φιάνα cool, ψημένη, άφοβη, αθυρόστομη, ό,τι ακριβώς έχει ανάγκη η θεοσεβούμενη, παροπλισμένη αδελφή της για να ανακτήσει το θάρρος της και να σωθεί. Η χημεία τους λειτουργεί αβίαστα, ο χορός τους μας παρασύρει τρυφερά. Κι ενώ κινούνται ρυθμικά στην κωμική διάσταση της δράσης, οι δραματικές στιγμές τους (ξεσπάσματα, αλληλοκατηγορίες, παραδοχές ενοχής κ.λπ.), όπως και οι –ούτως ή άλλως προχειρογραμμένες εκ μέρους της Τάιλερ– αντιπαραθέσεις με τον ξέπνοο πατέρα (Δημήτρη Γεωργαλά), στερούνται κάθε ψυχικής έντασης και μας αφήνουν αδιάφορες.    


1. Οι Ταραχές (The Troubles): μια εποχή πολιτικών και θρησκευτικών συγκρούσεων μεταξύ των Προτεσταντών ενωτικών και των Καθολικών αντιβασιλικών που σημάδεψαν τη Βόρεια Ιρλανδία από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 ως την υπογραφή της Συνθήκης της Μεγάλης Παρασκευής στο Μπέλφαστ, το 1998. (από το πρόγραμμα της παράστασης)

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ο τρόμος του κροκόδειλου» εδώ.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ