Το Βατικανό κάνει βήματα προς τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα - Τι αποκαλύπτει επίσημο έγγραφο

Έγγραφο του Βατικανού τονίζει την ανάγκη για συγκεκριμένα βήματα υπέρ των γυναικών και τη «ριζική ένταξη» της LGBTQ+ κοινότητας. Facebook Twitter
0

Το Βατικανό ανακοίνωσε την Τρίτη 20 Ιουνίου ότι προχωράει σε μια διετούς διαδικασίας διαβούλευση, δημοσιεύοντας ένα έγγραφο εργασίας που θα αποτελέσει τη βάση συζήτησης για μια άνευ προηγουμένου μεγάλη σύνοδο επισκόπων και λαϊκών τον Οκτώβριο. Η σύνοδος αυτή, όπως είναι γνωστό, αποτελεί βασική προτεραιότητα του Πάπα Φραγκίσκου, αντικατοπτρίζοντας το όραμά του για μια εκκλησία που θα αφορά περισσότερο τους πιστούς παρά τους ιερείς.

Στο έγγραφο (το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ) καλείται η εκκλησία να λάβει συγκεκριμένα μέτρα για την προώθηση των γυναικών σε ρόλους λήψης αποφάσεων, για μια «ριζική ένταξη» της κοινότητας LGBTQ+ και για νέα μέτρα λογοδοσίας για τον έλεγχο του τρόπου άσκησης εξουσίας των επισκόπων.

Ήδη ο Πάπας Φραγκίσκος έχει αφήσει το στίγμα του στη σύνοδο, αφήνοντας λαϊκούς και ειδικότερα γυναίκες να έχουν το ίδιο δικαίωμα ψήφου όπως και οι επίσκοποι. Αυτή η μεταρρύθμιση είναι ένα συγκεκριμένο βήμα προς αυτό που αποκαλεί «συνοδικότητα», έναν νέο τρόπο με τον οποίο η εκκλησία οραματίζεται περισσότερη συνυπευθυνότητα στη διακυβέρνηση και τη βασική αποστολή της διάδοσης της Καθολικής πίστης. 

Το έγγραφο υπογραμμίζει τις βασικές ανησυχίες που προέκυψαν κατά τη διαδικασία διαβούλευσης, η οποία ξεκίνησε από τα κάτω, σε επίπεδο τοπικής ενορίας και ολοκληρώθηκε στο υψηλότερο επίπεδο με επτά μεγάλες συνελεύσεις. Στο έγγραφο επισημαίνεται ιδιαίτερα ο καταστροφικός αντίκτυπος που είχαν οι κατηγορίες σεξουαλικής κακοποίησης των κληρικών σε πιστούς, κοστίζοντας στην ιεραρχία την αξιοπιστία της και πυροδοτώντας εκκλήσεις για δομικές αλλαγές σχετικά με την σχεδόν απόλυτη δύναμη κληρικών και επισκόπων.

Γίνεται επίσης λόγος περί μίας «ομόφωνης» και «κρίσιμης» έκκλησης να επιτραπεί στις γυναίκες να έχουν πρόσβαση σε θέσεις ευθύνης και διακυβέρνησης. Χωρίς να εγείρει την προοπτική χειροτονίας γυναικών στην ιεροσύνη, εγείρει το ζήτημα μιας πολυετούς έκκλησης ορισμένων γυναικών να χειροτονηθούν διάκονοι στην εκκλησία. 

Το έγγραφο επίσης θέτει το ερώτημα ποια συγκεκριμένα βήματα μπορεί να κάνει η εκκλησία για να καλωσορίσει καλύτερα τα LGBTQ+ άτομα και άλλους που έχουν νιώσει περιθωριοποιημένοι και μη αναγνωρισμένοι από την εκκλησία, ώστε να μην αισθάνονται ότι τους κρίνονται: φτωχοί, μετανάστες, ηλικιωμένοι και ΑμεΑ, καθώς και εκείνοι που κατά φυλή ή κάστα αισθάνονται αποκλεισμένοι. 

Ίσως το πιο σημαντικό, το έγγραφο χρησιμοποίησε την ορολογία «LGBTQ+ άτομα» και όχι τα παραδοσιακά «άτομα με ομοφυλοφιλικές τάσεις» του Βατικανού, υποδηλώνοντας ένα επίπεδο αποδοχής που εισήγαγε ο Φραγκίσκος πριν από μια δεκαετία με το περίφημο σχόλιό του «Ποιος είμαι εγώ για να κρίνω».

Ακόμη και το πώς θα οργανωθούν οι θέσεις του καθενός αντιπροσώπου έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι συμπεριληπτικές. Οι αντιπρόσωποι θα καθίσουν σε στρογγυλά τραπέζια, με περίπου δώδεκα λαϊκούς και κληρικούς ανακατεμένους μαζί στο μεγάλο αμφιθέατρο του Βατικανού. Προηγουμένως, οι σύνοδοι γίνονταν στην αίθουσα συνόδου του Βατικανού που μοιάζει με θέατρο, όπου καρδινάλιοι και επίσκοποι έπαιρναν τις πρώτες σειρές και ιερείς, μοναχές και τελικά λαϊκοί κάθονταν στις πίσω σειρές, μακριά από τη σκηνή.

Στο έγγραφο επίσης ζητούνται πιο «ουσιαστικά και συγκεκριμένα βήματα» για να αποδοθεί δικαιοσύνη στα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης

Σημείωσε ότι οι πιστοί υπήρξαν επίσης θύματα άλλων τύπων κακοποίησης: «πνευματικής, οικονομικής, εξουσίας και συνείδησης» που «έχουν διαβρώσει την αξιοπιστία της Εκκλησίας και έχουν θέσει σε κίνδυνο την αποτελεσματικότητα της αποστολής της». Πρότεινε ότι η εκκλησία πρέπει να επανεκτιμήσει τον τρόπο με τον οποίο ασκείται η εξουσία από την ιεραρχία, προτείνοντας δομικές, κανονικές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις για την εξάλειψη του «κληρικαλισμού» ή των προνομίων που παρέχονται στον κλήρο.

Με στοιχεία από press.vatican.va και Associated Press 

Lgbtqi+
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ