Η εμφάνιση τoυ αυριανισμού στην εσωκομματική αντιπαράθεση του ΣΥΡΙΖΑ

Πού βρέθηκε τόσο μίσος; Facebook Twitter
Αν κάποιος έχει την υπομονή να καταγράψει το επίπεδο των εσωκομματικών αντιπαραθέσεων στον ΣΥΡΙΖΑ, πραγματικά θα διαπιστώσει πως πρόκειται για έναν πολιτικό βούρκο. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


«Η παγίδα του μίσους είναι ότι σε δένει
με τον μεγαλύτερο εχθρό σου»

Αλμπέρ Καμί

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ τους τελευταίους λίγους μήνες στον ΣΥΡΙΖΑ και εκπέμπεται ιδιαίτερα από την πλευρά των νικητών δεν είναι ακριβώς πολιτική, έστω πολιτική με σκληρούς όρους, αλλά κάτι που ξεπερνάει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις, συχνά αγγίζει λογικές μίσους το οποίο μετατρέπει την πολιτική διαφορά σε συναισθηματική αντίδραση και αφαιρεί τα επιχειρήματα που είναι αναγκαίο να αντιπαρατεθούν για να κριθούν πρόσωπα και τακτικές.

Το πιο ενδιαφέρον είναι πως το μίσος αυτό δεν εκφράζεται μόνο από κάποια από τα κορυφαία στελέχη του κόμματος αλλά διαχέεται σε μέλη και φίλους του άλλοτε κραταιού ΣΥΡΙΖΑ και με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποκτά χαρακτηριστικά ενός εμφύλιου πολέμου εξαιρετικών χαμηλών προσδοκιών και επιπέδου που δεν θα ταίριαζαν τουλάχιστον σε έναν φορέα που επικαλείται αριστερό πρόσημο.

Λίγα εικοσιτετράωρα πριν, η βουλευτής Σία Αναγνωστοπούλου, που συνήθως μιλάει πολιτικά, ανεξάρτητα από τον βαθμό που διαφωνεί ή συμφωνεί κανείς μαζί της, είπε πως τη χρονική αυτή περίοδο έχει διαχυθεί απίστευτη τοξικότητα. Η ίδια είχε δεχτεί νωρίτερα ένα χτύπημα κάτω από τη μέση από –ποιον άλλο– τον Π. Πολάκη.

Αυτή η δημόσια αντίδραση του Πολάκη έφερε στους μεγαλύτερους μνήμες από την εποχή που την πολιτική έκφραση χαρακτήριζε ένα επίθετο που στιγμάτισε για χρόνια τη χώρα: αυριανισμός.

Ο κατά Τσίπρα «αψύς» Κρητικός (έτσι τον απάλλασσε από τον ακραίο λαϊκισμό που εξέπεμπε ο βουλευτής, αλλά τότε ήταν χρήσιμος γιατί έκανε τη βρόμικη δουλειά), επιχειρώντας να απαντήσει στην κ. Αναγνωστοπούλου, που δεν ξέφυγε από τα όρια της πολιτικής κριτικής, επικαλέστηκε μια ιατρική περιπέτεια που είχε η ίδια και ο σύζυγός της τον καιρό της πανδημίας, την οποία αντιμετώπισαν μετά από παρέμβασή του.

Αυτή η δημόσια αντίδραση του Πολάκη έφερε στους μεγαλύτερους μνήμες από την εποχή που την πολιτική έκφραση χαρακτήριζε ένα επίθετο που στιγμάτισε για χρόνια τη χώρα: αυριανισμός. Αυτός δεν ήταν μόνο ένα είδος παρα-δημοσιογραφίας που γνώρισε μεγάλη ακμή ιδιαίτερα στα τέλη της δεκαετίας του ’80 αλλά γρήγορα μετατράπηκε και σε πολιτική στάση και συμπεριφορά, η οποία απλώθηκε στους περισσότερους πολιτικούς χώρους, γνώρισε ημέρες δόξας και άφησε πλούσια κληρονομιά σε πολλούς επιγόνους, οι οποίοι την αξιοποίησαν.

Ένα από τα χαρακτηριστικά του αυριανισμού ήταν ότι η αντιπαράθεση ξέφευγε από τα όρια της πολιτικής και άγγιζε προσωπικά δεδομένα πολιτικών ή ακόμα και μη πολιτικών προσώπων, στιγμάτιζε τη διαφορετικότητα, έμπαινε όπου η ελάχιστη ηθική δεν επέτρεπε, μετέτρεπε ένα πολιτικό θέμα προς διερεύνηση σε καταγγελτική κραυγή. Αυτό ακριβώς κάνει ο Πολάκης, ο οποίος τις κατά καιρούς επιθέσεις του κατά προσώπων τις επενδύει πολιτικά με δήθεν επιχειρήματα τα οποία συναντούν μεγάλη αποδοχή από τους φίλους και οπαδούς του κόμματος. Ο Πολάκης εκλέγεται συνεχώς βουλευτής, ο λόγος του είναι συχνά κυρίαρχος, έχει φανατικούς οπαδούς που πίνουν νερό στο όνομά του εκτός του νομού Χανίων· σήμερα, με τη νέα ηγεσία, έχει κεντρικό ρόλο στον ΣΥΡΙΖΑ.

Για να είμαστε ακριβείς, ο Πολάκης μπορεί να αποτελεί την κορυφαία έκφραση αυτού του φαινομένου στις ημέρες μας, αλλά δεν είναι ο πρώτος που μετέφερε με τέτοιο τρόπο το μίσος στην πολιτική. Προϋπήρχε ο Τσίπρας που για πολλά χρόνια πορεύτηκε με αυτές τις λογικές. Αλήθεια είναι πως κι άλλοι πολιτικοί, ιδιαίτερα προερχόμενοι από τη δεξιά και όχι μόνο, είχαν ακολουθήσει κάτι ανάλογο, αλλά αλήθεια είναι ακόμα πως η αριστερά παραδοσιακά απέφευγε να συμμετέχει σε όλα αυτά. Ο Τσίπρας την έβαλε στο παιχνίδι.

Ο Νάσος Ηλιόπουλος, από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που δεν τα χαρακτηρίζει ο βερμπαλισμός και η οξύτητα, είπε πως η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί παραπέμπει σε βούρκο. Οι αντιδράσεις των οπαδών και φίλων του κόμματος που στηρίζουν φανατικά τη σημερινή ηγεσία και διαχύθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ήταν απλώς ακραίες. Μία από αυτές, από τις πιο ήπιες, έλεγε «Όταν ένας άεργος θέλει να φύγει από... τον βούρκο, το πρώτο που οφείλει να κάνει είναι να βρει μια δουλειά». Ξαφνικά, ο χθεσινός τους σύντροφος, από τα πιο μετρημένα στελέχη, μετατράπηκε σε έναν εχθρό και έναν ανεπάγγελτο που πρέπει να βρει δουλειά.

Αν κάποιος έχει την υπομονή να καταγράψει το επίπεδο των εσωκομματικών αντιπαραθέσεων στον ΣΥΡΙΖΑ, πραγματικά θα διαπιστώσει πως πρόκειται για έναν πολιτικό βούρκο. Και σε μεγάλο βαθμό θα δικαιώσει τον μεγάλο διανοητή που έγραψε για διαφορετικούς λόγους πως «η παγίδα του μίσους είναι ότι σε δένει με τον μεγαλύτερο εχθρό σου». Αν όλοι αυτοί που εκπέμπουν τόση τοξικότητα και μίσος έχουν τη δυνατότητα να σκεφτούν, θα διαπιστώσουν πόσο μοιάζουν με τους απέναντι που υποτίθεται αντιμάχονται…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ