Trap, το είδωλο της κοινωνίας στον καθρέφτη

Trap, το είδωλο της κοινωνίας στον καθρέφτη Facebook Twitter
Ο Quan ήταν από τα σπουδαιότερα κεφάλαια του ραπ των αρχών της δεκαετίας των ’10s, ένας αμετανόητος πρωτοπόρος του ήχου της Atlanta. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΙΟ ΠΟΝΗΡΕΜΕΝΟΣ από εμένα θα έλεγε πως ο θάνατος του Rich Homie Quan προ ολίγων ημερών με έκανε να αισθάνομαι «some type of way». Και θα είχε απόλυτο δίκιο. Ο Quan ήταν από τα σπουδαιότερα κεφάλαια του ραπ των αρχών της δεκαετίας των ’10s, ένας αμετανόητος πρωτοπόρος του ήχου της Atlanta και το soundtrack των πρώτων χρόνων μου ως φοιτητή.

Το χειρότερο όμως είναι πως ήλθε να προστεθεί σε μια μακροσκελή λίστα αποθανόντων θρύλων, η οποία από τα χρόνια της επέλασης του trap και του αντίστοιχου lifestyle ολοένα και αυξάνεται.

Τι παραπάνω μπορούμε να πούμε για τον Quan που δεν το έχει πει ο ίδιος μέσα από τη μουσική του; Κι αυτός παιδί της mixtape εποχής του ραπ, μιας εποχής που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας του αμερικανικού Νότου, έκανε το 2013 το breakthrough του, εφόσον πρώτα όμως τον ανακάλυψε ο βασιλιάς των tapes, ο Gucci Mane, συμπεριλαμβάνοντάς τον σε μια κυκλοφορία.

Θα ήταν άδικο να λέγαμε πως στο trap οφείλονται όλα τα δεινά του πλανήτη. Η έξαρση της βίας, η στροφή των νέων στα σκληρά ναρκωτικά, οι συμμορίες δεν οφείλουν την ύπαρξή τους στον Jeezy και τον Juicy J. Αντιθέτως, είναι οι παθογένειες ενός συστήματος που ο πυρήνας του είναι η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Μεγαλούργησε ωστόσο με τον Birdman και τη Rich Gang, παρέα με τον Young Thug, με τον οποίο ήταν και από τα πιο απλησίαστα δίδυμα της περιόδου. Είναι ασφαλές να πούμε ότι όλο του το swagger ο Thug το οφείλει στον Quan, καθώς μπορούμε μέσα από τα tapes του πρώτου να δούμε τις δομικές διάφορες στα flow και τις μελωδίες του πριν και μετά τη γνωριμία τους.

Rich Homie Quan - Type of Way

Το trapping όμως, δυστυχώς, και το rockstar lifestyle έχει ένα τίμημα, που ενώ σε άλλες μουσικές βιόσφαιρες, όπως της ροκ, είναι γνωστό από τα ‘70s, στο ραπ αφενός άργησε να έρθει και αφετέρου ήρθε με τη μορφή πανδημίας.

Θα ήταν άδικο να λέγαμε όμως πως στο trap οφείλονται όλα τα δεινά του πλανήτη. Η έξαρση της βίας, η στροφή των νέων στα σκληρά ναρκωτικά, οι συμμορίες δεν οφείλουν την ύπαρξή τους στον Jeezy και τον Juicy J. Αντιθέτως, είναι οι παθογένειες ενός συστήματος που ο πυρήνας του είναι η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Είναι η ορατή γάγγραινα του ατομικού δρόμου, της προώθησης του grind culture σε ένα περιβάλλον ανελεύθερο, που ορίζεται από μονοπωλιακούς ομίλους, μιας οικονομίας που δεν καλύπτει τις βασικές ανάγκες αλλά κερδοφορεί από αυτές, μιας κοινωνίας βυθισμένης στον κοινωνικό αυτοματισμό, έρμαιο καθεστώτων εξαίρεσης.

Δεν είναι περίεργο που το trapping αναδείχθηκε στα χρόνια μετά τη μεγάλη ύφεση του 2009. Η γρήγορη ζωή είναι το υποκατάστατο μιας ζωής ανελεύθερης, ακόμη όμως, ενώ διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία της τραπ επικαιρότητας, επιμένουμε να στρέφουμε τον φακό στο αποτέλεσμα και όχι στο αίτιο. Mac Miller, Takeoff, XXXTentacion, Juice WRLD, Lil Peep, Nipsey Hussle, Young Dolph, πόσους ακόμα θα πρέπει να χάσουμε −επώνυμους και μη− πρώτου κοιτάξουμε το πρόβλημα κατάματα;

Όπως πολλές φορές αναφέρει ο χαρακτήρας του Kevin Costner, John Dutton, στη σειρά «Yellowstone», θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τον πλανήτη, όχι πάνω σε αυτόν. Κι αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει όσο επιμένουμε να διατηρούμε έναν κόσμο του 1%, όσο στρουθοκαμηλίζουμε στις αλλεπάλληλες κρίσεις, κολλώντας το ένα τσιρότο πάνω από το άλλο στις κακοτοπιές αιώνων.

Rich Gang - Lifestyle (Official Music Video) ft. Young Thug, Rich Homie Quan

Το ραπ είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας, ένας καθρέφτης που κάποτε έδειχνε, ανάμεσα σε όλα τα άλλα, τους De La Soul, τους A Tribe Called Quest, τον MF Doom, τους Fugees και τους Public Enemy. Το lifestyle του trapping είναι απλώς το γηρασμένο μας είδωλο. Αντί να καταδεικνύουμε την αντανάκλαση στον καθρέφτη, όμως, ας κοιτάξουμε στα χέρια μας να δούμε τον πραγματικό εαυτό μας.

Το gangsta rap πάντοτε ήταν επικίνδυνο. Το μάθαμε από τους NWA. Το μάθαμε από τον Malcolm X. Ας μην το κάνουμε τον αποδιοπομπαίο τράγο για όσους και όσα μας καταδυναστεύουν.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM
CHECK Βέρντι

Σαν Σήμερα / Βίβα Βέρντι: Ο μεγάλος συνθέτης που κάποιοι του είπαν ότι θα γινόταν μια μετριότητα

Στις 10  Οκτωβρίου 1813 γεννήθηκε ο Τζουζέπε Φορτουνίνο Φραντσέσκο Βέρντι, ένας από τους πιο διάσημους και αγαπητούς συνθέτες όπερας στην Ιταλία και στον κόσμο.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Μουσική / «Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Από την υπόγεια Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70 μέχρι την τωρινή καμπάνια της Gucci και την τσάντα με το όνομά της, η τραγουδίστρια των Blondie παραμένει αντισυμβατική και ακαταμάχητη.
THE LIFO TEAM
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπελαφόν: «Έχω όρεξη να ξαναγίνει lyrical το παιχνίδι» ή Μπελαφόν: «Το "Multiverse" είναι οι διάφορες πτυχές του εαυτού μου» ή Ο Μπελαφόν μάς ανοίγει τις πύλες για το Multiverse 

Μουσική / Μπελαφόν: «Οι μισοί ράπερ στην Ελλάδα δεν ξέρουν ακριβώς τι πολίτευμα έχουμε»

Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του δίσκου με τίτλο «Multiverse», ο Μπελαφόν ξεδιπλώνει αποκλειστικά κάθε πτυχή του πολυσύμπαντος γύρω από τον ίδιο, το ραπ αλλά και τα κόμικς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Αλκίνοος Ιωαννίδης: «Αν είχαμε ακολουθήσει την κατεύθυνση που μας υπέδειξε ο Μάνος Χατζιδάκις, θα ήμασταν σήμερα μια διαφορετική χώρα»

Μουσική / Αλκίνοος Ιωαννίδης: «Αν είχαμε ακολουθήσει όσα μας υπέδειξε ο Μάνος Χατζιδάκις, θα ήμασταν μια διαφορετική χώρα»

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ερμηνεύει τριάντα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στο Ηρώδειο, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Γιώργου Χατζιδάκι. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη «Μυθολογία» στο πρώτο μέρος και αρκετά από τα πιο γνωστά τραγούδια του μεγάλου δημιουργού στο δεύτερο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ