Λήδα Παπακωνσταντίνου: «Εξυμνώ τα τραύματα των ανθρώπων» Facebook Twitter
Η Λήδα Παπακωνσταντίνου φωτογραφήθηκε στο ΕΜΣΤ μπροστά στο έργο της «Oh Goddard» (1966). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Λήδα Παπακωνσταντίνου: «Εξυμνώ τα τραύματα των ανθρώπων»

0

Η μεγάλη ασπρόμαυρη φωτογραφία με το εντυπωσιακά όμορφο πρόσωπο της Λήδας Παπακωνσταντίνου, στα κλειστά βλέφαρα του οποίου είναι ζωγραφισμένα μεγάλα μάτια, υποδέχεται τους επισκέπτες στο -1 του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που την τιμά με μια μεγάλη, εξαιρετικά επιμελημένη αναδρομική έκθεση που διατρέχει τη ζωή και το έργο της. Η φωτογραφία προέρχεται από την περφόρμανς «Deaf and Dumb» που έκανε το 1971 στο Maidstone College of Art, στο Λονδίνο.

Η έκθεση δανείζεται τον τίτλο από το έργο της «Χρόνος στα χέρια μου» που είναι τοποθετημένο στον σταθμό του μετρό στο Μοναστηράκι από το 2010 και προέρχεται από μια φωτογραφία της προβολής του βίντεο «Τα βέλη είναι του έρωτα» πάνω σε τοίχο των οθωμανικών Λουτρών Μπέη Χαμάμ στη Θεσσαλονίκη.

Περιηγούμενοι στο έργο μίας από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της ιστορίας της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, καταλαβαίνουμε ότι δεν επαναπαύθηκε ποτέ. Ανέπτυξε ένα πολυσχιδές έργο για σχεδόν πέντε δεκαετίες που περιλαμβάνει περφόρμανς, γλυπτικά έργα, βίντεο, in situ εγκαταστάσεις και ζωγ ραφική, διερευνά, δε, θέματα φύλου, σεξουαλικότητας, συλλογικής και προσωπικής μνήμης, ιστορίας, πολιτικής και οικολογίας, πάντα με επίκεντρο το σώμα.

Η Λήδα Παπακωνσταντίνου δεν σταμάτησε να παρατηρεί και να πειραματίζεται, να αμφισβητεί και να αναδεικνύει με την καλλιτεχνική της πρακτική καίρια ζητήματα γύρω από άξονες όπως η έμφυλη ταυτότητα, η κοινωνική διάσταση του έργου τέχνης, η προσωπική και συλλογική μνήμη, η σχέση λόγου και σωματικότητας.

Στα έργα της είναι εμφανές ότι δεν έπαψε ποτέ να παρατηρεί τη ζωή των γυναικών, του τόπου της, τις ζωές των άλλων. Οι παρατηρήσεις που κάνει είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το κοινωνικό πλαίσιο.

Οι Σπέτσες, τόπος κρίσιμος για το έργο της, όπως μου λέει, προέκυψαν «τυχαία» στη ζωή της. Γεννημένη το 1945 στον Αμπελώνα Λάρισας, το πρώην Καζακλάρ, μεγάλωσε σε μια περίοδο που οι κάτοικοι της ελληνικής υπαίθρου προσπαθούσαν να επουλώσουν τις πληγές του πολέμου. Οι γονείς της, παντρεμένοι κατά τη διάρκειά του, μετακόμισαν στη Σαλαμίνα για να είναι κοντά στον ναύσταθμο ‒ ο πατέρας της υπηρετούσε στο Πολεμικό Ναυτικό. Η ανάμειξή του στο Κίνημα του Ναυτικού τον οδήγησε στη φυλακή∙ πέρασαν δεκαετίες για να αποκατασταθούν το όνομα και η δράση του.

«Ήμουν τριών ετών και θυμάμαι τον μπαμπά μου στο δικαστήριο», λέει, κι αυτή είναι μία από τις πρώτες της αναμνήσεις, οπότε βίωσε την απίστευτη διχόνοια του Εμφυλίου. «Είμαι σίγουρη ότι η κοινωνική μου εμπλοκή και ο τρόπος που την πλέκω ως ιστορία μέσα στα έργα μου έχει να κάνει με την οικογένειά μου, μια οικογένεια δημοκρατική, που όλοι έκαναν φυλακή ή εξορία. Το άλλο που φροντίζω και λατρεύω και εξυμνώ στους ανθρώπους είναι αυτά τα τραύματα ‒αν τα βιώσουν ως έχθρες, δεν θα τους επιτρέψουν να ζήσουν‒ που φροντίζουν –και αυτό το κάνουν οι γυναίκες, όχι οι άντρες‒ να τα πραγματεύονται και να τα κάνουν καθημερινότητά τους. Οι γυναίκες του Αμπελώνα, που οι μισές είχαν βιαστεί από τους μεν και οι άλλες μισές από τους δε, κατάφεραν να ζήσουνε σαν φίλες, το έζησα αυτό από κοντά. Τι το έκανε αυτό εφικτό; Ήρθαν στην Αθήνα και διατήρησαν αυτήν τη σχέση και με τον τόπο τους και μεταξύ τους∙ η μία γιάτρεψε την άλλη. Και βοηθήσανε και τους αρσενικούς. Αυτό το θεωρώ φοβερό επίτευγμα, και γινόταν φανερά». 

Λήδα Παπακωνσταντίνου Facebook Twitter
Η Λήδα Παπακωνσταντίνου φωτογραφήθηκε στο ΕΜΣΤ μπροστά στο έργο της «Oh Goddard» (1966). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Στον τοίχο, στην είσοδο της έκθεσης, η Λήδα Παπακωνσταντίνου έχει απλώσει με χρωματιστά νήματα το χρονολόγιο της οικογενειακής της ιστορίας. Αφορά τους γονείς της: τη μητέρα της, που της έμαθε τα χρώματα και τις μυρωδιές, και τον πατέρα της, που της έμαθε τα σχήματα και το σύμπαν. Πρόκειται για δυο δημιουργικούς και ελεύθερους ανθρώπους που το ταξίδι της ζωής τούς έφερε στις Σπέτσες. Εκεί εγκαταστάθηκαν, πρόκοψαν ως χειροτέχνες και η Λήδα τους τίμησε σε μια έκθεση με αρχεία από τη ζωή τους, κομμάτια από το εργαστήρι τους, αντικείμενα, εργαλεία, βιβλία τους, μαζί και ορισμένα δικά της έργα σε μια συγκινητική νοητική συνάντηση των τριών Παπακωνσταντίνου: του Θοδωρή, της Λίτσας και της ίδιας.

Η νεαρή Λήδα δεν έγινε φιλόλογος, ξανασκέφτηκε, όπως της ζήτησαν οι γονείς της, αν ήθελε να γίνει ηθοποιός και βρέθηκε να σπουδάζει στη Σχολή Δοξιάδη∙ έγινε γραφίστρια για να έχει ένα επάγγελμα και να βιοπορίζεται. «Αυτές οι σπουδές ήταν ένα highlight της ζωής μου», λέει. «Ήταν μια καταπληκτική σχολή, με καταπληκτικούς δασκάλους. Ο καλύτερος για μένα ήταν ο Ηλίας Δεκουλάκος, αυτός μου είπε “είσαι ζωγράφος, Λήδα. H Σχολή Δοξιάδη ήταν η πρώτη που έστελνε τους σπουδαστές για πρακτική εκπαίδευση στην Ασπιώτη-Έλκα. Σκεφθείτε ότι υπήρχε εκεί διευθύντρια και αυτά τα φοβερά μαστόρια, που ήταν και φοβεροί δάσκαλοι. Τελικά, πήγα στην Καλών Τεχνών για μια χρονιά, στο προπαρασκευαστικό, αλλά με απέβαλε ο Νίκος Νικολάου, με διαπόμπευσε.

Ήθελε στο προκαταρκτικό να κάνεις μόνο κάρβουνο, εγώ έκανα και χρώμα ‒ είχα δουλέψει στον Δοξιάδη τρία χρόνια σαν σκυλί. Ήταν προς το τέλος της χρονιάς και πήγα με κάτι ακουαρέλες και σχέδια. Και ενώ συνήθως δεν μιλούσε, άρχισε να πετάει τα έργα μου μέσα στο εργαστήριο και να λέει “η δεσποινίς Παπακωνσταντίνου νομίζει ότι είναι ζωγράφος. Αυτή η δουλειά είναι για το “Ρομάντζο” και τον “Θησαυρό”. Εγώ απλώς μάζεψα τα πράγματά μου και βγήκα έξω. Καθόμουν στα σκαλάκια κι έβγαζα καπνούς, και κάποια στιγμή έρχεται η Αρλέτα, που ήταν στο εργαστήριο του Μόραλη, και μου λέει “θέλει να σε δει ο δάσκαλος”. Ο Μόραλης μου είπε “αν θέλετε να εργάζεστε μέχρι το τέλος της χρονιάς υπάρχει ένα καβαλέτο εδώ”. Τον ευχαρίστησα γιατί δεν με πέταξε από το “σπίτι”. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο Μόραλης είναι αυτός που άφησε ιστορία».

Λήδα Παπακωνσταντίνου Facebook Twitter
Λήδα Παπακωνσταντίνου, φωτογραφία από περφόρμανς στο πλαίσιο της έκθεσης «Το Κουτί», 1981 (11-16 Μαΐου, Γκαλερί 3, Αθήνα). Performers: Λήδα Παπακωνσταντίνου, Lesley Walton (ως Sally Smith). Φωτ.: Ερρίκος Καρρέρ
Λήδα Παπακωνσταντίνου Facebook Twitter
ήδα Παπακωνσταντίνου, Θίασος από την παράσταση Tο Όνειρο της Μπουμπουλίτσας, 1979. Σπετσιώτικο Θέατρο, Καποδιστριακή Στέγη Σπετσών. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Δημήτρης Παπαδήμας

Η Λήδα Παπακωνσταντίνου ήταν είκοσι χρονών όταν αποφάσισε να πάει στην Αγγλία τον Σεπτέμβριο του 1966. «Eδώ βρόμαγε μπαρούτι με τα πολιτικά», λέει. Όταν τη ρωτώ πώς διάλεξε την Αγγλία, μου λέει μια ωραία ιστορία. «Η Αγγλία έλαμψε στο κεφάλι μου γιατί δεν ήθελα να πάω στη Γαλλία, αλλά δεν ήξερα και άλλες χώρες. Λάτρευα τη ροκ μουσική και την τζαζ αργότερα, ενώ η γαλλική μουσική μού ήταν αφόρητη και έμοιαζε να υπάρχει και μια αίσθηση μικροαστισμού εκεί, την έπιανα στον αέρα. Επίσης, μιλούσα εγγλέζικα γιατί στο σπίτι μου το πατρικό υπήρχαν μόνο βιβλία, διαβάζαμε όλοι τρελά, διαβάζαμε δυνατά, έτσι έμαθα ποίηση, έτσι έμαθα λογοτεχνία».

Όταν βρέθηκε στην Αγγλία, εκεί όπου συνέβαιναν τολμηρά και πρωτοποριακά πράγματα, τα θαυμάσια που σημάδεψαν όσους βρέθηκαν εκεί στην άνθηση της δεκαετίας του ’60, άρχισε σπουδές στο Maidstone College of Art στο Κεντ, ένα κολέγιο προοδευτικό με διδάσκοντες όσους είχαν απορριφθεί από τα συντηρητικά πανεπιστήμια. Εκεί ένιωσε για πρώτη φορά ότι ως καλλιτέχνις μπορούσε να κάνει ό,τι ήθελε, να ασκεί οποιαδήποτε πρακτική χωρίς περιορισμούς, εκεί άρχισε να βρίσκει την καλλιτεχνική της ταυτότητα. Εκεί είχε και την ελευθερία να δηλώνει «καλλιτέχνις» χωρίς να θεωρείται χομπίστρια, κάτι που την εξοργίζει ακόμα και σήμερα όταν το ακούει. Για τη Λήδα Παπακωνσταντίνου η καλλιτεχνική εργασία είναι εξόχως πνευματική και πρέπει να της αφοσιωθείς με προσήλωση, φαντασία ασύγκριτη δουλειά και επιμονή.

Από πολύ νωρίς, όταν ξεκίνησε τη ζωή της στην Αγγλία, άρχισε να δημιουργεί έργα που αναφέρονταν εξαρχής στο ανθρώπινο σώμα και την έμφυλη ταυτότητα. Κατέγραφε συστηματικά τα αισθητηριακά και ψυχικά ερεθίσματα που σχετίζονται με τη μνήμη και τον χρόνο, με τις δράσεις της να αποκτούν σταδιακά μια πολυεπίπεδη επικοινωνιακή λειτουργία.

Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, μετά τη χούντα, που είχε διαλύσει το πολιτισμικό δυναμικό της χώρας, βρέθηκε ανάμεσα σε καλλιτέχνες που ποθούσαν να εκφραστούν, να ανοιχτούν στο καινούργιο και να δημιουργήσουν. Σε αυτό το περιβάλλον υπήρξε από τις πρώτες καλλιτέχνιδες που πειραματίστηκαν με το τότε αναδυόμενο καλλιτεχνικό μέσο της περφόρμανς, με το οποίο ασχολούνταν ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1960. Σήμερα, βλέποντας το έργο της να καταλαμβάνει τον χώρο του -1 του ΕΜΣΤ, μπορούμε να το διαβάσουμε ως ένα έργο όχι μόνο πρωτοποριακό αλλά και εξόχως πολιτικό.

Λήδα Παπακωνσταντίνου Facebook Twitter
Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κωφάλαλη, 1971. Φωτογραφία από την περφόρμανς Maidstone College of Art, Μέιντστόουν, και δημόσιοι χώροι Περφόρμερ: Λήδα Παπακωνσταντίνου. Φωτ.: Roy Tunnicliffe. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Η Λήδα Παπακωνσταντίνου μιλά για το φύλο και την ταυτότητα, εστιάζοντας απαρέγκλιτα στην κοινωνία και τις συνθήκες που επικρατούν. Το αποδεικνύει στα φιλμ και τις περφόρμανς των ετών 1969-1971, στις πρώτες εγκαταστάσεις στην Ελλάδα τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 και στις μεγάλης κλίμακας βίντεο-εγκαταστάσεις των τελευταίων δεκαετιών, όπου αναπλαισιώνει καίρια ζητήματα της πρακτικής της, έχοντας ως άξονες τις κοινωνικές διαστάσεις του έργου, της μνήμης, του λόγου και του σώματος. Το διάστημα 1975-1979 δημιούργησε στις Σπέτσες ένα κοινοτικό «φτωχό» θέατρο, το Σπετσιώτικο Θέατρο, με ντόπιους οι οποίοι ήθελαν να συμμετέχουν σε κάτι που ανέτρεπε τον τρόπο που αντιλαμβάνονταν το θέατρο.

796
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ

Στα έργα της είναι εμφανές ότι δεν έπαψε ποτέ να παρατηρεί τη ζωή των γυναικών, του τόπου της, τις ζωές των άλλων. Οι παρατηρήσεις που κάνει είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το κοινωνικό πλαίσιο. «Δεν έχει σημασία ο τόπος που πατάω αλλά ο τρόπος που βρίσκομαι μέσα σε αυτόν», λέει. Και αυτός ο τρόπος κάνει τον άλλο, αυτόν που δεν μιλά την ίδια γλώσσα με κείνη, να αισθάνεται, να διαισθάνεται και να συνδέεται με το έργο της. «Λέω πάντοτε ότι το κομμάτι το δικό μου που έχει σχέση με τους θεατές είναι πολύ ευχαριστημένο, έχω εισπράξει αγάπη και σεβασμό όπου και να έχω δείξει τη δουλειά μου. Είναι το μεγαλύτερο, το καλύτερο που θα μπορούσα να νιώσω».

Η Λήδα Παπακωνσταντίνου έχει τον αέρα μιας αιώνια ανήσυχης έφηβης με πνευματική ενάργεια και ενσυναίσθηση που νιώθει την έννοια του θηλυκού υποκειμένου, οσμίζεται τις πολύ λεπτές, αδιόρατες πολλές φορές πατριαρχικές δομές και ιεραρχικές σχέσεις, τις αμφισβητεί αδιάκοπα μέσα στο έργο της, άλλοτε κρυπτικά και άλλοτε φανερά. Στην αναδρομική της έκθεση έχει πολλά να ανακαλύψει ο επισκέπτης μέσα από ένα έργο που μετρά δεκαετίες και μοιάζει να δημιουργήθηκε σήμερα, «στον χρόνο που κρατά στα χέρια της».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Λήδα Παπακωνσταντίνου: «Εξυμνώ τα τραύματα των ανθρώπων» Facebook Twitter
Η Λήδα Παπακωνσταντίνου φωτογραφίζεται με φόντο έργα από την ενότητα «Διάφανα», 1995 (Χρώμα σε pvc και ξύλινη κατασκευή). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT