Μια σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στον Βόλο

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Volker Kuhn, 1980-85, χαρακτικό (aquaforte).
0

Η μικρόσωμη, ζωηρή, ευγενική γυναίκα που συναντάμε στο μέγαρο Τσικρίκη, στην καρδιά του Βόλου, ακτινοβολεί από χαρά. Το όνομά της είναι Κατερίνα Παπαγεωργίου-Bellasi και η δωρεά στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 230 έργων τέχνης σπουδαίας ποιότητας και ιστορικής αξίας έχει κάθε λόγο να την κάνει υπερήφανη.

Έχουμε φτάσει στον Βόλο για την πρώτη παρουσίαση στο κοινό που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Πρόκειται για μια επιλογή εβδομήντα οκτώ έργων μικρού και μεσαίου μεγέθους και μιας εγκατάστασης από εξήντα τέσσερις καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τόσο από έργα της δωρεάς όσο και από έργα προερχόμενα από την ιδιωτική συλλογή της Κατερίνας Παπαγεωργίου-Bellasi.

Η συλλογή συνοδεύεται από ένα βιβλιογραφικό αρχείο 3.000 τόμων ανάλογης ποιότητας και έκτασης, το οποίο συστεγάζεται με τα έργα της συλλογής δημιουργώντας ένα μοναδικό αρχείο έρευνας της χαρακτικής τέχνης.

Η έκθεση της συλλογής θα γίνει στο μέγαρο Τσικρίκη, έργο του αρχιτέκτονα Αναστάσιου Μεταξά (1863-1937), που παρουσιάζει αρχιτεκτονικό και μορφολογικό ενδιαφέρον ως αξιόλογο δείγμα της εκλεκιστικής αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου και είναι διατηρητέο μνημείο χαρακτηρισμένο από το υπουργείο Πολιτισμού ως έργο τέχνης που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία. Το κτίριο σχεδιάστηκε ως κατοικία του δημάρχου Α. Γκλαβάνη και το 1955 αγοράστηκε από τον οφθαλμίατρο Τσικρίκη και χρησιμοποιήθηκε ως οφθαλμολογική κλινική και κατοικία της οικογένειάς του, ενώ σήμερα ανήκει στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Yvette Balif, 1978, χαρακτικό (aquaforte και τονική οξυγραφία).

Μια μοναδική συλλογή γίνεται κοινό κτήμα

Πρόκειται για τη μοναδική συλλογή χαρακτικής τέχνης αυτού του εύρους και αυτής της ποιότητας στην Ελλάδα (με έργα διεθνών καλλιτεχνών και διεθνώς αναγνωρισμένων Ελλήνων καλλιτεχνών). Η συλλογή συνοδεύεται από ένα βιβλιογραφικό αρχείο 3.000 τόμων ανάλογης ποιότητας και έκτασης, το οποίο συστεγάζεται με τα έργα της συλλογής δημιουργώντας ένα μοναδικό αρχείο έρευνας της χαρακτικής τέχνης. Η συλλογή θα αποτελέσει πόλο έλξης για ερευνητές και φιλότεχνους παγκοσμίως μέσα από τη συγκρότηση ενός επιμελητικού προγράμματος εφήμερων εκθέσεων.

Η συλλογή, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες εμπλουτισμού της που φάνηκαν ήδη, καθώς και με την προοπτική λειτουργίας εργαστηρίων έρευνας και μελέτης από το δυναμικό του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και άλλων συνεργαζόμενων φορέων και πανεπιστημίων, μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ενός πανεπιστημιακού ερευνητικού κέντρου-μουσείου, αφιερωμένου στη συλλογή και στην έρευνα της χαρακτικής και έντυπης τέχνης. Δυνητικά ο θεσμός αυτός μπορεί να εξελιχθεί στο πρώτο κέντρο έρευνας παραδοσιακών αλλά και σύγχρονων μορφών αναπαραγωγής της τέχνης, με πανελλήνια και διεθνή εμβέλεια.

Η ιστορία της συλλογής και δύο αφιερωμένων στην τέχνη ανθρώπων

Ο Pietro Bellasi και η σύζυγός του Κατερίνα Παπαγεωργίου-Bellasi αφιέρωσαν όλη τη ζωή τους στη συνεχή και συστηματική απόκτηση έργων τέχνης, κυρίως χαρακτικών. Ο Pietro, Ιταλοελβετός στην καταγωγή, ήταν καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, επιμελητής στο Εθνολογικό Μουσείο της Γενεύης και παράλληλα κριτικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων, σύμβουλος του εκδοτικού οίκου Giuseppe Mazzotta, από τους σημαντικότερους στον κόσμο εκδότες βιβλίων τέχνης, και σύμβουλος του πολιτιστικού οργανισμού του ελβετικού κράτους Prohelvetia.

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Manfred Silver, 1983, χαρακτικό (aquaforte).
Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Kunito Nagaoka, 1938-85, χαρακτικό (aquaforte).

Η Κατερίνα, Ελληνίδα με καταγωγή από τον Βόλο, είναι πτυχιούχος γραφικών τεχνών της Σχολής Ecole des Arts Decoratifs στη Γενεύη, όπου και γνώρισε τον Pietro και έκτοτε τον ακολούθησε σε όλη τη διαδρομή του ως σύζυγος αλλά και ως συνεργάτιδα, αποκτώντας και η ίδια σπουδαίες γνώσεις και εμπειρίες από τον κόσμο της τέχνης. Συγκέντρωσαν εκατοντάδες έργα τέχνης, με πολλά από τα οποία είχαν βιωματική σχέση, είτε γιατί γνώριζαν τους καλλιτέχνες προσωπικά, είτε γιατί τους δόθηκαν με αφιέρωση, είτε γιατί συνέβαλαν στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών.

«Οι Pietro και Κατερίνα Bellasi δεν ευτύχησαν να έχουν απογόνους και έτσι ήρθε η ώρα να αρχίσουν να σκέφτονται τη δωρεά των έργων σε κάποιο ίδρυμα ή οργανισμό. Τρεις περιοχές διεκδίκησαν έργα της συλλογής. Η Μπολόνια και το πανεπιστήμιο όπου εργαζόταν ο Pietro, το Museo delle Culture του Λουγκάνο, τόπου καταγωγής του στην Ελβετία, και ο Βόλος, τόπος καταγωγής της Κατερίνας. Τελικά, κάποια έργα δόθηκαν στο Λουγκάνο και η μερίδα του λέοντος ήρθε στον Βόλο και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας» λέει ο Δημήτρης Δερβένης, γενικός γραμματέας της Επιτροπής Διαχείρισης και Αξιοποίησης της Συλλογής Bellasi που αποτελούν οι Γιώργος Πετράκος, Μιχάλης Ζουμπουλάκης, Αλέξανδρος Ψυχούλης, Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Δημήτρης Παυλόπουλος.  

Η συλλογή, η οποία φέρει τον τίτλο «Συλλογή Pietro Bellasi και Κατερίνας Παπαγεωργίου-Bellasi», εμπλουτίζεται με περισσότερα έργα που δωρίζονται από την κ. Παπαγεωργίου-Bellasi, όπως τα έξι τελευταία που ανακοίνωσε η δωρήτρια. «Είχαν μείνει παραπονεμένα, κάπου στην Ιταλία, αναμένοντας το ταξίδι τους στην Ελλάδα. Τώρα μπορούν να έρθουν στο καινούργιο τους σπίτι στην οικία Τσικρίκη, στην πιο ωραία οικία νεοκλασικού ρυθμού του Βόλου, δυο βήματα από τη γαλάζια θάλασσα του Παγασητικού Κόλπου και στη σκιά του Πηλίου» λέει η κ. Παπαγεωργίου-Bellasi.

Βρισκόμαστε στον φιλόξενο χώρο, στη μεγάλη αίθουσα του 1ου ορόφου του κτιρίου Τσικρίκη, δίπλα στον μόνιμο εκθεσιακό χώρο που σχεδιάζεται, τριγυρισμένοι από την εξαιρετική βιβλιοθήκη τέχνης των Bellasi, και ανοίγουν μπροστά μας από τους συντηρητές πολύ προσεκτικά μερικά από τα έργα αυτής της αξιοπρόσεκτης συλλογής.

Έργα των Max Ernst, Giorgio de Chirico, Max Klinger, Lucio Fontana, Jean Tinguely, Marino Marini, Arman Fernandez, César (Baldaccini), Victor Vasarely, Hans Hartung, Alberto Burri, Max Bill κ.ά., καθώς και Ελλήνων όπως οι Δημήτρης Γαλάνης, Γιάννης Μόραλης, Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Σπυρόπουλος, Αλέκος Κοντόπουλος, φιγουράρουν δίπλα σε ονόματα σημαντικών διεθνών εκπροσώπων της χαρακτικής τέχνης, όπως οι Yvette Balif, Angela Colombo, Diana Pietro, Gianfranco Ferroni, Dante Maffei, Sandro Martini, Giulia Napoleone, Ugo Nespolo, Walter Valentini, Vladimir Velickovic, Karel Demel, Kunito Nagaoka, Endre Szász, Dorothea Wight.

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Paul Wunderlich, 1987, λιθογραφία.
Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Enrico Baj, Λάμα, 1975, κολάζ.

Το παρόν και το μέλλον της συλλογής

Η μουσειολογική μελέτη αφορά στον νοηματικό (μουσειολογικό) σχεδιασμό της μόνιμης έκθεσης της συλλογής έργων τέχνης Bellasi στον πρώτο όροφο του κτιρίου Τσικρίκη στον Βόλο. Θα υλοποιηθεί σε άμεσο συσχετισμό με τον αρχιτεκτονικό-χωρικό (μουσειογραφικό) σχεδιασμό που αφορά στη διαμόρφωση κατάλληλων χώρων για τη φύλαξη, συντήρηση, καταγραφή, τεκμηρίωση και μελέτη, έκθεση και προβολή της συλλογής, καθώς και στην υποδοχή και εξυπηρέτηση των φοιτητών και του κοινού. Η μουσειολογική/μουσειογραφική μελέτη θα βασίζεται και στη δυνατότητα διαδοχικών εφήμερων επανεκθέσεων μέρους της συλλογής.

«Στόχος της μελέτης είναι η δημιουργία και εδραίωση ενός πανεπιστημιακού ερευνητικού κέντρου-μουσείου, αφιερωμένου στη συλλογή και στην έρευνα της χαρακτικής και έντυπης τέχνης. Δυνητικά ο θεσμός αυτός μπορεί να εξελιχθεί στο πρώτο κέντρο έρευνας παραδοσιακών, αλλά και σύγχρονων μορφών αναπαραγωγής της τέχνης, με πανελλήνια και διεθνή εμβέλεια. Σχεδόν πριν έναν αιώνα ο φιλόσοφος Walter Benjamin αναρωτήθηκε ποιο είναι το καθεστώς του έργου τέχνης στην εποχή στην οποία προσφέρεται πλέον η δυνατότητα της αέναης αναπαραγωγής του. Ο Benjamin αναφέρεται στη χαρακτική τέχνη αλλά ταυτόχρονα και στα νέα είδη της τότε εποχής, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. 

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Τάσσος Αλεβίζος, 1968, χαρακτικό

Mεγάλο μέρος του σημερινού ενθουσιασμού για τα NFTs, ή αλλιώς non-fungible tokens, δηλαδή ψηφιακά αρχεία, τα οποία είναι ασφαλισμένα με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να διατηρούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους αλλά και τη μοναδικότητά τους, αφορά στη χρήση της τεχνολογίας για την πώληση ψηφιακά παραγόμενης τέχνης. Αναλόγως, η τρέχουσα συζήτηση για τα deep fakes αναδεικνύει το πόσο σημαντικό και σοβαρό ζήτημα είναι η κριτική μας στάση απέναντι στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται ο σύγχρονος οπτικός πολιτισμός μας, από τη διαφήμιση έως την πολιτική προπαγάνδα. Η εδραίωση ενός κέντρου έρευνας σύγχρονων μορφών αναπαραγωγής της τέχνης μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στον στόχο αυτό» λέει στη LiFO ο κύριος επιμελητής της συλλογής, ιστορικός τέχνης, αναπληρωτής καθηγητής Θεωρίας Σύγχρονης Τέχνης και Επιμελητικών Πρακτικών, Σωτήρης Μπαχτσετζής

Από την τυπογραφία στην τέχνη της χαρακτικής

Λίγο πριν την έλευση της τυπογραφίας η χαρακτική έδινε τη μοναδική δυνατότητα να αναπαράγονται εικόνες και να γίνονται κοινό κτήμα. Στο πλαίσιο μιας «δημοκρατικής επανάστασης» της τεχνικής, η χαρακτική όντως δημιούργησε εικόνες που πλέον δεν βρίσκονταν μόνο σε ναούς και αριστοκρατικές επαύλεις αλλά παντού. Η χαρακτική δεν περιοριζόταν στην παραγωγή εικαστικών έργων και τη διακόσμηση βιβλίων. Με τη διάδοση της νέας τεχνικής δημιουργήθηκαν και αριστουργήματα εικαστικών τεχνών από τα χέρια σημαντικών ζωγράφων, όπως ο Albrecht Dürer και ο Rembrandt, οι οποίοι ανέδειξαν τις διάφορες τεχνικές της χαρακτικής τέχνης (η ξυλογραφία ανακαλύφθηκε τον 14ο αιώνα, η χαλκογραφία τον 15ο και η λιθογραφία τον 18ο αιώνα) σε δεξιοτεχνική αριστεία.

Με την έλευση της φωτογραφίας στα μέσα του 19ου αιώνα η χαρακτική παύει σταδιακά να γίνεται μέσο διάδοσης της εικόνας για τη δημιουργία εκτυπώσεων και την εικονογράφηση βιβλίων. Ανακαλύπτεται όμως, την ίδια περίοδο, από καλλιτέχνες, ως ένα μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης, οι οποίοι την αναδεικνύουν στα τέλη του 19ου αιώνα και κατά τον 20ό αιώνα σε ένα αυτόνομο είδος με τους δικούς του κανόνες, σχολές, και κορυφαίους εκπροσώπους – κάποιοι από τους οποίους είναι παρόντες με το έργο τους στη συγκεκριμένη έκθεση. Η χαρακτική και η έντυπη τέχνη μοιάζουν να αντιστέκονται στη μονόπλευρη και ωφελιμιστική εξέλιξη της τεχνολογίας, απαιτώντας από τον δημιουργό, εκτός από έμπνευση, πείρα και επιμονή.

Ο χαράκτης και καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Μιχάλης Αρφαράς αναφέρει ότι η περίπλοκη, μυστικιστική χαρακτική ίσως να είναι η τελευταία «αλχημιστική τέχνη».

Η έκθεση των έργων

Το ενδιαφέρον της συγκεκριμένης συλλογής συνδέεται με τον ιδιοσυγκρασιακό της χαρακτήρα. Στη συλλογή αυτή γίνεται εμφανές όχι μόνο το πάθος του συλλέκτη και η ανάγκη αρωγής νέων καλλιτεχνών μέσα από τη δραστηριότητα του συλλέγειν αλλά ταυτόχρονα και η πεποίθηση ότι η ίδια η διαδικασία αποτελεί έρευνα και παιδαγωγική δραστηριότητα. Η συλλογή Belassi είναι σε μικρογραφία αυτό που είναι και ένα μουσείο, ακριβώς επειδή ακολουθεί τις βασικές αρχές του, δηλαδή ότι τα μουσεία ερευνούν, συλλέγουν, συντηρούν, εκθέτουν, εκπαιδεύουν και επικοινωνούν.

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Πέτρος Παπαβασιλείου, 1970-72, ξυλογραφία.
Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Giorgio de Chirico, 1972, λιθογραφία.

Ο τρόπος ανάρτησης και έκθεσης των έργων με ένα σύστημα που εμπνέεται από τους πρώιμους τρόπους ανάδειξης της τέχνης μέσα από προθήκες θαυμάτων (cabinet of curiosities) ή από τα studiolo των Αναγεννησιακών πριγκίπων έδωσε έναυσμα για τη δημιουργία ενός εξαιρετικά πρωτότυπου τρόπου έκθεσης.

Η παρουσίαση της συλλογής έχει ιδιαίτερη σημασία για την τόνωση των δραστηριοτήτων έρευνας και εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η επιστημονική έρευνα της συλλογής προσφέρει έναυσμα για τη διοργάνωση επιστημονικών διαλέξεων, ημερίδων, σεμιναρίων, συμποσίων, συνεδρίων, χειμερινών/θερινών σχολείων και επιμορφωτικών δράσεων, με τη συμμετοχή επιστημόνων και ερευνητών της ημεδαπής ή/και της αλλοδαπής σε θεματικές περιοχές συναφείς με τα ενδιαφέροντα του εργαστηρίου.

Η συλλογή δύναται να αποτελέσει αντικείμενο έρευνας συνδεόμενη με το Εργαστήριο Οπτικού Πολιτισμού και Επιμελητικών Πρακτικών του Τμήματος Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών (ΤΠΔΜΒ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τη συγκρότηση ερευνητικών ομάδων αποτελούμενων από φοιτητές/φοιτήτριες (προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί & υποψήφιοι/υποψήφιες διδάκτορες), ερευνητές/ερευνήτριες (διδάκτορες και μεταδιδάκτορες) και διδάσκοντες/διδάσκουσες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η αρχειοθέτηση της συλλογής θα γίνει στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης από τελειόφοιτους φοιτητές του ΤΠΔΜΒ με τη χρήση ανάλογων λογισμικών ανοιχτού κώδικα και συστημάτων διαχείρισης περιεχομένου για διαδικτυακές ψηφιακές συλλογές, εν είδει ελεύθερα προσβάσιμης διαδικτυακής εφαρμογής.

Δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην παρουσίαση της συλλογής για την τοπική κοινωνία. Μέσα από την ανάπτυξη προτάσεων επιμέλειας εκθέσεων ή δράσεων τέχνης στον εκθεσιακό χώρο αλλά και στον ευρύτερο δημόσιο χώρο της πόλης του Βόλου, η συλλογή θα συμβάλει στην πολιτιστική παιδεία και ψυχαγωγία των πολιτών, ενώ προγραμματίζεται η ανάπτυξη μουσειοπαιδαγωγικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα συνδράμουν στο εκπαιδευτικό έργο όλης της περιφέρειας Θεσσαλίας.

Ιστορίες από τη συγκρότηση μιας συλλογής

Η δωρήτρια Κατερίνα Παπαγεωργίου-Bellasi θεωρεί τη συλλογή της μια απίστευτη περιπέτεια που ξεκίνησε στην 35η Μπιενάλε της Βενετίας, όταν γνώρισαν τη Βολιώτισα ζωγράφο και πρωτοπόρο της αφαίρεσης Ελένη Ζέρβα που εκπροσωπούσε την Ελλάδα στη Βενετία με τα αφηρημένα έργα της, κάτι καινούργιο για την εποχή.

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Bruno Munari, 1984, μεταξοτυπία.
Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Guido Strazza, 1970-80, χαρακτικό (aquaforte).

Η Κατερίνα και o Pietro Bellasi γνωρίζουν τη συλλέκτρια Luciana Tambarroni που η μεγάλη συλλογή της βρίσκεται σήμερα στην Μπολόνια και μπαίνουν σε έναν κόσμο ιδεών και έργων, με σχέδια, ξυλογραφίες, λιθογραφίες, χαλκογραφίες, με μαύρο μελάνι, πολύτιμων αλλά σχεδόν άγνωστων, κρυμμένων σε μουσεία, γκαλερί, βιβλιοθήκες.

Έτσι ξεκίνησαν να αγαπούν τη χαρακτική και να συλλέγουν, με ένα πάθος που κράτησε για μια ζωή. Το αγαπημένο έργο της Κατερίνας Παπαγεωργίου-Bellasi από τη συλλογή της είναι το «Αιγαίο Ι» (1976) του Κώστα Γραμματόπουλου, που θα περιέλθει στην κατοχή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας μετά τον θάνατό της. Μας αφηγείται την ιστορία της απόκτησης ενός χαρακτικού του Δημήτρη Γαλάνη στο Παρίσι: «Μια καλοκαιρινή μέρα του 1975, μόνη, ανακαλύπτω σε μια γωνιά μιας γκαλερί μια βιτρίνα με χαρακτικά Γάλλων χαρακτών και ανάμεσά τους μια ξυλογραφία του Δημήτρη Γαλάνη του 1922. Πρόκειται για το γνωστό έργο "Νεκρή φύση με πίπα". Η καρδιά μου χτυπά δυνατά.

Μια μεγάλη και σημαντική συλλογή έργων χαρακτικής στο Βόλο Facebook Twitter
Δημήτρης Γαλάνης, Νεκρή φύση με πίπα, 1926, ξυλογραφία.

Πλησιάζω τον υπεύθυνο. Είναι έργο του Δημήτρη Γαλάνη, του Έλληνα χαράκτη που έζησε στο Παρίσι; Ζητώ την τιμή. Μένω έκπληκτη, είναι η τιμή ενός δείπνου τεσσάρων φίλων στο μπιστρό της γειτονιάς. Με βλέπει συγκινημένη, μου ψιθυρίζει: "Ξέρετε, οι Γάλλοι δεν αγαπούν τις ξυλογραφίες". Παίρνω στην αγκαλιά μου το πακέτο του χαρακτικού, αφήνω την γκαλερί, κάθομαι σε ένα παγκάκι κάπου εκεί κοντά να ηρεμήσω και τηλεφωνώ στον Pietro μου. Είμαι ευτυχής».

Κατάλογος των καλλιτεχνών που συμμετέχουν με έργα τους στην έκθεση

Άγγελος Θεοδωρόπουλος (1883-1965), Αλέκος Κοντόπουλος (1905-1975), Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1969), Αχιλλέας Δρούγκας (1940-), Βάσω Κατράκη (1914-1988), Βούλα Μασούρα (1936-), Γιάννης Μόραλης (1916-2009), Γιάννης Σπυρόπουλος (1912-1990), Γιάννης Τσαρούχης (1910-1998), Δημήτρης Γαλάνης (1879-1966), Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας (1906-1994), Πέτρος (Παπαβασιλείου) (1928-2014), Σωτήρης Σόρογκας (1936-), Τάσσος (Αλεβίζος) (1914-1985), Adalberto Borrioli (1936-), Alberto Burri (1915-1995), Angela Colombo (1942-), Arman Fernandez (1928-2005), Arnaldo Pomodoro (1926-), Bruno Munari (1907-1998), Carlo Nangeroni (1922-2018), César (Baldaccini) (1921-1998), Claus Münch (1953-), Dante Maffei (1962-), Diana Pietro (1931-2016), Dim Sampaido (1975-), Dóra Maurer (1937-), Dorothea Wight (1944-2013), Endre Szász( 1926-2003), Enrico Baj (1924-2003), Friedrich Meckseper (1936-), Gérard Titus-Carmel (1945-), Gianfranco Ferroni (1927-2001), Giorgio de Chirico (1888-1978), Giulia Napoleone (1936-), Hans Hartung (1904-1981), Jean Tinguely (1930-1985), John Christoforou (1921-), Karel Demel (1942-), Kunito Nagaoka (1940-), Lucio Fontana (1899-1968), Marco Gastini (1938-), Marino Marini (1901-1980), Mario Botta (1943-), Mario Ceroli (1938-), Max Bill (1908-1994), Max Ernst (1891-1976), Max Klinger (1857-1920), Mimmo (Domenico) Paladino (1948-), Mury Francine (1947-), Paul Wunderlich (1927-2010), Rolf Iseli (1934-), Rudolf Mumprecht (1918-2019), Sandro Martini (1942-), Sebastian Matta (1911-2002), Tullio Crali (1910-2000), Ugo Nespolo (1941-), Valeriano Trubbiani (1937-2020), Victor Vasarely (1906-1997), Vladimir Velickovic (Virgil) (1935-2019), Volker Kuhn (1948 -), Walter Valentini (1928-), Yvette Balif (1927-).

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

Εικαστικά / «Burr»: Μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

Όταν ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης κάλεσε εννιά Έλληνες εικαστικούς να συμμετέχουν στο πρόγραμμα του KȮREN process space δεν μπορούσε να φανταστεί το (απίθανο) αποτέλεσμα.
M. HULOT
Ο Rick Lowe ετοιμάζει «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / Ο Rick Lowe ετοιμάζει «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη

Επτά χρόνια μετά το πολυσυζητημένο Victoria Square Project και τη συμμετοχή του στην documenta14, ο διάσημος Αφροαμερικανός καλλιτέχνης επιστρέφει σε μια διαφορετική, μεταπανδημική Αθήνα για να ανοίξει έναν ενδιαφέροντα διάλογο με τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη, με θέμα την έννοια του «αγνώστου».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ