Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter

Tα υλικά της τέχνης του Γιάννη Μόραλη σε μια εντυπωσιακή έκθεση

0

Ο Γιάννης Μόραλης υπήρξε μία από τις σπουδαιότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα. Τον χαρακτήριζε η ακρίβεια, η ισορροπία και η αφαίρεση.

«Όταν ζωγραφίζω, όπως και όταν γράφω δύο σελίδες, κόβω, κόβω, πετώ τις φλυαρίες. Το περιττό αδυνατίζει το έργο. Η ένταση και η δύναμη είναι στην καθαρότητα», υποστήριζε. Πρωτοπόρος ζωγράφος, ταλαντούχος χαράκτης, προικισμένος σκηνογράφος και εξέχων καθηγητής, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στα εικαστικά δρώμενα της χώρας.

Για να τιμήσει αυτήν την πολύπλευρη καλλιτεχνική προσωπικότητα, το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει σε λίγες μέρες την έκθεση «Γιάννης Μόραλης. Χώρος ιδιωτικός», προβάλλοντας τις αφετηρίες των καλλιτεχνικών αναζητήσεων του ζωγράφου, τις εικαστικές του καταβολές και τη δημιουργική του πορεία.

Συγχρόνως, εστιάζει στον άνθρωπο Γιάννη Μόραλη αλλά και στον ιδιωτικό του χώρο και έτσι ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με το πρωτογενές υλικό των σχεδιασμάτων, των σημειώσεων και των μελετών αλλά και των ολοκληρωμένων έργων του.

«Η έκθεση πραγματεύεται τη ζωή και το έργο του Γιάννη Μόραλη, παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά έργα από όλες τις περιόδους δημιουργίας του, έχοντας ως αφετηρία την παιδική του ηλικία και φτάνοντας ως και την περίοδο της ύψιστης αναγνώρισής του. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η συγκεκριμένη έκθεση διαφέρει από τις προηγούμενες, αφού σ’ αυτή αναδεικνύεται περισσότερο η ανθρώπινη πλευρά του μεγάλου μας εικαστικού.

Η έκθεση πραγματεύεται τη ζωή και το έργο του Γιάννη Μόραλη, παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά έργα από όλες τις περιόδους δημιουργίας του, έχοντας ως αφετηρία την παιδική του ηλικία και φτάνοντας ως και την περίοδο της ύψιστης αναγνώρισής του.

Στους χώρους του Μουσείου Μπενάκη εκτίθενται ζωγραφικά έργα, σχέδια και χαρακτικά, μελέτες, προσχέδια, γλυπτά και κεραμικά αντικείμενα, εικονογραφήσεις βιβλίων και εξώφυλλα δίσκων, που αποτυπώνουν το εύρος της δημιουργίας του καθώς και το ενδιαφέρον του για τις εφαρμοσμένες τέχνες. Μην ξεχνάτε ότι ο ίδιος είχε αναλάβει να διακοσμήσει τους εξωτερικούς τοίχους του ξενοδοχείου Χίλτον της Αθήνας ή τις συνθέσεις για το Ξενία της Φλώρινας και το Μον Παρνές της Πάρνηθας.

Επίσης, εκτός από ζωγραφικά έργα, φιλοτέχνησε τουριστικές αφίσες, εξώφυλλα δίσκων μουσικής και εικονογραφήσεις βιβλίων (Σεφέρη, Μυριβήλη, Ελύτη, κ.ά.), σκηνικά και κοστούμια για θεατρικές παραστάσεις και χοροδράματα», λέει στη LiFO η κεραμίστρια και ανιψιά του ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη.

Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Με τον γιο του Κωνσταντίνο στη Μυκονο το 1954.
Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Ο Γιάννης Μόραλης, 1931-32.

«Σε μια έκταση περίπου έξι τετραγωνικών μέτρων, στον χώρο της έκθεσης, οι επισκέπτες θα μπορούν να γνωρίσουν το περιβάλλον στο οποίο εργάστηκε το μεγαλύτερο διάστημα της καλλιτεχνικής του πορείας. Ο προσωπικός του χώρος δημιουργίας, το εργαστήριό του στην Αθήνα, πλαισιωμένο με τον εξοπλισμό, τα σύνεργα της ζωγραφικής, την ποδιά του, τα χρωματικά του δοκίμια και τα προσωπικά του αντικείμενα, αποτελεί ένα μοναδικό εικαστικό αφιέρωμα στον σπουδαίο καλλιτέχνη.

Παράλληλα, υπάρχουν σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές και φωτογραφίες από το οικογενειακό αρχείο του, που περιβάλλονται αρμονικά από τα έργα τέχνης, ενισχύοντας την εκπαιδευτική και βιωματική διάσταση της εμπειρίας του επισκέπτη», επισημαίνει η κυρία Μόραλη.

Ο Γιάννης Μόραλης επηρέασε καθοριστικά το τοπίο της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα, τόσο με το εικαστικό του έργο όσο και με τη διδασκαλία του. Στην έκθεση, η οποία συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και την Εταιρεία Μελέτης, Έρευνας και Προβολής της Νεοελληνικής Τέχνης - Εργαστήριο «Γιάννης Μόραλης» και εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες, ξεδιπλώνεται η δημιουργική του πορεία δίνοντας έμφαση σε άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του.

Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Προσχέδιο για τη σύνθεση Νύφη.

«Ο Γιάννης Μόραλης θεωρήθηκε ο εκφραστικότερος εκπρόσωπος μιας νοοτροπίας και μιας αντίληψης για την τάξη και την αρμονική ζωή η οποία αντιπροσωπεύει όχι μόνο μια γενιά αλλά ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο», λέει στη LiFO ο επιμελητής της έκθεσης και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Εργαστηρίου «Γιάννης Μόραλης», Τάσος Κουτσουρής.

Και συμπληρώνει: «Από τα σχέδια σε τετράδια και τις πρώτες ελαιογραφικές απεικονίσεις της καθημερινής ζωής στην ύπαιθρο των παιδικών του χρόνων, τις σπουδές πάνω στην ανθρώπινη μορφή, τις προσωπογραφίες και τα γυμνά της μεταβατικής περιόδου, μέχρι τις αφαιρετικές και γεωμετρικές συνθέσεις του, καθώς και τις μελέτες για τις εφαρμοσμένες τέχνες στην περίοδο της ωριμότητας, αποτυπώνεται αφενός το εύρος του καλλιτεχνικού ενδιαφέροντός του, αλλά κυρίως η προσπάθεια από τον ίδιο για τη σύνδεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας με την καθημερινότητα. Από τη “ζωγραφική του καβαλέτου” και την αφηγηματική παραστατικότητα των ανθρωποκεντρικών συνθέσεων, η τέχνη του σταδιακά κατασταλάζει στο υπαινικτικό και απέριττο σχήμα, αποκτώντας συχνά μνημειακό χαρακτήρα μέσα από τις ποικίλες εφαρμογές στον δημόσιο χώρο. Αυτήν τη μετάβαση από τον ιδιωτικό στον δημόσιο χώρο πραγματεύεται η έκθεση».

Ο κ. Κουτσουρής σημειώνει στη συζήτησή μας ότι πρωταρχική σημασία για την οικογένεια ήταν καταρχάς η αξιοποίηση και η προστασία του καλλιτεχνικού έργου του Γιάννη Μόραλη. Αυτός ήταν ο λόγος που η οικογένεια προχώρησε στη σύσταση αστικής, μη κερδοσκοπικής εταιρείας με την επωνυμία Εταιρεία μελέτης, έρευνας και προβολής της νεοελληνικής τέχνης / Εργαστήριο «Γιάννης Μόραλης».

Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης

Από την πλευρά της, η κυρία Χριστίνα Μόραλη υπογραμμίζει: «Το εργαστήριο του σπουδαίου καλλιτέχνη στην οδό Δεινοκράτους ανακαινίστηκε με απόλυτο σεβασμό ως προς τη διατήρηση της ατμόσφαιρας του χώρου δημιουργίας του Γιάννη  Μόραλη και διαμορφώθηκε ώστε να εξυπηρετεί τη νέα λειτουργία και τους στόχους της εταιρείας. Ο χώρος του ατελιέ του ζωγράφου στην οδό Δεινοκράτους, μετά τον θάνατο του, παραχωρήθηκε από τον γιο του και κληρονόμο του στη μη κερδοσκοπική Εταιρεία μελέτης, έρευνας και προβολής της νεοελληνικής τέχνης/Εργαστήριο «Γιάννης Μόραλης», στην οποία και ο ίδιος είναι ιδρυτικό μέλος.

Ως η υπεύθυνη εκτέλεσης της διαθήκης του, παρέλαβα ένα εργαστήριο όπως το άφησε όταν έφυγε απ’ τη ζωή. Αφού έγινε μια πρώτη καταγραφή, προσπαθήσαμε να βάλουμε μια τάξη, ενώ ο χώρος αποτελεί και την έδρα της εταιρείας. Γι’ αυτό και το φθινόπωρο του 2018 ξεκίνησαν εργασίες για την αποκατάσταση και συντήρηση του ατελιέ. Το διαμέρισμα είχε υποστεί μεγάλες φθορές λόγω παλαιότητας και χρήσης, οπότε ήταν αναγκαία η αποκατάσταση με σύγχρονα υλικά και τεχνικές».

Στο εργαστήριο της Δεινοκράτους, το «ατελιέ», όπως το αποκαλούσε, είχε φτιάξει τον αγαπημένο του κόσμο, μιας και περνούσε εκεί τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Ο χώρος εργασίας ήταν  διαμορφωμένος έτσι που να μπορεί να εργάζεται, να υποδέχεται κόσμο αλλά και να ξεκουράζεται.

Σήμερα, υπάρχουν εκεί πολλά καβαλέτα, σχεδιαστήρια, πάγκοι όπου μαστόρευε τα τελάρα του, καθώς και βιβλιοθήκες με πολυάριθμα βιβλία τέχνης και άλλα. Η αγάπη του για τη μουσική ήταν δεδομένη και προτιμούσε να εργάζεται μόνος του ακούγοντας Μπαχ. Γι’ αυτό και στο ατελιέ υπάρχει θέση για στερεοφωνικό και μαγνητόφωνο, και φυσικά πολλοί δίσκοι, ενώ σε διάφορα σημεία είναι τοποθετημένα πολλά διακοσμητικά αντικείμενα, αφού δεν του άρεσε να πετάει τίποτα. Τα έπιπλα ήταν σχεδιασμένα από τον ίδιο, μελετημένα να καλύπτουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες του. Τίποτα δεν ήταν τυχαίο ή περιττό.

Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Άνοιξη Β', 1963-1966.

Σκοπός της έκθεσης δεν είναι, όμως, μόνο να εστιάσει στον άνθρωπο Γιάννη Μόραλη, αλλά φιλοδοξεί να αποκτήσει έναν χαρακτήρα ερευνητικό και εκπαιδευτικό. «Τα έργα και το αρχειακό υλικό της έκθεσης ανήκουν στην οικογένεια Μόραλη. Αρκετά από τα έργα που εκτίθενται -ιδιαίτερα αυτά της πρώιμης περιόδου δημιουργίας του καλλιτέχνη- καθώς και σχέδια, μελέτες και φωτογραφίες παρουσιάζονται στο κοινό για πρώτη φορά, συνιστώντας ένα πρωτότυπο και πολύτιμο υλικό που προτίθεται να αποτελέσει τη βάση περαιτέρω ερευνητικών προσεγγίσεων. Επιδιώκουμε λοιπόν να δώσουμε βαρύτητα στο εργαστήριο, στον ιδιωτικό του χώρο, διατηρώντας το πνεύμα και την ατμόσφαιρά του», επισημαίνει ο κ. Κουτσουρής.

«Η λογική του στησίματος της έκθεσης είναι να ακολουθεί μια χρονολογική σειρά, ξεκινώντας από τα παιδικά χρόνια, τη μετάβαση και καθιέρωση και τέλος την περίοδο ωριμότητας. Θα εκτεθούν περίπου ογδόντα έργα, ενώ θα έχετε τη δυνατότητα να δείτε από το τετράδιο που είχε ζωγραφίσει σε ηλικία εννέα ετών και το είχε φυλάξει με αγάπη και στοργή μέχρι μεγάλα έργα όπως η “Άνοιξη, 1963”. Φυσικά, την έκθεση πλαισιώνουν και σπάνιες φωτογραφίες από το οικογενειακό άλμπουμ, όπου βλέπουμε τον Γιάννη Μόραλη μαζί με τα αδέρφια του», λέει η κυρία Χριστίνα Μόραλη.

Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Θησείο.

Τι είναι αυτό που κρατά περισσότερο στη μνήμη της η γνωστή κεραμίστρια, από την προετοιμασία της έκθεσης; «Καταρχάς, ως Χριστίνα, αυτό που διατηρώ στη μνήμη μου από τον Γιάννη Μόραλη είναι ο θαυμασμός που έτρεφα για κείνον και το ήθος του. Είναι βέβαιο ότι όλοι όσοι επισκεφθούν αυτήν την έκθεση θα διακρίνουν μια τρυφερότητα και θα έχουν την ευκαιρία να δουν για πρώτη φορά τα παιδικά και εφηβικά έργα του Μόραλη». Και ποια έργα, άραγε, είναι τα αγαπημένα της; «Προσωπικά, ξεχωρίζω το “Κορίτσι, 1963”, τη “Θεία Όλγα” και, φυσικά, το μεγαλειώδες έργο του που αποτυπώνει γυμνή την τελευταία του γυναίκα, Ιωάννα Βασσάλου», καταλήγει.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια έκθεση-φόρο τιμής που έχει ως κεντρικό άξονα τη ζωή και το έργο ενός από τους πιο επιφανείς Έλληνες ζωγράφους του περασμένου αιώνα. Χρωματικές συνθέσεις, τεκμήρια, εικονογραφήσεις, σχέδια και εικόνες συνθέτουν τον ζωγραφικό κόσμο του Γιάννη Μόραλη και επιτρέπουν στον επισκέπτη να αποκτήσει μια εποπτική εικόνα της εξελικτικής πορείας ολόκληρου του έργου του. Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της νεοελληνικής τέχνης.

Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Ύδρα, 1953
Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Αυτοπροσωπογραφία.
Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης,
Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Μόραλη Facebook Twitter
Το ατελιέ του Γ. Μόραλη.

Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1 &  Βασ. Σοφίας
Διάρκεια: 26/10/2022 - 8/1/2023
Η έκθεση είναι επισκέψιμη κατά τις ημέρες & ώρες λειτουργίας του μουσείου.
Επιμέλεια: Τάσος Κουτσουρής, Νίκη Δάφνη
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Σπύρος Νάσαινας
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη, Εργαστήριο «Γιάννης Μόραλης»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Μόραλης: Έξι κεραμικά του παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό

Πολιτισμός / Γιάννης Μόραλης: Έξι κεραμικά του παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό

Τη δεκαετία του 1960, στο πλαίσιο της συνεργασίας του με την Ανώνυμη Αγγειοπλαστική Εταιρία «Κεραμεικός» (εργοστάσιο Κεραμεικός), ο Γιάννης Μόραλης ζωγράφισε πάνω σε πιάτα και μπωλ από πορσελάνη.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM