Στο ΕΣΡ το τραπ, με τον κηδεμόνα του

Στο ΕΣΡ το τραπ, με τον κηδεμόνα του Facebook Twitter
Μήπως το τραπ γίνεται το βολικό εξιλαστήριο θύμα για τον πόλεμο κατά των νέων; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΠΛΗΞΗ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ πριν από μερικές ημέρες η είδηση ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) είχε σκοπό να καλέσει σήμερα τρεις ράπερ, μαζί με τις εταιρείες τους, για να απολογηθούν για όσα λένε στα τραγούδια τους και όσα παρουσιάζουν στα βιντεοκλίπ τους.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τους Toquel, Rack (Barcode Entertainment) και Snik, και τις εταιρείες Capital Music, Alphapop Records και Mad House Records που ελέγχονται για «προβολή περιεχομένου που θίγει την ηθική και πνευματική ανάπτυξη των ανηλίκων», «υποκίνηση σε βία και μίσος» μέσα από τα κανάλια τους στο YouTube και για «προβολή οπτικοακουστικού περιεχομένου χωρίς εγγραφή στο οικείο μητρώο παρόχων».

Δεν είναι η πρώτη φορά που η τραπ μουσική μπαίνει στο στόχαστρο, μια και οι τρεις ράπερ ανήκουν στο συγκεκριμένο είδος, ή που γενικότερα διώκεται με αυτόν τον τρόπο σε μια δημοκρατική χώρα.

Πρώτη φορά στα χρονικά, και ίσως σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας κρατικός φορέας προβαίνει σε τέτοια κίνηση, ενώ είναι ακόμη νωπές οι δηλώσεις του Κυριάκου Βελόπουλου για το συγκεκριμένο είδος μουσικής και οι επιθέσεις του σε γνωστούς Αφροέλληνες ράπερ.

Να θυμίσουμε τη γνωστή υπόθεση στην Αμερική το 1985(!), όταν μια επιτροπή με το όνομα Parents Music Resource Center θεώρησε σκόπιμο να λογοκρίνει την τέχνη που θεωρούσε προκλητική επειδή επηρέαζε αρνητικά τη νεολαία. Ιδρυτικό μέλος αυτής της ομάδας ήταν η Tipper Gore, σύζυγος του γερουσιαστή των Δημοκρατικών Al Gore και αντιπροέδρου των ΗΠΑ επί Μπιλ Κλίντον. H Gore είχε ακούσει τότε το ποπ κομμάτι «Darling Nikki» του Prince και είχε σοκαριστεί από τους πικάντικους και σεξουαλικούς στίχους του.

Η υπόθεση είχε φτάσει μέχρι τη Γερουσία προκειμένου να περάσει νόμος που θα επέβαλλε βαθμό καταλληλότητας σε τραγούδια, όπως στις ταινίες. Τότε, ανάμεσα στους μουσικούς που είχαν μιλήσει εναντίον αυτής της κίνησης ήταν και ο Frank Zappa.

Στην Ελλάδα, παρόμοια, αλλά άνωδυνα περιστατικά είχαμε με τις «μάνες raver» που έβγαιναν έντρομες στην τηλεόραση και έκλαιγαν για τα παιδιά τους τη δεκαετία του ’90 ή με τον εθνικό πανικό λόγω του «σατανιστικού» μέταλ.

Η διαφορά με το τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή στη χώρα είναι ότι πρώτη φορά στα χρονικά, και ίσως σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας κρατικός φορέας προβαίνει σε μια τέτοια κίνηση, ενώ είναι ακόμη νωπές οι δηλώσεις του Κυριάκου Βελόπουλου για το συγκεκριμένο είδος μουσικής και οι επιθέσεις του σε γνωστούς Αφροέλληνες ράπερ.

Ας μην ξεχνάμε ότι το τραπ, ένα υποείδος του χιπ-χοπ, βγαλμένο από το γκέτο και τις φτωχές συνοικίες της Ατλάντα, όπου τα ναρκωτικά κυριαρχούσαν, στην Ελλάδα είχε άμεση επίδραση σε παιδιά που μεγάλωσαν μέσα στην οικονομική κρίση, παιδιά μεταναστών που έβλεπαν το μέλλον τους να γκρεμίζεται και βρήκαν έναν τρόπο –υπερβολικό μεν– να εκφράσουν την απόγνωση που βίωναν στη σκληρή καθημερινότητα της ελληνικής κοινωνίας. Σε ένα τραπ κομμάτι οι αναφορές των ράπερ στον κινηματογράφο είναι άπειρες, επομένως μια λογική ερώτηση είναι γιατί δεν απαγορεύει κανείς και τις υπερβίαιες ταινίες του Κουεντίν Ταραντίνο, του Μπράιαν ντε Πάλμα ή του Μάρτιν Σκορσέζε για τους ίδιους λόγους;

Επιπλέον, ας λάβουμε υπόψη ότι το τραπ είναι μια μουσική αποκλεισμένη από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, με ελάχιστες εξαιρέσεις, μια μουσική που παίζεται μόνο στο ίντερνετ και στις κοινωνικές πλατφόρμες. Θα είναι, επίσης, πολύ ενδιαφέρον να εξηγήσει το ΕΣΡ γιατί στοχοποιεί ειδικά το τραπ και κατ’ επεκταση τους ράπερ, ενώ υπάρχει τόσο προβληματικό περιέχομενο στο YouTube και σε διάφορα podcasts.

cover
Γιάννης-Ορέστης Παπαδημητρίου, 
δημοσιογράφος

«Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς;» λέει ο δημοσιογράφος Γιάννης-Ορέστης Παπαδημητρίου (in.gr, Stegi Radio, The Manifold). «Το γεγονός ότι το ΕΣΡ αποφάσισε να βάλει θεσμική σφραγίδα στον ηθικό πανικό πρώτα της Νίκης και μετά της Ελληνικής Λύσης; Τους πολιτικούς συμβολισμούς μιας τέτοιας κίνησης στο πλαίσιο της "δεξιάς πολυκατοικίας"; Το ερώτημα σχετικά με το πόσο ανεξάρτητες είναι όντως οι ανεξάρτητες αρχές; Το άνοιγμα της κερκόπορτας για την ποινικοποίηση της τέχνης (πράγμα που, ας μην ξεχνάμε, επιχείρησε και προ ετών η κυβέρνηση); 

Ή μήπως το ότι το τραπ γίνεται το βολικό εξιλαστήριο θύμα για τον πόλεμο κατά των νέων, στον οποίο σχεδόν ομονοεί το πολιτικό σύστημα τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζοντας ουσιαστικά τις ηλικίες που το κατακρίνουν πιο αποτελεσματικά για τις αποτυχίες του ως εγγενώς ανορθολογικές και πρωτόγονα βίαιες; Σε κάθε περίπτωση, η δικαιοδοσία μιας αρχής που εποπτεύει (έστω και αστυνομεύοντας) το περιεχόμενο έχει ένα νόημα στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, όπου οι συχνότητες είναι περιορισμένες. Στο διαδίκτυο, αυτή η αρμοδιότητα μόνο πολιτικό εργαλείο προς κατάχρηση μπορεί να αποτελέσει, πράγμα που αποδεικνύεται με το "καλημέρα" σε αυτή την περίπτωση».

cover
Δημήτρης Κανελλόπουλος,
δημοσιογράφος

Όπως γράφει στο e-tetradio.gr ο Δημήτρης Κανελλόπουλος, από τους πρώτους δημοσιογράφους που γνωστοποίησαν την είδηση, οι παραπάνω κλήσεις σε ακρόαση για περιεχόμενο στο διαδίκτυο βασίζονται στις νέες αρμοδιότητες που έχει δώσει στο ΕΣΡ ο νόμος Πέτσα - Λιβάνιου, πέρα από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, κατόπιν ευρωπαϊκής οδηγίας.

«Με την ίδια λογική, το ΕΣΡ θα έπρεπε να καλέσει και μουσικά τηλεοπτικά κανάλια όπως το MAD TV που μεταδίδει αυτά τα τα τραγούδια», σχολιάζει. «To ΕΣΡ μπορεί να εξετάσει στο διαδίκτυο μόνο τα βίντεο. Δεν έχει αρμοδιότητα σε ό,τι αφορά ήχο (web radio, podcast κ.λπ.). Και εξετάζει (YouTube, Instagram, TikTok, Twitter, Facebook κ.ο.κ.) μόνο "επαγγελματικά" βίντεο που προσομοιάζουν σε εκείνα των παραδοσιακών ΜΜΕ. Και τα εξετάζει μόνο όταν παραβιάζεται η νομοθεσία για τους ανηλίκους ή υπάρχει ρητορική μίσους και υποκίνηση βίας.  

Οι ποινές (πρόστιμα συνήθως) καταλογίζονται στα ΜΜΕ, όχι στους υπαίτιους. Δηλαδή όταν κάνει κάτι ο Γιώργος Λιάγκας δεν τιμωρείται ο ίδιος αλλά το κανάλι του, ο ΑΝΤ1. Επομένως και εδώ δεν θα τιμωρηθούν οι τράπερ αλλά οι φορείς τους, οι δισκογραφικές εταιρείες. Τον περασμένο Οκτώβριο ο Κυριάκος Βελόπουλος από το βήμα της Βουλής ανέφερε στίχους από τα τραγούδια "Mosca" του Light και "Θείος" του Thug Slime, λέγοντας αστεία πράγματα του τύπου ότι είναι "υποκίνηση σε ληστεία" ο στίχος "Στο ΠΡΟΠΟ σκάω με μάσκα και αδειάζει το ταμείο".

Για την ιστορία, στην Αμερική οι μουσικές που σόκαραν τόσο την Gore δεν λογοκρίθηκαν ακριβώς, αλλά στολίστηκαν με το γνωστό parental advisory αυτοκόλλητο που όσοι αγοράζουμε δίσκους ή CD γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει. Αυτό το αυτοκόλλητο σήμερα, στην εποχή του streaming, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Στην Ελλάδα, το ΕΣΡ μπορεί να αρχίσει να επιβάλει πρόστιμα σε όποια λέξη ή έκφραση δεν περνάει το τεστ πνεύματος και ηθικής τους.

Παρ' όλα αυτά, τα λόγια που ο συγχωρεμένος ο Zappa είχε πει τότε στη Γερουσία παραμένουν επίκαιρα: "Δεν υπάρχει αυτό που αποκαλούν "βρόμικη λέξη". Ούτε υπάρχει μια λέξη τόσο ισχυρή που να στείλει τον ακροατή στο πυρ το εξώτερον όταν την ακούσει. Πρόκειται για μια γελοιότητα η οποία δεν οφελεί καθόλου τα παιδιά, ενώ παραβιάζει τις ατομικές ελευθερίες ατόμων που δεν είναι παιδιά"».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ