Ο Κασσελάκης και ο κύριος Μανώλης

Ο Κασσελάκης και ο κύριος Μανώλης Facebook Twitter
Δεν ευθύνεται ο Κασσελάκης που βρήκε χώρο για να συμπεριφέρεται σαν ένας Μεσσίας με απόλυτες εξουσίες και επιδιώκει αδιαμεσολάβητες σχέσεις με τον λαό. Φωτ.: Άρης Οικονόμου/ SOOC
0

ΑΝ Ο ΚΑΣΣΕΛΑΚΗΣ ήρθε από το Μαϊάμι για διακοπές, βρήκε την πόρτα της Κουμουνδούρου ορθάνοιχτη, μπήκε, κέρδισε την προεδρία του κόμματος και από τότε συμπεριφέρεται σαν ένας μικρός Μουσολίνι της εποχής μας, δεν φέρει ευθύνη ο ίδιος. Για την ακρίβεια, του αναλογεί το μικρότερο ποσοστό ευθύνης.

Ο ίδιος απλώς υλοποιεί την άμετρη φιλοδοξία του, έστω κι αν το κάνει με έναν εντελώς κυνικό, ρηχό και συχνά πολιτικά παιδιάστικο τρόπο, έστω κι αν δεν έχει κανένα πολιτικό βάθος και συγκρότηση, έστω κι αν η πολιτική του παιδεία δεν είχε και εξακολουθεί να μην έχει καμία σχέση όχι με την αριστερά αλλά ούτε καν με τον ευρύτερο πολιτικό χώρο που κινείται πέραν της δεξιάς.

Είναι φανερό ότι αν ο Κασσελάκης έβρισκε οποιαδήποτε πόρτα άλλου κόμματος ορθάνοιχτη, θα έμπαινε. Οι φιλοδοξίες του δεν έχουν ιδεολογικά ή πολιτικά χαρακτηριστικά, δείχνει αρκετά ευέλικτος ως προς αυτό. Είναι ενδεικτικό ότι όταν διαβάζει κείμενα (όπως αυτά στις ομιλίες του στην Κεντρική Επιτροπή) ή όταν μιλάει σε καλοφτιαγμένα βιντεάκια, προσπαθεί εντελώς αδέξια να εκφράσει συμπυκνωμένες γνώσεις που του έχουν υπαγορεύσει, αλλά απαιτούν βιώματα και γνώσεις που όμως δεν έχει.

Παρ’ όλα αυτά, ο Κασσελάκης δεν ευθύνεται για το ότι βρήκε πρόσφορο πολιτικό έδαφος ώστε να τον εκλέξουν πρόεδρο στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης με μοναδικό κριτήριο την (έντονα αμφισβητήσιμη, όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις) ικανότητα να κερδίσει τον Μητσοτάκη.

Προσπαθεί να αποστηθίσει όσα του έχουν πει, αλλά αυτό δεν αρκεί για να μην αμφισβητούνται τα αρχηγικά του προσόντα· θα μπορούσε να πουλήσει καταναλωτικά προϊόντα γιατί έχει το επικοινωνιακό χάρισμα, αλλά η πολιτική και ειδικά στην αριστερά χρειάζεται κάτι εντελώς διαφορετικό. Ακόμα και όταν προσπαθεί να ακολουθήσει την όποια στρατηγική έχει, είναι οφθαλμοφανές ότι επιλέγει την πιο καταστροφική για τον ίδιο και το κόμμα του γιατί φαίνεται ότι ακούει τυφλά τον Πολάκη και ο ίδιος δεν διαθέτει τη ικανότητα να κατανοήσει ότι ο λαϊκισμός έχει πολλούς πιστούς, αλλά όχι τόσους ώστε να οδηγήσουν ένα κόμμα στην εξουσία.

Παρ’ όλα αυτά, ο Κασσελάκης δεν ευθύνεται για το ότι βρήκε πρόσφορο πολιτικό έδαφος ώστε να τον εκλέξουν πρόεδρο στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης με μοναδικό κριτήριο την (έντονα αμφισβητήσιμη, όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις) ικανότητα να κερδίσει τον Μητσοτάκη. Άλλοι είχαν καλλιεργήσει αυτό το έδαφος, διαπαιδαγωγώντας μεγάλες ομάδες ψηφοφόρων να μην προτάσσουν ιδεολογικές ή πολιτικές αναφορές και διακυβεύματα, να μην έχουν πολιτικές σταθερές, να μην τους ενδιαφέρει καν τι είναι αυτός που φιλοδοξεί να ηγηθεί του κόμματός τους (είναι πρωτάκουστο ότι περίπου 70.000 ψήφισαν για αρχηγό έναν εντελώς άγνωστο άνθρωπο).

Ο Τσίπρας και η ηγετική του ομάδα ήταν αυτοί που «δίδαξαν» ότι η εξουσία είναι αυτοσκοπός, κάνοντας εντυπωσιακά γενναίες εκπτώσεις στο πολύχρονο αξιακό φορτίο της αριστεράς σε πολλά επίπεδα τον καιρό της διακυβέρνησής τους, νομιμοποιώντας πολιτικά ακόμα και τη συνεργασία με τον Καμμένο. Οι ίδιοι άνθρωποι προωθούσαν μαξιμαλιστικές τακτικές, ακολουθούσαν λαϊκίστικες και συχνά απολιτικές πρακτικές, επέτρεπαν στον Πολάκη να συμπεριφέρεται σαν τον μάτσο μάγκα που τα σαρώνει όλα και αμφισβητεί ακόμα και τα εμβόλια. Αν δεν το έχουν συνειδητοποιήσει, ο σύντροφός τους Πολάκης είναι ο πολιτικός μέντορας του Κασσελάκη. 

Δεν ευθύνεται ο Κασσελάκης που βρήκε χώρο για να συμπεριφέρεται σαν ένας Μεσσίας με απόλυτες εξουσίες και επιδιώκει αδιαμεσολάβητες σχέσεις με τον λαό. Και ο προκάτοχός του ακολουθούσε πιστά το αρχηγικό μοντέλο, απλώς, επειδή χειριζόταν με μαεστρία τις εσωκομματικές διαδικασίες, φρόντιζε να κερδίζει την έγκριση των οργάνων. Η εκλογή αρχηγού από μια βάση που μπορούσε να προέρχεται από οπουδήποτε, αρκεί να έδινε δυο ευρώ ήταν μια πρόταση του Τσίπρα που εγκρίθηκε με μεγάλη πλειοψηφία από το κόμμα.

Ακούγονται φωνές έντονης κριτικής για τις μεθόδους που ακολουθεί ο Κασσελάκης για να επιβληθεί στο κόμμα. Είναι σωστές. Όμως σημασία έχει από πού ακούγονται οι φωνές αυτές, γιατί απουσίασαν με ηχηρό τρόπο όταν διαμορφώνονταν οι συνθήκες για την επικράτηση του Κασσελάκη. Προσωπικά, δεν νοιάζομαι τόσο για την τύχη των απογοητευμένων στελεχών όσο για τον κύριο Μανώλη που γνωρίζω.

O κύριος Mανώλης, που συμπληρώνει τα 82 του χρόνια, είναι ακμαίος, δραστήριος και είχε μια ζωή γεμάτη αγώνες για την αριστερά, με φυλακίσεις και διώξεις. Βρίσκεται στην αριστερά από τα πρώτα φοιτητικά του χρόνια και δεν την εγκατέλειψε ποτέ, παρά τις απογοητεύσεις που βίωσε. Γι’ αυτόν ήταν κάτι αδιαπραγμάτευτο. Ο κύριος Μανώλης που συνάντησα πριν από λίγες ημέρες, μετά απ’ όσα συνέβησαν στον ΣΥΡΙΖΑ, αποφάσισε για πρώτη φορά στη ζωή του να αποχωρήσει από το κόμμα. Και λέγοντάς του, έμοιαζε σαν να έχανε ένα μεγάλο κομμάτι από τη ζωή του…

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Κοινωνική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ