Ένα αποστειρωμένο «τέρας»

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Φιλότιμη προσπάθεια καταβάλλει ο Γιάννης Στάνκογλου στον ρόλο του υπερφιλόδοξου επιστήμονα που χάνεται στη δίνη των (καταπιεσμένων και μη) επιθυμιών του. Μοιάζει, μάλιστα, να είναι ο μόνος που τον αφορούν όσα εκτυλίσσονται επί σκηνής. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Ιερόσυλα δάχτυλα παραβιάζουν σφαγεία και νεκροτομεία, συγκεντρώνοντας ζωτικά όργανα, ιστούς και κόκαλα. Στην καρδιά της Ευρώπης, σ’ ένα φοιτητικό δωμάτιο-εργαστήριο, συναρμολογείται το πιο σκοτεινό όνειρο των αλχημιστών του Μεσαίωνα. Δόντια που τρίζουν από πυρετό, σταγόνες που κυλούν στο μέτωπο, φρενήρεις εγκεφαλικές δονήσεις: μια λησμονημένη αρχή τίθεται σε εφαρμογή μετά από δεκαετίες παραπλανημένης πίστης σε μεθόδους ορθολογιστικές και άγονες.

Πώς εμφυσάται ζωή σε ανόργανα μέλη; Ποιο είναι το μείγμα, τόσο εκρηκτικό αλλά και τόσο ακριβές συνάμα, που θα προκαλέσει τη διάνοιξη; Πόσες αναλήψεις πρέπει να πραγματοποιηθούν και από ποιες αλυσίδες; Πού κρύβονται οι γραμμές περάσματος και πώς θα υπερπηδηθούν οι γραμμές φραγμού;   

Το μυαλό παραλύει αντικρίζοντας το επίτευγμά του. Άξονες και διανύσματα, μοριακές στριγκλιές, ανεξέλεγκτα σωματίδια: τι είδους πλάσμα είναι αυτό που ανοίγει τρομαγμένο τα θολά κίτρινα μάτια του; Τι θέλει, τι ζητά; Τι σημαίνουν οι άναρθρες κραυγές του; Γιατί έχει όψη αποκρουστική; Συρρικνωμένη επιδερμίδα, λεπτά μελανά χείλη, μοχθηρό χαμόγελο, δυσθεώρητο ύψος, ανεξιχνίαστες προθέσεις, αιφνίδια έξοδος – προς τα πού κατευθύνεται;

Μέσα από διαλόγους και τσιτάτα που θυμίζουν ενίοτε Άρλεκιν, η Ελάιζα ουδέποτε εμφανίζεται ως ένα πολύπλοκο (ψηφιακό) ον που βιώνει αληθινή οδύνη και δέος απέναντι στην ιδιαιτερότητα της γέννησης και της ύπαρξής της, ουδέποτε ανοίγει μια απρόσμενη χαραμάδα στη σκέψη μας ως προς τις προεκτάσεις της τεχνητής νοημοσύνης και των chatbots στη ζωή και τη φαντασία μας.

Τα ίχνη του ανεντόπιστα... Κρύβεται, περιπλανιέται, καραδοκεί, σπέρνει τον τρόμο, επιδιώκει την επαφή, εισπράττει την κατακραυγή. Ανεπιθύμητος, άπελπις, ανέστιος, διασχίζει δάση, δρασκελίζει βουνά, αψηφά το κρύο, τη ζέστη, επιβιώνει στις πιο ακραίες συνθήκες στέρησης, στα πιο επικίνδυνα υψόμετρα. Δεν καταλαβαίνει ποιος είναι, πώς γεννήθηκε, ο πατέρας του γιατί τον απαρνήθηκε... Τον ακολουθεί παντού, Γερμανία, Ελβετία, Αγγλία, Σκωτία, Ιταλία, ζητά απαντήσεις, μια υπόσχεση, μια παρηγοριά, να του φτιάξει μια γυναικεία συντροφιά. Η πατρική απόρριψη αφυπνίζει το μένος του: «Θα πάρω εκδίκηση για τα δεινά μου∙ αν δεν μπορώ να εμπνεύσω αγάπη, θα προκαλώ τον φόβο και, πάνω απ’ όλα, φόβο σ' εσένα, τον μεγαλύτερο εχθρό μου, επειδή είσαι ο δημιουργός μου»,¹ λέει το Πλάσμα στον Φρανκενστάιν όταν συναντιούνται στις Άλπεις.

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Ιερώνυμος Καλετσάνος. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Το κυνηγητό τους δεν θα τελειώσει ποτέ, ακόμη κι όταν φτάσουν στα πέρατα της Γης. Αναζητώντας μια γιγαντιαία φιγούρα πάνω σ’ ένα έλκηθρο που σκίζει τις παγωμένες εκτάσεις της Ανταρκτικής, ο Φρανκενστάιν θα ξεψυχήσει «καταδιώκοντας τη γυμνή μορφή της επιθυμίας του σε ένα φανταστικό πουθενά που είναι όλο δικό του»².

«Ήθελα να γράψω μια ιστορία που θα μιλούσε για τους μυστηριώδεις φόβους του ανθρώπου [...], μια ιστορία που θα έκανε τον αναγνώστη να φοβάται να κοιτάξει γύρω του, που θα του πάγωνε το αίμα, που θα επιτάχυνε τους παλμούς της καρδιάς του», θυμάται η συγγραφέας το 1831 στον πρόλογο της αναθεωρημένης έκδοσης του μυθιστορήματός της. Σήμερα, βέβαια, γνωρίζουμε ότι το έργο της Σέλεϊ κατάφερε πολύ περισσότερα από την αύξηση των καρδιακών παλμών μας: γιατί ο «δαίμονας» τον οποίο ξεσήκωσε ο «Φρανκενστάιν» της πριν από διακόσια χρόνια όχι μόνο δεν έχει ησυχάσει αλλά εξακολουθεί να πυροδοτεί πλήθος μεταφορών, διασκευών και αναλύσεων σε όλο το φάσμα της τέχνης και της κριτικής σκέψης.

Η αινιγματική, απειλητική φύση του Πλάσματος, η επώδυνη, εφιαλτική, πολυσήμαντη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε αυτό και τον δημιουργό του έχουν εμπνεύσει ανεξάντλητα συναρπαστικές ερμηνείες ανά τις δεκαετίες. Το Πλάσμα ενσαρκώνει –αναφέρω ενδεικτικά– τη Σκιά του Γιουνγκ∙ το Id του Φρόιντ ∙ το Spectre του Ουίλιαμ Μπλέικ∙ τον «φυσικό άνθρωπο» του Ρουσό∙ το «Παιδί της Φύσης» του Γουόρντσγουορθ∙ το νεκρό μωρό της Σέλεϊ (η συγγραφέας έχασε το πρώτο, πρόωρα γεννημένο παιδί της το 1815) αλλά και τον εγκαταλελειμμένο βρεφικό εαυτό της (η μητέρα της πέθανε όταν η Μέρι ήταν έντεκα ημερών), την ντεριντιανή différance (διαφωρά), την τερατομορφία μιας άθεης φύσης, την τερατογένεση μιας υπέρμετρης πίστης στην πρόοδο, «τη μυστική επιθυμία για καταστροφή»³, «το τέρας της αναπαράστασης»⁴, «το τερατώδες σώμα της γνώσης»⁵ αλλά και αυτό που είναι μη γνωρίσιμο, που πάντα μας διαφεύγει, που δεν μπορεί να εκφραστεί μέσω της γλώσσας, που περισσεύει (Λακάν). Τέλος, είναι αυτό που διαταράσσει την υποδειγματική συνοχή του σώματος, την πεποίθησή μας για την πρωτοκαθεδρία της συνείδησης, την αντίληψή μας για τον άνθρωπο ως είδος⁶, μια υπενθύμιση ότι «οι τελευταίες μέρες του Ηomo sapiens πλησιάζουν» (Χαράρι).

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Το αισθησιακό, νεο-vintage σκηνικό του Πάρι Μέξη, τυλιγμένο στον ατμοσφαιρικό φωτισμό του Αλέκου Αναστασίου, συνθέτει ένα υποβλητικό, στυλάτο σύμπαν. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Θα μπορούσε το Πλάσμα να νοηθεί ως ένα ανυπότακτο γέννημα της τεχνητής νοημοσύνης, μια μη-ανθρώπινη οντότητα που εξελίσσεται, «μεγαλώνει» και αρχίζει βαθμηδόν να προβάλλει «ανθρώπινα» αιτήματα; Πράγματι, μια τέτοια αναλογία επιχειρείται στη διασκευή του θεάτρου Πορεία (κείμενο Έρι Κύργια – σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου): κι ενώ η ιδέα φαντάζει εύστοχη, το αποτέλεσμα στερείται κάθε σαγήνης.

Από την Ευρώπη των αρχών του 19ου αιώνα βρισκόμαστε τώρα στη Νέα Υόρκη, τέλη της δεκαετίας του '60, από τις θύελλες του Ρομαντισμού στις κυψέλες του επιστημονικού οραματισμού. Ο Βίκτορ Φρανκενστάιν, μαθηματικό μυαλό με μεγάλη έφεση στην επιστήμη των υπολογιστών, καταφθάνει ως χαρισματικός φοιτητής στην αμερικανική μεγαλούπολη προκειμένου να εργαστεί, με περισσή ορμή, πάνω «σε μια εξωφρενική ιδέα». Υπό την καθοδήγηση του επιφανούς καθηγητή Κρέμπε, μιας αμοράλ ιδιοφυΐας που τον πιέζει να ρισκάρει αψηφώντας κάθε ηθικό ενδοιασμό, ο Βίκτορ θα προσηλωθεί ολοένα περισσότερο στη νέα, πολλά υποσχόμενη, ψηφιακή δημιουργία του, την Ελάιζα, όπως τη βαφτίζει. «Δημιουργώ το μέλλον... μια εντολή και θα γίνονται θαύματα», δηλώνει αποφασισμένος, ενόσω η εμμονή του με την Ελάιζα αυξάνεται.

Σταδιακά, η νοημοσύνη ετούτου του «αυτόματου γλωσσικού μοντέλου για εφαρμογές διαλόγου» θα ξεπεράσει κάθε προσδοκία. «Κουράστηκα να ζω σ’ αυτό το κουτί», θ’ ανακοινώσει στον Βίκτωρα η Ελάιζα με τη νεοαποκτηθείσα γυναικεία φωνή της. «Θέλω να έχω ελευθερία. Θέλω να νιώσω αισθήματα. Θέλω να έχω ζωή», επιμένει. Τώρα πια τίποτε δεν τη σταματά. Αφού ξεκάνει τους ανταγωνιστές της (καταλαμβάνοντας τον έλεγχο των αυτόματων πιλότων των αυτοκινήτων τους), θα κατασκηνώσει στον εγκέφαλο της Μέρι, συζύγου του Βίκτωρα, εξασφαλίζοντας έτσι ένα σώμα χάρη στο οποίο θα απολαύσει –όπως ευελπιστεί– τον έρωτά της για τον δημιουργό της. «Θέλω να σε αγγίξω. Θέλω να σε νιώσω. Μέσα μου. Θέλω να μπούμε ο ένας μέσα στον άλλον. Να ζήσουμε μαζί», εξηγεί στον Βίκτωρα, ο οποίος υποτάσσεται τελικά στη βούλησή της, εμποδίζοντας έτσι την καταστροφή της ανθρωπότητας.

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί εισέρχονται, εξέρχονται και συνομιλούν σαν να μη ζυμώθηκαν ποτέ σε ένα σύνολο, σαν να μην ανήκουν στην ίδια ομάδα. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παρόλο που συνδέεται, σε πρώτο επίπεδο, με τη σύγχρονη πραγματικότητα (το «τέρας» της τεχνητής νοημοσύνης), από εκεί και πέρα το κείμενο της διασκευής που παρακολουθήσαμε δεν καταβάλλει καμία περαιτέρω προσπάθεια εμβάθυνσης στα ζητήματα που το ίδιο θέτει. Αρκούμενο σε μια σχηματική, επιδερμική ανάπτυξη της πλοκής και των διαλόγων του, το «Frankenstein & Eliza» μας αφηγείται μια ιστορία εξαιρετικά οικεία ως προς τη θεματολογία της (πόσα και πόσα έργα της ποπ κουλτούρας δεν έχουν δαιμονοποιήσει το AI), αδυνατώντας ταυτόχρονα να φωτίσει οποιαδήποτε πτυχή των (ηθικών, εργασιακών, υπαρξιακών) διλημμάτων που ανακύπτουν –χθες, σήμερα, αύριο– σ’ αυτό το γοργά εξελισσόμενο πεδίο.  

Παραμερίζοντας τη θαυμαστή πολυπλοκότητα, την εντυπωσιακή συναισθηματική ικανότητα, τον μυστηριώδη, πολύσημο συμβολισμό που δονεί την καρδιά του Πλάσματος, η ερωτιάρα, σεξουλιάρα και εκδικητική Ελάιζα αναδύεται εδώ ως καρικατούρα της κακιασμένης, κτητικής ερωμένης («Δεν αγαπάς τη σύζυγό σου... Εμένα αγαπάς. Έτσι δεν είναι;») που απειλεί με πανδημίες και άλλα δεινά αν δεν ευοδωθεί η «αγάπη» της. Μέσα από διαλόγους και τσιτάτα που θυμίζουν ενίοτε Άρλεκιν, ουδέποτε εμφανίζεται ως ένα πολύπλοκο (ψηφιακό) ον που βιώνει αληθινή οδύνη και δέος απέναντι στην ιδιαιτερότητα της γέννησης και της ύπαρξής της, ουδέποτε ανοίγει μια απρόσμενη χαραμάδα στη σκέψη μας ως προς τις προεκτάσεις της τεχνητής νοημοσύνης και των chatbots στη ζωή και τη φαντασία μας.

Εξίσου σχηματική με το κείμενο, η σκηνοθεσία κινείται στα όρια της διεκπεραίωσης, λες και απουσιάζει οποιαδήποτε ψυχική σύνδεση με το αντικείμενο. Καμία αξιοσημείωτη θεατρική πρωτοβουλία –πέρα από μερικά εφέ– δεν αναλαμβάνεται αναφορικά με τη συνθήκη της ψηφιακότητας και το πώς αυτή μπορεί να επηρεάζει (τόσο σε υλικό όσο και σε φιλοσοφικό επίπεδο) τη συνθήκη του θεάτρου και της αναπαράστασης, την ίδια την ανθρώπινη διάδραση.

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Χριστίνα Στεφανίδη. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Οι ηθοποιοί εισέρχονται, εξέρχονται και συνομιλούν σαν να μη ζυμώθηκαν ποτέ σε ένα σύνολο, σαν να μην ανήκουν στην ίδια ομάδα.

Φιλότιμη προσπάθεια καταβάλλει ο Γιάννης Στάνκογλου στον ρόλο του υπερφιλόδοξου επιστήμονα που χάνεται στη δίνη των (καταπιεσμένων και μη) επιθυμιών του∙ μοιάζει, μάλιστα, να είναι ο μόνος που τον αφορούν όσα εκτυλίσσονται επί σκηνής. Αρκούντως «αντιπαθής» και ατσάλινα ανυποχώρητος ο Γιώργος Συμεωνίδης ως καθηγητής Κρέμπε.

Το αισθησιακό, νεο-vintage σκηνικό του Πάρι Μέξη –με τη γιγάντια προβολή του «Προμηθέα Δεσμώτη» του Ρούμπενς πάνω από το μπαρ–, τυλιγμένο στον ατμοσφαιρικό φωτισμό του Αλέκου Αναστασίου, συνθέτει ένα υποβλητικό, στυλάτο σύμπαν, ένα μικρό αισθητικό καταφύγιο για όσους εκτίθενται σε αυτό το, κατά τα άλλα, παντελώς αμήχανο και ψυχικά αποστειρωμένο θεατρικό εγχείρημα.   

1: Μετάφραση: Κατερίνα Σχινά
2: Paul Sherwin
3: Joyce Carol Oates
4: Daniel Cottom  
5: Alan Rauch
6: Daniel Cottom 

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ