«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι Facebook Twitter
Ο Κρασναχορκάι βρήκε ένα παγκόσμιο κοινό που αναγνώριζει την ξεχωριστή του ικανότητα να καλύπτει την ανομία, τη βία και την παραίτηση μέσα σ’ ένα λαβυρινθώδες συντακτικό. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Ο ΛΑΣΛΟ ΚΡΑΣΝΑΧΟΡΚΑΪ δεν είναι και ο πιο ευκολοδιάβαστος συγγραφέας του κόσμου. Οι προτάσεις του συχνά επεκτείνονται σε εκατοντάδες σελίδες, οι πλοκές του δεν επιλύονται, αλλά διαλύονται μάλλον, και η διάθεσή του είναι μια διαρκής υπαρξιακή αγωνία. Ωστόσο, το κεντρικό θέμα του Ούγγρου μυθιστοριογράφου είναι εύκολα αντιληπτό και, δυστυχώς, διαχρονικό.

Ο Κρασναχορκάι γράφει για τις αποπνικτικές και αποχαυνωτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν. Συνεπώς, το έργο του είναι εξίσου καταθλιπτικό και αναζωογονητικό. Τα τοπία του είναι λασπωμένα και έρημα, επιρρεπή σε ξαφνικές εισβολές από περίεργες δυνάμεις, όπως το γιγάντιο κουφάρι φάλαινας που φτάνει με το τρένο στην αρχή του μυθιστορήματός του που κυκλοφόρησε το 1989 με τίτλο Η μελαγχολία της αντίστασης. Οι χωρίς τέλος προτάσεις του αντικατοπτρίζουν την αποξένωση των χαρακτήρων του, αλλά μπορούν επίσης να ταρακουνήσουν τους αναγνώστες από τη νωθρότητά τους, ωθώντας τους για πάντα προς τα εμπρός, φράση με τη φράση, εικόνα με την εικόνα.

Ο Κρασναχορκάι γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1954, δύο χρόνια προτού οι Σοβιετικοί καταστείλουν βίαια την εξέγερση στη Βουδαπέστη, και τα δύο πρώτα του μυθιστορήματα είναι διαποτισμένα από μια ατμόσφαιρα πολιτικού τρόμου.

Τις τελευταίες δεκαετίες, η επιτροπή του Νόμπελ τείνει να προτιμά τη διαύγεια και τη σαφήνεια, τόσο στην ποίηση όσο και στην πεζογραφία, από τον πειραματισμό. Αν και η επιλογή του Κρασναχορκάι φαίνεται να παρεκκλίνει από αυτόν τον κανόνα, ταιριάζει απόλυτα στην ευρύτερη αποστολή της επιτροπής. Ο σουηδικός θεσμός συχνά αναδεικνύει συγγραφείς που μεταβολίζουν τις ιστορίες τους σε μια αξιομνημόνευτη γλώσσα που ξεπερνά τα σύνορα και τις κυβερνήσεις, υπερβαίνοντας τις τοπικές ιδιαιτερότητες.

Το έργο ενός βραβευμένου συγγραφέα μπορεί συχνά να μοιάζει πέρα από τον χώρο και τον χρόνο ατοπικό –σκεφτείτε τη Λουίζ Γκλικ ή τον Τσέσλαβ Μίλος– και να μας επηρεάζει ακόμη πιο βαθιά εξαιτίας ακριβώς της παράλειψης συμπαγών ιστορικών γεγονότων. Τα σονέτα του Σέιμους Χίνι για τη Βόρεια Ιρλανδία της δεκαετίας του 1970 και τα απομνημονεύματα της Ανί Ερνό για τη Γαλλία της δεκαετίας του 1960 προτείνουν έμμεσους, αλλά προσιτούς τρόπους προσέγγισης της προσωπικής και εθνικής ιστορίας.

Ο Κρασναχορκάι γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1954, δύο χρόνια προτού οι Σοβιετικοί καταστείλουν βίαια την εξέγερση στη Βουδαπέστη, και τα δύο πρώτα του μυθιστορήματα είναι διαποτισμένα από μια ατμόσφαιρα πολιτικού τρόμου. Αυτά τα μυθιστορήματα εκδόθηκαν πριν από την επανάσταση του 1989, που θα ανέτρεπε τον κομμουνισμό στη χώρα. Τα υπόλοιπα έργα του συγγραφέα εμφανίστηκαν μετά και στην πορεία ο Κρασναχορκάι βρήκε ένα παγκόσμιο κοινό που αναγνώριζει την ξεχωριστή του ικανότητα να καλύπτει την ανομία, τη βία και την παραίτηση, μουτζουρωμένες με ένα είδος ωμής  κωμωδίας, μέσα σ’ ένα λαβυρινθώδες συντακτικό.

Το ιστορικό πλαίσιο των μυθιστορημάτων του θα μπορούσε να αποθαρρύνει κάποιους αναγνώστες, αν δεν υπήρχε αυτή η ιδιαίτερη μαγεία του ύφους του. Αυτές οι συναρπαστικές ατέλειωτες προτάσεις που αποτελούν έναν εφιάλτη για τους επιμελητές μοιάζουν αδύνατο να προσαρμοστούν σε ταινία. Και όμως, πολλοί ήρθαν σε επαφή με τον Κρασναχορκάι όχι μέσω της πρόζας του αλλά μέσω των ταινιών ενός άλλου Ούγγρου, του Μπέλα Ταρ. Αυτές οι ταινίες συχνά αντικαθιστούν τις περιπλανώμενες προτάσεις με ένα μοναδικό πλάνο που διαρκεί δέκα λεπτά ή και περισσότερο. Οι έρημοι δρόμοι και οι λασπωμένες λακκούβες, τα ψωραλέα σκυλιά που κατεβαίνουν από τους λόφους, τα πρόσωπα που έχουν χάσει το χρώμα τους και την κλίση τους για ζωή: αυτές είναι οι εικόνες από τον Ταρ και τον Κρασναχορκάι που έχουν μείνει βαθιά χαραγμένες στη μνήμη, μαζί με τους χαρακτήρες των ταινιών, τα μάτια οποίων μαρτυρούν «έναν συνδυασμό απάθειας και βαθιάς παραίτησης».

Σε μια συνέντευξή του το 2025 στο «Yale Review», ο Κρασναχορκάι μίλησε για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία: «Ένας βρόμικος, σάπιος πόλεμος ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μου. Ο κόσμος αρχίζει να το συνηθίζει. Εγώ δεν μπορώ να το συνηθίσω. Δεν μπορώ να δεχτώ ότι οι άνθρωποι σκοτώνουν ανθρώπους». Το έργο του Κρασναχορκάι θέτει ένα εμπόδιο στην εξοικείωσή μας με τη βία και τον πόλεμο, δείχνοντάς μας ότι αυτό που θα έπρεπε να είναι σουρεαλιστικό ή αδύνατο έχει, στην πραγματικότητα, γίνει η πραγματικότητά μας. Με την απόφασή του να τιμήσει το προφητικό έργο του, η επιτροπή του Νόμπελ λογοτεχνίας μας υπενθύμισε ότι η πολιτική αξία της τέχνης έγκειται, παραδόξως, στην αίσθηση ότι βρίσκεται εκτός χρόνου. «Η Αποκάλυψη είναι μια διαδικασία που συνεχίζεται εδώ και πολύ καιρό και θα συνεχιστεί για πολύ καιρό», δήλωνε ο Κρασναχορκάι στην ίδια συνέντευξη. «Η Αποκάλυψη είναι τώρα. Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία».

Με στοιχεία από «Atlantic»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ