Γιαγιόι Κουσάμα: Η 93χρονη εικαστικός που «έριξε» το instagram

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate Facebook Twitter
0

Η έκθεση της κορυφαίας Γιαπωνέζας εικαστικού Γιαγιόι Κουσάμα που έγινε sold out τους προηγούμενες μήνες στην Tate Modern του Λονδίνου και θα διαρκούσε μέχρι τις 12 Ιουνίου 2022 ανακοινώθηκε ότι παρατείνεται ως τον Ιούνιο του 2023.

Αν κάποιος μπει σήμερα στο site της Tate Modern θα δει ότι δεν μπορεί να βρει εισιτήριο ούτε για δείγμα, θα πρέπει να τα κλείσει πολύ καιρό νωρίτερα και οι ουρές για τα περίφημα «Infinity Mirrored Rooms» είναι ατελείωτες.

Η 93χρονη σήμερα Κουσάμα κατέχει τον τίτλο όχι μόνο της καλλιτέχνιδας με τις υψηλότερες πωλήσεις στον κόσμο, αλλά και αυτής που με αυτό το συγκεκριμένο έργο –υπάρχουν πολλά, τουλάχιστον είκοσι «Infinity Mirrored Rooms» που παρουσιάζονται σε διάφορα μουσεία στον κόσμο (η Tate παρουσιάζει δυο από αυτά, το «Filled with the Brilliance of Life» και το «Chandelier of Grief»)– διεκδικεί τον τίτλο της πιο «ινσταγκραμικής» καλλιτέχνιδας με εκατομμύρια likes και δεκάδες χιλιάδες αναρτήσεις παγκοσμίως.

Το «φαινόμενο Κουσάμα» στο Instagram είναι τόσο αξιοσημείωτο που πολλοί το αναλύουν κοινωνιολογικά, υποστηρίζοντας ότι μοιάζει ειρωνικό το γεγονός ότι στεκόμαστε μέσα και γύρω από τις εγκαταστάσεις της Κουσάμα βγάζοντας selfies, όταν αυτές, εν μέρει, αφορούν την απώλεια του εαυτού μας σε έναν φαινομενικά αόριστο χώρο.

Το «φαινόμενο Κουσάμα» στο Instagram είναι τόσο αξιοσημείωτο που πολλοί το αναλύουν κοινωνιολογικά, υποστηρίζοντας ότι μοιάζει ειρωνικό το γεγονός ότι στεκόμαστε μέσα και γύρω από τις εγκαταστάσεις της Κουσάμα βγάζοντας selfies, όταν αυτές, εν μέρει, αφορούν την απώλεια του εαυτού μας σε έναν φαινομενικά αόριστο χώρο.

Γεγονός είναι ότι όποιος πατάει το πόδι του σε κάθε εγκατάσταση βρίσκεται αυτομάτως βυθισμένος σε ένα σπηλαιώδες και απόλυτα φωτογραφικό σύμπαν, στρωμένο με πλακάκια από καθρέφτη και τρυπημένο με εκατοντάδες μικροσκοπικά φώτα LED που τρεμοπαίζουν και σβήνουν στην απείρως ανακλώμενη σκοτεινή έκταση.

Στην ουσία μπαίνουν μέσα σε μια παραίσθηση, που θυμίζει τις παραισθήσεις από τις οποίες υπέφερε η ίδια η Κουσάμα όταν ήταν παιδί ή τη γοητεία που της ασκούσαν πάντα οι οπτικές παραισθήσεις και οι οφθαλμαπάτες που επαναλαμβάνει διαρκώς στο έργο της –ακόμα και σε πιο φωτεινούς χώρους– και καλούνται να κατοικήσουν έστω και για λίγο σε ένα απεριόριστο, ψυχεδελικό πεδίο. Το να το φωτογραφήσουν και να φωτογραφηθούν μέσα σε αυτό είναι μια σχεδόν αυτόματη αντίδραση, σχεδόν ενστικτώδης, η στιγμή που χάνεται ο εαυτός μέσα σε ένα αόριστο σύμπαν χωρίς διακριτά όρια.

Και πέρα από τα «Infinity Mirrored Rooms» ο κόσμος της Κουσάμα είναι τρομερά δημοφιλής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από τότε που αυτά υπάρχουν και με τον τρόπο που εξελίσσονται και μας προκαλούν να γίνουμε με έναν τρόπο επιμελητές του λογαριασμού μας και διαμορφώνουν πολλές φορές τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τις εκθέσεις.

Η Κουσάμα άρχισε να δημιουργεί αυτές τις εγκαταστάσεις από το 1965, πολύ πριν την ύπαρξη των smartphones, αλλά σήμερα η μεγάλη επιτυχία και ο αντίκτυπος που έχει κυρίως στους νέους επισκέπτες της έκθεσης είναι ότι τα «δωμάτια» μπορούν να θεωρηθούν μια συμμετοχική εγκατάσταση, με τη συνήθη κακοφωνία των selfies σε χώρους τέχνης εδώ να μοιάζει ενταγμένη και αρμονική σε ένα έργο που εξαιτίας της ηλικίας του και της εποχής που δημιουργήθηκε μοιάζει οραματικό και σύγχρονο.

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate Facebook Twitter
Yayoi Kusama, The Obliteration Room, Tate. © Yayoi Kusama

Η Tate ήταν από τα πρώτα πολιτιστικά ιδρύματα που αναγνώρισαν τη δύναμη των σόσιαλ μίντια και o λογαριασμός της στο Instagram έχει περισσότερα από 4 εκατομμύρια ακολούθους. Τα likes συνήθως είναι από δυο έως έξι χιλιάδες σε κάθε ανάρτηση. Τα likes για την Κουσάμα και κάθε πουά που εμφανίζεται και αφορά το έργο της ξεπερνούν τις δεκαπέντε και τις είκοσι χιλιάδες, όπως στην περίπτωση του μεγαλύτερου «Obliteration Room» της καλλιτέχνιδας που άνοιξε στο μουσείο, προσκαλώντας παιδιά και οικογένειες να δημιουργήσουν έναν κόσμο γεμάτο πολύχρωμες βούλες με τον τρόπο της Κουσάμα.

Ένα πλεονέκτημα του να είναι συνδεδεμένο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα καλλιτεχνικό ίδρυμα είναι η δυνατότητα να μετρά τις αντιδράσεις του κοινού σε καλλιτέχνες και έργα. «Στην περίπτωση της έκθεσης της Κουσάμα, οι αντιδράσεις στο Instagram μας βοήθησαν να προβλέψουμε τον τεράστιο όγκο των επισκεπτών που είναι πιθανό να περιμένουμε», λέει η επιμελήτρια –μαζί με τη Φράνσις Μόρις– της έκθεσης Κέιτι Γουάν.

Η ανάρτηση που έκανε η Tate για την Κουσάμα και την τότε επερχόμενη έκθεσή της άγγιξε σε μια μέρα τα 175.000 likes, κάτι που προετοίμασε το μουσείο όχι μόνο για τις ουρές των επισκεπτών, αλλά και για άλλες δράσεις, εκπαιδευτικές, διαδραστικές ακόμα και γαστρονομικές, αφού υπάρχει μενού Κουσάμα και κοκτέιλ Κουσάμα.

Η εμπειρία μέσα σε κάθε ένα από τα καλειδοσκοπικά περιβάλλοντα της Κουσάμα μοιάζει να προσφέρει απεριόριστη ελευθερία στον επισκέπτη και έναν ευρύτερο φανταστικό και ανεξερεύνητο κόσμο που συμβαδίζει με την ψευδαίσθηση του άπειρου χώρου.

Είναι έργα επαναστατικά με μια έννοια και όσα χρόνια και αν παρουσιάζονται ο κόσμος θα εξακολουθεί να μπαίνει στις εγκαταστάσεις. Αυτή είναι η επιτυχία της ιδιοφυούς καλλιτέχνιδας, η μετατροπή μιας έντονης επανάληψης που υπάρχει στα έργα της σε χαρτί σε μια αντιληπτική εμπειρία, σε αίθουσες που θυμίζουν peep-show και εγκαταστάσεις πολυμέσων, τρέφοντας έτσι το σημερινό ανανεωμένο ενδιαφέρον του κοινού για τις βιωματικές πρακτικές και τους εικονικούς χώρους.  

Αυτό το απεριόριστα ψυχεδελικό πεδίο σημαίνει πολλά, μια σύντομη έστω διαφυγή από τον πραγματικό κόσμο, την εξαφάνιση του επισκέπτη από τον ρεαλιστικό κόσμο, την είσοδό του στο όραμα της Κουσάμα και μέσα στην ίσως πιο σημαντική καλλιτεχνική της ανακάλυψη.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
H Γιαγιόι Κουσάμα στο Infinity Mirror Room-Phalli’s Field 1965 © Yayoi Kusama
Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
Yayoi Kusama, 
“Infinity Mirrored Room - Filled with the Brilliance of Life” (2011/2017) © Yayoi Kusama

Η ίδια ήθελε να υπερβεί τους φυσικούς περιορισμούς της δικής της καλλιτεχνικής παραγωγής, δημιουργώντας μια συμμετοχική εμπειρία και καθιστώντας τον επισκέπτη υποκείμενο του έργου, κάτι που και η ίδια είχε κάνει παλαιότερα μέσα από μια προκλητική σειρά αυτοπροσωπογραφιών στις οποίες χρησιμοποίησε το σώμα της για να ενεργοποιήσει τον χώρο, όταν το έργο αυτό εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση «Floor Show», στην γκαλερί , στη Νέα Υόρκη το 1965.

Από τη δεκαετία του 2000 τα «Ιnfinity rooms» είναι συνήθως σκοτεινοί χώροι με πολλά μικρά φώτα, που παραπέμπουν σε έναν γαλαξία και ενισχύουν την αίσθηση ότι μεταφέρεσαι σε έναν φυσικό κόσμο πέρα από τη γήινη ατμόσφαιρα.

Το «Filled with the Brilliance of Life», μία από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις της Κουσάμα μέχρι σήμερα, η οποία δημιουργήθηκε αρχικά για την αναδρομική της έκθεση του 2012 στην Tate Modern, είναι ένα καθηλωτικό έργο. Τοίχοι με καθρέφτες και μια ρηχή πισίνα νερού πολλαπλασιάζουν ατελείωτα έναν γαλαξία από μικροσκοπικά φώτα για να δημιουργήσουν την αίσθηση άπειρου χώρου. Τα εκατοντάδες μικρά, στρογγυλά φώτα LED αναβοσβήνουν σε διαφορετικές χρωματικές διαμορφώσεις βάσει ενός προγράμματος. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος του έργου, επιδιώκει να απεικονίσει τη ζωή ως μια «λαμπρή» εμπειρία.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Chandelier of Grief, 2016, Tate. © Yayoi Kusama/Courtesy Ota Fine Arts and Victoria Miro

Ενώ άλλα παραδείγματα αυτών των εγκαταστάσεων επικεντρώνονται στη μακροχρόνια ενασχόληση της Κουσάμα με τις τελείες και τις φαλλικές μορφές, το «Chandelier of Grief», το δεύτερο δωμάτιο στην Tate Modern, εστιάζει ψηλά, κατευθύνοντας το βλέμμα του θεατή προς τα πάνω και τονίζοντας τη συμμετοχική πτυχή της εγκατάστασης. Είναι υποδειγματικό έργο της πρακτικής της Κουσάμα ως μια επίμονη έρευνα για τις φαινομενολογικές δυνατότητες της τέχνης, στην οποία ο εαυτός και το περιβάλλον γίνονται δυσδιάκριτα και η επανάληψη των μορφών χρησιμοποιείται για να επιβεβαιώσει τη συντριπτική πολλαπλότητα του σύμπαντος.

Ο θεατής εισέρχεται σε ένα περιβάλλον με καθρέφτες στο οποίο μοναδική πηγή φωτός είναι ένας μπαρόκ πολυέλαιος που κρέμεται στο ύψος του κεφαλιού από την οροφή της κατασκευής. Ο πολυέλαιος είναι στερεωμένος σε έναν περιστρεφόμενο μηχανισμό και, σε συνδυασμό με τα τρεμάμενα, παλλόμενα φώτα του και τους κατοπτρικούς τοίχους, έχει ως στόχο να δημιουργήσει ένα αποσταθεροποιητικό αλλά και μαγευτικό αποτέλεσμα.

Ο ελεγειακός και διφορούμενος τίτλος του έργου, αν και δεν αντιπροσωπεύει κάποιο συγκεκριμένο γεγονός στην προσωπική αφήγηση της Κουσάμα, συνάδει με το ενδιαφέρον της να αναπαριστά μέσω της τέχνης της σύνθετες ψυχολογικές καταστάσεις, όπως το πένθος· από αυτή την άποψη, το έργο συμπληρώνει το προηγούμενο «The Passing Winter 2005», που επίσης βρίσκεται στη συλλογή της Tate.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
Yayoi Kusama, The Passing Winter (Interior), 2005, Tate. © Yayoi Kusama

Τα μεγάλης κλίμακας περιβάλλοντα της Κουσάμα συνδυάζουν αυτό το παραισθησιογόνο μοτίβο με μια συνεχή ανησυχία για την προοπτική, τον χώρο και την οπτική εμπειρία, ενώ ο διαδραστικός χαρακτήρας του δωματίου είναι χαρακτηριστικός του τρόπου με τον οποίο η πρακτική της εμπλέκει άμεσα τον θεατή, καταρρίπτοντας τα όρια μεταξύ υποκειμένου και αντικειμένου.

Παρά τον εκούσιο εγκλεισμό της σε ψυχιατρική κλινική από το 1977, το έργο της Κουσάμα παραμένει δεσμευμένο με τη νέα τεχνολογία, τόσο στα υλικά που έχει ενσωματώσει όσο και στην πρόβλεψη των τρόπων με τους οποίους το κοινό διαδίδει πλέον εικόνες από τις συναντήσεις του με τα καθηλωτικά έργα της στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, απηχώντας έτσι το θέμα της αδιάκοπης επανάληψης.

Είναι αυτά τα έργα που τοποθετούν την Κουσάμα στους καλλιτέχνες που προσπάθησαν και τελικά πέτυχαν να συμβιβάσουν και να ανατρέψουν τους τρόπους με τους οποίους γίνεται αντιληπτή η προοπτική τόσο στην τέχνη όσο και στην πραγματικότητα.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
H Κουσάμα στον Κήπο του Νάρκισσου, στη Μπιενάλε Βενετίας, 1966. Courtesy KUSAMA Enterprise, Ota Fine Arts, Tokyo/Singapore and Victoria Miro, London © Yayoi Kusama

Yayoi Kusama: Infinity Mirror Rooms at Tate Modern | Tate

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Εικαστικά / Τα έργα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Οι άνθρωποι της TeamLab υποστηρίζουν ότι η τέχνη στην ψηφιακή της μορφή και με την εκθαμβωτική υπερβολή της μπορεί να γίνει πιο ελκυστική, ακόμα και από ένα αριστούργημα με το οποίο μπορεί να μη συνδεθεί ποτέ ο θεατής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης

Εικαστικά / Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στον Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης

Η έκθεση καταγράφει τη δια βίου σχέση της Κουσάμα με τον φυσικό κόσμο, που ξεκινά από τις αναμνήσεις της παιδικής της ηλικίας, στην Ιαπωνία, μέσα στις εκτάσεις των φυτωρίων της οικογένειάς της στο Matsumoto.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο

Εικαστικά / Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στο Τόκιο ως την πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο

Πώς είναι το ατελιέ της Γιαγόι Κουσάμα; Πριν από τη μεγάλη αναδρομική της στο Gropius Bau του Βερολίνου, μια επίσκεψη στο στούντιο της πιο ποπ γιαγιάς της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ