Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του» Facebook Twitter
Ο Γιόνας Έρικσον υπήρξε διεθνής διαιτητής από το 2002 ως το 2018. Φωτ.: Alex Grimm/Bongarts/Getty Images/Ideal Image
0


ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 2010
, ο νέος πρόεδρος της επιτροπής διαιτησίας της UEFA, o διάσημος πρώην διαιτητής Πιερλουίτζι Κολίνα, εισήγαγε μια σειρά αλλαγών. Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη φυσική κατάσταση, στις μετρήσεις βάρους και σωματικού λίπους των διαιτητών, καθώς και στις υποχρεωτικές εξετάσεις όρασης. Οι εξετάσεις όρασης μπορεί να φαίνονται δεδομένες, αλλά δεν ήταν ακριβώς έτσι στο παρελθόν. Πλέον οι εξετάσεις δεν αφορούσαν μόνο βασικά πράγματα, όπως την ικανότητα ανάγνωσης μικρού κειμένου σε συγκεκριμένη απόσταση, αλλά και πιο συγκεκριμένες εξετάσεις, προσαρμοσμένες για τους επαγγελματίες διαιτητές ποδοσφαίρου.

Κάποιοι διαιτητές διαγνώστηκαν με αχρωματοψία. Ένας άλλος αποδείχθηκε ότι ήταν τυφλός από το ένα μάτι και αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Τουλάχιστον αυτό έλεγαν οι φήμες, αλλά κανείς δεν ήξερε με σιγουριά, γιατί όσον αφορά τα αποτελέσματα των εξετάσεων όρασης, τίποτα δεν αποκαλύφθηκε σε μεγαλύτερες ομάδες. Για μένα, το ανανεωμένο τεστ όρασης ήταν μια διαβεβαίωση. Σήμαινε επαγγελματισμό, σχολαστικότητα και επιθυμία για βελτίωση. Όσον αφορά όμως τα τεστ βάρους και ποσοστού λίπους, ένιωθα κυρίως αηδία, θυμό και ταπείνωση. Το πρόβλημα δεν ήταν τα τεστ, αλλά ο τρόπος με τον οποίο διεξάγονταν.

Γιατί δεν έκανε κανείς μας τίποτα; Γιατί δεν σηκωθήκαμε να πούμε αυτό που όλοι σκεφτόμασταν: ότι ήταν εξευτελιστικό αυτό που συνέβαινε. Αν είχα υψώσει τη φωνή μου, θα είχα υπογράψει ταυτόχρονα και τη θανατική ποινή της καριέρας μου.

Η πρώτη φορά που αναγκάστηκα να υπομείνω αυτή την ταπεινωτική διαδικασία ήταν το φθινόπωρο του 2010, στο ετήσιο σεμινάριο διαιτητών της UEFA. Βρισκόμασταν στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας. Το πρώτο πρωί, οι διαιτητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες των 15 ατόμων περίπου. Όταν η ομάδα μου μπήκε στην μεγάλη, κρύα αίθουσα συνεδριάσεων όπου θα μαζευόμασταν, η διοίκηση μας ζήτησε να γδυθούμε μέχρι τα εσώρουχά μας. Κοιταχτήκαμε μεταξύ μας, αλλά κανείς δεν αντέδρασε ή τόλμησε να πει κάτι. Αργά-αργά βγάλαμε τα ρούχα μας. Το προηγούμενο βράδυ, είχαμε λάβει σαφείς οδηγίες να μην φάμε και να μην πιούμε τίποτα το πρωί, ώστε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο «άδειοι» κατά τη δοκιμασία. Ο στόχος ήταν να ζυγίζουμε όσο το δυνατόν λιγότερο και να έχουμε όσο το δυνατόν χαμηλότερο ποσοστό λίπους. Και να μοιάζουμε με διαιτητές σύμφωνα με το μοντέλο της UEFA.

Στεκόμασταν λοιπόν σε μια μακριά σειρά, φορώντας μόνο τα εσώρουχά μας. Ήμασταν υποτίθεται οι καλύτεροι διαιτητές της Ευρώπης, εκπρόσωποι μιας ελίτ, πρότυπα, ενήλικες, γονείς, ισχυρές προσωπικότητες με μεγάλη ακεραιότητα... αλλά κανείς μας δεν τόλμησε να πει τίποτα. Μόλις που κοιτάζαμε ο ένας τον άλλον με τα βλέμματά μας να τρεμοπαίζουν νευρικά ενώ μας καλούσαν ανά δυάδες. Εκεί ο Κολίνα μας παρατηρούσε από πάνω μέχρι κάτω με ένα παγωμένο βλέμμα. Σιωπηλός και εξεταστικός. Ένας-ένας ανεβήκαμε στη ζυγαριά. Ρούφηξα το στομάχι μου, ίσιωσα την πλάτη μου και κράτησα την αναπνοή μου, σα να έκανε αυτό κάποια διαφορά. Ένας από τους εκπαιδευτές ανακοίνωσε δυνατά: «Έρικσον, Σουηδία, 96,2 κιλά». Ένιωσα τον Κολίνα να κάνει μια παύση, να με κοιτάζει και να σαρώνει με το βλέμμα του το σχεδόν γυμνό μου σώμα. Σκέφτηκα ότι αυτό δεν ήταν δίκαιο. Είμαι ενήλικας και με αναγκάζουν να στέκομαι εδώ και να με εξετάζουν και να με κρίνουν μ’ αυτόν τον τρόπο.

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του» Facebook Twitter
Ο Πιερλουίτζι Κολίνα, ίσως ο κορυφαίος διαιτητής όλων των εποχών, ήταν πρόεδρος της επιτροπής διαιτητών της UEFA από το 2010 ως το 2018

Κατέβηκα από τη ζυγαριά και ένιωσα σαν να στεκόμουν μέσα σε ομίχλη. Ο ίδιος εκπαιδευτής πλησίασε με ένα είδος δαγκάνας, ένα εργαλείο που έμοιαζε με πολυγράφο, και άρχισε να με τσιμπάει σε διάφορα μέρη του σώματος. Το παχύμετρο, όπως ονομαζόταν το εργαλείο, ήταν παγωμένο και κάθε φορά που άγγιζε το σώμα μου, έκανα ένα μικρό άλμα. Ο εκπαιδευτής πίεζε, τράβαγε, μέτραγε, μέτραγε ξανά, μουρμούρισε κάτι ακατανόητο, πίεσε ξανά τσιμπώντας το δέρμα μου. Μετά από κάθε μέτρηση, φώναζε τον αριθμό των χιλιοστών που είχε μετρήσει. Δεν είχα ιδέα τι σήμαιναν οι αριθμοί, αν ήταν καλοί ή κακοί. Χρειάστηκε ίσως λίγο περισσότερο από ένα λεπτό. Ένας βοηθός εισήγαγε τους αριθμούς σε ένα έγγραφο και, όταν καθορίστηκαν και οι τέσσερις τιμές, το έγγραφο υπολόγισε γρήγορα το συνολικό ποσοστό λίπους μου. Η τιμή μου ανακοινώθηκε, για να την ακούσουν όλοι: «Έρικσον, 18,7%».

House of Cards
Το εξώφυλλο του βιβλίου House of Cards

Γιατί δεν έκανε κανείς μας τίποτα; Γιατί δεν σηκωθήκαμε να πούμε αυτό που όλοι σκεφτόμασταν: ότι ήταν εξευτελιστικό αυτό που συνέβαινε. Αν είχα υψώσει τη φωνή μου, θα είχα υπογράψει ταυτόχρονα και τη θανατική ποινή της καριέρας μου. Αν είχα αμφισβητήσει τις μεθόδους του Κολίνα, δεν θα μου έδιναν πλέον κανένα αγώνα, είμαι πεπεισμένος για αυτό. Φυσικά, ήθελα να γίνω πιο γυμνασμένος, να χάσω βάρος και να επιτύχω τον στόχο μου ως διαιτητής παγκόσμιας κλάσης. Ήταν προφανές ότι δεν έπρεπε να έχεις υπερβολικό βάρος, εξίσου προφανές ότι έπρεπε να είσαι γυμνασμένος – και σίγουρα, ολόκληρο το σώμα των διαιτητών χρειαζόταν έναν μεγαλύτερο επαγγελματισμό. Ήταν λάθος όμως να προσπαθήσεις να το πετύχεις αυτό μέσω μιας ταπεινωτικής ζύγισης και μιας ατζέντας όπου το μόνο σημαντικό ήταν να χάσεις βάρος και να μειώσεις το ποσοστό λίπους σου.

Στο σεμινάριο διαιτητών της UEFA την επόμενη χρονιά, ο Κολίνα πήρε το λόγο για να μιλήσει για τη διατροφή, τη σημασία της προετοιμασίας και τα κακά παραδείγματα διαιτητών που δεν προετοιμάζονταν επαγγελματικά. Ο Κολίνα έστρεψε το βλέμμα του πάνω μας και όλοι χαμηλώσαμε το βλέμμα σαν φοβισμένοι μαθητές μπροστά σε έναν θυμωμένο και αυστηρό διευθυντή που μόλις τους είχε πιάσει να κάνουν κάτι ανόητο. Μεταξύ ορισμένων συναδέλφων δημιουργήθηκε μια υστερία για το βάρος. Υπήρχαν διαγωνισμοί για το ποιος είχε το χαμηλότερο ποσοστό λίπους και ποιος είχε χάσει το περισσότερο βάρος από την τελευταία μέτρηση. Φυσικά, αυτό δεν ήταν ούτε ωφέλιμο ούτε υγιεινό. Στα σεμινάρια επισημαίνονταν πλέον διαρκώς θετικά παραδείγματα διαιτητών που είχαν χάσει βάρος – αντί να επαινούνται για τις αποφάσεις τους στον αγωνιστικό χώρο ή τις επιδόσεις τους σε δύσκολους αγώνες.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ