Οργή της Βαρσοβίας για πώληση πίνακα του Καντίνσκι στη Γερμανία- «Κλεμμένος από πολωνικό μουσείο»

Πίνακας του Καντίνσκι Facebook Twitter
Φωτ.: Grisebach
0

Την οργή της Βαρσοβίας προκάλεσε η απόφαση γερμανικού οίκου δημοπρασιών να πουλήσει πίνακα του Βασίλι Καντίνσκι

Οι πολωνικές αρχές χαρακτήρισαν σκανδαλώδη την απόφαση, καθώς υποστηρίζουν ότι το έργο του 1928 εκλάπη από το Εθνικό Μουσείο της Βαρσοβίας το 1984. Από την πλευρά του, ο οίκος δημοπρασιών Grisebach απάντησε ότι ερεύνησε τις σχετικές πληροφορίες του πολωνικού υπουργείου Πολιτισμού και κατέληξε ότι δεν υπάρχει νομικό πρόβλημα για τη δημοπρασία. 

Ο πίνακας πουλήθηκε 310.000 ευρώ, αλλά μετά την οργισμένη αντίδραση της Πολωνίας ο οίκος Grisebach αποφάσισε να αναστείλει την οριστικοποίηση της πώλησης. Πολωνοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι ο πίνακας του Καντίνσκι έχει στην πίσω πλευρά μια σφραγίδα του μουσείου από το οποίο προήλθε αρχικά. 

Ο Πολωνός πρόξενος στο Βερολίνο, Μάρτσιν Κρολ, παρέστη στη δημοπρασία, αλλά δεν κατάφερε να αποτρέψει την πώληση του έργου τέχνης. Ο ίδιος δήλωσε πως ο πίνακας έχει συμπεριληφθεί σε βάση δεδομένων της Ιντερπόλ με κλεμμένα έργα τέχνης. 

«Ο γερμανικός οίκος δημοπρασιών ενήργησε σαν έμπορος κλοπιμαίων. Πούλησε τον Καντίνσκι παρότι γνώριζε ότι έχει κλαπεί από πολωνικό μουσείο», έγραψε στο Twitter ο Πιοτρ Γκλίνσκι, αντιπρόεδρος της πολωνικής κυβέρνησης και υπουργός Πολιτισμού.

Το υπουργείο ανακοίνωσε ότι θα λάβει νομικά μέτρα για την ανάκτηση του πίνακα, χαρακτηρίζοντας τη δημοπρασία «ιδιαίτερα ανήθικη και ενάντια στα στάνταρντ που θα έπρεπε να ισχύουν στη διεθνή αγορά τέχνης». 

Ο οίκος Grisebach απάντησε ότι ο έλεγχος της ιδιοκτησίας του πίνακα έγινε με «τη μεγαλύτερη προσοχή» και πως κατέληξε στο «ξεκάθαρο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχουν νομικές αντιρρήσεις για τη δημοπρασία». Παρόλα αυτά, αποφάσισε να ζητήσει δικαστικό έλεγχο και ανέστειλε την ολοκλήρωση της πώλησης μέχρι να λάβει δεσμευτικές διευκρινήσεις. 

Η πώληση του Καντίνσκι αποτέλεσε ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα για την Πολωνία, που ακόμη προσπαθεί να ανακτήσει χιλιάδες έργα τέχνης που λεηλάτησαν οι Ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. 

Η πώληση αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη απροθυμία από πλευράς της Γερμανίας για την επιστροφή κλεμμένων περιουσιακών στοιχείων στην Πολωνία, δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Αρκάντιους Μούλαρτσικ. 

«Δεν θέλουν να επιστρέψουν πολύ σημαντικά πολιτιστικά αγαθά που έκλεψαν από την Πολωνία. Το βασικό πρόβλημα για εμάς είναι πως η γερμανική νομοθεσία προστατεύει αυτή την κλοπή. Αυτό δεν φαίνεται καλό για το γερμανικό κράτος δικαίου», δήλωσε στο BBC. 

Η γερμανική νομοθεσία, επεσήμανε, επιτρέπει τέτοιες πωλήσεις επειδή ένα έργο δεν θεωρείται πλέον κλεμμένο έπειτα από 30 χρόνια. «Θεωρώ ότι αυτή η κατάσταση είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς βλέπουμε ότι η γερμανική κυβέρνηση και η Γερμανία γενικότερα έχει ένα πρόβλημα με αποζημιώσεις και κλεμμένα περιουσιακά στοιχεία, πολιτιστικά ακίνητα που κατασχέθηκαν από την Πολωνία. Πολλά από αυτά βρίσκονται τώρα σε γερμανικό έδαφος», ανέφερε. 

Με πληροφορίες από BBC

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM