Σάκης Παπανικολάου: ένας κλασικός ελαφρός τραγουδιστής, με ιδιαίτερη πορεία στα σίξτις

Σάκης Παπανικολάου: ένας κλασικός ελαφρός τραγουδιστής, με ιδιαίτερη πορεία στα σίξτις Facebook Twitter
Ο αείμνηστος Σάκης Παπανικολάου (1933-2022) αποτελεί, με το ρεπερτόριό του, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της μετεξέλιξης του ελαφρού τραγουδιού από φάση σε φάση.
0


ΤΟ ΕΛΑΦΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
 της δεκαετίας του ’60 δεν είναι... ελαφρό πράγμα. Εννοώ πως το κοινωνικό αντίκρισμά του υπήρξε σημαντικό και συμβατό με όλες τις εξελίξεις στην τέχνη του τραγουδιού και τη διασκέδαση, αντανακλώντας τους προβληματισμούς της εποχής.

Χοντρικά, θα έλεγα πως το ελαφρό τραγούδι είναι τέτοιο έως το 1964-65, μετά επιχειρεί να γίνει κάπως πιο «μοντέρνο», ώστε να μπορέσει να επιβιώσει μέσα στην πολιτισμική θύελλα της beatlemania και της μετατροπής της κυρίαρχης διασκέδασης από... μεσόκοπη σε νεανική, ενώ μετά από την επιβολή της δικτατορίας θα μετατρεπόταν σταδιακά σε ελαφρολαϊκό, αποκτώντας πολύ μεγάλο εμπορικό κύρος και συχνά καλλιτεχνικό.

Δεν μπορείς να δεις το ελαφρό τραγούδι, στα σίξτις, έξω από αυτές τις πολύ βασικές παραμέτρους – κι ένας τραγουδιστής όπως ο αείμνηστος Σάκης Παπανικολάου (1933-2022) αποτελεί, με το ρεπερτόριό του, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της διολίσθησης και μετεξέλιξης του ελαφρού από φάση σε φάση. Με αφορμή ένα μάλλον ανέλπιστο βιβλίο, που κυκλοφόρησε εσχάτως από το Όγδοο, την αυτοβιογραφία του Παπανικολάου υπό τον τίτλο «Αποθήκη Αναμνήσεων» επικεντρωνόμαστε τώρα στον άξιο αυτόν ερμηνευτή.

Κατ’ αρχάς εκείνο που πρέπει να ειπωθεί είναι πως ο Παπανικολάου ήταν κι ένας πολύ καλός γραφιάς-αφηγητής (πέρα από ερμηνευτής). Η γλώσσα του είναι στρωτή, ρέει με άνεση, και βασικά είναι ουσιαστικός σ’ αυτά που αφηγείται, δίχως να πλατειάζει. 

Οι νεότεροι φαν του ελληνικού τραγουδιού μπορεί να μην γνωρίζουν πολλά για την περίπτωση του Παπανικολάου, αλλά για τους πιο μεγάλους το όνομά του σίγουρα σημαίνει πολλά – καθώς αυτό είναι στενά συνδεμένο με τη διασκέδαση του ’60, τα φεστιβάλ τραγουδιού της Θεσσαλονίκης, τον κινηματογράφο και βεβαίως με την ανάλογη δισκογραφία. Ο Σάκης Παπανικολάου θα έφευγε από τη ζωή πριν συμπληρώσει τα 89 χρόνια του, στις 4 Ιανουαρίου 2022, με το βιβλίο να το παραδίδουν προς έκδοση οι γιοι του, ο Φώτης και ο Νίκος. Όπως γράφουν οι ίδιοι στον πρόλογο:

«Είδε πολλά, έζησε πολλά και άκουσε πολλά. Και πάντα ευχαριστούσε τον Θεό για αυτό. Δεν ένιωσε ποτέ το πατρικό χάδι, αφού ορφάνεψε λίγους μήνες πριν έρθει σ’ αυτόν τον κόσμο. Έζησε τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής στην Πάτρα, όπου μεγάλωσε με τις τόσες κακουχίες, που πάντα θυμόταν μέχρι το τέλος. Τα ξεπέρασε όμως, με τη βοήθεια, την αγάπη και το μυαλό της μάνας του, Διονυσίας, που δεν δίστασε να προτάξει τα στήθη της μπροστά στο όπλο του κατακτητή, για να προστατεύσει εκείνον και τον αδελφό του. Τι εικόνα κι αυτή για ένα παιδί εννέα ετών. Και δεν ήταν η μόνη... Μέσα από τα χρόνια αυτά, αλλά και τα επόμενα που ακολούθησαν, επίσης δύσκολα, άνοιξε τα φτερά του, ανδρώθηκε και πέτυχε πολλά. Υπήρξε εξαιρετικός μαθητής, σπουδαίος αθλητής(...). Αυτό όμως που τον κέρδισε τελικά ήταν το μεγαλύτερο από τα ταλέντα του, το τραγούδι, που αγαπούσε από μικρό παιδί και δεν μπορούσε να φανταστεί τον εαυτό του χωρίς αυτό, και που τον ακολούθησε μέχρι το τέλος».

Σάκης Παπανικολάου: ένας κλασικός ελαφρός τραγουδιστής, με ιδιαίτερη πορεία στα σίξτις Facebook Twitter
Στο βιβλίο τα γεγονότα, ευχάριστα και δυσάρεστα, είναι πολλά, με τον Παπανικολάου να τα περιγράφει απλά και κατανοητά, χωρίς να αποφεύγει και το δικό του «τσαλάκωμα».

Κατ’ αρχάς εκείνο που πρέπει να ειπωθεί είναι πως ο Παπανικολάου ήταν κι ένας πολύ καλός γραφιάς-αφηγητής (πέρα από ερμηνευτής). Η γλώσσα του είναι στρωτή, ρέει με άνεση, και βασικά είναι ουσιαστικός σ’ αυτά που αφηγείται, δίχως να πλατειάζει. Βεβαίως το βιβλίο είναι κάπως ετεροβαρές, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με το ύφος του συγγραφέα. Τι εννοώ με το «ετεροβαρές»; Πως το «Μέρος 1 / Παιδικά και Νεανικά Χρόνια» απλώνεται σε 124 σελίδες (21-145), ενώ το «Μέρος 2 / Μια διαδρομή στην Οδό των Ήχων και των Εικόνων», που αναφέρεται στην καριέρα τού τραγουδιστή-τραγουδοποιού, μόλις σε 50 (149-189).

Papanikol;aoy
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Σάκης Παπανικολάου,  Αποθήκη Αναμνήσεων, Εκδ. Όγδοο

Προφανώς ο Παπανικολάου ενδιαφερόταν να περιγράψει περισσότερο και με λεπτομέρειες τα δύσκολα παιδικά χρόνια του στην Πάτρα, καθώς μεγάλωνε, ανακαλύπτοντας τον εαυτό του και εδραιώνοντας την αγάπη του για την καλλιτεχνία. Φυσικά, έχουν ενδιαφέρον και αυτές οι σελίδες – και για μένα πολλαπλάσιο, επειδή όλα τα τοπωνύμια, που αναφέρονται μού είναι πάρα πολύ οικεία (λόγω και της δικής μου καταγωγής), ενώ και οι διηγήσεις του συγγραφέα είναι σε μεγάλο βαθμό ανάλογες με εκείνες των δικών μου γονιών στα ίδια ακριβώς μέρη, την ίδια εποχή.

Ένοιωσα «κάπως», εννοώ, διαβάζοντας τις ιστορίες με τους Ιταλούς και τους Γερμανούς, στην Πάτρα, επί Κατοχής, ενώ ανακάλεσα και τις διηγήσεις του δικού μου πατέρα για τα πατρινά κέντρα διασκέδασης στα μετακατοχικά χρόνια, και βασικά την «Εξέδρα» –στον κεντρικό μώλο της Αγίου Νικολάου, εκεί όπου ήταν ο παλιός φάρος της πόλης–, τον χώρο, στον οποίο θα εμφανιζόταν, για πρώτη φορά μπροστά σε κόσμο, κάπου στην αρχή της δεκαετίας του ’50, ο Παπανικολάου.

Σάκης Παπανικολάου: ένας κλασικός ελαφρός τραγουδιστής, με ιδιαίτερη πορεία στα σίξτις Facebook Twitter
Ο Σάκης Παπανικολάου στο περιοδικό «Ραδιοτηλεόρασις» (19-25 Αυγούστου 1973)

Στο κεφάλαιο 2 βρίσκουμε όλα εκείνα που συνιστούν το καλλιτεχνικό όνομα «Σάκης Παπανικολάου». Ο συγγραφέας ανοίγει την «αποθήκη των αναμνήσεων» και καταγράφει σημαντικές όψεις της διαδρομής του, που σχετίζονται με τις εμφανίσεις του στη ραδιοφωνία, στα στούντιο ηχογραφήσεων, στις θεατρικές σκηνές, στα κινηματογραφικά πλατώ, στα πάλκα των κέντρων διασκέδασης της εποχής, όπως και στα πάμπολλα φεστιβάλ τραγουδιού (στην Ελλάδα και το εξωτερικό), όταν συνεργαζόταν με την αφρόκρεμα του ελαφρού εκείνων των ετών, και βασικά με τους συνθέτες Κώστα Γιαννίδη, Κώστα Καπνίση, Αλέκο Γεωργιάδη, Γιώργο Κατσαρό, Μίμη Πλέσσα, Γιώργο Θεοδοσιάδη, Ανδρέα Χατζηαποστόλου, Αλέκο Σπάθη, Χάρη Ανδρεάδη, Σπύρο Παπαβασιλείου, Γεράσιμο Λαβράνο, Γιάννη Καστρινό, Γιώργο Μουζάκη, Μανώλη Χιώτη κ.ά.

Τα γεγονότα, ευχάριστα και δυσάρεστα, είναι πολλά, με τον Παπανικολάου να τα περιγράφει απλά και κατανοητά, χωρίς να αποφεύγει και το δικό του «τσαλάκωμα» (με το άγριο περιστατικό στο night-club Coronet, κάτω από το ξενοδοχείο King’s Palace, στην αρχή της Πανεπιστημίου). Φυσικά, στο εν λόγω κεφάλαιο γίνεται λόγος και για τα πιο γνωστά τραγούδια του, όπως ήταν το «Φέρε μου την άνοιξη» (Μίμης Πλέσσας) από το σάουντρακ της ταινίας του Γιάννη Δαλιανίδη «Οι Θαλασσιές οι Χάντρες» (1967) (πρόκειται, απλώς, για το ελληνικό... “Blue velvet”, με το κλιπ, αισθητικά, να φέρνει στη μνήμη κάτι από την πολύ μεταγενέστερη ταινία του David Lynch!), «Θα πάρω τ’ άλλο τραίνο» (Σάκης Παπανικολάου), που κατέκτησε τρίτο βραβείο στο Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης, το 1969 κ.λπ.

Σάκης Παπανικολάου - Θα πάρω τ’ άλλο τραίνο

Απ’ αυτά τα «και λοιπά» θα ξεχώριζα το «Είναι η νύχτα στα νερά της» (1966) των Γιώργου Ποταμιάνου-Θάνου Σοφού, το οποίο θα έλεγε και η Φλέρυ Νταντωνάκη το 1973, το «Όνειρο παληό λησμονημένο» (1969) στην ψυχεδελική εκτέλεση των Dave Set (θα το έλεγε και ο Παπανικολάου πιο μετά), το «Απόψε» (1969) και ακόμη την εκτέλεση του παραδοσιακού «Ο Μενούσης» από το LP «Κοχύλια και Ανεμώνες» [Sparta, 1972].

Σάκης Παπανικολάου - Είναι η νύχτα στα νερά της

Περαιτέρω, στο βιβλίο υπάρχει κι ένα τρίτο φωτογραφικό μέρος, το «Στιγμιότυπα προσωπικού αρχείου» που αναπτύσσεται σε 70 σελίδες (192-262) και που περιλαμβάνει πλούσιο οπτικό υλικό, όπως φωτογραφίες, που απεικονίζουν ανάμεσα σε άλλα και τις φιλικές σχέσεις του Παπανικολάου με προσωπικότητες του χώρου, όπως την Σοφία Βέμπο ή την Ζωζώ Σαπουντζάκη, εξώφυλλα δίσκων και φωτογραφίες ετικετών, εξώφυλλα περιοδικών, αποκόμματα ή και ολάκερες σελίδες από συνεντεύξεις σε έντυπα, διαφημιστικές καταχωρήσεις κέντρων, θεάτρων και εκδηλώσεων, πίνακες ζωγραφικής που είχε φιλοτεχνήσει ο συγγραφέας κ.λπ.

Σάκης Παπανικολάου: ένας κλασικός ελαφρός τραγουδιστής, με ιδιαίτερη πορεία στα σίξτις Facebook Twitter
Βουλγάρικος μικρός δίσκος με τραγούδι του Σάκη Παπανικολάου από το 1977

Κάποιο απ’ αυτό το υλικό είναι αρκετά διαφωτιστικό και σε σχέση με άλλα τραγούδια του Παπανικολάου, όπως, για παράδειγμα, το «Ένα καράβι από χαρτί», που ήταν η μία από τις δύο ελληνικές συμμετοχές στην 3η Ολυμπιάδα Τραγουδιού, το 1970 ή το «Πάνω απ’ όλα έχω τον Παναθηναϊκό» (Μάρτιος 1971), που κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια της «εποποιίας» του Wembley κ.λπ. Επίσης εδώ καταγράφεται και η ιδιαίτερη πορεία του πατρινού ερμηνευτή στις χώρες του ανατολικού μπλοκ (και βασικά στην Βουλγαρία και την Πολωνία) λόγω των επιτυχημένων εμφανίσεών του στο Sopot International Song Festival (στην πολωνική πόλη Σόποτ) το 1976 και στο Golden Orpheus (στην Sunny Beach της Βουλγαρίας) το 1977.

Το βιβλίο του Σάκη Παπανικολάου «Αποθήκη Αναμνήσεων» θα ολοκληρωθεί με το τέταρτο και τελευταίο μέρος του, που έχει τίτλο «Τα τραγούδια» και στο οποίο περιλαμβάνονται 30 κώδικες QR, που, σκαναρισμένοι με το σμάρτφον, σε οδηγούν στα αντίστοιχα κομμάτια. Μία πλήρης έκδοση λοιπόν για μια προσωπικότητα του ελαφρού τραγουδιού μας, με τη δική της ιδιαίτερη ιστορία.

Μίμης Πλέσσας "Φέρε μου την Άνοιξη" με τον Σάκη Παπανικολάου

Επαφή εδώ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM