«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι Facebook Twitter
Ο Κρασναχορκάι βρήκε ένα παγκόσμιο κοινό που αναγνώριζει την ξεχωριστή του ικανότητα να καλύπτει την ανομία, τη βία και την παραίτηση μέσα σ’ ένα λαβυρινθώδες συντακτικό. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Ο ΛΑΣΛΟ ΚΡΑΣΝΑΧΟΡΚΑΪ δεν είναι και ο πιο ευκολοδιάβαστος συγγραφέας του κόσμου. Οι προτάσεις του συχνά επεκτείνονται σε εκατοντάδες σελίδες, οι πλοκές του δεν επιλύονται, αλλά διαλύονται μάλλον, και η διάθεσή του είναι μια διαρκής υπαρξιακή αγωνία. Ωστόσο, το κεντρικό θέμα του Ούγγρου μυθιστοριογράφου είναι εύκολα αντιληπτό και, δυστυχώς, διαχρονικό.

Ο Κρασναχορκάι γράφει για τις αποπνικτικές και αποχαυνωτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν. Συνεπώς, το έργο του είναι εξίσου καταθλιπτικό και αναζωογονητικό. Τα τοπία του είναι λασπωμένα και έρημα, επιρρεπή σε ξαφνικές εισβολές από περίεργες δυνάμεις, όπως το γιγάντιο κουφάρι φάλαινας που φτάνει με το τρένο στην αρχή του μυθιστορήματός του που κυκλοφόρησε το 1989 με τίτλο Η μελαγχολία της αντίστασης. Οι χωρίς τέλος προτάσεις του αντικατοπτρίζουν την αποξένωση των χαρακτήρων του, αλλά μπορούν επίσης να ταρακουνήσουν τους αναγνώστες από τη νωθρότητά τους, ωθώντας τους για πάντα προς τα εμπρός, φράση με τη φράση, εικόνα με την εικόνα.

Ο Κρασναχορκάι γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1954, δύο χρόνια προτού οι Σοβιετικοί καταστείλουν βίαια την εξέγερση στη Βουδαπέστη, και τα δύο πρώτα του μυθιστορήματα είναι διαποτισμένα από μια ατμόσφαιρα πολιτικού τρόμου.

Τις τελευταίες δεκαετίες, η επιτροπή του Νόμπελ τείνει να προτιμά τη διαύγεια και τη σαφήνεια, τόσο στην ποίηση όσο και στην πεζογραφία, από τον πειραματισμό. Αν και η επιλογή του Κρασναχορκάι φαίνεται να παρεκκλίνει από αυτόν τον κανόνα, ταιριάζει απόλυτα στην ευρύτερη αποστολή της επιτροπής. Ο σουηδικός θεσμός συχνά αναδεικνύει συγγραφείς που μεταβολίζουν τις ιστορίες τους σε μια αξιομνημόνευτη γλώσσα που ξεπερνά τα σύνορα και τις κυβερνήσεις, υπερβαίνοντας τις τοπικές ιδιαιτερότητες.

Το έργο ενός βραβευμένου συγγραφέα μπορεί συχνά να μοιάζει πέρα από τον χώρο και τον χρόνο ατοπικό –σκεφτείτε τη Λουίζ Γκλικ ή τον Τσέσλαβ Μίλος– και να μας επηρεάζει ακόμη πιο βαθιά εξαιτίας ακριβώς της παράλειψης συμπαγών ιστορικών γεγονότων. Τα σονέτα του Σέιμους Χίνι για τη Βόρεια Ιρλανδία της δεκαετίας του 1970 και τα απομνημονεύματα της Ανί Ερνό για τη Γαλλία της δεκαετίας του 1960 προτείνουν έμμεσους, αλλά προσιτούς τρόπους προσέγγισης της προσωπικής και εθνικής ιστορίας.

Ο Κρασναχορκάι γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1954, δύο χρόνια προτού οι Σοβιετικοί καταστείλουν βίαια την εξέγερση στη Βουδαπέστη, και τα δύο πρώτα του μυθιστορήματα είναι διαποτισμένα από μια ατμόσφαιρα πολιτικού τρόμου. Αυτά τα μυθιστορήματα εκδόθηκαν πριν από την επανάσταση του 1989, που θα ανέτρεπε τον κομμουνισμό στη χώρα. Τα υπόλοιπα έργα του συγγραφέα εμφανίστηκαν μετά και στην πορεία ο Κρασναχορκάι βρήκε ένα παγκόσμιο κοινό που αναγνώριζει την ξεχωριστή του ικανότητα να καλύπτει την ανομία, τη βία και την παραίτηση, μουτζουρωμένες με ένα είδος ωμής  κωμωδίας, μέσα σ’ ένα λαβυρινθώδες συντακτικό.

Το ιστορικό πλαίσιο των μυθιστορημάτων του θα μπορούσε να αποθαρρύνει κάποιους αναγνώστες, αν δεν υπήρχε αυτή η ιδιαίτερη μαγεία του ύφους του. Αυτές οι συναρπαστικές ατέλειωτες προτάσεις που αποτελούν έναν εφιάλτη για τους επιμελητές μοιάζουν αδύνατο να προσαρμοστούν σε ταινία. Και όμως, πολλοί ήρθαν σε επαφή με τον Κρασναχορκάι όχι μέσω της πρόζας του αλλά μέσω των ταινιών ενός άλλου Ούγγρου, του Μπέλα Ταρ. Αυτές οι ταινίες συχνά αντικαθιστούν τις περιπλανώμενες προτάσεις με ένα μοναδικό πλάνο που διαρκεί δέκα λεπτά ή και περισσότερο. Οι έρημοι δρόμοι και οι λασπωμένες λακκούβες, τα ψωραλέα σκυλιά που κατεβαίνουν από τους λόφους, τα πρόσωπα που έχουν χάσει το χρώμα τους και την κλίση τους για ζωή: αυτές είναι οι εικόνες από τον Ταρ και τον Κρασναχορκάι που έχουν μείνει βαθιά χαραγμένες στη μνήμη, μαζί με τους χαρακτήρες των ταινιών, τα μάτια οποίων μαρτυρούν «έναν συνδυασμό απάθειας και βαθιάς παραίτησης».

Σε μια συνέντευξή του το 2025 στο «Yale Review», ο Κρασναχορκάι μίλησε για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία: «Ένας βρόμικος, σάπιος πόλεμος ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μου. Ο κόσμος αρχίζει να το συνηθίζει. Εγώ δεν μπορώ να το συνηθίσω. Δεν μπορώ να δεχτώ ότι οι άνθρωποι σκοτώνουν ανθρώπους». Το έργο του Κρασναχορκάι θέτει ένα εμπόδιο στην εξοικείωσή μας με τη βία και τον πόλεμο, δείχνοντάς μας ότι αυτό που θα έπρεπε να είναι σουρεαλιστικό ή αδύνατο έχει, στην πραγματικότητα, γίνει η πραγματικότητά μας. Με την απόφασή του να τιμήσει το προφητικό έργο του, η επιτροπή του Νόμπελ λογοτεχνίας μας υπενθύμισε ότι η πολιτική αξία της τέχνης έγκειται, παραδόξως, στην αίσθηση ότι βρίσκεται εκτός χρόνου. «Η Αποκάλυψη είναι μια διαδικασία που συνεχίζεται εδώ και πολύ καιρό και θα συνεχιστεί για πολύ καιρό», δήλωνε ο Κρασναχορκάι στην ίδια συνέντευξη. «Η Αποκάλυψη είναι τώρα. Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία».

Με στοιχεία από «Atlantic»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ