ΣΑΒΒΑΤΟ Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Σωτήρης Σόρογκας (1936- ), Άλογο, 1974. Ακρυλικό και κάρβουνο σε καμβά 150 x 150 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Σωτήρης Σόρογκας: «Άνευ της ζωγραφικής θα πεθάνω»

0

Γεννήθηκα στο νοσοκομείο Έλενα το 1936. Η οικογένεια από τη μεριά της μητέρας μου ήταν από την Προύσα, ήρθαν εδώ πρόσφυγες. Η γιαγιά μου ήταν 18 ετών και είχε ήδη δυο παιδιά. Φαίνεται πως είχαν πάρει μαζί τους κάποια χρήματα γιατί ο παππούς μου, εκτός από ράφτης, ήταν και ψαράς στη λίμνη Απολλωνιάδα, Ιντζίδης το επίθετο. Πήραν εδώ ένα οικόπεδο με δόσεις στον Άγιο Αρτέμιο.

• Τους βοήθησαν οι πατριώτες τους, γινόταν αυτό παλιά, αν ήθελε να χτίσει κάποιος, πήγαιναν όλοι και βοήθαγαν, έτσι έχτισαν το σπίτι τους. Νερό κουβάλαγαν από την εκκλησία, τον Άγιο Αρτέμιο, που είχε και πηγάδι. Εκεί μεγάλωσα κι εγώ, θυμάμαι με νοσταλγία και τρυφερότητα τον κήπο που είχε συκιά, μυγδαλιά, ταπεινά φυτά και δέντρα, ήταν ένας μικρός παράδεισος. Τρυφερά πράγματα μιας οικογένειας αγαθών ανθρώπων που με μεγάλωσαν.

• Η άλλη μεριά, ο πατερούλης μου, είχε έρθει από τη Θεσπρωτία στην Αθήνα να δουλέψει, για να βοηθήσει την οικογένεια και για να παντρέψει τις αδελφές του. Πήγε να δουλέψει σε έναν φούρνο – ο φούρναρης ήταν και νονός μου – και μπήκε στο ΚΚΕ, στους αρτεργάτες. Και ενώ ήταν αγράμματος άνθρωπος, έγινε γραμματέας του συλλόγου. Είχε ινστρούχτορα τον Πλουμπίδη που είχε κύρος – γενικά, υπήρχε μεγάλος θαυμασμός γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Ο πατέρας μου, μέχρι που έφυγε από τη ζωή το 1982, μου έλεγε «όταν έρθουμε εμείς στα πράγματα, θα τακτοποιηθούν όλα». Είχε βαθιά πίστη σε μια ιδέα ως υπερασπιστής του δικαίου. Πιστεύω ότι οι σύγχρονοι αριστεροί είναι οι σφετεριστές μιας ιδεολογίας και ενός αγώνα που έκαναν άλλοι άνθρωποι, σφετερίστηκαν και τους αγώνες και το ήθος τους.

Πιστεύω ότι κάθε καλλιτέχνης έχει ένα νταλκά στην καρδιά του, το πένθος της ζωής, που έλεγε ο Καρούζος. Το νιώθεις στη μοναξιά του εργαστηρίου, όταν ακόμα και τυχαία σού αποκαλύπτεται κάτι και σε υπερβαίνει, για μια στιγμή.

• Η μητέρα μου ήταν επίσης ένας ήσυχος γλυκός άνθρωπος του σπιτιού, υπομονετική με τον πατέρα μου, αγαπούσε υπερβολικά τα παιδιά της. Θυμάμαι, όταν καμιά φορά αρρώσταινε ο πατέρας μου, φορούσε την ποδιά για να κάνει δουλειές, είχε το ήθος το παλιό. Είναι αυτά τα μυστηριώδη που συμβαίνουν στη ζωή, όπου κάποια λεπτομέρεια διογκώνεται και παίρνει άλλη σημασία, προσανατολίζει ή αποπροσανατολίζει κάποιον.

ΣΑΒΒΑΤΟ Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Πιστεύω ότι όλοι πρέπει να έχουμε μια εποπτεία και άποψη για τα συμβαίνοντα, για όσα μας περιβάλλουν. Ένα σοβαρό άτομο ξέρει τα όρια της γνώσεώς του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Στο ραφείο του παππού μου δούλευε και ο θείος μου ο Λευτέρης, αδελφός της μητέρας μου, που ενώ ήταν του δημοτικού έμοιαζε με διανοούμενο. Ωραίος και λάτρης των γυναικών, ήταν και ο πρώτος μου δάσκαλος, μου έδινε κραγιονάκια, μολυβάκια. Ζωγράφιζε τις Κυριακές, διάβαζε Μαρξ και ήταν και καθοδηγητής της ΕΠΟΝ. Πήγαινε και έπαιρνε νερό με τους ντενεκέδες, ζωσμένος τα φισεκλίκια του. Ήταν ένας γλυκύτατος άνθρωπος. Η ηγεσία ήταν κατώτερη των περιστάσεων, το φάγωμα και στο Κόμμα έδειχνε τη σκληρότητα μεταξύ τους, ο Εμφύλιος θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν ήταν αλλιώς η ηγεσία τότε, αλλά και η δεξιά δεν κράτησε την πρέπουσα στάση, έπαιρνε τους απλούς ανθρώπους και τους έστελνε στα ξερονήσια χωρίς λόγο, τιμωρητικά και σκληρά.

• Σε αυτό το σπίτι άρχισα κι εγώ να φτιάχνω καρτούλες. Υπήρχε ένα πανί, μια μπάντα που έβαζαν στον τοίχο για να μη φαίνεται η υγρασία, κι εγώ άρχιζα και ζωγράφιζα εκεί. Έτσι πήρα τα πρώτα εύγε και άρχισα να έχω μια οντότητα, αλλά όταν ήμουν 12-13 ετών έπαθα παρωτίδα που πείραξε τον θυρεοειδή μου και ψήλωσα απότομα, έγινα 1,92, κι αυτό με συνόδευσε σε όλη τη ζωή μου, ήθελα πάντα να κρύβομαι. Ο τρόπος ίασης αυτού του πράγματος είναι το διάβασμα, η ζωγραφική, η μουσική – η τέχνη είναι σωτήρια για την ψυχή ανθρώπου.

• Ο πατήρ Βασίλειος της Μονής Ιβήρων, ένας καταπληκτικός διανοούμενος, αναφέρεται σε μια μορφή θείας πρόνοιας που οδηγεί τους ανθρώπους όταν η φύση η κατάσταση τους αφαιρεί κάτι. Αναπληρούται δι’ άλλης οδού και αυτό συνέβη σε μένα. Το ότι εξορίστηκα σε ένα δωμάτιο για να ασχοληθώ με τη ζωγραφική όχι μόνο αναπλήρωσε ένα αίτημα ζωής που δεν είχα αλλά μου άνοιξε και νέους ορίζοντες, είδα τον κόσμο με άλλα μάτια.  

• Ήθελα να κρυφτώ για να απαλλαγώ από την κριτική και τη χλεύη των συμμαθητών μου, του κόσμου που σταματούσε στον δρόμο για να με κοιτάξει. Το να μπω στο λεωφορείο ήταν μαρτύριο. Τώρα ένα ποσοστό της νεολαίας είναι πολύ ψηλό, με περνάνε σε ύψος και μου φαίνεται περίεργο. Η ζωγραφική απεδείχθη ο σωτήρας μου και οδηγήθηκα εκεί μετά πάθους γιατί όσο ζωγράφιζα, ξεχνιόμουνα. Μετά, αυτός ο χώρος της μονώσεως σε οδηγεί αναγκαστικά στα βιβλία. Τα πρώτα βιβλία ήταν βάλσαμο. Είχα έναν φίλο, τον Τσακιρίδη, που έγραφε ποιήματα στο γυμνάσιο, κι έτσι έκανα τις πρώτες προσπάθειες ζωγραφικής. Πήγαινε στο Μαρούσι, έπαιρνε πιάτα κι εγώ τα ζωγράφιζα, έκανα την Ακρόπολη, να έχουμε καμιά δραχμή.

Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Σωτήρης Σόρογκας (1936- ), Παλιό καΐκι στη Βιστωνίδα, 2010-2016. Ακρυλικό και κάρβουνο σε καμβά, 150 x 200 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Σωτήρης Σόρογκας (1936- ), Αλυσίδες , 1996. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

• Όταν τέλειωσα το γυμνάσιο, πήγα και δούλεψα σε ένα μαγαζί με ζαχαρώδη προϊόντα, σε μια πάροδο της οδού Αθηνάς, σε έναν φίλο του πατέρα μου. Πήγε κι εκείνος ένα Σάββατο να ρωτήσει πώς τα πάω και του είπε ο φίλος του «είναι πάρα πολύ καλό παιδί, πρόθυμος, αλλά, ρε Σπύρο, δεν είναι γι’ αυτήν τη δουλειά» ‒ είχε διαισθανθεί ότι εγώ ήμουν στα σύννεφα. Έτσι πήγα και έκανα φροντιστήριο στον Μαντά, στην πλατεία Κάνιγγος, για να γίνω χημικός, είχε κύρος αυτό το επάγγελμα. Ήμουν μαθητής του δώδεκα, είχα πολλές ελλείψεις και με προέτρεψαν να κάνω κάτι άλλο, με ρώτησαν τι ήθελα να γίνω κι εγώ απάντησα «ζωγράφος». Και τότε μου είπαν ότι υπάρχει σχολή, μέσα στο Πολυτεχνείο, η Καλών Τεχνών.

• Η τυχαιότης πολλές φορές είναι μυστηριώδης. Εκείνες τις μέρες ένας ζωγράφος, ο Μπάμπης Τσιμιγκάτος, φτωχός άνθρωπος που ήταν συνεξόριστος με τον θείο μου Λευτέρη, ήρθε στο ραφείο για να γυρίσει το παλιό του το κοστούμι ανάποδα. Του έδειξε κάτι ζωγραφιές ο θείος μου, τις είδε και του είπε «είναι καλός»· σε μένα είπε «κάνεις και κεραμίδια που είναι δύσκολα». Με πήγε στο φροντιστήριο του Σαραφιανού για την Καλών Τεχνών και μπήκα σε μια σπουδή. Εκεί συνάντησα τον Φασιανό, την Κυριάκη, τον Ζιάκα.

• Ήταν μια ατμόσφαιρα που με γοήτευε, μιλάγανε για τέχνη. Θυμάμαι, υπήρχε ένα μοντέλο, η Μαίρη, που ζει ακόμα, είναι 100 χρονών, και όταν άρχισα να τη ζωγραφίζω ρεαλιστικά ήρθε ο Σαραφιανός και μου μίλησε για τη μεθοδολογία προσέγγισης του αντικειμένου. Όταν ένας άνθρωπος νέος ανακαλύπτει τον κόσμο είναι μια κοσμογονική στιγμή, κάτι τέτοιο μου συνέβη. Μπήκα μέσα στον Παράδεισο και έπλεα σε πελάγη ευτυχίας, μπορούσα να ονειρεύομαι. Βέβαια, υπήρχαν και εμπόδια. Έπρεπε να περάσω τις εξετάσεις κι αυτό απαιτούσε την προσήλωσή μου, υπήρχε κάτι που αιωρείτο στην ατμόσφαιρα ως απραγματοποίητο, είδα ότι αυτή η δουλειά απαιτεί έναν αγώνα, δεν ήταν όλα εύκολα.

• Εγώ ήμουν ένα παιδί απροσανατόλιστο. Εκεί, οι συμμαθήτριές μου ήταν από οικογένειες μεγάλες, εύπορες, μορφωμένες, πήγαιναν στο Παρίσι και έβλεπαν τέχνη. Θυμάμαι που έβαζα τη Ρένα Παπασπύρου να μου μιλάει γαλλικά ή που όταν πήγαμε σε ένα τραπέζι στη Σήλια Δασκοπούλου, μας σέρβιρε η υπηρέτρια που είχαν, κι εγώ ρώτησα γιατί δεν κάθεται μαζί μας να φάει και εξεπλάγη από την ερώτησή μου ‒ εγώ το θεωρούσα πολύ φυσικό να φάει η γυναίκα μαζί μας.

Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Η ζωγραφική εδώ και αιώνες έχει διεργασίες, έχει προετοιμασία, κάποιους εξιδεικευμένους νόμους που αφορούν και την ίδια την τέχνη όχι μόνο ως προϊόν πνευματικό. Εκεί βρίσκεται ο τρόπος που ζωγραφίζουμε. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Μπήκα στη σχολή με υποτροφία, ήταν 12.000 τον χρόνο, σπουδαία λεφτά για μένα, για να αγοράζω τελάρο, χρωματάκια. Θα σας αναφέρω κάτι γοητευτικό και περίεργο. Ο Αντώνης Απέργης και ο Ζουμπουλάκης, που επίσης είχαν υποτροφία, τα κράτησαν τα χρήματα όλα τα χρόνια και αγόρασαν οικόπεδο στην Άνδρο. Δεν κατάλαβα ποτέ ότι η υποτροφία ήταν μια επιβεβαίωση της εργασίας μου, πίστευα ότι ήταν μια τυχαιότης.

• Είχα τον Μόραλη δάσκαλο, που δεν ήταν ο «διανοούμενος δάσκαλος». Ήταν τεχνίτης, ήξερε τη δουλειά του πάρα πολύ καλά, μου έλεγε «Σόρογκα, μην περιμένεις την έμπνευση, άρχισε να παίζεις και θα δεις πως λίγο-λίγο θα διολισθήσεις σε κάτι πολύ πιο προωθημένο». Και είχε δίκιο, σε πολλά είχε δίκιο. Αυτή η μεθοδολογία κατασκευής του έργου ήταν του Μόραλη, που την είχε πάρει από τον δάσκαλό του τον Κόντογλου.

• Ο Μόραλης ήταν φίνος άνθρωπος, είχε μελετήσει τα αρχαία ανάγλυφα, αυτές τις κρυφές σχέσεις που έχουν, και γενικά την αρχαία γλυπτική. Μας εξηγούσε πώς κυκλοφορεί ο άξονας του χεριού της Ηγησώς, μας μίλησε γι’ αυτές τις αντιστοιχίες, πράγματα που διάβασα αργότερα στον Καντίνσκι, όπως η χρήση των χρωμάτων ή πώς πάμε από το πολύ βαρύ μαύρο στα πιο ανοιχτά, ότι μεσολαβούν σκαλοπάτια, για τη λειτουργία του φωτός. Αλλιώς, μας έλεγε, η μετάβαση μπορεί να είναι απόκρημνη, ξαφνική.

• Ο Μόραλης μπορεί να ήταν διανοούμενος μυστικά, δεν μας το ’δειξε ποτέ. Μας έδειξε τη σοφία της δουλειάς του, αλλά δεν μπήκε σε χωράφια φιλοσοφικά. Τον Φουκό, τον Ντεριντά, τον Μποντριγιάρ μπορεί να μην τους ήξερε ή να τους ήξερε και λόγω της σεμνότητάς του να το αποσιωπούσε. Ήταν ο μεγάλος δάσκαλος της Καλών Τεχνών. Θυμάμαι, μια φορά τον συνάντησα και μου είπε «τώρα που είσαι κι εσύ δάσκαλος και ξέρεις τη βαρύτητα αυτής της λέξης». Είχε συνείδηση ο Μόραλης, γι’ αυτό τον αγαπούσα.

• Έμεινα σαράντα χρόνια στην Καλών Τεχνών, είχα ταυτιστεί με τα παιδιά, ήταν τρόπος ζωής. Όλα αυτά τα χρόνια ήμουν μέσα σε αυτό το πρόβλημα, της ευθύνης του δάσκαλου, που συναρτάται με την ποικιλία, το φάσμα και την πολυπλοκότητα των δυνατοτήτων που έχουν ή δεν έχουν οι σπουδαστές. Ο δάσκαλος ασκεί αυτομάτως μια γοητεία, πρέπει να ανταποκριθεί σε ένα υψηλό ήθος πρωτίστως για να μπορέσει να αντισταθεί και να μην αρχίσει να λέει ότι του κατεβαίνει. Να συνειδητοποιήσει αυτό το μέγα προσόν και την υπευθυνότητα του ανθρώπου που έχει κάποιο βάθος.

Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Σωτήρης Σόρογκας (1936- ), Παλιό ξύλο με μπάρα στην Αμοργό, 1983

• Πρέπει πάντα να είναι σεμνός ο δάσκαλος, να επικοινωνεί βαθιά με τα ερωτήματα των σπουδαστών, τα οποία μπορεί να είναι πρωτογενή, αλλά, από την άλλη, ενεργοποιούν την σκέψη του δασκάλου ώστε να επαναπροσδιορίσει τις «αλήθειες» του και να τις επιβεβαιώσει μέσω των ερωτήσεων του σπουδαστού. Είναι μια διαδικασία υψηλού ήθους και προωθημένη, πολύμορφη και πολύπλοκη. Όταν έφυγα, στα 67 μου, ήταν σαν να τέλειωσε η ζωή μου, αισθανόμουν ότι είχα ακόμα δυνάμεις και ήθελα να συνεχίσω.

• Το ταλέντο είναι μια μαγική ικανότητα. Ο Πολ Βαλερί έχει πει ότι 2% είναι το ταλέντο. Το υπόλοιπο είναι η αγάπη και η αφοσίωση σε αυτό που κάνεις. Το βλέπουμε στην ποίηση του Καβάφη. Ο Σεφέρης πίστευε ότι στα τελευταία του ποιήματα κορύφωνε το μεγαλείο του, το νοηματικό περιεχόμενο και τον συναισθηματικό του κόσμο. Φυσικά, ο μόχθος δεν είναι αρκετός, πρέπει να νοηματοδοτείται από αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε, να συνοδεύεται από πάθος, εκεί μεταφέρουμε τον ρόλο και την έννοια του ταλέντου, εκεί είναι το παν.

• Νομίζω ότι η ποίηση στη χώρα μας έχει αναγνωριστεί ήδη, έχουμε δυο Νόμπελ και θα μπορούσαμε να έχουμε και άλλα. Υπάρχει μια πυκνή ποιητική προσφορά από πολλούς, και νεότερους και παλιότερους, υπάρχει μια συγκροτημένη πνευματική δραστηριότητα στον χώρο της ποίησης, η οποία σαφώς είναι ανώτερη από τη ζωγραφική, που νομίζω ότι υπονομεύτηκε από την ίδια της τη φύση, έγινε εμπορευματοποιήσιμη. Ενώ στην ποίηση δεν τους ένοιαζε, έβγαζαν ένα βιβλίο και μπορούσαν να συνεχίσουν, ο ζωγράφος πώς θα προχωρήσει όταν η ζωγραφική του είτε δεν πουλιέται, είτε θεωρείται κατεστημένη, είτε έχει υπονομευθεί;

• Εμείς, η γενιά μας, σαν τρελοί παραδοσιακοί ζωγράφοι που ήμασταν, αγωνιστήκαμε με κείμενα, ομιλίες, εκθέσεις, επισκέψεις στους υπουργούς. Τους παρακαλούσαμε, λέγοντας ότι δεν μπορεί να μην έχει η Ελλάδα ένα μουσείο μοντέρνας τέχνης. Τώρα, βλέπετε, δεν υπάρχει ανάγκη να δείξουν τη ζωγραφική, είναι ντεμοντέ, είναι στην άκρη. Προωθούνται άλλα πράγματα, άλλα ονόματα. Και αυτά τα ενθάρρυνε και η κιτς δημοσιογραφία, αν δεν είχες τον άνθρωπό σου σε έτρωγε η μαρμάγκα, όλα ήταν δημόσιες σχέσεις με υπερβολές, σαν να λέμε θα καεί το Παρίσι επειδή η Σεν Ζερμέν έπαιξε με τον Ολυμπιακό. Υπερβολές μεγάλες.

Πιστεύω ότι οι σύγχρονοι αριστεροί είναι οι σφετεριστές μιας ιδεολογίας και ενός αγώνα που έκαναν άλλοι άνθρωποι, σφετερίστηκαν και τους αγώνες και το ήθος τους.

• Σήμερα έχουμε τον σκελετώδη μηχανισμό ενός επαγγέλματος και όχι το επάγγελμα σήμερα. Η ζωγραφική εδώ και αιώνες έχει διεργασίες, έχει προετοιμασία, κάποιους εξιδεικευμένους νόμους που αφορούν και την ίδια την τέχνη όχι μόνο ως προϊόν πνευματικό. Εκεί βρίσκεται ο τρόπος που ζωγραφίζουμε. Αλλά αυτά πιστεύω ότι καταργήθηκαν στα μέσα του αιώνα με την επαναστατικότητα των πρωτοποριών. Όταν ο Μαρσέλ Ντισάν έδειχνε ένα ουρητήριο ως έργο τέχνης αυτό δήλωνε έναν θάνατο της ζωγραφικής. To ίδιο και με τους ντανταϊστές, που μας έλεγαν «κύριοι, δεν μας ενδιαφέρει αυτή η τέχνη, όσο σοφή και αν είναι, θέλουμε να σταματήσει».

Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Σωτήρης Σόρογκας (1936- ), Άλογο, 1974. Ακρυλικό και κάρβουνο σε καμβά 150 x 150 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Σωτήρης Σόρογκας Facebook Twitter
Σωτήρης Σόρογκας (1936- ), Πέτρες και παπαρούνα, 2010. Ακρυλικό σε καμβά, 180 x 180 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

• Αλλά αυτό δεν έγινε μόνο από μια ομάδα ζωγράφων και διανοητών, έγινε και από μια μεγαλύτερη ομάδα που κατηγόρησε τη σχεδιαστική προσέγγιση, ακύρωσε τη φόρμα, διέγραψε όλες τις αξίες που συγκροτούσαν μια τέχνη που λεγόταν «ζωγραφική». Αυτό που συνέβη σε αυτόν τον αιώνα είναι η απάρνηση και η διαγραφή ενός κόσμου που ήκμασε για αιώνες και αυτήν τη στιγμή τον κλοτσάμε.

• Στην αρχή της συνομιλίας μας μου είπατε ότι ο κόσμος αγαπά τη ζωγραφική. Είναι αλήθεια, το αίσθημα του πολίτη διατηρεί ακόμα τις αξίες του. Είναι σαν τον πατριωτισμό ή σαν το ότι τη Μεγάλη Παρασκευή πηγαίνουμε στην εκκλησία, και ας μην είμαστε θρήσκοι. Ο λαός διατήρησε αυτή την αγάπη παρά το γεγονός ότι τον πολεμάνε με έναν μοντερνισμό πιθηκίζοντα, θέλουν να γίνουμε «παρόμοιοι με τους Ευρωπαίους», όπως έλεγε ο Τσαρούχης, και δεν καταλαβαίνουν ότι υπονομεύουν έναν πολιτισμό πολύ ανώτερο από αυτόν που μας ξεφουρνίζουν εκείνοι.

• Οι δήθεν μοντέρνοι συσκότισαν τον κόσμο αυτό. Εγώ θαυμάζω τη γενιά του ’30 γιατί, ενώ μπήκε στο μεδούλι των αλλαγών που συντελούνταν στο Παρίσι, και σε όλο τον κόσμο, ήρθαν και διύλισε αυτά όλα μέσα από τις δικές μας ανάγκες, τον δικό μας κορμό, και έβγαλε αυτά τα τελείως μοντέρνα με ελληνικό τρόπο, διατηρώντας την πολιτιστική ιδιαιτερότητα αυτού του τόπου. Νομίζω γι’ αυτό τους συζητάμε ακόμα και σήμερα, ήταν αξίες. Αυτό δεν επαναλήφθηκε σε επόμενες γενιές, υπήρξε μια προσπάθεια υπονόμευσης. Είναι αυταπόδεικτα όλα αυτά, ότι οι άνθρωποι ρέπουν προς μια επιφανειακή επιδειξιομανή τέχνη που θέλει να αποδείξει το μέγεθος των χρημάτων που έχουν. Κραυγαλέα πράγματα που δεν έχουν τίποτα κρυφό και υπαινικτικό και αφορούν το έργο.

• Πιστεύω ότι υπάρχει μια μειονεξία εθνική. Ντρέπεται κάποιος να πει ότι είναι Έλληνας ή να μιλάει ελληνικά όταν κανένας λαός στον κόσμο δεν μιλάει 3.000 χρόνια την ίδια γλώσσα. Το λέει ο Ελύτης, στον Όμηρο θα βρούμε τη λέξη «ουρανός». Έχουμε μια πνευματική ιστορία από τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα και τη βυζαντινή ιστορία που δίνει μια διάσταση μεταφυσική και προσθέτει στον κόσμο της ελληνικής γραμματείας, έχουμε ένα ποταμό πνευματικότητας ασύγκριτου μεγαλείου και πνευματικότητας και εμείς, οι σύγχρονοι Έλληνες, βιαζόμαστε να πούμε την ξένη λέξη για να είμαστε Ευρωπαίοι. Θα ήταν ηλίθιο να κλείσουμε τα μάτια μας στα τεκταινόμενα, επαρχιωτισμός. Οφείλουμε να εισπράττουμε αυτά τα πράγματα, αλλά στον βαθμό που δεν αλλοιώνει έναν δικό μας κόσμο και την άποψή μας γι’ αυτόν.

portrait
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

• Η σχέση που έχουν οι άνθρωποι με τον χρόνο αφορά τον χαρακτήρα τους και το τεράστιο φάσμα δυνατοτήτων τους. Από τα σκουπίδια μέχρι τους αγίους, ο καθένας τους ερμηνεύει με διαφορετικό τρόπο τον χρόνο, τις μέρες που περνάνε και την αξιοσύνη, τι σημαίνουν όλα αυτά ‒ είναι πολλοί αυτοί που περνάνε τη ζωή τους ανυποψίαστοι. Άλλοι τη βιώνουν με ένα δράμα βαθύ και ουσιαστικό, διερωτώμενοι διαρκώς τι είναι, πού πάνε και γιατί όλα αυτά. Πιστεύω ότι κάθε καλλιτέχνης έχει ένα νταλκά στην καρδιά του, το πένθος της ζωής, που έλεγε ο Καρούζος. Το νιώθεις στη μοναξιά του εργαστηρίου, όταν ακόμα και τυχαία σού αποκαλύπτεται κάτι και σε υπερβαίνει, για μια στιγμή.

• Η αλήθεια είναι ότι δεν θέλω να μιλώ πολύ για τα έργα μου, να αναπτύσσω και να αναλύω τη ζωγραφική μου, ντρέπομαι και αισθάνομαι σαν δικηγόρος της, που θέλω να αποκαλύψω κάποια κρυφά μυστικά τα οποία μπορεί να μη φαίνονται, αλλά θέλω εγώ να σας πω. Καλύτερα να είναι σεμνός ο ζωγράφος, να μη λέει τίποτα, είναι μια ηθική στάση αυτή. Από την άλλη, υπάρχει ένας χώρος ευρύτερος από την εργασία μας, ο κοινωνικός. Πιστεύω ότι όλοι πρέπει να έχουμε μια εποπτεία και άποψη για τα συμβαίνοντα, για όσα μας περιβάλλουν. Ένα σοβαρό άτομο ξέρει τα όρια της γνώσεώς του.

• Κάθε μέρα είμαι στο εργαστήριό μου και εργάζομαι, έτσι έχει νοηματοδοτηθεί η ζωή μου, άνευ της ζωγραφικής θα πεθάνω. Κερδίζεται ο χρόνος μέσω αυτού του πάθους, του οράματος να τελειώσει ένα έργο. Δεν υπάρχει το «κουράστηκα», δηλαδή αναπληρώνει τα πάντα η τέχνη μας. Γι’ αυτό πιστεύω ότι οι ζωγράφοι και οι ποιητές είναι προνομιούχα όντα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο

Εικαστικά / Μια σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στον Βόλο

Πρόκειται για τη μοναδική συλλογή χαρακτικής τέχνης αυτού του εύρους και αυτής της ποιότητας στην Ελλάδα, την οποία δώρισε η συλλέκτρια Κατερίνα Παπαγεωργίου-Bellasi στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Rick Lowe ετοιμάζει «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / Ο Rick Lowe ετοιμάζει «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη

Επτά χρόνια μετά το πολυσυζητημένο Victoria Square Project και τη συμμετοχή του στην documenta14, ο διάσημος Αφροαμερικανός καλλιτέχνης επιστρέφει σε μια διαφορετική, μεταπανδημική Αθήνα για να ανοίξει έναν ενδιαφέροντα διάλογο με τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη, με θέμα την έννοια του «αγνώστου».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ