Η «Οδαλίσκη» του Ματίς επιστρέφεται στους ιδιοκτήτες της

Η «Οδαλίσκη» του Ματίς επιστρέφεται στους ιδιοκτήτες της Facebook Twitter
Henri Matisse, «Odalisque», 1920-21 © Succession Henri Matisse, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam
0

Το Μουσείο Stedelijk του Άμστερνταμ επιστρέφει τον πίνακα του Ανρί Ματίς «Οδαλίσκη» («Odalisque», 1920-21) στους κληρονόμους ενός Εβραίου κατασκευαστή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ο οποίος υποχρεώθηκε να τον πουλήσει προτού απελαθεί σε ναζιστικό στρατόπεδο, όπου πέθανε το 1945.

Ο πίνακας βρίσκεται στη συλλογή του μουσείου από τον Ιούλιο του 1941, όταν πουλήθηκε από τον Άλμπερτ Στερν, κάποτε ιδιοκτήτη μιας από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές μονάδες γυναικείων ενδυμάτων στη Γερμανία και προστάτη των τεχνών.

Η Ολλανδική Επιτροπή Αποζημιώσεων είπε στην αξιολόγηση της αξίωσης των κληρονόμων ότι η πώληση «σχετιζόταν με μέτρα που έλαβαν οι δυνάμεις κατοχής εναντίον εβραϊκών μελών του πληθυσμού και προέκυψε από ανάγκη».

Η σύζυγος του Στερν, Μαρί Στερν, που είχε σπουδάσει τέχνη, ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από τη συλλογή του ζευγαριού, η οποία περιλάμβανε έργα των Έντβαρντ Μουνκ, Λόβις Κορίντ και Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Ζούσαν σε ένα όμορφο σπίτι στο παραλίμνιο προάστιο Nikolassee στο Βερολίνο, όπου σύχναζαν καλλιτέχνες, συγγραφείς, μουσικοί και συλλέκτες. Ο βιολιστής Γεχούντι Μενουχίν έπαιζε εκεί ως παιδί.

Η οικογένεια κατέφυγε στο Άμστερνταμ το 1937. Μέχρι το 1939, οι ναζί είχαν κατασχέσει την επιχείρηση του Στερν και το σπίτι της οικογένειας. Μετά τη ναζιστική κατοχή της Ολλανδίας, η οικογένεια υπέστη περαιτέρω διώξεις και τον Αύγουστο του 1941 ζούσαν σε μια πανσιόν και αναγκάστηκαν να πουλήσουν τα έπιπλά τους.

Την εποχή της πώλησης του έργου του Ματίς, ο Στερν προσπαθούσε απεγνωσμένα να δραπετεύσει από την Ολλανδία και μάταια είχε προσπαθήσει να πάρει βίζα από χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αϊτή και η Κούβα, σύμφωνα με δήλωση της Επιτροπής για τη Λεηλατημένη Τέχνη στην Ευρώπη, η οποία εκπροσωπεί τους κληρονόμους Στερν.

Ο Στερν και οι δύο γιοι του πέθαναν στο Ολοκαύτωμα. Η σύζυγός του, Μαρί Στερν, επέζησε, όπως και δύο από τα εγγόνια του.

«Η επιστροφή του πίνακα του Ματίς είναι μια συγκινητική στιγμή για όλους μας», ανέφεραν οι κληρονόμοι σε δήλωσή τους. «Οι παππούδες μας αγαπούσαν την τέχνη και τη μουσική και το θέατρο, ήταν το κέντρο της ζωής τους. Στα λίγα χρόνια που είχαμε τη γιαγιά μας μετά τον πόλεμο, μας μετέδωσε αυτή την αγάπη και έκτοτε εμπλουτίζει τη ζωή μας. Η απόφαση δικαίωσε συμβολικά τον παππού μας».

Ο διευθυντής του μουσείου Stedelijk, Rein Wolfs, είπε ότι το μουσείο έχει θέσει ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση του πίνακα από το 2013. Αντιπροσωπεύει, είπε, «μια πολύ θλιβερή ιστορία και συνδέεται με τα ανείπωτα βάσανα που προκλήθηκαν σε αυτή την οικογένεια». Η Touria Meliani, υπεύθυνη πολιτισμού στον δήμο του Άμστερνταμ, στον οποίο ανήκει το μουσείο Stedelijk, περιέγραψε τα δεινά των Εβραίων πολιτών στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ως «πρωτοφανή και αμετάκλητα».

«Στον βαθμό που μπορεί να επιδιορθωθεί οτιδήποτε από τη μεγάλη αδικία που υπέστησαν, εμείς ως κοινωνία έχουμε ηθική υποχρέωση να πράξουμε ανάλογα», πρόσθεσε. «Η επιστροφή έργων τέχνης όπως ο πίνακας "Οδαλίσκη" μπορεί να σημαίνει πολλά για τα θύματα».

Η οδαλίσκη υπήρξε βασικό θέμα όσον αφορά τη γυναικεία φιγούρα για τον Ματίς από το 1917 έως το 1930, στην πρώιμη περίοδό του στη Νίκαια. Η οδαλίσκη παρουσιαζόταν συχνά ανάμεσα σε διακοσμητικά υφάσματα και χαλιά, μαξιλάρια και ντραπέ υφάσματα. Ήταν (μισο)ντυμένη με τυπική φορεσιά της Βόρειας Αφρικής και απεικονιζόταν όρθια, καθιστή ή ξαπλωμένη. Ο Ματίς εμπνεύστηκε αυτό το θέμα από τα ταξίδια του στο Μαρόκο το 1912 και το 1913.

Με πληροφορίες από theartnewspaper

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Πολιτισμός / Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Γνωστό ως «Διάδρομος του Κόμμοδου», το τούνελ μήκους 55 μέτρων κατασκευάστηκε κάτω από το αμφιθέατρο, ώστε οι αυτοκράτορες και οι εκλεκτοί τους καλεσμένοι να φτάνουν στις αυτοκρατορικές θέσεις χωρίς να αναμειγνύονται με το πλήθος
LIFO NEWSROOM
Από τη Γερμανία στην Αρχαία Ολυμπία: Επαναπατρίστηκε μέρος κιονόκρανου που είχε απομακρυνθεί παράνομα

Πολιτισμός / Από τη Γερμανία στην Αρχαία Ολυμπία: Επαναπατρίστηκε κιονόκρανο που είχε απομακρυνθεί παράνομα

Όπως αναφέρει το Υπουργείο Πολιτισμού, ο επαναπατρισμός του κιονόκρανου κατέστη δυνατός χάρη στην ευαισθησία και το θάρρος μιας Γερμανίδας, η οποία το κατείχε από τη δεκαετία του 1960, μετά από περισυλλογή του από την περιοχή του Λεωνιδαίου
LIFO NEWSROOM
Οι No Doubt επανενώνονται για μια σειρά εμφανίσεων στο Sphere του Λας Βέγκας

Πολιτισμός / Οι No Doubt επανενώνονται για μια σειρά εμφανίσεων στο Sphere του Λας Βέγκας

«Το να το κάνω αυτό με τους No Doubt μοιάζει σαν να επιστρέφω στο παρελθόν για να ξαναζήσω την ιστορία μας, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούμε κάτι εντελώς καινούργιο με τρόπους που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε.», δήλωσε η Gwen Stefani
LIFO NEWSROOM
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Συνέχεια, ανανέωση και συνέργειες με φορείς και παραγωγούς

Πολιτισμός / Το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια ανοίγει ξανά τις πόρτες του μετά την ανακαίνιση

Παρά τον χαμηλό προϋπολογισμό στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της φετινής σεζόν περιλαμβάνονται αφιερώματα στους Μίκη Θεοδωράκη και Μάνο Χατζιδάκι αλλά και παραστάσεις όπερας, μπαλέτου και τζαζ.
LIFO NEWSROOM
Μπράντλεϊ Κούπερ και Μάργκοτ Ρόμπι συμπρωταγωνιστές στο νέο «Ocean's Eleven»

Πολιτισμός / Μπράντλεϊ Κούπερ και Μάργκοτ Ρόμπι συμπρωταγωνιστές στο prequel του «Ocean's Eleven»

Τη σκηνοθεσία της νέας ταινίας αναλαμβάνει ο δημιουργός του «Twisters», Λι Άιζακ Τσουνγκ, που παίρνει τη θέση του Τζέι Ροουτς, ο οποίος είχε αρχικά επιλεγεί για τη θέση του σκηνοθέτη
LIFO NEWSROOM
Από τη φάβα της Σκοπέλου έως τα Κέδαρα της Ημαθίας: 11 νέες ζωντανές παραδόσεις στο Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Πολιτισμός / Από τη φάβα της Σκοπέλου έως τα Κέδαρα της Ημαθίας: 11 νέες ζωντανές παραδόσεις στο Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, δήλωσε ότι η ένταξη των νέων στοιχείων «αναδεικνύει την πολιτιστική πολυφωνία των ελληνικών κοινοτήτων και ενδυναμώνει τη συλλογική μνήμη και τη βιωσιμότητα του πολιτισμού μας»
LIFO NEWSROOM
Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM