Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Μια «φόνισσα» εξομολογείται Facebook Twitter
Το βιβλίο της Χάνα Κεντ αργεί να πάρει φωτιά, αλλά έτσι και το πιάσεις στα χέρια σου αποκλείεται να το εγκαταλείψεις.
0



ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΑ ΧΡΟΝΙΑ
, τον Ιανουάριο του 2011 για την ακρίβεια, μια νεαρή Αυστραλέζα ονόματι Χάνα Κεντ οίκτιρε τον εαυτό της αναλογιζόμενη τον ωκεανό που έπρεπε, χωρίς αναβολή, να διασχίσει. Έπρεπε πια να ξεκινήσει τη συγγραφή του ιστορικού μυθιστορήματος που θ' αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι του διδακτορικού της στο Πανεπιστήμιο Flinders, αλλά, μολονότι είχε γράψει κάποια διηγήματα, είχε πειστεί πως δεν θα τα κατάφερνε... Αν μη τι άλλο, είχε καταλήξει προ πολλού στον στόχο της. Θα επιχειρούσε να ζωντανέψει μια πραγματική ιστορία που είχε στοιχειώσει το μυαλό της, μια ιστορία που είχε πρωτακούσει έφηβη σ' ένα απομονωμένο ψαροχώρι στη βόρεια Ισλανδία, όπου έζησε για ένα φεγγάρι ως υπότροφος της Λέσχης Ρόταρι, με κεντρική ηρωίδα την τελευταία κατάδικη που είχε εκτελεστεί στη χώρα το 1830, κατηγορούμενη ότι συμμετείχε στην άγρια δολοφονία του εραστή και αφέντη της.

Σήμερα, στο βιογραφικό της σαραντάχρονης πια Χάνα Κεντ συναντάμε ένα μυθιστόρημα ακόμη κι ένα βουνό από διακρίσεις –ανάμεσά τους και το βραβείο Indie 2014 για πρωτοεμφανιζόμενους που απονέμουν οι ανεξάρτητοι βιβλιοπώλες της Αυστραλίας–, ενώ τα «Έθιμα Ταφής», έχοντας αποσπάσει, πριν ακόμα δουν το φως, το Writing Australia Prize για το καλύτερο αδημοσίευτο χειρόγραφο, ταξιδεύουν σε διάφορες χώρες του κόσμου. Πράγματι, στον αντίποδα πολλών παρθενικών μυθιστορημάτων, τα «Έθιμα ταφής» είναι σαν να γράφτηκαν από ώριμο, πολύπειρο συγγραφέα και, όπως αποφάνθηκαν χαρακτηριστικά οι «Synday Times», θα μπορούσαν κάλλιστα να σταθούν πλάι στο «Άλλο πρόσωπο της Γκρέις» της Μάργκαρετ Άτγουντ και στην «Αληθινή ιστορία της συμμορίας Κέλι» του Πίτερ Κάρεϊ!

Δοσμένα μέσα από εξαιρετικά δυνατές κινηματογραφικές εικόνες, ψιλοκεντημένο σ' έναν καμβά όπου συνυπάρχουν τα πιο σκοτεινά και τα πιο εκτυφλωτικά χρώματα, τα «Έθιμα ταφής» δεν προσφέρονται για να περάσει κανείς «ευχάριστα» την ώρα του. Η οδύνη που τα διαπερνούν, όμως, ακονίζουν και το μυαλό και την ψυχή.

Καρπός ενδελεχούς έρευνας σε εκκλησιαστικά κατάστιχα, αρχεία ενοριών, τοπικά δημοσιεύματα αλλά και θρύλους και δοξασίες που δεν έχουν πάψει να κυκλοφορούν από στόμα σε στόμα, ίχνη των οποίων ενσωματώνονται στις σελίδες του, το βιβλίο της Κεντ αργεί να πάρει φωτιά, αλλά έτσι και το πιάσεις στα χέρια σου αποκλείεται να το εγκαταλείψεις. Η τραγική μοίρα της Άγκνες Μαγκνουσντότιρ ξεδιπλώνεται εδώ με συνεχείς εναλλαγές πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης αφήγησης και με αλλεπάλληλα πισωγυρίσματα στον χρόνο, κάνοντάς μας κοινωνούς όχι μόνο της αδικίας που διαπράχτηκε σε βάρος αυτής της γυναίκας αλλά και των συνθηκών στις οποίες ήταν καταδικασμένες να ζουν οι ομόφυλές της στην Ισλανδία στις αρχές του 19ου αιώνα: δουλεύοντας σαν τα σκυλιά υπό την εξουσία ιερέων, αφεντικών και συζύγων, εξαρτημένες από τα καπρίτσια της φύσης σ' ένα τοπίο παγωμένο και άγονο, εγκλωβισμένες στις δεισιδαιμονίες, στο τι θα πει ο κόσμος και στην εσωτερική τους μοναξιά.

ΕΘΙΜΑ ΤΑΦΗΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Χάνα Κεντ, «Έθιμα Ταφής», μτφρ. Μαρία Αγγελίδου, εκδόσεις Ίκαρος

Το μεγαλύτερο μέρος της δράσης εκτυλίσσεται στο ταπεινό αγρόκτημα μιας οικογένειας βιοπαλαιστών όπου, κατ' εντολήν του τοπικού νομαρχιακού επιτρόπου –άρχοντα θρονιασμένου στη δύναμη και τα πλούτη του–, φιλοξενείται η ομόφωνα καταδικασμένη Άγκνες τους μήνες που μεσολαβούν ως την ημέρα του δημόσιου αποκεφαλισμού της. Οι οικοδεσπότες παρά τη θέλησή τους, τρομοκρατημένοι από την παρουσία της «φόνισσας», οφείλουν ν' ανεχτούν και τις τακτικές επισκέψεις του νεαρού ιεροδιακόνου που έχει επιλέξει η Άγκνες ως πνευματικό της, κατά τη διάρκεια των οποίων, ελλείψει χώρου, γίνονται ωτακουστές όσων εκείνη πιάνει σιγά σιγά να εξομολογηθεί.

Τι ακριβώς είναι η Άγκνες, πέρα από νόθο τέκνο μιας εξαφανισμένης μητέρας κι ενός άγνωστου πατέρα, πέρα από μια νόστιμη παραδουλεύτρα που έχει υπηρετήσει, από παιδάκι, σε διάφορα υποστατικά; Κάποια που δεν νοιάστηκε κανέναν άλλον πέρα απ' τον εαυτό της; Κάποια που κοίταζε πιο ψηλά από τη θέση της; Ή μήπως μια προδομένη γυναίκα που κατάντησε πικρόχολη και κακιά; Οι φήμες δίνουν και παίρνουν, αλλά το μόνο σίγουρο είναι πως το τελευταίο αφεντικό της Άγκνες, ο ξακουστός για τις γνώσεις και τις ερωτικές του κατακτήσεις Νάθαν Κέτιλσον, ένας κυκλοθυμικός άντρας, ικανός να εμπνεύσει διάσημες ποιήτριες και να τραβάει την ανημπόρια και τον πυρετό από τ' άρρωστα κορμιά, βρέθηκε σφαγμένος, δεν ήταν απλώς θύμα μιας καταστροφικής πυρκαγιάς. Κι αν η δεύτερη, ανήλικη οικονόμος του, που επίσης τον υπηρετούσε ποικιλοτρόπως και επίσης κατηγορείται για το ίδιο έγκλημα, ίσως πάρει χάρη και δεν εκτελεστεί, η πορεία της Άγκνες προς την κρεμάλα θ' αποδειχτεί –αλίμονο– μονόδρομος...

Καθώς περνούν οι μήνες και το φιτιλάκι της ηρωίδας της σώνεται, οι περιγραφές που βάζει στο στόμα της η Χάνα Κεντ γίνονται όλο και πιο συγκλονιστικές, ενώ και η καχυποψία των ανθρώπων με τους οποίους αναγκαστικά συμβιώνει όλο και κάμπτεται. Από κεφάλαιο σε κεφάλαιο, στο πρόσωπο της «φόνισσας» αντικρίζουν ένα πλάσμα με ξεχωριστά χαρίσματα, πρόθυμο να συμβάλει στον αγώνα που δίνουν για την επιβίωση, μια γυναίκα που εξακολουθεί να διεκδικεί την αξιοπρέπειά της και, παρά τον κλειστό ορίζοντα μπροστά της, πασχίζει να κρατηθεί όρθια. Όπως εμείς, έτσι κι εκείνοι, το τι συνέβη εκείνη τη μοιραία βραδιά, θ' αργήσουν να το μάθουν. Στη διαδρομή, όμως, θα συνειδητοποιήσουν πως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο περίπλοκη απ' ό,τι νόμιζαν. Δοσμένα μέσα από εξαιρετικά δυνατές κινηματογραφικές εικόνες, ψιλοκεντημένα σ' έναν καμβά όπου συνυπάρχουν τα πιο σκοτεινά και τα πιο εκτυφλωτικά χρώματα, τα «Έθιμα Ταφής» δεν προσφέρονται για να περάσει κανείς «ευχάριστα» την ώρα του. Η οδύνη που τα διαπερνάει, όμως, ακονίζουν και το μυαλό και την ψυχή.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ