Αναζητώντας το ελιξίριο της ζωής στο Παρίσι του 19ου αιώνα

Αναζητώντας το ελιξίριο της ζωής στο Παρίσι του 19ου αιώνα Facebook Twitter
Το 1830 δύο φιλόδοξοι Παρισινοί χημικοί, ο Εντουάρ Λοζιέ και ο Ογκόστ Λοράν, επιχείρησαν να απαντήσουν σε ένα ερώτημα που απασχολούσε τους επιστήμονες επί αιώνες.
0

ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ του 1830 δύο φιλόδοξοι Παρισινοί χημικοί, ο Εντουάρ Λοζιέ και ο Ογκόστ Λοράν, επιχείρησαν να απαντήσουν σε ένα ερώτημα που απασχολούσε τους επιστήμονες επί αιώνες. Την ημέρα εργάζονταν σε έναν οίκο αρωμάτων, τον Laugier Père et Fils, αποστάζοντας πικραμύγδαλα και θρυμματισμένη φλούδα περγαμόντου για την παρασκευή αρωμάτων και ελιξιρίων. Οι νύχτες τους όμως ήταν αφιερωμένες σε ριζοσπαστικά πειράματα με στόχο την ανακάλυψη της χημικής διαφοράς μεταξύ οργανικών και ανόργανων υλικών – την ανακάλυψη, εν τέλει, του μυστικού της ζωής της ίδιας.

Η ιστορία τους αποτελεί το κεντρικό θέμα του βιβλίου "Elixir" της Theresa Levitt, καθηγήτριας ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Μισισιπή, η οποία ανακαλεί με γλαφυρό και συναρπαστικό τρόπο την ζωή στο μποέμικο Παρίσι, τις αναταράξεις της Γαλλικής Επανάστασης και τα επακόλουθά της, καθώς και τις διαμάχες που δίχασαν την επιστημονική κοινότητα της εποχής.  

Για αιώνες τα αρώματα χρησιμοποιούνταν ως προστασία από τις ασθένειες, οι οποίες θεωρούνταν ότι μεταδίδονταν μέσω του μολυσμένου αέρα.

Για αιώνες τα αρώματα χρησιμοποιούνταν ως προστασία από τις ασθένειες, οι οποίες θεωρούνταν ότι μεταδίδονταν μέσω του μολυσμένου αέρα. Όπως γράφει η Levitt: «Η μόνη ένδειξη αυτών των αόρατων λοιμώξεων ήταν η μυρωδιά, και συνεπώς ο καλύτερος τρόπος για να διατηρήσει κανείς την υγεία του και να παρατείνει τη ζωή του ήταν να απολυμάνει το περιβάλλον του από αυτές τις κακές μυρωδιές». Το μπάνιο, ιδίως σε ζεστό νερό, θεωρούνταν πρόσκληση για ασθένεια.

Αναζητώντας το ελιξίριο της ζωής στο Παρίσι του 19ου αιώνα Facebook Twitter
Eργοστάσιο αρωμάτων της εποχής

Κατά τη διάρκεια της μακράς βασιλείας του Λουδοβίκου ΙΔ’, οι Βερσαλλίες έζεχναν άρωμα. Στην αυλή του διαδόχου του, Λουδοβίκου ΙΕ’, ακόμη κι από τα σιντριβάνια έτρεχε αρωματικό υγρό. Η Levitt αναφέρει ότι «οι τεράστιοι πόροι που δαπανήθηκαν για τον εφοδιασμό της αυλής με αρώματα μπορούν να θεωρηθούν ως μια προσπάθεια να αποθησαυριστεί η ίδια η ουσία της ζωής». Το 1791, δύο χρόνια μετά το ξέσπασμα της Επανάστασης, η Μαρία Αντουανέτα σχεδίαζε να πάρει μαζί τα αρώματά της δραπετεύοντας. Ένας υπηρέτης, παρατηρώντας ότι οι προμήθειες της βασίλισσας ήταν ήδη συσκευασμένες, ειδοποίησε τον δήμαρχο του Παρισιού.

Ο Ναπολέων κατανάλωνε 60 μπουκάλια αρώματος το μήνα. «Λουζόταν μ’ αυτό», γράφει η Levitt, «έκανε μπάνιο μ’ αυτό, κουβαλούσε ένα μαντήλι αρωματισμένο μ’ αυτό. Το έπινε, αραιωμένο με νερό ή κρασί, και κρατούσε ένα μπουκάλι δίπλα του την παραμονή κάθε μάχης. Ήταν, επέμενε, μια απαραίτητη πηγή υγείας και ζωτικότητας».

Στη δεκαετία του 1820, λιγότερο από μια δεκαετία μετά την οριστική ήττα και την εξορία του Ναπολέοντα, ένας νεαρός χημικός ονόματι Εντουάρ Λοζιέ ζούσε πάνω από τον οίκο αρωμάτων της οικογένειάς του στο κέντρο του Παρισιού. Ένα από τα κύρια καθήκοντά του ήταν η απόσταξη των πικραμύγδαλων. Οι Έλληνες, οι Ρωμαίοι και οι Άραβες είχαν χρησιμοποιήσει μια πάστα από πικραμύγδαλα για την αναζωογόνηση του δέρματος και πάνω από 3.000 χρόνια αργότερα το ίδιο υλικό διατηρούσε τα πρόσωπα νεανικά στην αυλή των Βερσαλλιών.

Τα δημοφιλή ελιξίρια που πωλούνταν από τον οίκο Laugier Père et Fils, περιλάμβαναν το Eau de Mélisse, φτιαγμένο με βάλσαμο λεμονιού και λεβάντα, και το «Βασίλισσα της Ουγγαρίας», που ήταν αρωματισμένο με δεντρολίβανο. Το σήμα κατατεθέν του οίκου ήταν το Eau Régénératrice με βάση τα φυτά. Μπορούσε να καταναλωθεί ή να εφαρμοστεί στο δέρμα και αποτελούσε μια αποτελεσματική θεραπεία για σχεδόν τα πάντα, από την απώλεια μνήμης και την αρθρίτιδα μέχρι τα σπυράκια.

Ο Λοζιέ έγινε φίλος με τον Ογκόστ Λοράν, γιο εμπόρων κρασιού, ο οποίος ήταν ταλαντούχος καλλιτέχνης και μουσικός, αν και είχε εκπαιδευτεί ως ορυκτολόγος και ήλπιζε να ακολουθήσει πανεπιστημιακή καριέρα ως χημικός. Σύντομα αυτός και ο Λοζιέ άρχισαν να πειραματίζονται σε ένα εργαστήριο στο πίσω μέρος του αρωματοπωλείου. Ένα από τα επιτεύγματα του Λοζιέ ήταν η εφεύρεση ενός αποστακτήρα που ονομαζόταν «αποφλεγμωτής», «... ένα είδος ελικοειδούς καθαρτηρίου, όπου σε κάθε στάδιο ζυγίζονταν και κρίνονταν η ‘ψυχή’ του αποστάγματος».

Οι δύο άνδρες δυσκολεύτηκαν να κερδίσουν την αποδοχή της επιστημονικής κοινότητας η οποία παρέμενε αυστηρά ελεγχόμενη από εκείνους που εξακολουθούσαν να σέβονται το έργο του Αντουάν Λαβουαζιέ, ενός πλούσιου φοροεισπράκτορα, ο οποίος είχε εισαγάγει ακριβείς τύπους στη χημεία το 1787, αντικαθιστώντας την απαρχαιωμένη γλώσσα της. (Στη συνέχεια έχασε το κεφάλι του στην Επανάσταση.) Μεταξύ εκατοντάδων αλλαγών: το λάδι από βιτριόλι έγινε θειικό οξύ, το «πνεύμα της Αφροδίτης» μετονομάστηκε σε αιθανικό οξύ και οι «κρύσταλλοι του φεγγαριού» έγιναν νιτρικός άργυρος.

Από την εποχή των αρχαίων Ελλήνων, οι επιστήμονες πίστευαν ότι η ζωντανή ύλη είχε πνεύμα. Από τον 19ο αιώνα, ωστόσο, η επικρατούσα αντίληψη ήταν ότι τα δομικά στοιχεία τόσο της ζωντανής όσο και της μη ζωντανής ύλης ήταν τα ίδια. Οι Λοράν και Λοζιέ δεν είχαν πειστεί. Για τις ιδέες τους αντιμετωπίστηκαν ως απόκληροι, αγνοήθηκαν ή γελοιοποιήθηκαν. Ο Λοράν ειδικότερα αποτελεί μια τραγική φιγούρα, ένας λαμπρός άνθρωπος που ταπεινώθηκε δημοσίως (είχε σχεδιάσει ο ίδιος ένα σκίτσο του εαυτού του να βουτάει απελπισμένος στον Σηκουάνα). Πέθανε άφραγκος από φυματίωση σε ηλικία 45 ετών.

Αυτός όμως που πίστεψε στους Λοράν και Λοζιέ ήταν ο Λουί Παστέρ, νεαρός τότε βοηθός εργαστηρίου. Είχαν αποδείξει ότι ακόμη και όταν τα μόρια ήταν χημικά πανομοιότυπα, υπήρχαν δομικές διαφορές μεταξύ εκείνων που εμφανίζονταν στη φύση και εκείνων που ήταν συνθετικά. Αργότερα, ο Παστέρ έμελλε να αποδείξει ότι η θέση τους ήταν σωστή. Οι βιοχημικοί εξακολουθούν να αναζητούν το κλειδί αυτής της ανωμαλίας.

Με πληροφορίες από την The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM