Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η 92χρονη Αμαράλ έγινε γνωστή για τις τρισδιάστατες εγκαταστάσεις της στις οποίες χρησιμοποιεί υλικά όπως φύλλα χρυσού, ίνες γυαλιού και χρώμα μαζί με παραδοσιακές ίνες.
0

Tο Fondation Cartier pour l’Art Contemporain παρουσιάζει μια σπουδαία φυσιογνωμία της κολομβιανής καλλιτεχνικής σκηνής και της fiber art, την Όλγα ντε Αμαράλ, στην πρώτη της μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Ευρώπη.

Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου ογδόντα έργα που δημιουργήθηκαν από τη δεκαετία του 1960 έως τώρα, πολλά από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν εκτός Κολομβίας.

Διάσημη παγκοσμίως καλλιτέχνιδα, η 92χρονη Αμαράλ, που ζει και εργάζεται στην Μπογκοτά, έγινε γνωστή για τις τρισδιάστατες εγκαταστάσεις της στις οποίες χρησιμοποιεί υλικά όπως φύλλα χρυσού, ίνες γυαλιού και χρώμα μαζί με παραδοσιακές ίνες. Κρεμασμένα στον τοίχο τα έργα της μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής, ενώ όταν κρέμονται από την οροφή με διάφανα αρχιτεκτονικά στηρίγματα δημιουργούν χώρους διαλογισμού, περισυλλογής και προβληματισμού.

«Κάθε μικρή μονάδα που σχηματίζει την επιφάνεια δεν είναι απλώς σημαντική από μόνη της, αλλά είναι επίσης αντήχηση του συνόλου. Ομοίως, μέσα στο σύνολο αντηχεί κάθε μεμονωμένο στοιχείο», λέει.

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η Όλγα Ντε Αμαράλ γεννήθηκε το 1932 στην Μπογκοτά, σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Colegio Mayor de Cundinamarca και στη συνέχεια Κλωστοϋφαντουργία στην Ακαδημία Τέχνης Cranbrook στο Μίσιγκαν, από όπου αποφοίτησε το 1955.

Η έμπνευση της Αμαράλ προέρχεται από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των τοπίων της χώρας της, των προκολομβιανών υφασμάτων και των περίτεχνα πλεγμένων καλαθιών, των χρυσών κειμηλίων της Καθολικής Εκκλησίας και της γεωμετρικής αφαίρεσης. Τα μνημειακά έργα της έχουν αποκτήσει διεθνή φήμη, ωστόσο το έργο της σπάνια έχει παρουσιαστεί στην Ευρώπη. Αυτή η έκθεση προσφέρει μια ανανεωμένη και εξαντλητική ματιά στην καριέρα της και αποκαλύπτει τη βαθιά πολυπλοκότητα της καλλιτεχνικής της πρακτικής.

Χωρίς να υιοθετεί αυστηρά χρονολογική σειρά, ρίχνει φως στις διάφορες περιόδους που χαρακτήρισαν την καλλιτεχνική της πορεία: από τις επίσημες εξερευνήσεις της χρήσης πλέγματος και χρώματος έως τους πειραματισμούς της με τα υλικά και την κλίμακα, καθώς και τις επιρροές της, όπως η κονστρουκτιβιστική τέχνη, τα λατινοαμερικανικά χειροτεχνήματα και η προκολομβιανή εποχή.

Από τα πιο αξιοσημείωτα είναι τα έργα με φύλλα χρυσού και χρώμα. «Ζω το χρώμα. Ξέρω ότι είναι μια ασυνείδητη γλώσσα και την καταλαβαίνω. Το χρώμα είναι σαν φίλος, με συντροφεύει», λέει.

Γεννήθηκε το 1932 στη Μπογκοτά, σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Colegio Mayor de Cundinamarca και στη συνέχεια Κλωστοϋφαντουργία στην Ακαδημία Τέχνης Cranbrook στο Μίσιγκαν, από όπου αποφοίτησε το 1955. Τιμήθηκε με το Guggenheim Fellowship το 1973 και έχει εκθέσει στο Musée d'Art Moderne στο Παρίσι, στην κολομβιανή πρεσβεία στην Ουάσιγκτον, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη και στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου ογδόντα έργα που δημιουργήθηκαν από τη δεκαετία του 1960 έως τώρα, πολλά από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν εκτός Κολομβίας.
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Από τα πιο αξιοσημείωτα είναι τα έργα με φύλλα χρυσού και χρώμα.

Από τη δεκαετία του 1960, επεκτείνει τα όρια του μέσου της κλωστοϋφαντουργίας, πειραματιζόμενη συνεχώς με διαφορετικά υλικά, λινό και βαμβάκι, αλογότριχες και gesso, φύλλα χρυσού και το σπάνιο, ασημόγκριζο με έντονη μεταλλική λάμψη, παλλάδιο.

Το αταξινόμητο έργο της αντλεί εξίσου από τις μοντερνιστικές αρχές που ανακάλυψε στην Ακαδημία Τέχνης Cranbrook στις Ηνωμένες Πολιτείες και από τις παραδόσεις της χώρας της, καθώς και από την προκολομβιανή τέχνη. Στις ΗΠΑ ανακάλυψε την υφαντουργία στο εργαστήριο υφαντικής της Marianne Strengell, μιας Φινλανδοαμερικανίδας καλλιτέχνιδας και σχεδιάστριας.

Όταν το 1954 βρέθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Αμαράλ ανέπτυξε ένα βαθύ ενδιαφέρον για το χρώμα και τόλμησε ριζοσπαστικούς πειραματισμούς με τα υλικά, τη σύνθεση και τη γεωμετρία. Μετά την επιστροφή της στην Κολομβία το 1955, συνδύασε τις τεχνικές που είχε μελετήσει με τις γνώσεις της για τα παραδοσιακά υφάσματα της χώρας της, σε ένα αυθόρμητο, εκφραστικό ύφος εμπνευσμένο από την ιστορία και τα τοπία της πατρίδας της: τα ψηλά οροπέδια των Άνδεων, τις κοιλάδες και τις απέραντες τροπικές πεδιάδες, από τις οποίες τα έργα της αντλούσαν μορφή και τόνο.

Αυτό φαίνεται ιδιαίτερα σε δύο μεγάλες σειρές που παρουσιάζονται στην έκθεση: τη σειρά «Estelas» («Αστέρια») και την «Brumas» («Ομίχλες»). Τα «Estelas» παίρνουν τη μορφή επιχρυσωμένων στηλών οι οποίες αποτελούνται από μια άκαμπτη υφαντή δομή από βαμβάκι που καλύπτεται πρώτα από ένα παχύ στρώμα gesso και έπειτα από ακρυλικό χρώμα και φύλλα χρυσού, που κρύβουν κάθε ίχνος του υφάσματος.

Στη δεκαετία του 1970, μέσω της φίλης της, κεραμίστριας Lucie Rie, ανακάλυψε την ιαπωνική τεχνική του kintsugi, η οποία συνίσταται στην επισκευή αντικειμένων αναδεικνύοντας τις ρωγμές και τα σημεία που σπάζουν χρησιμοποιώντας χρυσό. Αυτό το μέταλλο έγινε γρήγορα ένα από τα αγαπημένα της υλικά, επιτρέποντάς της να μεταμορφώσει το ύφασμα σε μια αστραφτερή επιφάνεια, που διαθλά και αντανακλά το φως.

Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Τα έργα της κρεμασμένα στον τοίχο μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής.
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Οι ονειρικές υφαντές εγκαταστάσεις της Όλγα Ντε Αμαράλ Facebook Twitter
Η Αμαράλ ανέπτυξε ένα βαθύ ενδιαφέρον για το χρώμα και τόλμησε ριζοσπαστικούς πειραματισμούς με τα υλικά, τη σύνθεση και τη γεωμετρία.

Το 2013 ξεκίνησε τη σειρά με τίτλο «Brumas», που αποτελείται από διαφανή υφάσματα τα οποία κινούνται ελαφρώς και δείχνουν απλά γεωμετρικά μοτίβα ζωγραφισμένα απευθείας στις βαμβακερές κλωστές. Μοιάζουν με ένα σύννεφο, με μια ομιχλώδη βροχή καθαρού χρώματος.

Το Fondation Cartier ανασύρει και συνθέτει στους χώρους του ολόκληρη την καριέρα της, τιμώντας μια καλλιτέχνιδα που βοήθησε να πυροδοτηθεί μια πραγματική επανάσταση στις τέχνες της κλωστοϋφαντουργίας. Σε αυτή την έκθεση αναδεικνύεται η τόλμη της τέχνης της κλωστοϋφαντουργίας, που περιθωριοποιήθηκε λόγω της πρόσληψής της ως διακοσμητικής τέχνης που ασκείται ουσιαστικά από γυναίκες.

Συνυφασμένη με τη δυναμική της αφηρημένης τέχνης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η φιλόδοξη παραγωγή της Αμαράλ αποκλίνει από το συμβατικό πλαίσιο της παραδοσιακής ταπισερί και στα έργα της που παρουσιάζονται διαφαίνεται ιδιαίτερα η ζωτική της συμβολή στην καλλιτεχνική πρωτοπορία των δεκαετιών 1960, ’70 και ’80.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM