Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Parthenope Facebook Twitter
Είναι προφανές πως στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα ανάμεικτα, αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του.
0

Parthenope ονόμασαν τη Νάπολη οι πρώτοι Έλληνες που την εποίκισαν τον 8ο αιώνα π.Χ., και για την πόλη της νιότης του, που τόσο επιτυχημένα και συγκινητικά αφηγήθηκε στο αυτοβιογραφικό, αμέσως προηγούμενο φιλμ του, Το χέρι του Θεού, ξαναμιλά ο Πάολο Σορεντίνο, αν και με μια εκζήτηση που γιγαντώνεται όσο η πρωταγωνίστρια βγαίνει στον κόσμο και, όπως την παρακινούν οι γύρω της, παραδίδεται στη ζωή, ενώ μέχρι τότε παρέμενε μια δακτυλοδεικτούμενη έφηβη, νωχελικά ξαπλωμένη στην ασφάλεια της εστίας, σαν πίνακας αθωότητας και πειρασμού ταυτόχρονα, ταμπουρωμένη μέσα στην καρότσα που της χάρισε πριν ακόμη γεννηθεί ο πληθωρικός νονός της, ένα με το γαλάζιο της θάλασσας που συνεχώς κοιτάζει μέχρι τον ορίζοντα χωρίς να βιάζεται να το σκάσει, αβέβαιη για τη δική της παρέμβαση, παίζοντας το κρυφτούλι της ανάφτρας χωρίς καν να το επιδιώκει.

Η ομορφιά της «αναδυομένης της Νάπολης» (αφού γεννήθηκε κυριολεκτικά μέσα στο νερό) είναι ικανή να διακόψει οτιδήποτε συμβαίνει στον χώρο, όπως παρατηρεί ο μεθυσμένος συγγραφέας Τζον Τσίβερ (Γκάρι Όλντμαν, φευγαλέος και θλιμμένος μέχρι τελικής πτώσης) που συναντά στο Κάπρι και προθυμοποιείται να κάνει σεξ μαζί του, αλλά εκείνος αρνείται. Είναι το πρώτο της ταξίδι έξω από το εντυπωσιακό λίκνο της, την παραθαλάσσια, παλιά οικογενειακή έπαυλη, και, όπως αποδεικνύεται, το πιο κομβικό στη διαμόρφωση της αινιγματικής προσωπικότήτάς της. Είναι εκεί όπου ο μεγαλύτερος αδελφός της, κι αυτός αέναα συνεπαρμένος από την ύπαρξή της, αφήνεται στο κενό και τον παίρνει μαζί του το πέλαγος, σκορπώντας θλίψη σε όλους και τύψεις στον παιδικό, κοινό τους φίλο, τον πρώτο που κατάφερε να μοιραστεί μαζί της το σκίρτημα του έρωτα.

Η εικόνα του «Parthenope» είναι τελειότερη από ποτέ, με στιλπνότητα και ευκρίνεια που αγγίζουν τον φωτορεαλισμό, αντανακλώντας την άπιαστη και ιδανική προβολή μιας πόλης που γίνεται ιδέα και αναπόδραστη εμμονή στο μυαλό όσων την έχουν ζήσει, και καθόλου αυτών που τη χαζεύουν τουριστικά.

Από τη μέρα της επίσημης ενηλικίωσής της, το 1968, η Παρθενόπη ποζάρει αγέρωχα σαν άγαλμα και μειδιά ευγενικά στους έκθαμβους άνδρες και στις φθονερές γυναίκες, σαν μια σειρήνα που αποκτά συναίσθηση της καλλονής της μόνο διά του βλέμματος των άλλων, διαβάζει Αμερικανούς λογοτέχνες, αριστεύει στις σπουδές Ανθρωπολογίας και μοιάζει ολοένα και περισσότερο με αλληγορική κατασκευή, μια μεταφορά της ίδιας της Νάπολης, παρά με γυναίκα με ψυχή και πραγματικά αισθήματα.

Parthenope Facebook Twitter
H Τσελέστε Ντάλα Πόρτα και ο Γκάρι Όλντμαν πρωταγωνιστούν στην ταινία.

Είναι προφανές πως στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα ανάμεικτα, αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τοποθετώντας φελινικά και στρατηγικά χαρακτηριστικούς τύπους που συναποτελούν το φρέσκο της πόλης: έναν ψευτοθαυματοποιό ιερέα με μαγιό, έναν μαγκίτη που κλαίει όταν κάνουν έρωτα και την υποχρεώνει να δουν μαζί το ξεπαρθένεμα ενός ζευγαριού ως μέρος παλιάς παράδοσης των ντόπιων, έναν Λατίνο εραστή με πολλά λεφτά, ελικόπτερο και θράσος να την προσβάλει επειδή δεν του κάθεται, τον τυπικό Βρετανό καλλιτέχνη που παρεπιδημεί για να μαραθεί μυθιστορηματικά, μια σακατεμένη από κακές πλαστικές επεμβάσεις casting director που τρελαίνεται για πρωκτικό σεξ, μια ξεφτισμένη δόξα του ιταλικού σινεμά που φτύνει τους κουτσομπόληδες συμπατριώτες της γιατί σιχαίνεται την ιδέα της επιστροφής στον επαρχιωτισμό, και πολλά ragazzi τέλειων αναλογιών, ντυμένα στην πένα από τον Άντονι Βακαρέλο, με τον οίκο Yves Saint Laurent να το παρακάνει ενδυματολογικά, βγαίνοντας συχνά εκτός κλίματος και εκτός εποχής, σε επιδεικτικά και υπερσιδερωμένα πλαίσια υψηλής ραπτικής.

Parthenope Facebook Twitter
Από αριστερά: Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, Ντάριο Αΐτα και Ντανιέλε Ριέντζο στην ταινία Parthenope. Φωτ.: Gianni Fiorito

Όπως μεταφράζεται και από τους στίχους του υπέροχου «Che cosa c’è» του Τζίνο Πάολι, που ακούμε δύο φορές στο σάουντρακ της ταινίας, κανείς δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί είναι ερωτοχτυπημένος με αυτό το κορίτσι που ψάχνει ακαδημαϊκά να μάθει τι εστί άνθρωπος, αλλά δεν μας παρασύρει με την απελπισμένη λαχτάρα του Τζεπ Γκαμπαρντέλα στην παρακμιακή Ρώμη της Τέλειας Ομορφιάς. Η εικόνα του Parthenope είναι τελειότερη από ποτέ, με στιλπνότητα και ευκρίνεια που αγγίζουν τον φωτορεαλισμό, αντανακλώντας την άπιαστη και ιδανική προβολή μιας πόλης που γίνεται ιδέα και αναπόδραστη εμμονή στο μυαλό όσων την έχουν ζήσει, και καθόλου αυτών που τη χαζεύουν τουριστικά.

Η εκζήτηση του Σορεντίνο χτυπάει κόκκινο και είναι κρίμα, γιατί η ταινία όχι μόνο ξεχειλίζει από γοητεία και μεθυστικές σεκάνς αλλά δείχνει πως ο σκηνοθέτης, αν και επιμένει να πλαγιοδρομεί με σχεδόν διαφημιστικής λογικής επαναληπτικότητα, γνωρίζει τον συγκινητικό πυρήνα των ταινιών του και κάποια στιγμή μάς τον παραδίδει. Όπως εδώ, στο ωραίο φινάλε, με τη θρυλική Στεφανία Σαντρέλι να συνειδητοποιεί, ως ώριμη Παρθενόπη, σιωπηλά και παρατηρώντας, ποιος επιτέλους ήταν ο ρόλος της αποτραβηγμένης σφίγγας σ’ αυτήν τη ζωή…

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ