Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του» Facebook Twitter
Ο Γιόνας Έρικσον υπήρξε διεθνής διαιτητής από το 2002 ως το 2018. Φωτ.: Alex Grimm/Bongarts/Getty Images/Ideal Image
0


ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 2010
, ο νέος πρόεδρος της επιτροπής διαιτησίας της UEFA, o διάσημος πρώην διαιτητής Πιερλουίτζι Κολίνα, εισήγαγε μια σειρά αλλαγών. Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη φυσική κατάσταση, στις μετρήσεις βάρους και σωματικού λίπους των διαιτητών, καθώς και στις υποχρεωτικές εξετάσεις όρασης. Οι εξετάσεις όρασης μπορεί να φαίνονται δεδομένες, αλλά δεν ήταν ακριβώς έτσι στο παρελθόν. Πλέον οι εξετάσεις δεν αφορούσαν μόνο βασικά πράγματα, όπως την ικανότητα ανάγνωσης μικρού κειμένου σε συγκεκριμένη απόσταση, αλλά και πιο συγκεκριμένες εξετάσεις, προσαρμοσμένες για τους επαγγελματίες διαιτητές ποδοσφαίρου.

Κάποιοι διαιτητές διαγνώστηκαν με αχρωματοψία. Ένας άλλος αποδείχθηκε ότι ήταν τυφλός από το ένα μάτι και αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Τουλάχιστον αυτό έλεγαν οι φήμες, αλλά κανείς δεν ήξερε με σιγουριά, γιατί όσον αφορά τα αποτελέσματα των εξετάσεων όρασης, τίποτα δεν αποκαλύφθηκε σε μεγαλύτερες ομάδες. Για μένα, το ανανεωμένο τεστ όρασης ήταν μια διαβεβαίωση. Σήμαινε επαγγελματισμό, σχολαστικότητα και επιθυμία για βελτίωση. Όσον αφορά όμως τα τεστ βάρους και ποσοστού λίπους, ένιωθα κυρίως αηδία, θυμό και ταπείνωση. Το πρόβλημα δεν ήταν τα τεστ, αλλά ο τρόπος με τον οποίο διεξάγονταν.

Γιατί δεν έκανε κανείς μας τίποτα; Γιατί δεν σηκωθήκαμε να πούμε αυτό που όλοι σκεφτόμασταν: ότι ήταν εξευτελιστικό αυτό που συνέβαινε. Αν είχα υψώσει τη φωνή μου, θα είχα υπογράψει ταυτόχρονα και τη θανατική ποινή της καριέρας μου.

Η πρώτη φορά που αναγκάστηκα να υπομείνω αυτή την ταπεινωτική διαδικασία ήταν το φθινόπωρο του 2010, στο ετήσιο σεμινάριο διαιτητών της UEFA. Βρισκόμασταν στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας. Το πρώτο πρωί, οι διαιτητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες των 15 ατόμων περίπου. Όταν η ομάδα μου μπήκε στην μεγάλη, κρύα αίθουσα συνεδριάσεων όπου θα μαζευόμασταν, η διοίκηση μας ζήτησε να γδυθούμε μέχρι τα εσώρουχά μας. Κοιταχτήκαμε μεταξύ μας, αλλά κανείς δεν αντέδρασε ή τόλμησε να πει κάτι. Αργά-αργά βγάλαμε τα ρούχα μας. Το προηγούμενο βράδυ, είχαμε λάβει σαφείς οδηγίες να μην φάμε και να μην πιούμε τίποτα το πρωί, ώστε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο «άδειοι» κατά τη δοκιμασία. Ο στόχος ήταν να ζυγίζουμε όσο το δυνατόν λιγότερο και να έχουμε όσο το δυνατόν χαμηλότερο ποσοστό λίπους. Και να μοιάζουμε με διαιτητές σύμφωνα με το μοντέλο της UEFA.

Στεκόμασταν λοιπόν σε μια μακριά σειρά, φορώντας μόνο τα εσώρουχά μας. Ήμασταν υποτίθεται οι καλύτεροι διαιτητές της Ευρώπης, εκπρόσωποι μιας ελίτ, πρότυπα, ενήλικες, γονείς, ισχυρές προσωπικότητες με μεγάλη ακεραιότητα... αλλά κανείς μας δεν τόλμησε να πει τίποτα. Μόλις που κοιτάζαμε ο ένας τον άλλον με τα βλέμματά μας να τρεμοπαίζουν νευρικά ενώ μας καλούσαν ανά δυάδες. Εκεί ο Κολίνα μας παρατηρούσε από πάνω μέχρι κάτω με ένα παγωμένο βλέμμα. Σιωπηλός και εξεταστικός. Ένας-ένας ανεβήκαμε στη ζυγαριά. Ρούφηξα το στομάχι μου, ίσιωσα την πλάτη μου και κράτησα την αναπνοή μου, σα να έκανε αυτό κάποια διαφορά. Ένας από τους εκπαιδευτές ανακοίνωσε δυνατά: «Έρικσον, Σουηδία, 96,2 κιλά». Ένιωσα τον Κολίνα να κάνει μια παύση, να με κοιτάζει και να σαρώνει με το βλέμμα του το σχεδόν γυμνό μου σώμα. Σκέφτηκα ότι αυτό δεν ήταν δίκαιο. Είμαι ενήλικας και με αναγκάζουν να στέκομαι εδώ και να με εξετάζουν και να με κρίνουν μ’ αυτόν τον τρόπο.

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του» Facebook Twitter
Ο Πιερλουίτζι Κολίνα, ίσως ο κορυφαίος διαιτητής όλων των εποχών, ήταν πρόεδρος της επιτροπής διαιτητών της UEFA από το 2010 ως το 2018

Κατέβηκα από τη ζυγαριά και ένιωσα σαν να στεκόμουν μέσα σε ομίχλη. Ο ίδιος εκπαιδευτής πλησίασε με ένα είδος δαγκάνας, ένα εργαλείο που έμοιαζε με πολυγράφο, και άρχισε να με τσιμπάει σε διάφορα μέρη του σώματος. Το παχύμετρο, όπως ονομαζόταν το εργαλείο, ήταν παγωμένο και κάθε φορά που άγγιζε το σώμα μου, έκανα ένα μικρό άλμα. Ο εκπαιδευτής πίεζε, τράβαγε, μέτραγε, μέτραγε ξανά, μουρμούρισε κάτι ακατανόητο, πίεσε ξανά τσιμπώντας το δέρμα μου. Μετά από κάθε μέτρηση, φώναζε τον αριθμό των χιλιοστών που είχε μετρήσει. Δεν είχα ιδέα τι σήμαιναν οι αριθμοί, αν ήταν καλοί ή κακοί. Χρειάστηκε ίσως λίγο περισσότερο από ένα λεπτό. Ένας βοηθός εισήγαγε τους αριθμούς σε ένα έγγραφο και, όταν καθορίστηκαν και οι τέσσερις τιμές, το έγγραφο υπολόγισε γρήγορα το συνολικό ποσοστό λίπους μου. Η τιμή μου ανακοινώθηκε, για να την ακούσουν όλοι: «Έρικσον, 18,7%».

House of Cards
Το εξώφυλλο του βιβλίου House of Cards

Γιατί δεν έκανε κανείς μας τίποτα; Γιατί δεν σηκωθήκαμε να πούμε αυτό που όλοι σκεφτόμασταν: ότι ήταν εξευτελιστικό αυτό που συνέβαινε. Αν είχα υψώσει τη φωνή μου, θα είχα υπογράψει ταυτόχρονα και τη θανατική ποινή της καριέρας μου. Αν είχα αμφισβητήσει τις μεθόδους του Κολίνα, δεν θα μου έδιναν πλέον κανένα αγώνα, είμαι πεπεισμένος για αυτό. Φυσικά, ήθελα να γίνω πιο γυμνασμένος, να χάσω βάρος και να επιτύχω τον στόχο μου ως διαιτητής παγκόσμιας κλάσης. Ήταν προφανές ότι δεν έπρεπε να έχεις υπερβολικό βάρος, εξίσου προφανές ότι έπρεπε να είσαι γυμνασμένος – και σίγουρα, ολόκληρο το σώμα των διαιτητών χρειαζόταν έναν μεγαλύτερο επαγγελματισμό. Ήταν λάθος όμως να προσπαθήσεις να το πετύχεις αυτό μέσω μιας ταπεινωτικής ζύγισης και μιας ατζέντας όπου το μόνο σημαντικό ήταν να χάσεις βάρος και να μειώσεις το ποσοστό λίπους σου.

Στο σεμινάριο διαιτητών της UEFA την επόμενη χρονιά, ο Κολίνα πήρε το λόγο για να μιλήσει για τη διατροφή, τη σημασία της προετοιμασίας και τα κακά παραδείγματα διαιτητών που δεν προετοιμάζονταν επαγγελματικά. Ο Κολίνα έστρεψε το βλέμμα του πάνω μας και όλοι χαμηλώσαμε το βλέμμα σαν φοβισμένοι μαθητές μπροστά σε έναν θυμωμένο και αυστηρό διευθυντή που μόλις τους είχε πιάσει να κάνουν κάτι ανόητο. Μεταξύ ορισμένων συναδέλφων δημιουργήθηκε μια υστερία για το βάρος. Υπήρχαν διαγωνισμοί για το ποιος είχε το χαμηλότερο ποσοστό λίπους και ποιος είχε χάσει το περισσότερο βάρος από την τελευταία μέτρηση. Φυσικά, αυτό δεν ήταν ούτε ωφέλιμο ούτε υγιεινό. Στα σεμινάρια επισημαίνονταν πλέον διαρκώς θετικά παραδείγματα διαιτητών που είχαν χάσει βάρος – αντί να επαινούνται για τις αποφάσεις τους στον αγωνιστικό χώρο ή τις επιδόσεις τους σε δύσκολους αγώνες.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ